최근 청소년수련시설은 창의적 체험활동이나 자유학기제와 같은 정책변화와 지역사회 역할 강화 및 다양한 분야 연계, 협력과 같은 사회 변화, 미디어 환경 변화 등에 부합하는 PR활동을 요구받고 있다. 그러나 청소년수련시설에서 수행하는 PR활동이나 전문적인 PR이론을 활용한 선행연구를 찾아볼 수 없어 실제 어떤 유형으로 PR활동을 진행하며 그 활동이 어떤 가치를 가진 우수한 PR활동인지를 확인할 수 없었다. 따라서 본 연구는 현재 청소년수련...
최근 청소년수련시설은 창의적 체험활동이나 자유학기제와 같은 정책변화와 지역사회 역할 강화 및 다양한 분야 연계, 협력과 같은 사회 변화, 미디어 환경 변화 등에 부합하는 PR활동을 요구받고 있다. 그러나 청소년수련시설에서 수행하는 PR활동이나 전문적인 PR이론을 활용한 선행연구를 찾아볼 수 없어 실제 어떤 유형으로 PR활동을 진행하며 그 활동이 어떤 가치를 가진 우수한 PR활동인지를 확인할 수 없었다. 따라서 본 연구는 현재 청소년수련시설에서 수행하고 있는 다양한 PR활동을 유형화하고, PR활동 요인 중 우수이론을 근거한 PR우수성 인식과 PR실무자 직무 만족도에 유의한 영향을 미치는 것은 무엇인지 알아보기 위함이다. 이를 통해 청소년수련시설이 요구받는 다양한 환경변화에 부합하는 우수한 PR활동을 수행하기 위한 기초자료를 제공하고자 했다. 이 연구는 청소년수련시설의 PR활동 실태를 파악하여 공중들과 상호 호혜적 관계를 맺기 위한 우수한 PR활동 기능과 역할은 무엇인지 모색할 수 있는 PR 우수이론을 바탕으로 진행한 첫 연구라는데 그 의의가 있다. 수도권에 위치한 220개소 청소년수련시설 청소년지도자를 대상으로 설문을 진행했고, 116개 기관 116명이 설문에 참여해주었다. 연구결과, 청소년수련시설에서 수행하고 있는 PR활동은 4개의 PR커뮤니케이션 차원으로 유형화할 수 있었다. 청소년수련시설의 주요한 사업이면서 예방적 PR활동인 공중들과 연계하고 관리하는 네트워크 관리활동으로 사회적 활동을 포함하여 구성된 균형‧윤리적 커뮤니케이션 차원, 청소년활동 프로그램 중심의 홍보주제를 가지고 참여와 피드백이 강조된 PR활동으로 구성된 쌍방향 커뮤니케이션 차원, 홍보에 도움이 되는 사람과 조직과의 관계증진 등 사람에게 영향을 미치는 대인적 커뮤니케이션 차원, 정기적으로 전통적이고 대중적인 미디어 매체를 활용하는 활동은 미디어를 활용한 커뮤니케이션 차원으로 유형화하였다. 이런 PR활동 요인이 PR우수성 인식에 미치는 영향을 살펴본 결과, 전략적 운용, 홍보조직의 위상, 홍보예산에는 대인적 커뮤니케이션 차원의 PR활동 요인만 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 홍보실무자의 전문성에 대한 PR우수성에 대해서는 대인적 커뮤니케이션, 미디어 활용한 커뮤니케이션 차원의 PR활동 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 균형적 커뮤니케이션 PR우수성과 조직 내 다양성 PR우수성에는 비교적 가장 활발한 활동인 프로그램 중심의 쌍방향 커뮤니케이션 차원의 활동만이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 흥미로운 점은 비교적 가장 활발하지 않은 활동인 대인적 커뮤니케이션 차원의 활동이 통계적으로 PR우수성에 가장 강력한 영향을 미치는 요인이라는 것이다. 이는 결국 청소년수련시설 조직구성원들이 가진 PR우수성에 대한 기대와 실제 실행하는 PR활동이 불일치하는 현상이라 볼 수 있다. 실무적으로 우수하다고 인식하는 PR활동이 활성화되지 않는 원인과 우수하지 않은 PR활동을 전통적으로 중요하게 여기는 경향이 존재하는지 확인할 필요가 있다. 또한 평가나 시스템적으로 PR우수성에 대한 기대에 부합하는 PR활동을 강화하기 위한 노력을 통해 청소년수련시설 PR활동 효과성을 극대화할 필요가 있다. 청소년수련시설 PR실무자들의 직무만족도는 동료관계에 대한 직무만족이 가장 높았고, 직무 자체에 대한 호의, 상위자 감독, 급여, 승진 순으로 나타났다. 동료관계에 대한 직무만족도에는 쌍방향 커뮤니케이션 활동만 긍정적 영향을 미쳤다. 승진과 급여에 대한 직무만족도에는 대인적 커뮤니케이션만 긍정적인 영향을 미쳤다. 직무자체에 대한 호의와 상위자 감독에 대한 직무만족도에는 모든 차원의 PR활동이 영향을 미치지 않았다. 본 연구를 진행하면서 영리기업, 비영리기관, 정부 등 PR활동 관련한 선행연구와 비교해, 청소년수련시설의 PR이론을 토대로 진행된 체계적 연구가 진행되지 않고 있음을 확인할 수 있었다. 인구사회학적 특성과 PR환경 조사결과에서도 청소년수련시설에는 홍보전공을 하거나 홍보 복수전공자가 전체 응답자 116명 중 4명에 그쳤다. 홍보를 담당하거나 겸직하는 사람은 전체 응답자 중 116명 중 86명이고, 홍보경력이 없는 사람은 52명, 홍보전문교육 이수경험이 없는 사람은 49명이었다. 홍보에 도움이 되는 사람과 조직을 운영하는 대인적 커뮤니케이션 활동을 강화하는 노력 역시 이러한 청소년수련시설 홍보환경을 지원하고 보완하는 대안으로 볼 수 있다. 또한 PR실무자들에게 전문적이고 체계적 PR교육을 제공하여 지원할 필요가 있다. 청소년지도학과에 PR관련 과목을 개설하거나 청소년시설 평가기준에 홍보 관련 전문연수를 중요한 기준으로 설정하는 방법도 있다. 본 연구결과가 청소년수련시설에서 홍보를 담당하는 PR실무자들이 PR수단을 채택하고 활용하고 PR전략을 세우는 데 도움이 되는 기초자료가 되고, 또한 학계에서 비영리PR을 연구하는 연구자들에게 유용한 정보가 되기를 기대해 본다.
최근 청소년수련시설은 창의적 체험활동이나 자유학기제와 같은 정책변화와 지역사회 역할 강화 및 다양한 분야 연계, 협력과 같은 사회 변화, 미디어 환경 변화 등에 부합하는 PR활동을 요구받고 있다. 그러나 청소년수련시설에서 수행하는 PR활동이나 전문적인 PR이론을 활용한 선행연구를 찾아볼 수 없어 실제 어떤 유형으로 PR활동을 진행하며 그 활동이 어떤 가치를 가진 우수한 PR활동인지를 확인할 수 없었다. 따라서 본 연구는 현재 청소년수련시설에서 수행하고 있는 다양한 PR활동을 유형화하고, PR활동 요인 중 우수이론을 근거한 PR우수성 인식과 PR실무자 직무 만족도에 유의한 영향을 미치는 것은 무엇인지 알아보기 위함이다. 이를 통해 청소년수련시설이 요구받는 다양한 환경변화에 부합하는 우수한 PR활동을 수행하기 위한 기초자료를 제공하고자 했다. 이 연구는 청소년수련시설의 PR활동 실태를 파악하여 공중들과 상호 호혜적 관계를 맺기 위한 우수한 PR활동 기능과 역할은 무엇인지 모색할 수 있는 PR 우수이론을 바탕으로 진행한 첫 연구라는데 그 의의가 있다. 수도권에 위치한 220개소 청소년수련시설 청소년지도자를 대상으로 설문을 진행했고, 116개 기관 116명이 설문에 참여해주었다. 연구결과, 청소년수련시설에서 수행하고 있는 PR활동은 4개의 PR커뮤니케이션 차원으로 유형화할 수 있었다. 청소년수련시설의 주요한 사업이면서 예방적 PR활동인 공중들과 연계하고 관리하는 네트워크 관리활동으로 사회적 활동을 포함하여 구성된 균형‧윤리적 커뮤니케이션 차원, 청소년활동 프로그램 중심의 홍보주제를 가지고 참여와 피드백이 강조된 PR활동으로 구성된 쌍방향 커뮤니케이션 차원, 홍보에 도움이 되는 사람과 조직과의 관계증진 등 사람에게 영향을 미치는 대인적 커뮤니케이션 차원, 정기적으로 전통적이고 대중적인 미디어 매체를 활용하는 활동은 미디어를 활용한 커뮤니케이션 차원으로 유형화하였다. 이런 PR활동 요인이 PR우수성 인식에 미치는 영향을 살펴본 결과, 전략적 운용, 홍보조직의 위상, 홍보예산에는 대인적 커뮤니케이션 차원의 PR활동 요인만 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 홍보실무자의 전문성에 대한 PR우수성에 대해서는 대인적 커뮤니케이션, 미디어 활용한 커뮤니케이션 차원의 PR활동 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 균형적 커뮤니케이션 PR우수성과 조직 내 다양성 PR우수성에는 비교적 가장 활발한 활동인 프로그램 중심의 쌍방향 커뮤니케이션 차원의 활동만이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 흥미로운 점은 비교적 가장 활발하지 않은 활동인 대인적 커뮤니케이션 차원의 활동이 통계적으로 PR우수성에 가장 강력한 영향을 미치는 요인이라는 것이다. 이는 결국 청소년수련시설 조직구성원들이 가진 PR우수성에 대한 기대와 실제 실행하는 PR활동이 불일치하는 현상이라 볼 수 있다. 실무적으로 우수하다고 인식하는 PR활동이 활성화되지 않는 원인과 우수하지 않은 PR활동을 전통적으로 중요하게 여기는 경향이 존재하는지 확인할 필요가 있다. 또한 평가나 시스템적으로 PR우수성에 대한 기대에 부합하는 PR활동을 강화하기 위한 노력을 통해 청소년수련시설 PR활동 효과성을 극대화할 필요가 있다. 청소년수련시설 PR실무자들의 직무만족도는 동료관계에 대한 직무만족이 가장 높았고, 직무 자체에 대한 호의, 상위자 감독, 급여, 승진 순으로 나타났다. 동료관계에 대한 직무만족도에는 쌍방향 커뮤니케이션 활동만 긍정적 영향을 미쳤다. 승진과 급여에 대한 직무만족도에는 대인적 커뮤니케이션만 긍정적인 영향을 미쳤다. 직무자체에 대한 호의와 상위자 감독에 대한 직무만족도에는 모든 차원의 PR활동이 영향을 미치지 않았다. 본 연구를 진행하면서 영리기업, 비영리기관, 정부 등 PR활동 관련한 선행연구와 비교해, 청소년수련시설의 PR이론을 토대로 진행된 체계적 연구가 진행되지 않고 있음을 확인할 수 있었다. 인구사회학적 특성과 PR환경 조사결과에서도 청소년수련시설에는 홍보전공을 하거나 홍보 복수전공자가 전체 응답자 116명 중 4명에 그쳤다. 홍보를 담당하거나 겸직하는 사람은 전체 응답자 중 116명 중 86명이고, 홍보경력이 없는 사람은 52명, 홍보전문교육 이수경험이 없는 사람은 49명이었다. 홍보에 도움이 되는 사람과 조직을 운영하는 대인적 커뮤니케이션 활동을 강화하는 노력 역시 이러한 청소년수련시설 홍보환경을 지원하고 보완하는 대안으로 볼 수 있다. 또한 PR실무자들에게 전문적이고 체계적 PR교육을 제공하여 지원할 필요가 있다. 청소년지도학과에 PR관련 과목을 개설하거나 청소년시설 평가기준에 홍보 관련 전문연수를 중요한 기준으로 설정하는 방법도 있다. 본 연구결과가 청소년수련시설에서 홍보를 담당하는 PR실무자들이 PR수단을 채택하고 활용하고 PR전략을 세우는 데 도움이 되는 기초자료가 되고, 또한 학계에서 비영리PR을 연구하는 연구자들에게 유용한 정보가 되기를 기대해 본다.
Recently, youth training facilities are required to conduct PR activities to meet with political changes like creative experience activity, free-semester system, reinforced role in local community, social changes like connection and cooperation in various fields and media environment changes. Howeve...
Recently, youth training facilities are required to conduct PR activities to meet with political changes like creative experience activity, free-semester system, reinforced role in local community, social changes like connection and cooperation in various fields and media environment changes. However, studies about PR activities of youth training facility or professional PR theories are very insufficient, and cannot confirm what type of PR activity has conducted and what activity has good outcomes. Thus, this study aims to categorize various PR activities of youth training facility and examine which PR activity element has significant influence of job satisfaction of PR worker and perception of PR excellence based on excellence theory. Through this, the study aims to provide fundamental data to conduct excellent PR activity fitting various environmental changes required by youth training facility. This study is significant as it is the first study based on PR excellence theory to which aims to seek the function and role of excellent PR activity to mutual reciprocal relationship by apprehending condition of PR activity in youth training facility. The study conducted survey targeting youth instructors of 220 facilities located in metropolitan area, and total 116 personnels from 116 institutes answered survey. As the result, PR activities of youth training facility were categorized into 4 types of PR communication. PR activity, the preventive measure and major business of youth training facility is a network management activity connected to the public. It is categorized in balanced, ethical communication including social activity, double-way communication composed of PR activity reinforcing participation and feedback based on youth activity program, interpersonal communication influencing people who are helpful to promotion or improvement of organizational relationship, and media communication using traditional and popular media regularly. As the result of examining the influence of PR elements to perception of PR excellence, strategical operation, status of promotion organization, interpersonal communication in promotion budget were significantly influential. As for the PR excellence regarding professionalism of PR worker, interpersonal communication and media communication were significantly influential. As for the PR excellence of balance communication and organizational diversity, double-way communication focusing on program that is relatively active was significantly influencing. What is interesting is that the interpersonal communication which is the least active is the strongest influential factor to PR excellence. This indicates the discordance with the expectation of facility members on PR excellence and actual PR activity. There is a need to check why the PR activities perceived as excellent are not activated or if there is tendency of signifying the bad PR activities. Also, there is a need to maximize PR effectiveness through effort to reinforce PR activity meeting expectation about PR excellence in evaluation or system. As for the job satisfaction of PR workers in youth training facility, the job satisfaction about peer was the highest and followed by hospitality toward work, superior monitoring ,wage, promotion. As for the job satisfaction about peer relationship, only double-way communication was positively influential. As for the job satisfaction about promotion and wage, only the interpersonal communication was positively influential. As for the favor about the job and superior, all types of PR activities were not influential. This study compared previous researches related to PR activities of private corporate, non-profit institutes and government and verified that there aren't systematic studies based on PR theory of youth training facility. In the sociodemographic characteristics and PR environment investigation, only 4 out of 116 responders were PR major in youth training facility. There were 85 responders who were in charge or dealt with PR, 52 without PR experience, and 49 who did not complete PR training. Effort to hire those who can help PR or reinforcing interpersonal communication activity can support and supplement promotional environment of youth training facility. Also, there is a need to provide professional and systematic PR education. Also there is a way of opening PR related curriculum in youth instruction department in college and setting PR related training as important standard of youth facility evaluation standard. This study result will be able to provide fundamental data helpful for PR workers in charge of promotion at youth training facility in adopting PR measures and establishing PR strategy, and to give useful information to researchers studying non-profit PR.
Recently, youth training facilities are required to conduct PR activities to meet with political changes like creative experience activity, free-semester system, reinforced role in local community, social changes like connection and cooperation in various fields and media environment changes. However, studies about PR activities of youth training facility or professional PR theories are very insufficient, and cannot confirm what type of PR activity has conducted and what activity has good outcomes. Thus, this study aims to categorize various PR activities of youth training facility and examine which PR activity element has significant influence of job satisfaction of PR worker and perception of PR excellence based on excellence theory. Through this, the study aims to provide fundamental data to conduct excellent PR activity fitting various environmental changes required by youth training facility. This study is significant as it is the first study based on PR excellence theory to which aims to seek the function and role of excellent PR activity to mutual reciprocal relationship by apprehending condition of PR activity in youth training facility. The study conducted survey targeting youth instructors of 220 facilities located in metropolitan area, and total 116 personnels from 116 institutes answered survey. As the result, PR activities of youth training facility were categorized into 4 types of PR communication. PR activity, the preventive measure and major business of youth training facility is a network management activity connected to the public. It is categorized in balanced, ethical communication including social activity, double-way communication composed of PR activity reinforcing participation and feedback based on youth activity program, interpersonal communication influencing people who are helpful to promotion or improvement of organizational relationship, and media communication using traditional and popular media regularly. As the result of examining the influence of PR elements to perception of PR excellence, strategical operation, status of promotion organization, interpersonal communication in promotion budget were significantly influential. As for the PR excellence regarding professionalism of PR worker, interpersonal communication and media communication were significantly influential. As for the PR excellence of balance communication and organizational diversity, double-way communication focusing on program that is relatively active was significantly influencing. What is interesting is that the interpersonal communication which is the least active is the strongest influential factor to PR excellence. This indicates the discordance with the expectation of facility members on PR excellence and actual PR activity. There is a need to check why the PR activities perceived as excellent are not activated or if there is tendency of signifying the bad PR activities. Also, there is a need to maximize PR effectiveness through effort to reinforce PR activity meeting expectation about PR excellence in evaluation or system. As for the job satisfaction of PR workers in youth training facility, the job satisfaction about peer was the highest and followed by hospitality toward work, superior monitoring ,wage, promotion. As for the job satisfaction about peer relationship, only double-way communication was positively influential. As for the job satisfaction about promotion and wage, only the interpersonal communication was positively influential. As for the favor about the job and superior, all types of PR activities were not influential. This study compared previous researches related to PR activities of private corporate, non-profit institutes and government and verified that there aren't systematic studies based on PR theory of youth training facility. In the sociodemographic characteristics and PR environment investigation, only 4 out of 116 responders were PR major in youth training facility. There were 85 responders who were in charge or dealt with PR, 52 without PR experience, and 49 who did not complete PR training. Effort to hire those who can help PR or reinforcing interpersonal communication activity can support and supplement promotional environment of youth training facility. Also, there is a need to provide professional and systematic PR education. Also there is a way of opening PR related curriculum in youth instruction department in college and setting PR related training as important standard of youth facility evaluation standard. This study result will be able to provide fundamental data helpful for PR workers in charge of promotion at youth training facility in adopting PR measures and establishing PR strategy, and to give useful information to researchers studying non-profit PR.
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