콜롬비아 출신의 페르난도 보테로(Fernando Botero, 1932-)는 라틴아메리카에서 현존하는 가장 유명한 미술가 중의 한 사람이다. 그는 1960년대 중반부터 현재에 이르는 50여 년의 세월 동안 일관된 양식을 고수하고 있다. 소위 ‘보테로몰프(Boteromorph)’로 불리는 그의 개인 양식이 적용된 인물화에는 성별, 나이, 직업에 따라 다양한 콜롬비아 사람들이 등장하며, 이들을 통해 콜롬비아 사회의 모순과 부조리에 대한 비판적 시각을 담아낸다. 따라서 본 연구는 콜롬비아 사회의 다양한 계층이 등장하는 보테로의 인물화들 가운데 특히 서양 대가들의 작품을 차용한 인물화에 주목하고자 한다. 이를 크게 성모와 성직자, 정치인과 매춘부, 민중과 서민의 다섯 가지 범주로 구분하여 ‘보테로몰프’양식으로 유형화된 인물들이 어떤 특성으로 익살스럽게 패러디되고, 보테로의 비판적 시각이 어떻게 반영되고 있는지를 분석하였다. 첫째, 성모와 성직자의 경우, 콜롬비아 사회에서 강력한 힘과 권위를 남용했던 가톨릭교회에 대한 보테로의 비판적 시각이 담겨있는데, 이들은 기존의 성스러운 이미지에서 벗어나 현대의 세속적인 인물로 풍자되고 있다. 둘째, 정치인의 경우, 독재정권과 경제 불황을 초래한 인물에 대한 보테로의 비판적 시각이 담겨 있지만, 보테로는 암시적이고 우회적인 방법으로 표현한다. 이들은 어리석지만, ...
콜롬비아 출신의 페르난도 보테로(Fernando Botero, 1932-)는 라틴아메리카에서 현존하는 가장 유명한 미술가 중의 한 사람이다. 그는 1960년대 중반부터 현재에 이르는 50여 년의 세월 동안 일관된 양식을 고수하고 있다. 소위 ‘보테로몰프(Boteromorph)’로 불리는 그의 개인 양식이 적용된 인물화에는 성별, 나이, 직업에 따라 다양한 콜롬비아 사람들이 등장하며, 이들을 통해 콜롬비아 사회의 모순과 부조리에 대한 비판적 시각을 담아낸다. 따라서 본 연구는 콜롬비아 사회의 다양한 계층이 등장하는 보테로의 인물화들 가운데 특히 서양 대가들의 작품을 차용한 인물화에 주목하고자 한다. 이를 크게 성모와 성직자, 정치인과 매춘부, 민중과 서민의 다섯 가지 범주로 구분하여 ‘보테로몰프’양식으로 유형화된 인물들이 어떤 특성으로 익살스럽게 패러디되고, 보테로의 비판적 시각이 어떻게 반영되고 있는지를 분석하였다. 첫째, 성모와 성직자의 경우, 콜롬비아 사회에서 강력한 힘과 권위를 남용했던 가톨릭교회에 대한 보테로의 비판적 시각이 담겨있는데, 이들은 기존의 성스러운 이미지에서 벗어나 현대의 세속적인 인물로 풍자되고 있다. 둘째, 정치인의 경우, 독재정권과 경제 불황을 초래한 인물에 대한 보테로의 비판적 시각이 담겨 있지만, 보테로는 암시적이고 우회적인 방법으로 표현한다. 이들은 어리석지만, 어린 아이 같은 순진한 인물로 패러디되기도 한다. 셋째, 매춘 장면은 여러 명의 남녀가 실내에 어우러져 난잡하고 향락적인 모습을 보여주는데, 이는 콜롬비아 사회의 불평등과 빈곤에 관한 문제를 지적하고, 다른 한편으로는 매춘부들의 고달픈 삶을 성찰하는 보테로의 애정 어린 시각을 엿볼 수 있다. 넷째, 민중들의 모습은 다른 인물화들과 달리 콜롬비아 사회의 무자비한 현실에 대한 보테로의 비판적 시각이 그대로 드러나는데, 인물들의 표정과 자세, 그리고 복장들을 통해 알 수 있다. 다섯째, 서민들은 비참한 현실에서 벗어나 소풍을 가거나 휴식을 취하고, 놀이를 하면서 여가를 보내는 안락한 모습으로 등장하는데, 이는 콜롬비아의 서민들이 혼란한 현실에서 벗어나 안락한 삶을 누리기를 희망하는 보테로의 시각을 엿보게 한다. 이상과 같이 보테로는 콜롬비아 사회의 인물들을 계층에 따라 상이한 시각으로 표현한다. 즉, 성모와 성직자, 정치인과 매춘부는 비판적인 시각에서, 민중들과 서민들은 애정 어린 시각으로 포착되고 있다.
콜롬비아 출신의 페르난도 보테로(Fernando Botero, 1932-)는 라틴아메리카에서 현존하는 가장 유명한 미술가 중의 한 사람이다. 그는 1960년대 중반부터 현재에 이르는 50여 년의 세월 동안 일관된 양식을 고수하고 있다. 소위 ‘보테로몰프(Boteromorph)’로 불리는 그의 개인 양식이 적용된 인물화에는 성별, 나이, 직업에 따라 다양한 콜롬비아 사람들이 등장하며, 이들을 통해 콜롬비아 사회의 모순과 부조리에 대한 비판적 시각을 담아낸다. 따라서 본 연구는 콜롬비아 사회의 다양한 계층이 등장하는 보테로의 인물화들 가운데 특히 서양 대가들의 작품을 차용한 인물화에 주목하고자 한다. 이를 크게 성모와 성직자, 정치인과 매춘부, 민중과 서민의 다섯 가지 범주로 구분하여 ‘보테로몰프’양식으로 유형화된 인물들이 어떤 특성으로 익살스럽게 패러디되고, 보테로의 비판적 시각이 어떻게 반영되고 있는지를 분석하였다. 첫째, 성모와 성직자의 경우, 콜롬비아 사회에서 강력한 힘과 권위를 남용했던 가톨릭교회에 대한 보테로의 비판적 시각이 담겨있는데, 이들은 기존의 성스러운 이미지에서 벗어나 현대의 세속적인 인물로 풍자되고 있다. 둘째, 정치인의 경우, 독재정권과 경제 불황을 초래한 인물에 대한 보테로의 비판적 시각이 담겨 있지만, 보테로는 암시적이고 우회적인 방법으로 표현한다. 이들은 어리석지만, 어린 아이 같은 순진한 인물로 패러디되기도 한다. 셋째, 매춘 장면은 여러 명의 남녀가 실내에 어우러져 난잡하고 향락적인 모습을 보여주는데, 이는 콜롬비아 사회의 불평등과 빈곤에 관한 문제를 지적하고, 다른 한편으로는 매춘부들의 고달픈 삶을 성찰하는 보테로의 애정 어린 시각을 엿볼 수 있다. 넷째, 민중들의 모습은 다른 인물화들과 달리 콜롬비아 사회의 무자비한 현실에 대한 보테로의 비판적 시각이 그대로 드러나는데, 인물들의 표정과 자세, 그리고 복장들을 통해 알 수 있다. 다섯째, 서민들은 비참한 현실에서 벗어나 소풍을 가거나 휴식을 취하고, 놀이를 하면서 여가를 보내는 안락한 모습으로 등장하는데, 이는 콜롬비아의 서민들이 혼란한 현실에서 벗어나 안락한 삶을 누리기를 희망하는 보테로의 시각을 엿보게 한다. 이상과 같이 보테로는 콜롬비아 사회의 인물들을 계층에 따라 상이한 시각으로 표현한다. 즉, 성모와 성직자, 정치인과 매춘부는 비판적인 시각에서, 민중들과 서민들은 애정 어린 시각으로 포착되고 있다.
This thesis focuses on the portraits of Botero, featuring different classes of Colombian society, with the consideration of how the critical view of Botero is parodied to those. especially on the visual composition of works by virtuoso such as Massacio and Velasquez, Goya and Picasso, and on the por...
This thesis focuses on the portraits of Botero, featuring different classes of Colombian society, with the consideration of how the critical view of Botero is parodied to those. especially on the visual composition of works by virtuoso such as Massacio and Velasquez, Goya and Picasso, and on the portraits of Colombian society. As it turns out, the characters of Botero are typified by the form of ‘Boteromorph’, which is captured in a plump warmth and bright and colorful colors. Therefore, if you look at the background of its formation, various influences such as western medieval and Renaissance art, Mexican wall paintings and Colombian cultural emotions have influenced. In other words, Botero accepted the subjects and techniques of Western masters, variously referenced the faces, attitudes and motifs of the protagonists in the masterpieces, but rejected the proportions, perspective and contrast of Western classical art. The huge scale of Mexican murals led to a fat figure reflecting the joyful life of Colombian people to eat, drink and enjoy. Next, I looked at the political and social situation in Colombia. In Colombia in the 20th century, the violence and massacre that led to the "Bogota rage", "ravioliencia" incident and the "war on drugs" occurred consistently. In particular, the disparity between the rich and the poor of Colombia was very serious, yet the Colombian people enjoyed a delightful life peculiar to South America with traditional festivals such as dancing, music and bullfighting, which appear in various themes and motifs in Botero's portraits. This thesis divides the portraits of Botero into five categories of Virgin Mary and clergy, politician, prostitute, populace, and commoner. Also, it analyzed how the characters that are typed in the style of Botero are parodied in a humorous way and how the critical view of Botero is reflected. acters that are typed in the style of , And analyzed how the point of view is reflected. First, in the case of the Virgin and the priest, Botero's critical view of the Catholic Church, which abused its strong power and authority in the Colombian society, especially the Virgin is marginalized from the existing sacred image and satirized as a modern secular woman, It is more visible through apples and snakes, symbols of evil that appear in. The pope and the bishop who has lost authority is parodyed in secular proportions enjoying luxury and vanity presenting as a helpless young child, unlike a simple, ascetic clergyman. Second, the dictatorship and the politicians who caused the economic recession appear as colorful and formal attire. Through the shoes of the president and the soldiers, the dictatorship of the military regime and the fox shawl of the first lady make the vanity and luxuries. In addition, the corruption and incompetence of politicians is being satirized by snakes, cats, whips and toys. Third, in Botero's prostitution scene, several men and women appear to be entertaining to drink, smoke, and obscenely indoors in the room with curtains, lights, chairs and beds, The critical view to them appears through cats and mirrors. In other words, while Botero points out the problems of inequality and poverty in Colombian society, he portrays a loving view of prostitutes' painful life. Fourth, unlike other figure paintings, the oppressed people 's appearance reveals Botero' s critical view of the ruthless reality of Colombian society. People in Colombia express their feelings of sadness and despair with impression or frightened look, downward eyes, mouth, and tears. Nonetheless, in the form of the fat human body and the people expressed in bright colors, there is a satirical sense of humor that is distant from reality. Fifth, finally, the ordinary people who come out from the miserable reality enjoy leisure time, take a picnic, take a rest, play and spend leisure time with the dog. These shows the Botero's hope that the ordinary people of Colombia to enjoy a comfortable life. As described above, Botero expresses the characters of Colombian society according to their stratification in different perspectives. In other words, the Virgin and the clerg, the politician and the prostitute are captured from a critical viewpoint, and the public and the common people are captured from the affectionate viewpoint, which can be grasped through the expressionless face, floating attitude, clothes and objects around. Especially in the background, dogs and cats, snakes and flies act as an important factor in satirizing good and evil. Nevertheless, Botero's critical and positive views on Colombian society do not appear to be a big difference. Since Botero's humorous and chubby characters are the first to capture the spectator's view, they convey Botero's unique sense of humor and joy. This is why many people feel love and happiness as they see Botero's portrait.
This thesis focuses on the portraits of Botero, featuring different classes of Colombian society, with the consideration of how the critical view of Botero is parodied to those. especially on the visual composition of works by virtuoso such as Massacio and Velasquez, Goya and Picasso, and on the portraits of Colombian society. As it turns out, the characters of Botero are typified by the form of ‘Boteromorph’, which is captured in a plump warmth and bright and colorful colors. Therefore, if you look at the background of its formation, various influences such as western medieval and Renaissance art, Mexican wall paintings and Colombian cultural emotions have influenced. In other words, Botero accepted the subjects and techniques of Western masters, variously referenced the faces, attitudes and motifs of the protagonists in the masterpieces, but rejected the proportions, perspective and contrast of Western classical art. The huge scale of Mexican murals led to a fat figure reflecting the joyful life of Colombian people to eat, drink and enjoy. Next, I looked at the political and social situation in Colombia. In Colombia in the 20th century, the violence and massacre that led to the "Bogota rage", "ravioliencia" incident and the "war on drugs" occurred consistently. In particular, the disparity between the rich and the poor of Colombia was very serious, yet the Colombian people enjoyed a delightful life peculiar to South America with traditional festivals such as dancing, music and bullfighting, which appear in various themes and motifs in Botero's portraits. This thesis divides the portraits of Botero into five categories of Virgin Mary and clergy, politician, prostitute, populace, and commoner. Also, it analyzed how the characters that are typed in the style of Botero are parodied in a humorous way and how the critical view of Botero is reflected. acters that are typed in the style of , And analyzed how the point of view is reflected. First, in the case of the Virgin and the priest, Botero's critical view of the Catholic Church, which abused its strong power and authority in the Colombian society, especially the Virgin is marginalized from the existing sacred image and satirized as a modern secular woman, It is more visible through apples and snakes, symbols of evil that appear in. The pope and the bishop who has lost authority is parodyed in secular proportions enjoying luxury and vanity presenting as a helpless young child, unlike a simple, ascetic clergyman. Second, the dictatorship and the politicians who caused the economic recession appear as colorful and formal attire. Through the shoes of the president and the soldiers, the dictatorship of the military regime and the fox shawl of the first lady make the vanity and luxuries. In addition, the corruption and incompetence of politicians is being satirized by snakes, cats, whips and toys. Third, in Botero's prostitution scene, several men and women appear to be entertaining to drink, smoke, and obscenely indoors in the room with curtains, lights, chairs and beds, The critical view to them appears through cats and mirrors. In other words, while Botero points out the problems of inequality and poverty in Colombian society, he portrays a loving view of prostitutes' painful life. Fourth, unlike other figure paintings, the oppressed people 's appearance reveals Botero' s critical view of the ruthless reality of Colombian society. People in Colombia express their feelings of sadness and despair with impression or frightened look, downward eyes, mouth, and tears. Nonetheless, in the form of the fat human body and the people expressed in bright colors, there is a satirical sense of humor that is distant from reality. Fifth, finally, the ordinary people who come out from the miserable reality enjoy leisure time, take a picnic, take a rest, play and spend leisure time with the dog. These shows the Botero's hope that the ordinary people of Colombia to enjoy a comfortable life. As described above, Botero expresses the characters of Colombian society according to their stratification in different perspectives. In other words, the Virgin and the clerg, the politician and the prostitute are captured from a critical viewpoint, and the public and the common people are captured from the affectionate viewpoint, which can be grasped through the expressionless face, floating attitude, clothes and objects around. Especially in the background, dogs and cats, snakes and flies act as an important factor in satirizing good and evil. Nevertheless, Botero's critical and positive views on Colombian society do not appear to be a big difference. Since Botero's humorous and chubby characters are the first to capture the spectator's view, they convey Botero's unique sense of humor and joy. This is why many people feel love and happiness as they see Botero's portrait.
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