공지영 장편소설의 주제의식에 따른 구조 변화 연구 : 핵서사물과 초점인물을 중심으로 A study on the structural change of Gong Ji Young's novels according to the thematic consciousness : centering around kernel narratives and focal characters원문보기
본 논문은 시대와 작가의 주제의식에 따른 공지영 장편소설의 구조 변화 양상을 파악하기 위해 핵서사물과 초점인물을 중심으로 작품 별 텍스트를 분석하였다. 소설의 형식은 내용을 담는 그릇이며 주제를 구현하는 수단이다. 현실의 모순에 민감한 작가는 문학적인 수단을 동원해 특정한 사건을 소설화하여 사회에 대한 문제의식을 드러낸다. 공지영의 작품 속에서 핵심 사건이 서술되고 있는 구조와 화자가 어떤 사건과 인물에 초점을 두고 있는지를 파악함으로써 이전과는 다른 방법으로 작가의 의도와 소설의 미학적 완성도를 살펴볼 수 있었다. 본론 1에서는 핵서사물의 분포과 핵심 사건의 속성을 통한 변화를 살펴보았다. 『무소의 뿔처럼 혼자서 가라』와 『도가니』는 전기 소설 중에서도 핵서사물의 분포가 높았으며 두 작품 모두 뚜렷이 대비되는 인물들이 조성하는 긴장감이 높은 서사성으로 이어지고 있었다. 후기 소설인 『우리들의 행복한 시간』역시 핵서사물의 분포가 높았고 대조적인 두 인물의 서사를 교차로 구성함으로써 소설적 긴장을 유지하며 높은 서사성을 보였다. 이와는 다르게 『도가니』는 짧은 시간 안에 공통된 이미지를 교차로 구성하거나 많은 정보를 보여주는 다양한 서사 전략으로 핵서사물 분포와는 상관없는 높은 서사성을 보였다. 풍부한 사건들이 의미 있는 상태 변화를 일으키는 서술 구조는 강한 흡인력으로 주제를 구현할 수 있는 방법이 된다. 다음으로는 핵서사물에 나타난 사건의 속성을 살펴보았다. 일반적으로 서사성이 낮은 소설은 미미한 변화를 일으키는 일상적 사건이 특징으로 나타나고 서사성이 높은 소설은 뚜렷한 변화를 일으키는 비일상적인 사건이 특징으로 나타났다. 그 예를 『더 이상 아름다운 방황은 없다』와 『우리들의 행복한 시간』의 핵서사물을 통해 분석하였다. 전자에서는 사회의 모순을 배경으로 개인적이며 일상적인 사건이 벌어지는 반면 후자에서는 비일상적이고 개인적인 사건을 통해 사회의 모순을 구체적으로 지적하고 있었다. ‘다선 서사’는 서사성이 낮은 전기 소설의 일반적인 구조이며 ‘단선 서사’는 서사성이 높은 후기 소설의 일반적인 구조임을 확인할 수 있었다. 본론 2에서는 초점인물을 주체와 대상으로 나누어 작가의 초점화 전략을 살펴보았다. 『더 이상 아름다운 방황은 없다』와 『그리고 그들의 아름다운 시작』, 『착한 여자』와 같은 전기 소설은 작가의 심리를 반영하는 다수의 초점화자들이 등장하여 제한된 인물이나 희미한 사건에 초점을 두고 주제를 구현하는 공통점을 보였다. 반면 소수의 초점화자는 후기 소설의 특징이며 『도가니』 를 제외한 대부분의 작품이 1인칭 개인의 시선으로 서사를 끌어가고 있었다. 1인칭 초점화자가 주체인 서사는 인물의 변화과정에 독자들이 쉽게 공감하며 따라가기 쉽다. 2000년대 이후 1인칭 시점으로의 변화는 시대 흐름에 따라 사회 문제를 개인의 문제로 대입시켜 독자에게 좀 더 쉽게 다가갈 뿐 아니라 작가의 의도를 효과적으로 전달할 수 있는 하나의 전략적 방법이 된다. 한편 초점 대상은 서로 다른 세계에 속하는 타자 및 사회적인 사건으로 다양해졌다. 본론 3에서는 이와 같은 형식을 기반으로 작가의 의식 변화에 따라 최종 출현한 텍스트의 구조 변화를 살펴보았다. 전기 소설에서 반목하며 불화했던 인물들은 후기로 갈수록 점차 이해와 화합의 장으로 나아가고 있으며 특히 『높고 푸른 사다리』는 이전 소설들이 보여주었던 이분법적인 인물 관계와 ...
본 논문은 시대와 작가의 주제의식에 따른 공지영 장편소설의 구조 변화 양상을 파악하기 위해 핵서사물과 초점인물을 중심으로 작품 별 텍스트를 분석하였다. 소설의 형식은 내용을 담는 그릇이며 주제를 구현하는 수단이다. 현실의 모순에 민감한 작가는 문학적인 수단을 동원해 특정한 사건을 소설화하여 사회에 대한 문제의식을 드러낸다. 공지영의 작품 속에서 핵심 사건이 서술되고 있는 구조와 화자가 어떤 사건과 인물에 초점을 두고 있는지를 파악함으로써 이전과는 다른 방법으로 작가의 의도와 소설의 미학적 완성도를 살펴볼 수 있었다. 본론 1에서는 핵서사물의 분포과 핵심 사건의 속성을 통한 변화를 살펴보았다. 『무소의 뿔처럼 혼자서 가라』와 『도가니』는 전기 소설 중에서도 핵서사물의 분포가 높았으며 두 작품 모두 뚜렷이 대비되는 인물들이 조성하는 긴장감이 높은 서사성으로 이어지고 있었다. 후기 소설인 『우리들의 행복한 시간』역시 핵서사물의 분포가 높았고 대조적인 두 인물의 서사를 교차로 구성함으로써 소설적 긴장을 유지하며 높은 서사성을 보였다. 이와는 다르게 『도가니』는 짧은 시간 안에 공통된 이미지를 교차로 구성하거나 많은 정보를 보여주는 다양한 서사 전략으로 핵서사물 분포와는 상관없는 높은 서사성을 보였다. 풍부한 사건들이 의미 있는 상태 변화를 일으키는 서술 구조는 강한 흡인력으로 주제를 구현할 수 있는 방법이 된다. 다음으로는 핵서사물에 나타난 사건의 속성을 살펴보았다. 일반적으로 서사성이 낮은 소설은 미미한 변화를 일으키는 일상적 사건이 특징으로 나타나고 서사성이 높은 소설은 뚜렷한 변화를 일으키는 비일상적인 사건이 특징으로 나타났다. 그 예를 『더 이상 아름다운 방황은 없다』와 『우리들의 행복한 시간』의 핵서사물을 통해 분석하였다. 전자에서는 사회의 모순을 배경으로 개인적이며 일상적인 사건이 벌어지는 반면 후자에서는 비일상적이고 개인적인 사건을 통해 사회의 모순을 구체적으로 지적하고 있었다. ‘다선 서사’는 서사성이 낮은 전기 소설의 일반적인 구조이며 ‘단선 서사’는 서사성이 높은 후기 소설의 일반적인 구조임을 확인할 수 있었다. 본론 2에서는 초점인물을 주체와 대상으로 나누어 작가의 초점화 전략을 살펴보았다. 『더 이상 아름다운 방황은 없다』와 『그리고 그들의 아름다운 시작』, 『착한 여자』와 같은 전기 소설은 작가의 심리를 반영하는 다수의 초점화자들이 등장하여 제한된 인물이나 희미한 사건에 초점을 두고 주제를 구현하는 공통점을 보였다. 반면 소수의 초점화자는 후기 소설의 특징이며 『도가니』 를 제외한 대부분의 작품이 1인칭 개인의 시선으로 서사를 끌어가고 있었다. 1인칭 초점화자가 주체인 서사는 인물의 변화과정에 독자들이 쉽게 공감하며 따라가기 쉽다. 2000년대 이후 1인칭 시점으로의 변화는 시대 흐름에 따라 사회 문제를 개인의 문제로 대입시켜 독자에게 좀 더 쉽게 다가갈 뿐 아니라 작가의 의도를 효과적으로 전달할 수 있는 하나의 전략적 방법이 된다. 한편 초점 대상은 서로 다른 세계에 속하는 타자 및 사회적인 사건으로 다양해졌다. 본론 3에서는 이와 같은 형식을 기반으로 작가의 의식 변화에 따라 최종 출현한 텍스트의 구조 변화를 살펴보았다. 전기 소설에서 반목하며 불화했던 인물들은 후기로 갈수록 점차 이해와 화합의 장으로 나아가고 있으며 특히 『높고 푸른 사다리』는 이전 소설들이 보여주었던 이분법적인 인물 관계와 인과 관계의 서술 한계를 벗어나 ‘우연성의 의미화’라는 새로운 시도를 보여주었다. 공지영 소설은 인물의 변화를 강조하는 발견의 플롯으로 구조적 변화를 보이고 있음을 확인했다. 의미 있는 변화의 서술 구조는 높은 서사성과 함께 인물의 변화를 극적으로 보여주는 플롯으로 발전한다. 현실에 대한 문제의식에서 출발한 리얼리즘도 문학 작품으로서의 끊임없는 변화와 실험을 모색하게 될 것인데 그 모색은 구조와 형식의 변화로 나타날 가능성이 크다. 새로운 감동에 어울리는 서사의 힘 또는 형식의 파괴가 필요하다.
본 논문은 시대와 작가의 주제의식에 따른 공지영 장편소설의 구조 변화 양상을 파악하기 위해 핵서사물과 초점인물을 중심으로 작품 별 텍스트를 분석하였다. 소설의 형식은 내용을 담는 그릇이며 주제를 구현하는 수단이다. 현실의 모순에 민감한 작가는 문학적인 수단을 동원해 특정한 사건을 소설화하여 사회에 대한 문제의식을 드러낸다. 공지영의 작품 속에서 핵심 사건이 서술되고 있는 구조와 화자가 어떤 사건과 인물에 초점을 두고 있는지를 파악함으로써 이전과는 다른 방법으로 작가의 의도와 소설의 미학적 완성도를 살펴볼 수 있었다. 본론 1에서는 핵서사물의 분포과 핵심 사건의 속성을 통한 변화를 살펴보았다. 『무소의 뿔처럼 혼자서 가라』와 『도가니』는 전기 소설 중에서도 핵서사물의 분포가 높았으며 두 작품 모두 뚜렷이 대비되는 인물들이 조성하는 긴장감이 높은 서사성으로 이어지고 있었다. 후기 소설인 『우리들의 행복한 시간』역시 핵서사물의 분포가 높았고 대조적인 두 인물의 서사를 교차로 구성함으로써 소설적 긴장을 유지하며 높은 서사성을 보였다. 이와는 다르게 『도가니』는 짧은 시간 안에 공통된 이미지를 교차로 구성하거나 많은 정보를 보여주는 다양한 서사 전략으로 핵서사물 분포와는 상관없는 높은 서사성을 보였다. 풍부한 사건들이 의미 있는 상태 변화를 일으키는 서술 구조는 강한 흡인력으로 주제를 구현할 수 있는 방법이 된다. 다음으로는 핵서사물에 나타난 사건의 속성을 살펴보았다. 일반적으로 서사성이 낮은 소설은 미미한 변화를 일으키는 일상적 사건이 특징으로 나타나고 서사성이 높은 소설은 뚜렷한 변화를 일으키는 비일상적인 사건이 특징으로 나타났다. 그 예를 『더 이상 아름다운 방황은 없다』와 『우리들의 행복한 시간』의 핵서사물을 통해 분석하였다. 전자에서는 사회의 모순을 배경으로 개인적이며 일상적인 사건이 벌어지는 반면 후자에서는 비일상적이고 개인적인 사건을 통해 사회의 모순을 구체적으로 지적하고 있었다. ‘다선 서사’는 서사성이 낮은 전기 소설의 일반적인 구조이며 ‘단선 서사’는 서사성이 높은 후기 소설의 일반적인 구조임을 확인할 수 있었다. 본론 2에서는 초점인물을 주체와 대상으로 나누어 작가의 초점화 전략을 살펴보았다. 『더 이상 아름다운 방황은 없다』와 『그리고 그들의 아름다운 시작』, 『착한 여자』와 같은 전기 소설은 작가의 심리를 반영하는 다수의 초점화자들이 등장하여 제한된 인물이나 희미한 사건에 초점을 두고 주제를 구현하는 공통점을 보였다. 반면 소수의 초점화자는 후기 소설의 특징이며 『도가니』 를 제외한 대부분의 작품이 1인칭 개인의 시선으로 서사를 끌어가고 있었다. 1인칭 초점화자가 주체인 서사는 인물의 변화과정에 독자들이 쉽게 공감하며 따라가기 쉽다. 2000년대 이후 1인칭 시점으로의 변화는 시대 흐름에 따라 사회 문제를 개인의 문제로 대입시켜 독자에게 좀 더 쉽게 다가갈 뿐 아니라 작가의 의도를 효과적으로 전달할 수 있는 하나의 전략적 방법이 된다. 한편 초점 대상은 서로 다른 세계에 속하는 타자 및 사회적인 사건으로 다양해졌다. 본론 3에서는 이와 같은 형식을 기반으로 작가의 의식 변화에 따라 최종 출현한 텍스트의 구조 변화를 살펴보았다. 전기 소설에서 반목하며 불화했던 인물들은 후기로 갈수록 점차 이해와 화합의 장으로 나아가고 있으며 특히 『높고 푸른 사다리』는 이전 소설들이 보여주었던 이분법적인 인물 관계와 인과 관계의 서술 한계를 벗어나 ‘우연성의 의미화’라는 새로운 시도를 보여주었다. 공지영 소설은 인물의 변화를 강조하는 발견의 플롯으로 구조적 변화를 보이고 있음을 확인했다. 의미 있는 변화의 서술 구조는 높은 서사성과 함께 인물의 변화를 극적으로 보여주는 플롯으로 발전한다. 현실에 대한 문제의식에서 출발한 리얼리즘도 문학 작품으로서의 끊임없는 변화와 실험을 모색하게 될 것인데 그 모색은 구조와 형식의 변화로 나타날 가능성이 크다. 새로운 감동에 어울리는 서사의 힘 또는 형식의 파괴가 필요하다.
This paper analyzes the text of Gong Ji Young's novels centering around the kernel narratives and focal characters in order to grasp the aspects of structural change according to the era and writer's thematic consciousness. The form of a novel is a container of contents and a means of embodying ...
This paper analyzes the text of Gong Ji Young's novels centering around the kernel narratives and focal characters in order to grasp the aspects of structural change according to the era and writer's thematic consciousness. The form of a novel is a container of contents and a means of embodying themes. A writer who is sensitive to the contradictions of reality reveals the critical mind and consciousness about social issues resulting in a novel on the specific events by virtue of application of literary means. By understanding the structure in which the method of describing the core events and the characters whom the speaker focus on is expressed, it is able to check the intention of the author and the aesthetic completion of the novel. In the main article 1 of chapter II, the distribution of the kernel narratives and property of the core events are examined. Go For Yourself Like a Horn of Rhinoceros and The Mackerel have a high distribution of kernel narratives among the early novels, and distinctly contrasted characters of the two novels create a high tension linked to the high narrativity. Among the latter novels, Our Happy Times shows the high distribution of kernel narratives and the narratives of two contrasted people formed as an intersection enable the tension between two characters as well as high narrativity. Unlike this, The Crucible shows a high narrativity regardless of the distribution of kernel narratives by various narrative strategies that constitute intersection of common image in a short time or show a lot of information. Also, the structure of the novel causing the meaningful condition change owing to the lots of events can be the method to embody the subject with strong absorption. Next, the property of the events in the kernel narratives is investigated. A novel with a low narrativity is characterized as daily and mundane events that cause minor changes, while a novel with a high narrativity is characterized by an unusual event that bring about a significant change. As an example, the kernel narratives of There is No More Beautiful Wandering and Our Happy Times are examined. In the former, personal and everyday events occur in the background of social contradiction. On the other hand, in the latter, through unusual and personal incidents the contradiction of social problem is indicated specifically. It can be seen the is the general structure of low narrative early novels and is a general structure of latter novels with high narrativity. In the main article 2 in the chapter II, the focalization strategy of the author is investigated by dividing the focal characters into focusing subject and focused target. In the early novels such as There is No More Beautiful Wandering and And their Beautiful Start and Good Woman, have many focal speakers reflecting the writer's psychology which exposes common aspects embodying subject focused on limited persons or faint events. While a few of the focal speakers are characteristic of the latter novels. Except for the The Crucible, most of the latter works are leading narratives with the view of the first person. It is easy for the readers to follow the story and to get sympathy when the narrator has first person view. Since 2000s, the change into first person viewpoints has become a strategy that enables the easier access to the readers and can deliver the author's intention more effectively by substituting the social problems for individual problems with the change of the times. Meanwhile, the focused target has been diversified into various other people belonging to different world and social events. In the main article 3 of the chapter II, the structural change of the text which emerged according to the change of the author's consciousness based on form as stated above is examined. The characters who were in discord and enmity in the early novels have gradually moved toward understanding and harmony as they goes to latter novels. Especially, the High and Blue Ladder shows a new attempt of "finding mining from contingency" beyond the limitations of dichotomy of the relation between cause and effect and of personal relationship that previous novels showed. Gong Ji young's novels show structural change owing to the discovering plot which emphasizes the change of characters. The narrative structure of meaningful changes evolves into a plot showing the dramatic changes of characters. The realism that started from the consciousness of the problem about the reality will also seek for the constant change and experiment by the way of the literary art works, and the search is likely to be caused by the change of the structure and the form. In order to match the new deep impression, the power of narratives is needed and it is necessary to break the form of the narratives.
This paper analyzes the text of Gong Ji Young's novels centering around the kernel narratives and focal characters in order to grasp the aspects of structural change according to the era and writer's thematic consciousness. The form of a novel is a container of contents and a means of embodying themes. A writer who is sensitive to the contradictions of reality reveals the critical mind and consciousness about social issues resulting in a novel on the specific events by virtue of application of literary means. By understanding the structure in which the method of describing the core events and the characters whom the speaker focus on is expressed, it is able to check the intention of the author and the aesthetic completion of the novel. In the main article 1 of chapter II, the distribution of the kernel narratives and property of the core events are examined. Go For Yourself Like a Horn of Rhinoceros and The Mackerel have a high distribution of kernel narratives among the early novels, and distinctly contrasted characters of the two novels create a high tension linked to the high narrativity. Among the latter novels, Our Happy Times shows the high distribution of kernel narratives and the narratives of two contrasted people formed as an intersection enable the tension between two characters as well as high narrativity. Unlike this, The Crucible shows a high narrativity regardless of the distribution of kernel narratives by various narrative strategies that constitute intersection of common image in a short time or show a lot of information. Also, the structure of the novel causing the meaningful condition change owing to the lots of events can be the method to embody the subject with strong absorption. Next, the property of the events in the kernel narratives is investigated. A novel with a low narrativity is characterized as daily and mundane events that cause minor changes, while a novel with a high narrativity is characterized by an unusual event that bring about a significant change. As an example, the kernel narratives of There is No More Beautiful Wandering and Our Happy Times are examined. In the former, personal and everyday events occur in the background of social contradiction. On the other hand, in the latter, through unusual and personal incidents the contradiction of social problem is indicated specifically. It can be seen the is the general structure of low narrative early novels and is a general structure of latter novels with high narrativity. In the main article 2 in the chapter II, the focalization strategy of the author is investigated by dividing the focal characters into focusing subject and focused target. In the early novels such as There is No More Beautiful Wandering and And their Beautiful Start and Good Woman, have many focal speakers reflecting the writer's psychology which exposes common aspects embodying subject focused on limited persons or faint events. While a few of the focal speakers are characteristic of the latter novels. Except for the The Crucible, most of the latter works are leading narratives with the view of the first person. It is easy for the readers to follow the story and to get sympathy when the narrator has first person view. Since 2000s, the change into first person viewpoints has become a strategy that enables the easier access to the readers and can deliver the author's intention more effectively by substituting the social problems for individual problems with the change of the times. Meanwhile, the focused target has been diversified into various other people belonging to different world and social events. In the main article 3 of the chapter II, the structural change of the text which emerged according to the change of the author's consciousness based on form as stated above is examined. The characters who were in discord and enmity in the early novels have gradually moved toward understanding and harmony as they goes to latter novels. Especially, the High and Blue Ladder shows a new attempt of "finding mining from contingency" beyond the limitations of dichotomy of the relation between cause and effect and of personal relationship that previous novels showed. Gong Ji young's novels show structural change owing to the discovering plot which emphasizes the change of characters. The narrative structure of meaningful changes evolves into a plot showing the dramatic changes of characters. The realism that started from the consciousness of the problem about the reality will also seek for the constant change and experiment by the way of the literary art works, and the search is likely to be caused by the change of the structure and the form. In order to match the new deep impression, the power of narratives is needed and it is necessary to break the form of the narratives.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.