이미 도래하고 있는 세계적인 고령화 추세에 발맞추어, 다가오는 미래에 대한 사회적인 문제와 불안감이 고조되고 있는 시점에서 노인을 위한 스마트헬스케어서비스에 대해 노인들이 어떻게 생각하고 있고, 받아들일 준비가 되어 있는지에 대해 본 논문에서 살펴보았다. 종합적인 결론은 다음과 같다. 첫째, 지하철 무료 이용기준인 65세 이상보다 예비 노년층인 65세 미만의 수요자들에서 나이에 따른 건강적인 측면이나, 새로운 문물에 대한 거부감이 상대적으로 적다는 일반적인 관점에서 접근하듯이, 평소 건강에 대한 관심도가 높고, 건강관리에 대해 신경을 많이 쓰며, 스마트헬스케어서비스에 대한 이해도 및 이용의향이 높다는 것을 알 수 있다. 둘째, 성별에 따른 분석결과는 여성이 남성보다 건강 관련 도구 활용여부나 향후 활용 의사에서도 높은 수치를 보였고, 이용의향에서도 높은 의사를 표명하였다. 상대적으로 건강관리에 대해서 투자와 신경을 많이 쓰는 여성 쪽에서 남성보다 스마트헬스케어서비스에 대해 긍정적인 생각을 가지고 있다는 것을 도출해 볼 수 있다. 셋째, 배우자나 가족과 같이 살고 있지 않은, 독신 집단에서 ...
이미 도래하고 있는 세계적인 고령화 추세에 발맞추어, 다가오는 미래에 대한 사회적인 문제와 불안감이 고조되고 있는 시점에서 노인을 위한 스마트헬스케어서비스에 대해 노인들이 어떻게 생각하고 있고, 받아들일 준비가 되어 있는지에 대해 본 논문에서 살펴보았다. 종합적인 결론은 다음과 같다. 첫째, 지하철 무료 이용기준인 65세 이상보다 예비 노년층인 65세 미만의 수요자들에서 나이에 따른 건강적인 측면이나, 새로운 문물에 대한 거부감이 상대적으로 적다는 일반적인 관점에서 접근하듯이, 평소 건강에 대한 관심도가 높고, 건강관리에 대해 신경을 많이 쓰며, 스마트헬스케어서비스에 대한 이해도 및 이용의향이 높다는 것을 알 수 있다. 둘째, 성별에 따른 분석결과는 여성이 남성보다 건강 관련 도구 활용여부나 향후 활용 의사에서도 높은 수치를 보였고, 이용의향에서도 높은 의사를 표명하였다. 상대적으로 건강관리에 대해서 투자와 신경을 많이 쓰는 여성 쪽에서 남성보다 스마트헬스케어서비스에 대해 긍정적인 생각을 가지고 있다는 것을 도출해 볼 수 있다. 셋째, 배우자나 가족과 같이 살고 있지 않은, 독신 집단에서 헬스케어 서비스 문제도에 대해 다른 집단보다 부정적인 생각을 가지고 있으며, 서비스에 대한 이해도도 다소 떨어지는 것을 파악하였다. 챙겨야 될 가족구성원이 없다보니, 심리적으로나 사회적으로 자연스레 도태됨으로써, 건강에 대한 관심도 자체가 줄어든 것으로 생각되어 진다. 넷째, 소득 수준에 따르면, 1천만원 미만 집단이 소득 수준이 높은 집단보다, 스마트헬스케어서비스 이해도나, 이용의향, 건강관리 등에서 수치가 낮게 도출되었다. 건강관리보다 생계유지에 관심을 보일 수 밖에 없는 현실에서 자유롭지 못한 실정이라는 것을 알 수 있다. 다섯째, 최종학력 차이에 따르면, 고졸 이하가 대졸 이상보다 서비스에 대한 이해도가 떨어지며, 서비스 문제도에 대해 부정적인 생각을 가지고 있으며, 평소 건강관리도 소홀한 것으로 나타났다. 4차 산업으로 다가올 혁명가운데 하나인, 스마트헬스케어서비스에 대한 정보나, 관련 지식을 접할 기회가 상대적으로 적어서, 위와 같은 결과가 도출 되었으리라 생각되어 진다. 여섯째, 컴퓨터 사용수준이나 스마트폰 사용여부에 대해서는, 상대적으로 사용수준이 높고, 스마트폰 사용자가 그렇지 않은 집단보다, 서비스에 대한 이해도나 의향은 높지만, 실제 겪게 될 서비스 문제점이나 품질에 대해서는 부정적인 생각을 가지고 있다는 것을 알 수 있다. 이는 급변하는 세계적인 트렌드에 발맞추어서, 일상생활 속에 녹아들게 될 스마트헬스케어서비스에 대해서 받아들여야 한다는 입장은 있지만, 그로 인해 파생될 문제점에 대해서도 한번쯤 미리 생각해보자는 의미가 있다는 것을 알 수 있다.
이미 도래하고 있는 세계적인 고령화 추세에 발맞추어, 다가오는 미래에 대한 사회적인 문제와 불안감이 고조되고 있는 시점에서 노인을 위한 스마트헬스케어서비스에 대해 노인들이 어떻게 생각하고 있고, 받아들일 준비가 되어 있는지에 대해 본 논문에서 살펴보았다. 종합적인 결론은 다음과 같다. 첫째, 지하철 무료 이용기준인 65세 이상보다 예비 노년층인 65세 미만의 수요자들에서 나이에 따른 건강적인 측면이나, 새로운 문물에 대한 거부감이 상대적으로 적다는 일반적인 관점에서 접근하듯이, 평소 건강에 대한 관심도가 높고, 건강관리에 대해 신경을 많이 쓰며, 스마트헬스케어서비스에 대한 이해도 및 이용의향이 높다는 것을 알 수 있다. 둘째, 성별에 따른 분석결과는 여성이 남성보다 건강 관련 도구 활용여부나 향후 활용 의사에서도 높은 수치를 보였고, 이용의향에서도 높은 의사를 표명하였다. 상대적으로 건강관리에 대해서 투자와 신경을 많이 쓰는 여성 쪽에서 남성보다 스마트헬스케어서비스에 대해 긍정적인 생각을 가지고 있다는 것을 도출해 볼 수 있다. 셋째, 배우자나 가족과 같이 살고 있지 않은, 독신 집단에서 헬스케어 서비스 문제도에 대해 다른 집단보다 부정적인 생각을 가지고 있으며, 서비스에 대한 이해도도 다소 떨어지는 것을 파악하였다. 챙겨야 될 가족구성원이 없다보니, 심리적으로나 사회적으로 자연스레 도태됨으로써, 건강에 대한 관심도 자체가 줄어든 것으로 생각되어 진다. 넷째, 소득 수준에 따르면, 1천만원 미만 집단이 소득 수준이 높은 집단보다, 스마트헬스케어서비스 이해도나, 이용의향, 건강관리 등에서 수치가 낮게 도출되었다. 건강관리보다 생계유지에 관심을 보일 수 밖에 없는 현실에서 자유롭지 못한 실정이라는 것을 알 수 있다. 다섯째, 최종학력 차이에 따르면, 고졸 이하가 대졸 이상보다 서비스에 대한 이해도가 떨어지며, 서비스 문제도에 대해 부정적인 생각을 가지고 있으며, 평소 건강관리도 소홀한 것으로 나타났다. 4차 산업으로 다가올 혁명가운데 하나인, 스마트헬스케어서비스에 대한 정보나, 관련 지식을 접할 기회가 상대적으로 적어서, 위와 같은 결과가 도출 되었으리라 생각되어 진다. 여섯째, 컴퓨터 사용수준이나 스마트폰 사용여부에 대해서는, 상대적으로 사용수준이 높고, 스마트폰 사용자가 그렇지 않은 집단보다, 서비스에 대한 이해도나 의향은 높지만, 실제 겪게 될 서비스 문제점이나 품질에 대해서는 부정적인 생각을 가지고 있다는 것을 알 수 있다. 이는 급변하는 세계적인 트렌드에 발맞추어서, 일상생활 속에 녹아들게 될 스마트헬스케어서비스에 대해서 받아들여야 한다는 입장은 있지만, 그로 인해 파생될 문제점에 대해서도 한번쯤 미리 생각해보자는 의미가 있다는 것을 알 수 있다.
The object of this study was first to A study on recognition and use intention of smart health care service for the reduction of elderly medical expenses in the coming age of 100. The comprehensive conclusion of the study is as follows First, from the general point of view that consumers who ar...
The object of this study was first to A study on recognition and use intention of smart health care service for the reduction of elderly medical expenses in the coming age of 100. The comprehensive conclusion of the study is as follows First, from the general point of view that consumers who are under 65 years old, who are 65 years old or younger than subway free usage standards, have a relatively low sense of health according to their age or a new culture, It shows that there is a high level of interest, a lot of care about health care, and a high degree of understanding and utilization of smart healthcare services. Second, according to gender analysis, women showed higher levels of use of health - related tools than men, and they expressed higher intention to use. It can be deduced that women who spend a lot of their time investing and care about health care have a positive opinion about smart health care services than men. Third, we found that the single-person group, which did not live with the spouse or family, had negative thoughts about the health care service problem and the understanding of the service was somewhat lower than the other groups. As there is no family member to be cared for, it is thought that the interest in health itself has been reduced by being slaughtered naturally, psychologically and socially. Fourth, according to the income level, the group of less than 10 million won has lower figures in understanding smart health care service, intention to use, and health care than the group with high income level. It can be seen that it is not free from the fact that it can not but show interest in sustenance rather than health care. Fifth, according to the difference of the final education, lower than high school graduates have lower understanding of service than university graduates, have negative thoughts about service problem, and have neglected the usual health care. It is thought that the above results have been obtained because there is relatively little opportunity to get information about smart health care service and related knowledge, which is one of the upcoming revolution in the 4th industry. Sixth, the level of computer use and the use of smartphones are relatively high, and users of smartphones tend to have a higher level of understanding and intention toward services than those who do not. . This is in line with the fast-paced global trends, and there is a stance that we should accept smart health care services that will be incorporated into everyday life, but it is meaningful to think about the problems that will arise once in a while.
The object of this study was first to A study on recognition and use intention of smart health care service for the reduction of elderly medical expenses in the coming age of 100. The comprehensive conclusion of the study is as follows First, from the general point of view that consumers who are under 65 years old, who are 65 years old or younger than subway free usage standards, have a relatively low sense of health according to their age or a new culture, It shows that there is a high level of interest, a lot of care about health care, and a high degree of understanding and utilization of smart healthcare services. Second, according to gender analysis, women showed higher levels of use of health - related tools than men, and they expressed higher intention to use. It can be deduced that women who spend a lot of their time investing and care about health care have a positive opinion about smart health care services than men. Third, we found that the single-person group, which did not live with the spouse or family, had negative thoughts about the health care service problem and the understanding of the service was somewhat lower than the other groups. As there is no family member to be cared for, it is thought that the interest in health itself has been reduced by being slaughtered naturally, psychologically and socially. Fourth, according to the income level, the group of less than 10 million won has lower figures in understanding smart health care service, intention to use, and health care than the group with high income level. It can be seen that it is not free from the fact that it can not but show interest in sustenance rather than health care. Fifth, according to the difference of the final education, lower than high school graduates have lower understanding of service than university graduates, have negative thoughts about service problem, and have neglected the usual health care. It is thought that the above results have been obtained because there is relatively little opportunity to get information about smart health care service and related knowledge, which is one of the upcoming revolution in the 4th industry. Sixth, the level of computer use and the use of smartphones are relatively high, and users of smartphones tend to have a higher level of understanding and intention toward services than those who do not. . This is in line with the fast-paced global trends, and there is a stance that we should accept smart health care services that will be incorporated into everyday life, but it is meaningful to think about the problems that will arise once in a while.
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