본 연구는 현재 한국의 디지털 스포츠 콘텐츠 사용자들이 능동적 이용 동기에 의해 서로 다른 목적을 위해 각기 다른 특정한 형태의 스포츠 포털 사이트 및 콘텐츠를 이용할 것이라고 가정하고 그 이용 동기와 디지털 스포츠 콘텐츠를 통해 충족 하고자 하는 바가 무엇인지 디지털 콘텐츠 수용자들의 이용행태를 분석하였다. 이를 위해 인터넷 포털 사이트 디지털 스포츠 영상 콘텐츠를 이용한 경험이 있을 가능성이 있는 집단을 대상으로 하여 총 250명에게 설문지를 배포하여 회수된 설문지 가운데 유의한 214부 설문지를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 미디어 이용행태 분석 결과 과거와는 다르게 노트북과 스마트폰 등 다양한 매체의 등장으로 TV로 미디어를 접하는 경우가 점점 줄어들고 있으며 디지털 스포츠 콘텐츠를 소비할 때에는 주로 스마트 폰으로 10분~30분미만 정도 이용하고, 주로 이용하는 포털은 네이버였으며 콘텐츠의 스포츠 종목 중에서는 야구와 축구, 해외 축구를 많이 소비하는 것으로 나타났다. 둘째, 성별이나, 나이, 시청시간에 큰 관계없이 시청만족도 요인 가운데 디지털 스포츠 콘텐츠의 내용이 얼마나 재미를 주고 정보를 전달하고 시청의 간편성이 있는지 여부와 본인의 현재 습관적 사용의 정도에 따라 디지털 스포츠 콘텐츠의 지속적 사용 여부를 판단할 때 중요한 요소로 생각하는 것으로 나타났다. 셋째, 디지털 스포츠 이용자 중 특히 여성의 ...
본 연구는 현재 한국의 디지털 스포츠 콘텐츠 사용자들이 능동적 이용 동기에 의해 서로 다른 목적을 위해 각기 다른 특정한 형태의 스포츠 포털 사이트 및 콘텐츠를 이용할 것이라고 가정하고 그 이용 동기와 디지털 스포츠 콘텐츠를 통해 충족 하고자 하는 바가 무엇인지 디지털 콘텐츠 수용자들의 이용행태를 분석하였다. 이를 위해 인터넷 포털 사이트 디지털 스포츠 영상 콘텐츠를 이용한 경험이 있을 가능성이 있는 집단을 대상으로 하여 총 250명에게 설문지를 배포하여 회수된 설문지 가운데 유의한 214부 설문지를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 미디어 이용행태 분석 결과 과거와는 다르게 노트북과 스마트폰 등 다양한 매체의 등장으로 TV로 미디어를 접하는 경우가 점점 줄어들고 있으며 디지털 스포츠 콘텐츠를 소비할 때에는 주로 스마트 폰으로 10분~30분미만 정도 이용하고, 주로 이용하는 포털은 네이버였으며 콘텐츠의 스포츠 종목 중에서는 야구와 축구, 해외 축구를 많이 소비하는 것으로 나타났다. 둘째, 성별이나, 나이, 시청시간에 큰 관계없이 시청만족도 요인 가운데 디지털 스포츠 콘텐츠의 내용이 얼마나 재미를 주고 정보를 전달하고 시청의 간편성이 있는지 여부와 본인의 현재 습관적 사용의 정도에 따라 디지털 스포츠 콘텐츠의 지속적 사용 여부를 판단할 때 중요한 요소로 생각하는 것으로 나타났다. 셋째, 디지털 스포츠 이용자 중 특히 여성의 구전의도가 높으며 이는 생활의 일부로 습관적으로 시청하는 동시에 이를 사회적 관계 추구의 한 수단으로 사용하는 시청자 일수록 디지털 스포츠 콘텐츠에 대한 구전의도가 높아지는 것을 알 수 있었다. 이상을 결과를 토대로 볼 때 디지털 스포츠 콘텐츠 사용자들의 이용 동기와 디지털 스포츠 콘텐츠를 통해 충족하고자 하는 바가 무엇인지를 파악함으로서 다매체 환경에 노출되어 있는 이용자들이 어떤 스포츠 콘텐츠를 원하고 소비하고자 하는지에 대한 새로운 정보를 창출하였고 이를 통해 스포츠 콘텐츠 소비자 뿐 만 아니라 인터넷 포털 및 기타 관련 미디어 관련자들에게 효율적으로 양질의 스포츠 콘텐츠를 제공 할 수 있는 방안을 제시해 주었다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 현재 한국의 디지털 스포츠 콘텐츠 사용자들이 능동적 이용 동기에 의해 서로 다른 목적을 위해 각기 다른 특정한 형태의 스포츠 포털 사이트 및 콘텐츠를 이용할 것이라고 가정하고 그 이용 동기와 디지털 스포츠 콘텐츠를 통해 충족 하고자 하는 바가 무엇인지 디지털 콘텐츠 수용자들의 이용행태를 분석하였다. 이를 위해 인터넷 포털 사이트 디지털 스포츠 영상 콘텐츠를 이용한 경험이 있을 가능성이 있는 집단을 대상으로 하여 총 250명에게 설문지를 배포하여 회수된 설문지 가운데 유의한 214부 설문지를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 미디어 이용행태 분석 결과 과거와는 다르게 노트북과 스마트폰 등 다양한 매체의 등장으로 TV로 미디어를 접하는 경우가 점점 줄어들고 있으며 디지털 스포츠 콘텐츠를 소비할 때에는 주로 스마트 폰으로 10분~30분미만 정도 이용하고, 주로 이용하는 포털은 네이버였으며 콘텐츠의 스포츠 종목 중에서는 야구와 축구, 해외 축구를 많이 소비하는 것으로 나타났다. 둘째, 성별이나, 나이, 시청시간에 큰 관계없이 시청만족도 요인 가운데 디지털 스포츠 콘텐츠의 내용이 얼마나 재미를 주고 정보를 전달하고 시청의 간편성이 있는지 여부와 본인의 현재 습관적 사용의 정도에 따라 디지털 스포츠 콘텐츠의 지속적 사용 여부를 판단할 때 중요한 요소로 생각하는 것으로 나타났다. 셋째, 디지털 스포츠 이용자 중 특히 여성의 구전의도가 높으며 이는 생활의 일부로 습관적으로 시청하는 동시에 이를 사회적 관계 추구의 한 수단으로 사용하는 시청자 일수록 디지털 스포츠 콘텐츠에 대한 구전의도가 높아지는 것을 알 수 있었다. 이상을 결과를 토대로 볼 때 디지털 스포츠 콘텐츠 사용자들의 이용 동기와 디지털 스포츠 콘텐츠를 통해 충족하고자 하는 바가 무엇인지를 파악함으로서 다매체 환경에 노출되어 있는 이용자들이 어떤 스포츠 콘텐츠를 원하고 소비하고자 하는지에 대한 새로운 정보를 창출하였고 이를 통해 스포츠 콘텐츠 소비자 뿐 만 아니라 인터넷 포털 및 기타 관련 미디어 관련자들에게 효율적으로 양질의 스포츠 콘텐츠를 제공 할 수 있는 방안을 제시해 주었다는 점에서 의의가 있다.
This study is based on the assumption that the users of digital sports contents in Korea use different types of sports portal sites and contents for different purpose and motives. Based on this assumption, this study analyzed the digital contents users' usage behavior in order to find out the usage ...
This study is based on the assumption that the users of digital sports contents in Korea use different types of sports portal sites and contents for different purpose and motives. Based on this assumption, this study analyzed the digital contents users' usage behavior in order to find out the usage motive of the users. For this purpose, a questionnaire was distributed to a total of 250 people who had experience in using digital sports video contents on the internet portal site and 214 significant questionnaires among the collected questionnaires were analyzed and the following conclusions were obtained, First, as a result of analyzing of the media usage behavior, it is becoming more and more common to use notebooks and smartphones than to access media through TV. Second, how much fun the contents are and how much information the contents give, how easy the contents are to be viewed and and how the habitual usage of user is consisted were the important factors of the usage viewing satisfaction and the continuos usage intention of digital sports contents, regardless of gender, age and viewing time, Third, among the digital sports contents users, female users tend to recommend more than male users. Also the group of users who use digital sports habitually as a part of daily life tend to recommend the relevant digital sports contents to others. Also users who utilized digital sports as a tool of expanding their social relationship tend to recommends the relevant digital sports contents to others. Due to the above results, it is possible to understand the usage motivation of digital sports content user and what they want to satisfy through the digital sports contents. Based on this result, this study is to create the new information of what users want and consume through the digital sports contents among the multimedia environment. This study shall be meaningful in providing effective ways to produce high quality digital sports contents not only to the users, but to the producers of the internet portal sites and to the relevant industry people of digital sports contents.
This study is based on the assumption that the users of digital sports contents in Korea use different types of sports portal sites and contents for different purpose and motives. Based on this assumption, this study analyzed the digital contents users' usage behavior in order to find out the usage motive of the users. For this purpose, a questionnaire was distributed to a total of 250 people who had experience in using digital sports video contents on the internet portal site and 214 significant questionnaires among the collected questionnaires were analyzed and the following conclusions were obtained, First, as a result of analyzing of the media usage behavior, it is becoming more and more common to use notebooks and smartphones than to access media through TV. Second, how much fun the contents are and how much information the contents give, how easy the contents are to be viewed and and how the habitual usage of user is consisted were the important factors of the usage viewing satisfaction and the continuos usage intention of digital sports contents, regardless of gender, age and viewing time, Third, among the digital sports contents users, female users tend to recommend more than male users. Also the group of users who use digital sports habitually as a part of daily life tend to recommend the relevant digital sports contents to others. Also users who utilized digital sports as a tool of expanding their social relationship tend to recommends the relevant digital sports contents to others. Due to the above results, it is possible to understand the usage motivation of digital sports content user and what they want to satisfy through the digital sports contents. Based on this result, this study is to create the new information of what users want and consume through the digital sports contents among the multimedia environment. This study shall be meaningful in providing effective ways to produce high quality digital sports contents not only to the users, but to the producers of the internet portal sites and to the relevant industry people of digital sports contents.
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