최근 해외의 선진 도시에서는 스트리트퍼니처에 대한 창의적이고 실험적인 연구가 진행되고 있다. 본 연구는 창조적인 예술의 형태로 변모하고 있는 스트리트퍼니처에 관한 현황을 고찰해보고 실증분석을 통해 시민과 밀접한 생활문화 환경의 문화적 개선이 지역을 활성화 시키고 더 나아가 지속가능한 경쟁우위로서 지역과 도시의 브랜드 자산을 구축하는데 미치는 영향 관계를 고찰하는 것에 의의가 있으며, 더하여 특정 장소브랜드에 대한 연상이 상위 브랜드인 도시브랜드에 까지 미치는 유기적인 긍정적 파급효과에 관한 영향관계를 연구하여 창조적 공공디자인의 발전 방향에 기여하고자 한다. 본 연구는 실증분석의 근거를 마련하고자 스트리트퍼니처와 구분되는 아트스트리트퍼니처의 특성을 구체화시켜 측정 가능한 변수로 심미적 가치, 정서적 가치, 상징적 가치, ...
최근 해외의 선진 도시에서는 스트리트퍼니처에 대한 창의적이고 실험적인 연구가 진행되고 있다. 본 연구는 창조적인 예술의 형태로 변모하고 있는 스트리트퍼니처에 관한 현황을 고찰해보고 실증분석을 통해 시민과 밀접한 생활문화 환경의 문화적 개선이 지역을 활성화 시키고 더 나아가 지속가능한 경쟁우위로서 지역과 도시의 브랜드 자산을 구축하는데 미치는 영향 관계를 고찰하는 것에 의의가 있으며, 더하여 특정 장소브랜드에 대한 연상이 상위 브랜드인 도시브랜드에 까지 미치는 유기적인 긍정적 파급효과에 관한 영향관계를 연구하여 창조적 공공디자인의 발전 방향에 기여하고자 한다. 본 연구는 실증분석의 근거를 마련하고자 스트리트퍼니처와 구분되는 아트스트리트퍼니처의 특성을 구체화시켜 측정 가능한 변수로 심미적 가치, 정서적 가치, 상징적 가치, 기능적 가치를 도출해 내었고, 장소브랜드와 도시브랜드의 변수로 브랜드 인지도, 브랜드 이미지, 브랜드 충성도를 도출해 내었다. 또한 아트스트리트퍼니처의 유형을 설치목적에 따라 도시재생형, 장소강화형, 일반설치형, 전시형, 산업형으로 분류하고 그 현황을 고찰하여 본 연구에 더욱 심도있는 근거를 마련하고자 하였다. 실증 분석의 결과 본 연구의 가설은 모두 유의하였으며, 다음과 같은 시사점을 도출해 내었다. 첫째, 창조적 공공디자인의 적용을 위한 정책적 포용이 필요하다고 할 수 있다. 선진 도시의 공공디자인 정책은 창조적 표현과 자유에 관대한 포용력을 가지고 있었다. 창조적 공공디자인의 발전을 제고하기 위해 보다 전문적이고 자율적으로 운영될 수 있는 정책적 포용이 필요하다고 할 수 있다. 둘째, 아트스트리트퍼니처는 지역이나 장소의 상징적 가치와 시민들에 대한 가치를 반영 할 수 있는 방법으로 구현되어야 할 것이다. 특히 창조적 공공디자인의 적용에 있어 공간을 단지 보여주기 위한 목적으로 아름답게 하는 일보다 시민 주도적으로 활발하게 활용되어, 삶이 문화가 되는 도시환경을 만들어 가는 것에 노력하여야 한다. 셋째, 창조적 공공디자인은 지역의 지속가능한 발전의 가치로서 장소브랜드를 제고하고 더 나아가 도시브랜드에 긍정적 파급효과를 유기적으로 제고 할 수 있는 방향으로 구현되어야 할 것이다. 도시의 매력적인 장소 자산은 그 도시의 지속 가능한 발전에 큰 영향을 미치는 만큼 도시브랜드의 연구에 있어 특정 장소의 개발과 발전에 대한 연구접근이 필요하다고 할 수 있겠다. 넷째, 창조적 공공디자인은 다학제간의 관점에서 연구가 진행되어야 할 것이다. 현재 공공디자인영역의 도시브랜드에 관한 연구는 도시 아이덴티티나 이미지의 측면으로 편향된 편이다. 공공디자인의 연구 방향이 보다 총체적인 측면의 도시브랜드를 다루기 위해서는 다양한 학제 간의 교류와 체계적이고 전략적인 방법으로 접근해야 한다. 다섯째, 아트스트리트퍼니처의 현황연구를 통해 아트스트리트퍼니처는 도시재생형, 장소강화형, 일반설치형, 전시형, 산업형 등의 형태로 발전하고 있었고, 아트스트리트퍼니처의 적용에 있어 설치공간의 장소성을 강화하는 기능이 가장 큰 중요한 역할임을 함의할 수 있다. 디자인학문은 세기를 거쳐 새로운 변화와 도전으로 생활문화의 혁신을 주도해왔다. 아트퍼니처는 윌리엄모리스의 예술의 민주화에 대한 노력에서 기원한다. 아트스트리트퍼니처와 같은 창조적 공공디자인의 발전은 대중을 위한 예술과 디자인의 가치를 실현하고자하는 노력의 일환이라고 할 수 있다. 본 연구는 창조적 공공디자인에 관한 연구를 통해 다음과 같은 목적의 실현을 기대하고자 한다. 첫째, 도시민의 삶과 커뮤니티에 생활문화의 혁신적 가치를 제공하는 역할을 기대한다. 둘째, 모두가 좋은 디자인을 누릴 수 있는 권리증진으로서의 민주주의의 실천과 이를 통하여 더욱 조화로운 세상을 만들어 나가는 ‘디자인 복지’를 실현할 것을 기대한다. 셋째, 문화강국의 소프트파워 경쟁력을 갖추어 도시브랜드의 경쟁력 제고를 기대한다.
최근 해외의 선진 도시에서는 스트리트퍼니처에 대한 창의적이고 실험적인 연구가 진행되고 있다. 본 연구는 창조적인 예술의 형태로 변모하고 있는 스트리트퍼니처에 관한 현황을 고찰해보고 실증분석을 통해 시민과 밀접한 생활문화 환경의 문화적 개선이 지역을 활성화 시키고 더 나아가 지속가능한 경쟁우위로서 지역과 도시의 브랜드 자산을 구축하는데 미치는 영향 관계를 고찰하는 것에 의의가 있으며, 더하여 특정 장소브랜드에 대한 연상이 상위 브랜드인 도시브랜드에 까지 미치는 유기적인 긍정적 파급효과에 관한 영향관계를 연구하여 창조적 공공디자인의 발전 방향에 기여하고자 한다. 본 연구는 실증분석의 근거를 마련하고자 스트리트퍼니처와 구분되는 아트스트리트퍼니처의 특성을 구체화시켜 측정 가능한 변수로 심미적 가치, 정서적 가치, 상징적 가치, 기능적 가치를 도출해 내었고, 장소브랜드와 도시브랜드의 변수로 브랜드 인지도, 브랜드 이미지, 브랜드 충성도를 도출해 내었다. 또한 아트스트리트퍼니처의 유형을 설치목적에 따라 도시재생형, 장소강화형, 일반설치형, 전시형, 산업형으로 분류하고 그 현황을 고찰하여 본 연구에 더욱 심도있는 근거를 마련하고자 하였다. 실증 분석의 결과 본 연구의 가설은 모두 유의하였으며, 다음과 같은 시사점을 도출해 내었다. 첫째, 창조적 공공디자인의 적용을 위한 정책적 포용이 필요하다고 할 수 있다. 선진 도시의 공공디자인 정책은 창조적 표현과 자유에 관대한 포용력을 가지고 있었다. 창조적 공공디자인의 발전을 제고하기 위해 보다 전문적이고 자율적으로 운영될 수 있는 정책적 포용이 필요하다고 할 수 있다. 둘째, 아트스트리트퍼니처는 지역이나 장소의 상징적 가치와 시민들에 대한 가치를 반영 할 수 있는 방법으로 구현되어야 할 것이다. 특히 창조적 공공디자인의 적용에 있어 공간을 단지 보여주기 위한 목적으로 아름답게 하는 일보다 시민 주도적으로 활발하게 활용되어, 삶이 문화가 되는 도시환경을 만들어 가는 것에 노력하여야 한다. 셋째, 창조적 공공디자인은 지역의 지속가능한 발전의 가치로서 장소브랜드를 제고하고 더 나아가 도시브랜드에 긍정적 파급효과를 유기적으로 제고 할 수 있는 방향으로 구현되어야 할 것이다. 도시의 매력적인 장소 자산은 그 도시의 지속 가능한 발전에 큰 영향을 미치는 만큼 도시브랜드의 연구에 있어 특정 장소의 개발과 발전에 대한 연구접근이 필요하다고 할 수 있겠다. 넷째, 창조적 공공디자인은 다학제간의 관점에서 연구가 진행되어야 할 것이다. 현재 공공디자인영역의 도시브랜드에 관한 연구는 도시 아이덴티티나 이미지의 측면으로 편향된 편이다. 공공디자인의 연구 방향이 보다 총체적인 측면의 도시브랜드를 다루기 위해서는 다양한 학제 간의 교류와 체계적이고 전략적인 방법으로 접근해야 한다. 다섯째, 아트스트리트퍼니처의 현황연구를 통해 아트스트리트퍼니처는 도시재생형, 장소강화형, 일반설치형, 전시형, 산업형 등의 형태로 발전하고 있었고, 아트스트리트퍼니처의 적용에 있어 설치공간의 장소성을 강화하는 기능이 가장 큰 중요한 역할임을 함의할 수 있다. 디자인학문은 세기를 거쳐 새로운 변화와 도전으로 생활문화의 혁신을 주도해왔다. 아트퍼니처는 윌리엄모리스의 예술의 민주화에 대한 노력에서 기원한다. 아트스트리트퍼니처와 같은 창조적 공공디자인의 발전은 대중을 위한 예술과 디자인의 가치를 실현하고자하는 노력의 일환이라고 할 수 있다. 본 연구는 창조적 공공디자인에 관한 연구를 통해 다음과 같은 목적의 실현을 기대하고자 한다. 첫째, 도시민의 삶과 커뮤니티에 생활문화의 혁신적 가치를 제공하는 역할을 기대한다. 둘째, 모두가 좋은 디자인을 누릴 수 있는 권리증진으로서의 민주주의의 실천과 이를 통하여 더욱 조화로운 세상을 만들어 나가는 ‘디자인 복지’를 실현할 것을 기대한다. 셋째, 문화강국의 소프트파워 경쟁력을 갖추어 도시브랜드의 경쟁력 제고를 기대한다.
Creative and experimental studies on street furniture are being carried out in advanced cities abroad these days. The purpose of this study is to grasp the current situation of street furniture changing into the form of creative arts and to examine the influences of cultural improvement of a living ...
Creative and experimental studies on street furniture are being carried out in advanced cities abroad these days. The purpose of this study is to grasp the current situation of street furniture changing into the form of creative arts and to examine the influences of cultural improvement of a living environment closely related to citizens on the revitalization of a region and the further establishment of brand equity of a region and a city with sustainable competitive advantages through empirical analysis. Moreover, this study is seeking the contribution to the development of creative public design through research on the influences related to systematic positive ripple effects of associations to a certain location brand on those to a city brand, a superordinate brand. In order to prepare grounds for empirical analysis in this study, aesthetic values, emotional values, symbolic values and functional values have been drawn as measurable variables with the characteristics of art street furniture which is distinguishable from street furniture materialized, and brand awareness, brand images and brand loyalty have been drawn as variables of location brands and city brands. Besides, the categorization of art street furniture into types of urban regeneration, place reinforcement, general installation, display and industry, and the examination on the current situation of each type have been carried out as a way to provide firmer grounds in this study. The empirical analysis found that all hypotheses should be accepted based on results having significance and thus drew the following implications. First, the embracement by means of policies for the application of creative public design is needed. Public design policies in advanced cities generously embraces creative expressions and freedom. Therefore, the development of creative public design should be promoted based on the embracement by means of policies which enable more professional and free operation. Second, art street furniture needs to be embodied in the way where symbolic values of a region or a place and values on citizens can be reflected. Furthermore, efforts in the process of applying creative public design need to be directed towards creation of a city environment where a life itself becomes culture through its active utilization led by citizens rather than beautification with the only purpose of showing. Third, creative public design needs to have the capacity to promote a location brand with values of sustainable development in a certain region and further raise positive ripple effects systematically in a city brand. Since assets of attractive places in a city have a great impact on the sustainable development of the city, there is a need of approaches supported by research on the development and enhancement of a certain place for studies on a city brand. Fourth, studies on creative public design need to be carried out from an interdisciplinary perspective. Previous studies on city brands within the area of public design have been biased toward the aspect of identity or images of a city. Active interdisciplinary exchange and systematic and strategic research methods are required for studies on public design to cover more collective aspects of city brands. Fifth, research on the current situation of art street furniture implies that art street furniture has been developed in the forms of city regeneration, place reinforcement, general installation, display and industry, and the reinforcement of place-based features of an installation site plays the most important role in the utilization of art street furniture. Studies of design have led the innovation of living culture through new changes and challenges over the centuries. Art furniture originates from William Morris' efforts for the liberalization of arts. It can be deemed that creative public design such as art street furniture has been developed as a result of efforts to realize the value of art and design for the sake of the public. The writer is expecting the realization of the following purposes through this study on creative public design. First, the writer is expecting this study to provide innovative values of living culture to city dwellers’ lives and community. Second, the writer is expecting the realization of democracy through the improvement of everyone’s rights to have benefit of good design and the fulfillment of ‘design welfare’ for creating a more harmonious world. Third, the writer is expecting the improvement of city brands’ competitiveness supported by soft power-based competitiveness of a cultural power.
Creative and experimental studies on street furniture are being carried out in advanced cities abroad these days. The purpose of this study is to grasp the current situation of street furniture changing into the form of creative arts and to examine the influences of cultural improvement of a living environment closely related to citizens on the revitalization of a region and the further establishment of brand equity of a region and a city with sustainable competitive advantages through empirical analysis. Moreover, this study is seeking the contribution to the development of creative public design through research on the influences related to systematic positive ripple effects of associations to a certain location brand on those to a city brand, a superordinate brand. In order to prepare grounds for empirical analysis in this study, aesthetic values, emotional values, symbolic values and functional values have been drawn as measurable variables with the characteristics of art street furniture which is distinguishable from street furniture materialized, and brand awareness, brand images and brand loyalty have been drawn as variables of location brands and city brands. Besides, the categorization of art street furniture into types of urban regeneration, place reinforcement, general installation, display and industry, and the examination on the current situation of each type have been carried out as a way to provide firmer grounds in this study. The empirical analysis found that all hypotheses should be accepted based on results having significance and thus drew the following implications. First, the embracement by means of policies for the application of creative public design is needed. Public design policies in advanced cities generously embraces creative expressions and freedom. Therefore, the development of creative public design should be promoted based on the embracement by means of policies which enable more professional and free operation. Second, art street furniture needs to be embodied in the way where symbolic values of a region or a place and values on citizens can be reflected. Furthermore, efforts in the process of applying creative public design need to be directed towards creation of a city environment where a life itself becomes culture through its active utilization led by citizens rather than beautification with the only purpose of showing. Third, creative public design needs to have the capacity to promote a location brand with values of sustainable development in a certain region and further raise positive ripple effects systematically in a city brand. Since assets of attractive places in a city have a great impact on the sustainable development of the city, there is a need of approaches supported by research on the development and enhancement of a certain place for studies on a city brand. Fourth, studies on creative public design need to be carried out from an interdisciplinary perspective. Previous studies on city brands within the area of public design have been biased toward the aspect of identity or images of a city. Active interdisciplinary exchange and systematic and strategic research methods are required for studies on public design to cover more collective aspects of city brands. Fifth, research on the current situation of art street furniture implies that art street furniture has been developed in the forms of city regeneration, place reinforcement, general installation, display and industry, and the reinforcement of place-based features of an installation site plays the most important role in the utilization of art street furniture. Studies of design have led the innovation of living culture through new changes and challenges over the centuries. Art furniture originates from William Morris' efforts for the liberalization of arts. It can be deemed that creative public design such as art street furniture has been developed as a result of efforts to realize the value of art and design for the sake of the public. The writer is expecting the realization of the following purposes through this study on creative public design. First, the writer is expecting this study to provide innovative values of living culture to city dwellers’ lives and community. Second, the writer is expecting the realization of democracy through the improvement of everyone’s rights to have benefit of good design and the fulfillment of ‘design welfare’ for creating a more harmonious world. Third, the writer is expecting the improvement of city brands’ competitiveness supported by soft power-based competitiveness of a cultural power.
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