도시철도는 현대인의 우수한 교통수단으로 자리매김해왔으나, 최근 잇따른 인적오류로 인한 안전사고 및 장애로 인해 국민들에게 많은 비난과 불신을 얻고 있다. 그러나 타분야 교통수단(항공, 고속철도) 대비 도시철도 분야에서는 인적오류 저감을 위한 실질적인 활용방안 연구와 실용화 기술의 도입이 전무한 실정이다. 본 연구에서는 이론적 고찰, 도시철도 인적오류 발생현황 및 저감방안 도출, 비상대응 매뉴얼 검토 등 일련의 과정을 통해 도시철도 승무원...
도시철도는 현대인의 우수한 교통수단으로 자리매김해왔으나, 최근 잇따른 인적오류로 인한 안전사고 및 장애로 인해 국민들에게 많은 비난과 불신을 얻고 있다. 그러나 타분야 교통수단(항공, 고속철도) 대비 도시철도 분야에서는 인적오류 저감을 위한 실질적인 활용방안 연구와 실용화 기술의 도입이 전무한 실정이다. 본 연구에서는 이론적 고찰, 도시철도 인적오류 발생현황 및 저감방안 도출, 비상대응 매뉴얼 검토 등 일련의 과정을 통해 도시철도 승무원의 인적오류 개선을 위한 안전운행 어플리케이션(가제: 도시철도 안전운행도우미) 개발구상안을 제시하였다. 본 연구의 결론은 크게 1. 도시철도 분야의 인적오류 저감을 위한 실질적 활용방안 연구와 실용화 기술의 도입 필요성, 2. 인적오류에 의한 사고·장애 현황 분석 및 저감방안 도출, 3. 도시철도 인적오류 개선 지원을 위한 태블릿PC 어플리케이션의 개발로 정의할 수 있다. 본 연구결과인 어플리케이션의 활용을 통해 운행 중 인적오류를 개선하고, 나아가 도시철도의 안전성을 제고 할 수 있을 것이라 판단된다. 또한, 본 연구를 계기로 어플리케이션의 실사용자인 승무원들로 하여금 운행중 안전운행 지원기술의 필요성에 대한 긍정적인 반응과 세부적인 요구사항을 확인할 수 있었다는 점은 연구의 활용성 측면에서도 중요한 의의가 있다.
도시철도는 현대인의 우수한 교통수단으로 자리매김해왔으나, 최근 잇따른 인적오류로 인한 안전사고 및 장애로 인해 국민들에게 많은 비난과 불신을 얻고 있다. 그러나 타분야 교통수단(항공, 고속철도) 대비 도시철도 분야에서는 인적오류 저감을 위한 실질적인 활용방안 연구와 실용화 기술의 도입이 전무한 실정이다. 본 연구에서는 이론적 고찰, 도시철도 인적오류 발생현황 및 저감방안 도출, 비상대응 매뉴얼 검토 등 일련의 과정을 통해 도시철도 승무원의 인적오류 개선을 위한 안전운행 어플리케이션(가제: 도시철도 안전운행도우미) 개발구상안을 제시하였다. 본 연구의 결론은 크게 1. 도시철도 분야의 인적오류 저감을 위한 실질적 활용방안 연구와 실용화 기술의 도입 필요성, 2. 인적오류에 의한 사고·장애 현황 분석 및 저감방안 도출, 3. 도시철도 인적오류 개선 지원을 위한 태블릿PC 어플리케이션의 개발로 정의할 수 있다. 본 연구결과인 어플리케이션의 활용을 통해 운행 중 인적오류를 개선하고, 나아가 도시철도의 안전성을 제고 할 수 있을 것이라 판단된다. 또한, 본 연구를 계기로 어플리케이션의 실사용자인 승무원들로 하여금 운행중 안전운행 지원기술의 필요성에 대한 긍정적인 반응과 세부적인 요구사항을 확인할 수 있었다는 점은 연구의 활용성 측면에서도 중요한 의의가 있다.
The urban subway has come to an excellent transportation of modern people, but due to recent negligent accidents and dysfunctions, now it focuses on safety while focusing on speed and punctuality in the previous time. Nevertheless, studies on practical application plan for reducing human error ...
The urban subway has come to an excellent transportation of modern people, but due to recent negligent accidents and dysfunctions, now it focuses on safety while focusing on speed and punctuality in the previous time. Nevertheless, studies on practical application plan for reducing human error and introduction of commercialization technology are not proceeded in the field of urban railway, comparing to those of other trasnportation(flight and high-speed rail). This study suggests safe driving application(working title: urban railway safe driving helper) development for improving human error of urban railway crew, through the process of theoretical analysis, occurrences for human error of urban railway and devising the way for reducing it and examing the manual for emergency reaction. The conclusion of this study is defined as 1., necessity for studies on practical application plan for reducing human error of urban railway and introduction of commercialization technology, 2. analysis on occurrences for accident and dysfunction by human error and devising the reducing plan, 3. tablet PC application development for supporting improvement of human error of urban railway. It is expected that humanl error on driving would be improved and furthermore, safety of urban railway would be enhanced, by utilizing the application which is the result of this study. In addition, it is a significant implication with respect to availability of the study that positive responses and detailed requirements about necessity on safe driving technology has been represented from the crews, the actual users, taking the opportunity of this study.
The urban subway has come to an excellent transportation of modern people, but due to recent negligent accidents and dysfunctions, now it focuses on safety while focusing on speed and punctuality in the previous time. Nevertheless, studies on practical application plan for reducing human error and introduction of commercialization technology are not proceeded in the field of urban railway, comparing to those of other trasnportation(flight and high-speed rail). This study suggests safe driving application(working title: urban railway safe driving helper) development for improving human error of urban railway crew, through the process of theoretical analysis, occurrences for human error of urban railway and devising the way for reducing it and examing the manual for emergency reaction. The conclusion of this study is defined as 1., necessity for studies on practical application plan for reducing human error of urban railway and introduction of commercialization technology, 2. analysis on occurrences for accident and dysfunction by human error and devising the reducing plan, 3. tablet PC application development for supporting improvement of human error of urban railway. It is expected that humanl error on driving would be improved and furthermore, safety of urban railway would be enhanced, by utilizing the application which is the result of this study. In addition, it is a significant implication with respect to availability of the study that positive responses and detailed requirements about necessity on safe driving technology has been represented from the crews, the actual users, taking the opportunity of this study.
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