본 연구는 한류를 배경으로 한 ‘K-뷰티’ 현상을 글로벌 시각에서 접근하고 국내 뷰티 산업의 경쟁력을 제고하고자 하였다. 그동안 ‘K-뷰티’에 대한 시각은 국내 화장품, 헤어, 패션 등 단일뷰티 영역에서 부분적으로 접근하였으나 현재 뷰티 산업은 미래 고부가가치 산업으로 등장하고 있으며, 21세기 감성 소비사회에서 국가의 신성장 동력이 될 만큼 잠재력이 큰 산업이다. 선진사회에서는 이미 뷰티 산업의 미래가치를 간파하고 시장규모를 키워가고 있다. 본 연구는 ‘K-뷰티’를 광범위한 문화적·경제적 가치를 지닌 가치혼합형 산업(Value-Mixed Industry)으로 바라보고 이론적 지형을 넓히고자 하였다. 이를 위해 ...
본 연구는 한류를 배경으로 한 ‘K-뷰티’ 현상을 글로벌 시각에서 접근하고 국내 뷰티 산업의 경쟁력을 제고하고자 하였다. 그동안 ‘K-뷰티’에 대한 시각은 국내 화장품, 헤어, 패션 등 단일뷰티 영역에서 부분적으로 접근하였으나 현재 뷰티 산업은 미래 고부가가치 산업으로 등장하고 있으며, 21세기 감성 소비사회에서 국가의 신성장 동력이 될 만큼 잠재력이 큰 산업이다. 선진사회에서는 이미 뷰티 산업의 미래가치를 간파하고 시장규모를 키워가고 있다. 본 연구는 ‘K-뷰티’를 광범위한 문화적·경제적 가치를 지닌 가치혼합형 산업(Value-Mixed Industry)으로 바라보고 이론적 지형을 넓히고자 하였다. 이를 위해 SWOT 분석에 근거하여 국내 뷰티 산업의 현실을 진단하였다. 국내 뷰티 산업의 환경 변화를 내부적 강점과 약점 요인, 외부적 기회와 위협 요인을 중심으로 살펴보았다. 연구 결과 그동안 ‘K-뷰티’ 산업의 문화적·경제적 가치를 동아시아권내에서 바라보았지만, 국내 뷰티 제품은 IT 기술 및 소셜 네트워크 서비스를 통해 전 세계 시장에 인기 콘텐츠로 부상하고 있으며 다양한 연관 산업으로 확장 가능함을 알 수 있었다. 즉 패션, 의료, 관광, 쥬얼리, 예술 등 문화산업 전반에 걸쳐 영향력을 행사하고 있고, 문화상품과의 시너지 효과 창출로 국가 이미지 개선과 대외 경쟁력 향상에 긍정적 영향을 미칠 것이 분명하다. 본 연구는 K-뷰티의 영향력을 글로벌 시장에서 조명하는 학문적 근거를 마련했다는데 큰 의의가 있으며, 향후 국가적 차원에서 K-뷰티 성장을 위한 지원이 뒤따를 것으로 기대한다.
본 연구는 한류를 배경으로 한 ‘K-뷰티’ 현상을 글로벌 시각에서 접근하고 국내 뷰티 산업의 경쟁력을 제고하고자 하였다. 그동안 ‘K-뷰티’에 대한 시각은 국내 화장품, 헤어, 패션 등 단일뷰티 영역에서 부분적으로 접근하였으나 현재 뷰티 산업은 미래 고부가가치 산업으로 등장하고 있으며, 21세기 감성 소비사회에서 국가의 신성장 동력이 될 만큼 잠재력이 큰 산업이다. 선진사회에서는 이미 뷰티 산업의 미래가치를 간파하고 시장규모를 키워가고 있다. 본 연구는 ‘K-뷰티’를 광범위한 문화적·경제적 가치를 지닌 가치혼합형 산업(Value-Mixed Industry)으로 바라보고 이론적 지형을 넓히고자 하였다. 이를 위해 SWOT 분석에 근거하여 국내 뷰티 산업의 현실을 진단하였다. 국내 뷰티 산업의 환경 변화를 내부적 강점과 약점 요인, 외부적 기회와 위협 요인을 중심으로 살펴보았다. 연구 결과 그동안 ‘K-뷰티’ 산업의 문화적·경제적 가치를 동아시아권내에서 바라보았지만, 국내 뷰티 제품은 IT 기술 및 소셜 네트워크 서비스를 통해 전 세계 시장에 인기 콘텐츠로 부상하고 있으며 다양한 연관 산업으로 확장 가능함을 알 수 있었다. 즉 패션, 의료, 관광, 쥬얼리, 예술 등 문화산업 전반에 걸쳐 영향력을 행사하고 있고, 문화상품과의 시너지 효과 창출로 국가 이미지 개선과 대외 경쟁력 향상에 긍정적 영향을 미칠 것이 분명하다. 본 연구는 K-뷰티의 영향력을 글로벌 시장에서 조명하는 학문적 근거를 마련했다는데 큰 의의가 있으며, 향후 국가적 차원에서 K-뷰티 성장을 위한 지원이 뒤따를 것으로 기대한다.
The objective of this study was to examine Korean wave-based ‘K-Beauty’ phenomena from global perspectives, thus reinforcing the competitiveness of domestic beauty industry. So far, perspectives on ‘K-Beauty’ have partially focused on such a single area as domestic cosmetics, hair and fashion, but p...
The objective of this study was to examine Korean wave-based ‘K-Beauty’ phenomena from global perspectives, thus reinforcing the competitiveness of domestic beauty industry. So far, perspectives on ‘K-Beauty’ have partially focused on such a single area as domestic cosmetics, hair and fashion, but present-day beauty industry has become a higher value-added business and had a great potential as a national novel growth engine in the emotional consumption society of the 21st century. In the advanced countries, people already have understood the future value of beauty industry and then increased its market size. This study regarded K-Beauty’ as a value-mixed industry which has extensive cultural/economic values and tried to expand its theoretical topography. For this, the realty of domestic beauty industry was examined based on SWOT analysis. The environmental change of domestic beauty industry was looked into focusing on the element of internal strong and weak points, external opportunities and risk factors. Study findings show the fact that the cultural/economic value of ‘K-Beauty’ industry has been conventionally pursued within an East Asian zone so far, but domestic beauty products have become popular contents in global market through IT technology and social network service and had the potential of expanding to a variety of related industries. In other words, it had influence on all the cultural industries, such as fashion, therapeutics, tourism, jewelry and art, and seemed to have effects on the improvement of national images and external competitive power through creating synergic effects with cultural products in the future. This study seems to be meaningful in that study findings prepared for academic base to highlight the effect of K-Beauty in a global market. The author hopes national supports for the growth of K-Beauty will expand in the future.
The objective of this study was to examine Korean wave-based ‘K-Beauty’ phenomena from global perspectives, thus reinforcing the competitiveness of domestic beauty industry. So far, perspectives on ‘K-Beauty’ have partially focused on such a single area as domestic cosmetics, hair and fashion, but present-day beauty industry has become a higher value-added business and had a great potential as a national novel growth engine in the emotional consumption society of the 21st century. In the advanced countries, people already have understood the future value of beauty industry and then increased its market size. This study regarded K-Beauty’ as a value-mixed industry which has extensive cultural/economic values and tried to expand its theoretical topography. For this, the realty of domestic beauty industry was examined based on SWOT analysis. The environmental change of domestic beauty industry was looked into focusing on the element of internal strong and weak points, external opportunities and risk factors. Study findings show the fact that the cultural/economic value of ‘K-Beauty’ industry has been conventionally pursued within an East Asian zone so far, but domestic beauty products have become popular contents in global market through IT technology and social network service and had the potential of expanding to a variety of related industries. In other words, it had influence on all the cultural industries, such as fashion, therapeutics, tourism, jewelry and art, and seemed to have effects on the improvement of national images and external competitive power through creating synergic effects with cultural products in the future. This study seems to be meaningful in that study findings prepared for academic base to highlight the effect of K-Beauty in a global market. The author hopes national supports for the growth of K-Beauty will expand in the future.
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