2000년대부터 급진적 성장과 발전을 이루어낸 한국뮤지컬은 그에 비해 미비한 수준의 전문성에 대한 문제를 보이고 있다. 현재 뮤지컬 시장에서 활동 중인 배우들은 제각각 다른 발성법과 교수법으로 훈련되어왔다. 다양한 창법을 요구하는 뮤지컬이라는 장르의 특성 덕분에 그러한 문제들이 지금까지는 심각하게 대두되지 않았지만, 정확하게 확립되어있는 교육 및 훈련 프로그램의 부재는 앞으로 한국 뮤지컬의 방향성과 발전을 위하여 반드시 개선되어야 할 점이라고 본다. 이에 본 연구에서는 뮤지컬 발성법의 구체적 확립에 기여하기 위하여 현대의 발성법 중 뮤지컬 지망생들이 가장 많이 찾고 있는 SLS발성법과 남도현발성법을 비교 연구한다. 본격적 비교에 앞서, 두 발성법이 동일한 발성법에서부터 기초하여 발전된 발성법이지만 서로 다른 방법론을 주장하고 있다는 점에서부터 시작하여, 뮤지컬이 요구하는 발성법의 특성과 본 연구에서 주장하는 발성법의 핵심이자 가창의 실력을 좌우하는 성구전환법에 대해 알아본다. 또한, 두 발성법의 역사 및 배경과 그 원리에 대해 기술한다. 본론에서는 각 발성법을 기본자세(...
2000년대부터 급진적 성장과 발전을 이루어낸 한국뮤지컬은 그에 비해 미비한 수준의 전문성에 대한 문제를 보이고 있다. 현재 뮤지컬 시장에서 활동 중인 배우들은 제각각 다른 발성법과 교수법으로 훈련되어왔다. 다양한 창법을 요구하는 뮤지컬이라는 장르의 특성 덕분에 그러한 문제들이 지금까지는 심각하게 대두되지 않았지만, 정확하게 확립되어있는 교육 및 훈련 프로그램의 부재는 앞으로 한국 뮤지컬의 방향성과 발전을 위하여 반드시 개선되어야 할 점이라고 본다. 이에 본 연구에서는 뮤지컬 발성법의 구체적 확립에 기여하기 위하여 현대의 발성법 중 뮤지컬 지망생들이 가장 많이 찾고 있는 SLS발성법과 남도현발성법을 비교 연구한다. 본격적 비교에 앞서, 두 발성법이 동일한 발성법에서부터 기초하여 발전된 발성법이지만 서로 다른 방법론을 주장하고 있다는 점에서부터 시작하여, 뮤지컬이 요구하는 발성법의 특성과 본 연구에서 주장하는 발성법의 핵심이자 가창의 실력을 좌우하는 성구전환법에 대해 알아본다. 또한, 두 발성법의 역사 및 배경과 그 원리에 대해 기술한다. 본론에서는 각 발성법을 기본자세(Setting), 호흡법, 통과지역(Passage Areas)과 빠싸죠(Passaggio), 그리고 훈련법까지 총 네 가지의 기준으로 분류해 소개하고 비교한다. 세 번째 비교항목인 통과지역(Passage Areas)과 빠싸죠(Passaggio)는 본래 서로 다른 의미가 있지만 현재는 같은 의미로 통용되고 있기 때문에 본고에서도 역시 같은 항목으로 묶어 연구를 진행하였다. 그리하여 두 발성법 사이에서 항목별로 나타난 차이점과 유사점을 정리하고 두 발성법이 가지는 차이점이 어떠한 결론을 초래하게 되는지를 알아본다. 더불어 같은 방향성을 가진 두 발성법에서 반대의 성향을 나타내는 차이점이 극명하게 나타나는 이유에 대해 분석한다. 그 결과 SLS발성법과 남도현발성법에서 주장하는 방식은 서로 많은 차이가 있다고 볼 수 있지만, 목표하는 지향점이 같다는 것을 알 수 있었다. 또한, 뮤지컬이라는 장르적 특성에 적합한 발성법의 방법론을 제시하고 있다는 것으로부터 기본 원리가 크게 다르지 않다는 것을 발견할 수 있었다. 뮤지컬이라는 장르에 있어 발성법이라는 기술은 모든 필요한 기타 기술 중에서도 가장 핵심 중의 핵심이 되는 부분이라고 할 수 있다. 뮤지컬에 대한 대중들의 관심이 나날이 높아지는 만큼 제각각의 발성 메커니즘으로 뮤지컬 지망생들에게 혼란을 야기하지 않을 수 있도록 발성법에 대한 연구가 계속되어 현재의 모호한 뮤지컬 발성에 대한 정의를 확립하고 발전해 나가기를 기대한다.
2000년대부터 급진적 성장과 발전을 이루어낸 한국뮤지컬은 그에 비해 미비한 수준의 전문성에 대한 문제를 보이고 있다. 현재 뮤지컬 시장에서 활동 중인 배우들은 제각각 다른 발성법과 교수법으로 훈련되어왔다. 다양한 창법을 요구하는 뮤지컬이라는 장르의 특성 덕분에 그러한 문제들이 지금까지는 심각하게 대두되지 않았지만, 정확하게 확립되어있는 교육 및 훈련 프로그램의 부재는 앞으로 한국 뮤지컬의 방향성과 발전을 위하여 반드시 개선되어야 할 점이라고 본다. 이에 본 연구에서는 뮤지컬 발성법의 구체적 확립에 기여하기 위하여 현대의 발성법 중 뮤지컬 지망생들이 가장 많이 찾고 있는 SLS발성법과 남도현발성법을 비교 연구한다. 본격적 비교에 앞서, 두 발성법이 동일한 발성법에서부터 기초하여 발전된 발성법이지만 서로 다른 방법론을 주장하고 있다는 점에서부터 시작하여, 뮤지컬이 요구하는 발성법의 특성과 본 연구에서 주장하는 발성법의 핵심이자 가창의 실력을 좌우하는 성구전환법에 대해 알아본다. 또한, 두 발성법의 역사 및 배경과 그 원리에 대해 기술한다. 본론에서는 각 발성법을 기본자세(Setting), 호흡법, 통과지역(Passage Areas)과 빠싸죠(Passaggio), 그리고 훈련법까지 총 네 가지의 기준으로 분류해 소개하고 비교한다. 세 번째 비교항목인 통과지역(Passage Areas)과 빠싸죠(Passaggio)는 본래 서로 다른 의미가 있지만 현재는 같은 의미로 통용되고 있기 때문에 본고에서도 역시 같은 항목으로 묶어 연구를 진행하였다. 그리하여 두 발성법 사이에서 항목별로 나타난 차이점과 유사점을 정리하고 두 발성법이 가지는 차이점이 어떠한 결론을 초래하게 되는지를 알아본다. 더불어 같은 방향성을 가진 두 발성법에서 반대의 성향을 나타내는 차이점이 극명하게 나타나는 이유에 대해 분석한다. 그 결과 SLS발성법과 남도현발성법에서 주장하는 방식은 서로 많은 차이가 있다고 볼 수 있지만, 목표하는 지향점이 같다는 것을 알 수 있었다. 또한, 뮤지컬이라는 장르적 특성에 적합한 발성법의 방법론을 제시하고 있다는 것으로부터 기본 원리가 크게 다르지 않다는 것을 발견할 수 있었다. 뮤지컬이라는 장르에 있어 발성법이라는 기술은 모든 필요한 기타 기술 중에서도 가장 핵심 중의 핵심이 되는 부분이라고 할 수 있다. 뮤지컬에 대한 대중들의 관심이 나날이 높아지는 만큼 제각각의 발성 메커니즘으로 뮤지컬 지망생들에게 혼란을 야기하지 않을 수 있도록 발성법에 대한 연구가 계속되어 현재의 모호한 뮤지컬 발성에 대한 정의를 확립하고 발전해 나가기를 기대한다.
A problem with the Korean musicals, which have achieved radical growth and development since the 2000s, lies in the relatively low level of professionalism. Actors who are actively performing in the current musical field have been trained in their respective ways of vocalization and teaching methods...
A problem with the Korean musicals, which have achieved radical growth and development since the 2000s, lies in the relatively low level of professionalism. Actors who are actively performing in the current musical field have been trained in their respective ways of vocalization and teaching methods. The absence of a well-established education and training program has not been brought up as a serious issue due to the characteristics of musical genre which requires a variety of vocalization techniques, but is certainly an area which needs improvement for the future direction and development of Korean musicals. In this regard, this paper compares the SLS and Nam Dohyun vocalization methods of which musical aspirants practice the most among the contemporary vocalization methods in order to establish concrete method of musical vocalization. Before going into details, the report will discuss the concept of vocal transition which is the core of vocalization techniques and a main factor that determines one’s singing ability, starting from the fact that the two vocalization methods have been derived from the same root, although they respectively assert different vocalization methodologies. The history, background, and principles of the two vocalization methods will be described. In the main paragraph, each vocalization methods will be introduced and compared by four categories of Setting, Breathing techniques, Passaggio and Passage Areas, and training methods. The third comparison group, Passage areas and Passagio, originally have different meanings, but were grouped into one category because the concepts are currently used as the same meaning. The similarities and differences among the two vocalization methods will be straightened out according to each categories, and the conclusions derived from the differences will be discussed. Not only that, the reason why such dramatic differences appear from the two vocalization methods with same directional point will be analyzed. As a result, a conclusion, while the way SLS vocalization method and Nam Dohyun vocalization method’s assertions differ, that the two share a common goal could be reached. In addition, it was realizable that the basic fundamentals of the two are not so different in essence due to the fact that they have a common denominator of proposing a vocalization method suitable for musical genre. Vocalization is the most important technique in musical genre amongst all other necessary techniques. As the public’s interest in musical is growing day by day, this study expects to establish a concrete definition and further develop musical vocalization methods which is somewhat ambiguous at the current state, so that musical aspirants will no longer be confused due to their own respective vocalization mechanism.
A problem with the Korean musicals, which have achieved radical growth and development since the 2000s, lies in the relatively low level of professionalism. Actors who are actively performing in the current musical field have been trained in their respective ways of vocalization and teaching methods. The absence of a well-established education and training program has not been brought up as a serious issue due to the characteristics of musical genre which requires a variety of vocalization techniques, but is certainly an area which needs improvement for the future direction and development of Korean musicals. In this regard, this paper compares the SLS and Nam Dohyun vocalization methods of which musical aspirants practice the most among the contemporary vocalization methods in order to establish concrete method of musical vocalization. Before going into details, the report will discuss the concept of vocal transition which is the core of vocalization techniques and a main factor that determines one’s singing ability, starting from the fact that the two vocalization methods have been derived from the same root, although they respectively assert different vocalization methodologies. The history, background, and principles of the two vocalization methods will be described. In the main paragraph, each vocalization methods will be introduced and compared by four categories of Setting, Breathing techniques, Passaggio and Passage Areas, and training methods. The third comparison group, Passage areas and Passagio, originally have different meanings, but were grouped into one category because the concepts are currently used as the same meaning. The similarities and differences among the two vocalization methods will be straightened out according to each categories, and the conclusions derived from the differences will be discussed. Not only that, the reason why such dramatic differences appear from the two vocalization methods with same directional point will be analyzed. As a result, a conclusion, while the way SLS vocalization method and Nam Dohyun vocalization method’s assertions differ, that the two share a common goal could be reached. In addition, it was realizable that the basic fundamentals of the two are not so different in essence due to the fact that they have a common denominator of proposing a vocalization method suitable for musical genre. Vocalization is the most important technique in musical genre amongst all other necessary techniques. As the public’s interest in musical is growing day by day, this study expects to establish a concrete definition and further develop musical vocalization methods which is somewhat ambiguous at the current state, so that musical aspirants will no longer be confused due to their own respective vocalization mechanism.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.