영화제작과정에서 조명은 가장 중요한 요소 중 하나로써 장면을 단순히 밝히고 보여주는 일차원적인 목적뿐만 아니라 빛을 이용하여 영화의 스토리를 묘사하고, 관객들에게 의식적으로든 무의식적으로든 정서적으로 공감을 유도해내는 작업이다. 최근의 고감도, 넓은 다이내믹 레인지를 가진 디지털 카메라의 등장과 디지털 후반작업의 보급으로 인해 이러한 조명의 목적이 상실되어가는 것에 대한 우려가 본 연구의 배경이 되었다. 영화조명이란 현실에 존재하는 빛에...
영화제작과정에서 조명은 가장 중요한 요소 중 하나로써 장면을 단순히 밝히고 보여주는 일차원적인 목적뿐만 아니라 빛을 이용하여 영화의 스토리를 묘사하고, 관객들에게 의식적으로든 무의식적으로든 정서적으로 공감을 유도해내는 작업이다. 최근의 고감도, 넓은 다이내믹 레인지를 가진 디지털 카메라의 등장과 디지털 후반작업의 보급으로 인해 이러한 조명의 목적이 상실되어가는 것에 대한 우려가 본 연구의 배경이 되었다. 영화조명이란 현실에 존재하는 빛에 대한 탐구로부터 시작되어야한다. 영화가 탄생되기 전 많은 화가나 사진작가들에 의해 사실적이고 논리적인 빛을 사용하여 그들의 생각이나 감정을 보는 이들에게 전달할 수 있게 되었으며, 이는 영화 조명의 초석이 되었다. 좋은 빛은 또한 단순히 미적 아름다움의 결과물이 아니라, 영화의 이야기를 작가의 독창적인 표현방식으로 전달하여야 하며 감독이 관객에게 원하는 감정을 불러일으키는 힘이 되어야 한다. 본 논문은 영화 <경성학교, 사라진 소녀들>의 제작과정에서 영화조명작업이 어떻게 계획되어지고 실현되었는지에 관하여 설명한다. 사실적인 조명, 하이키조명과 로우키조명, 캐릭터와 조명, 은유적 조명, 색의 상징의 5가지의 테마로 장면들을 분석하고 서술한다. 영화조명감독 뿐만 아니라 영화 전반을 만들어가는 영화감독이나 촬영감독들도 조명에 대한 확실한 이해가 있어야 하며, 빛을 적절하게 사용하여 자신들만의 고유의 영화를 만들어야 한다는 생각을 하며 본 논문을 마무리한다.
영화제작과정에서 조명은 가장 중요한 요소 중 하나로써 장면을 단순히 밝히고 보여주는 일차원적인 목적뿐만 아니라 빛을 이용하여 영화의 스토리를 묘사하고, 관객들에게 의식적으로든 무의식적으로든 정서적으로 공감을 유도해내는 작업이다. 최근의 고감도, 넓은 다이내믹 레인지를 가진 디지털 카메라의 등장과 디지털 후반작업의 보급으로 인해 이러한 조명의 목적이 상실되어가는 것에 대한 우려가 본 연구의 배경이 되었다. 영화조명이란 현실에 존재하는 빛에 대한 탐구로부터 시작되어야한다. 영화가 탄생되기 전 많은 화가나 사진작가들에 의해 사실적이고 논리적인 빛을 사용하여 그들의 생각이나 감정을 보는 이들에게 전달할 수 있게 되었으며, 이는 영화 조명의 초석이 되었다. 좋은 빛은 또한 단순히 미적 아름다움의 결과물이 아니라, 영화의 이야기를 작가의 독창적인 표현방식으로 전달하여야 하며 감독이 관객에게 원하는 감정을 불러일으키는 힘이 되어야 한다. 본 논문은 영화 <경성학교, 사라진 소녀들>의 제작과정에서 영화조명작업이 어떻게 계획되어지고 실현되었는지에 관하여 설명한다. 사실적인 조명, 하이키조명과 로우키조명, 캐릭터와 조명, 은유적 조명, 색의 상징의 5가지의 테마로 장면들을 분석하고 서술한다. 영화조명감독 뿐만 아니라 영화 전반을 만들어가는 영화감독이나 촬영감독들도 조명에 대한 확실한 이해가 있어야 하며, 빛을 적절하게 사용하여 자신들만의 고유의 영화를 만들어야 한다는 생각을 하며 본 논문을 마무리한다.
The lighting in the production of film is one of the most critical elements in the film production. It is not only the work of simply lightening a scene to make it visible but also the work of describing the story of a film using the light, and inducing the sympathy from audiences whether consciousl...
The lighting in the production of film is one of the most critical elements in the film production. It is not only the work of simply lightening a scene to make it visible but also the work of describing the story of a film using the light, and inducing the sympathy from audiences whether consciously, unconsciously or emotionally. The study was conducted to remind the value of the lighting work in the film industry under the appearance of the digital camera having the highly sensitive and broad dynamic range and the spread of digital follow-up work.
The research on the film lighting shall start from the research on the light which exist in our daily life. Prior to the birth of film, a lot of painters and photographers used the realistic and logistic light to transmit their thoughts and feelings to the viewers and this became the foundation of the film lighting. The good light is not the output of the simple aesthetic beauty but the power by which the story in the film can be transmitted from author to the viewers in a creative way and the director can cause the viewers to get the emotion in his way.
This paper describes how the film lighting work has been planned and realized in the production of film “The Silenced”. It analyzes and describes the lighting by dividing it into five themes such as the realistic lighting, high key lighting & low key lighting, characters & lighting, metaphoric lighting and light’s symbol. The paper is concluded with the consideration that not only the film lighting director but also the film director and shooting director shall get the firm understanding of the lighting and that they shall use the light in proper and their own way to make the unique film of their own.
The lighting in the production of film is one of the most critical elements in the film production. It is not only the work of simply lightening a scene to make it visible but also the work of describing the story of a film using the light, and inducing the sympathy from audiences whether consciously, unconsciously or emotionally. The study was conducted to remind the value of the lighting work in the film industry under the appearance of the digital camera having the highly sensitive and broad dynamic range and the spread of digital follow-up work.
The research on the film lighting shall start from the research on the light which exist in our daily life. Prior to the birth of film, a lot of painters and photographers used the realistic and logistic light to transmit their thoughts and feelings to the viewers and this became the foundation of the film lighting. The good light is not the output of the simple aesthetic beauty but the power by which the story in the film can be transmitted from author to the viewers in a creative way and the director can cause the viewers to get the emotion in his way.
This paper describes how the film lighting work has been planned and realized in the production of film “The Silenced”. It analyzes and describes the lighting by dividing it into five themes such as the realistic lighting, high key lighting & low key lighting, characters & lighting, metaphoric lighting and light’s symbol. The paper is concluded with the consideration that not only the film lighting director but also the film director and shooting director shall get the firm understanding of the lighting and that they shall use the light in proper and their own way to make the unique film of their own.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.