초대형선박에 의한 국제수송서비스가 일반화되며, 불안정한 해운경기에 따라 선사 간 인수ㆍ합병이 빈번해지고 대형 얼라이언스 체제로 재편되는 등 해운항만물류산업의 경쟁 환경이 급속하게 변화하고 있다. 대형화된 선박의 신속하고 안전한 처리가 중요한 경쟁요소가 되었다. 신속한 항만하역과 항만물류비용 절감을 위해서 세계적인 선진 항만 중심으로 완전무인자동화를 핵심으로 하는 스마트항만이 본격 도입되는 추세에 있지만 우리나라는 일부 컨테이너 터미널의 야드 자동화 수준에 머무르고 있다. 본 연구는 우리나라 스마트항만의 도입배경과 구축형태, 성과 간의 ...
초대형선박에 의한 국제수송서비스가 일반화되며, 불안정한 해운경기에 따라 선사 간 인수ㆍ합병이 빈번해지고 대형 얼라이언스 체제로 재편되는 등 해운항만물류산업의 경쟁 환경이 급속하게 변화하고 있다. 대형화된 선박의 신속하고 안전한 처리가 중요한 경쟁요소가 되었다. 신속한 항만하역과 항만물류비용 절감을 위해서 세계적인 선진 항만 중심으로 완전무인자동화를 핵심으로 하는 스마트항만이 본격 도입되는 추세에 있지만 우리나라는 일부 컨테이너 터미널의 야드 자동화 수준에 머무르고 있다. 본 연구는 우리나라 스마트항만의 도입배경과 구축형태, 성과 간의 인과관계를 규명함으로써 글로벌 항만경쟁에 대응할 수 있는 전략적 시사점을 제시하는 데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 우리나라 스마트항만의 도입배경, 효과, 사례 등에 대한 선행연구를 검토하였다. 실증연구에 필요한 변수 도출을 위해서 문헌자료가 부족한 부분은 전문가 집단을 대상으로 하는 델파이 분석으로 보완하고 항만 관련 당사자를 대상으로 설문조사하여 스마트항만 도입과 형태, 효과 간 인과관계를 실증 분석하였다. 연구방법은 문헌연구와 델파이분석을 토대로 스마트항만 도입배경, 구축형태, 성과 등을 요인으로 구조방정식모형을 설계하여 실증 분석하였다. 가설검증을 위해 항만이용자와 운영주체, 전문가 등을 대상으로 배포한 설문지 중 187부를 회수하였으며, 회수된 설문지는 통계패키지 AMOS 23.0과 SPSS 23.0을 이용하여 분석하였다. 가설검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 항만이용자 수요대응과 항만근로조건 개선요구는 항만지능화에 유의한 영향을 미친다. 둘째, 항만이용자 수요대응과 항만운영기술 변화는 자동화에 유의한 영향을 미친다. 셋째, 항만자동화는 항만운영성과와 항만정책성과 모두에 유의한 영향을 미친다. 넷째, 항만지능화 역시 항만운영성과와 항만 정책성과 모두에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 비용절감과 서비스향상을 조절변수로 설정하여 조절효과를 분석하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 비용절감의 효용이 높을수록 이용자 수요대응이 지능화에 미치는 영향이 크다. 둘째, 비용절감의 효용이 낮을수록 자동화가 운영성과에 미치는 영향이 크다. 셋째, 비용절감의 효용이 높을수록 지능화가 항만운영성과에 미치는 영향이 크다. 넷째, 서비스향상의 효용이 높을수록 항만근로조건이 지능화에 미치는 영향이 더 크다. 다섯째, 서비스향상효용이 높을수록 이용자수요대응이 자동화에 미치는 영향이 크다. 여섯째, 서비스향상의 효용이 낮을수록 항만운영기술변화가 자동화에 미치는 영향이 커진다. 일곱째, 서비스향상의 효용이 높을수록 자동화가 항만운영성과에 미치는 영향이 크다. 여덟째, 서비스향상의 효용이 낮을수록 지능화가 항만정책성과에 미치는 영향이 커진다. 검증결과 자동화 항만 형태의 발전이 우선적으로 고려되어야 하며, 자동화와 지능화 모두 항만운영성과 개선에 직접적 영향을 미치고, 정책성과에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 비용절감과 서비스향상이라는 항만운영의 효용은 일부 변수간의 인과관계에 더욱 큰 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 세계 주요 컨테이너항만의 스마트화가 빠르게 진행되고 있고 우리나라도 스마트항만의 도입을 본격 검토해야 하는 시점에서 본 연구의 실증분석 결과를 통해 우리 항만의 현실적 여건에 맞는 ‘한국형 스마트항만’의 추진을 위한 정책적 시사점을 도출할 수 있었다. 스마트항만은 항만물류분야 연구에서 지금까지 거의 다뤄지지 않았기 때문에 부족한 선행연구의 한계로 인해 어려움이 있었지만 본 연구를 계기로 우리나라 항만이 세계적 변화 추세에 대응하고 미래해양 신산업의 요람으로 성장할 수 있도록 다양한 관점의 후속 정책연구가 수행될 필요가 있겠다. 본 연구결과는 각계의 현장실무자들과 관련업무 담당자들의 의견이 반영되었기 때문에 스마트항만 도입혜택과 성과를 기반으로 우리 실정에 맞는 한국형 스마트항만 도입과 운영방식을 구상하는 데 있어 도움이 될 것으로 기대한다. 항만물류 관계자는 경쟁 환경에 대응하고, 새로운 이슈가 부각될 때마다 해결방안을 모색하기 위한 노력을 경주하고 있다. 스마트항만에서 파생되는 다양한 신규 사업 발굴과 이행을 궁극적으로 이들이 수행해야 한다. 물류효율성 제고, 안전, 환경 등 최근 중요하게 부각되는 이슈들의 접점에서 전체 물류산업을 고도화시킬 수 있는 세부아이템이 발굴될 수 있다. 본 연구에서 사용한 변수는 관련 선행연구의 부족으로 인터뷰, 델파이 조사 등을 통하여 탐색적으로 도출하였다. 따라서 향후 스마트항만의 도입배경, 구축형태, 예상되는 문제점, 성과, 세부사업 등 각 분야를 세분화하여 변수별로 구체적인 가설과 방향을 설정하고 발전방안 및 인과관계 분석, 시뮬레이션 분석을 통해 분야별 도입효과를 심층 검토해 볼 수 있겠다
초대형선박에 의한 국제수송서비스가 일반화되며, 불안정한 해운경기에 따라 선사 간 인수ㆍ합병이 빈번해지고 대형 얼라이언스 체제로 재편되는 등 해운항만물류산업의 경쟁 환경이 급속하게 변화하고 있다. 대형화된 선박의 신속하고 안전한 처리가 중요한 경쟁요소가 되었다. 신속한 항만하역과 항만물류비용 절감을 위해서 세계적인 선진 항만 중심으로 완전무인자동화를 핵심으로 하는 스마트항만이 본격 도입되는 추세에 있지만 우리나라는 일부 컨테이너 터미널의 야드 자동화 수준에 머무르고 있다. 본 연구는 우리나라 스마트항만의 도입배경과 구축형태, 성과 간의 인과관계를 규명함으로써 글로벌 항만경쟁에 대응할 수 있는 전략적 시사점을 제시하는 데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 우리나라 스마트항만의 도입배경, 효과, 사례 등에 대한 선행연구를 검토하였다. 실증연구에 필요한 변수 도출을 위해서 문헌자료가 부족한 부분은 전문가 집단을 대상으로 하는 델파이 분석으로 보완하고 항만 관련 당사자를 대상으로 설문조사하여 스마트항만 도입과 형태, 효과 간 인과관계를 실증 분석하였다. 연구방법은 문헌연구와 델파이분석을 토대로 스마트항만 도입배경, 구축형태, 성과 등을 요인으로 구조방정식모형을 설계하여 실증 분석하였다. 가설검증을 위해 항만이용자와 운영주체, 전문가 등을 대상으로 배포한 설문지 중 187부를 회수하였으며, 회수된 설문지는 통계패키지 AMOS 23.0과 SPSS 23.0을 이용하여 분석하였다. 가설검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 항만이용자 수요대응과 항만근로조건 개선요구는 항만지능화에 유의한 영향을 미친다. 둘째, 항만이용자 수요대응과 항만운영기술 변화는 자동화에 유의한 영향을 미친다. 셋째, 항만자동화는 항만운영성과와 항만정책성과 모두에 유의한 영향을 미친다. 넷째, 항만지능화 역시 항만운영성과와 항만 정책성과 모두에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 비용절감과 서비스향상을 조절변수로 설정하여 조절효과를 분석하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 비용절감의 효용이 높을수록 이용자 수요대응이 지능화에 미치는 영향이 크다. 둘째, 비용절감의 효용이 낮을수록 자동화가 운영성과에 미치는 영향이 크다. 셋째, 비용절감의 효용이 높을수록 지능화가 항만운영성과에 미치는 영향이 크다. 넷째, 서비스향상의 효용이 높을수록 항만근로조건이 지능화에 미치는 영향이 더 크다. 다섯째, 서비스향상효용이 높을수록 이용자수요대응이 자동화에 미치는 영향이 크다. 여섯째, 서비스향상의 효용이 낮을수록 항만운영기술변화가 자동화에 미치는 영향이 커진다. 일곱째, 서비스향상의 효용이 높을수록 자동화가 항만운영성과에 미치는 영향이 크다. 여덟째, 서비스향상의 효용이 낮을수록 지능화가 항만정책성과에 미치는 영향이 커진다. 검증결과 자동화 항만 형태의 발전이 우선적으로 고려되어야 하며, 자동화와 지능화 모두 항만운영성과 개선에 직접적 영향을 미치고, 정책성과에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 비용절감과 서비스향상이라는 항만운영의 효용은 일부 변수간의 인과관계에 더욱 큰 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 세계 주요 컨테이너항만의 스마트화가 빠르게 진행되고 있고 우리나라도 스마트항만의 도입을 본격 검토해야 하는 시점에서 본 연구의 실증분석 결과를 통해 우리 항만의 현실적 여건에 맞는 ‘한국형 스마트항만’의 추진을 위한 정책적 시사점을 도출할 수 있었다. 스마트항만은 항만물류분야 연구에서 지금까지 거의 다뤄지지 않았기 때문에 부족한 선행연구의 한계로 인해 어려움이 있었지만 본 연구를 계기로 우리나라 항만이 세계적 변화 추세에 대응하고 미래해양 신산업의 요람으로 성장할 수 있도록 다양한 관점의 후속 정책연구가 수행될 필요가 있겠다. 본 연구결과는 각계의 현장실무자들과 관련업무 담당자들의 의견이 반영되었기 때문에 스마트항만 도입혜택과 성과를 기반으로 우리 실정에 맞는 한국형 스마트항만 도입과 운영방식을 구상하는 데 있어 도움이 될 것으로 기대한다. 항만물류 관계자는 경쟁 환경에 대응하고, 새로운 이슈가 부각될 때마다 해결방안을 모색하기 위한 노력을 경주하고 있다. 스마트항만에서 파생되는 다양한 신규 사업 발굴과 이행을 궁극적으로 이들이 수행해야 한다. 물류효율성 제고, 안전, 환경 등 최근 중요하게 부각되는 이슈들의 접점에서 전체 물류산업을 고도화시킬 수 있는 세부아이템이 발굴될 수 있다. 본 연구에서 사용한 변수는 관련 선행연구의 부족으로 인터뷰, 델파이 조사 등을 통하여 탐색적으로 도출하였다. 따라서 향후 스마트항만의 도입배경, 구축형태, 예상되는 문제점, 성과, 세부사업 등 각 분야를 세분화하여 변수별로 구체적인 가설과 방향을 설정하고 발전방안 및 인과관계 분석, 시뮬레이션 분석을 통해 분야별 도입효과를 심층 검토해 볼 수 있겠다
As international transport service is commonly provided by mega ships, the environment of shipping, port & logistics industries become more competitive and changed showing frequent M&As among shipping companies and market reshuffle to large alliance system. This new condition begets a new competitio...
As international transport service is commonly provided by mega ships, the environment of shipping, port & logistics industries become more competitive and changed showing frequent M&As among shipping companies and market reshuffle to large alliance system. This new condition begets a new competition factor, namely prompt and safe control of large vessels. Globally, major ports have entered the initial stage to aggressively introduce smart port where fully unmanned system is established for prompt unloading work and cost reduction. However, Korea seems complacent still staying at the level of Automatic Transfer Crane (ATC) in few container terminals. This study aims to suggest strategic implications to respond to globally competitive market of port by identifying the backgrounds of smart port introduction in Korea, its building types and causal link between achievements thereof. To this end, examination of pieces of precedent study was preceded on the backgrounds of smart port introduction, effect and examples. Fields with rare literature were complemented by Delphi method on professionals to produce variable required for empirical study. Also, questionnaire on the port-related was conducted to empirically analyze causal link among introduction, style and effect of smart port. In methodology, this study designed structural equation model with the backgrounds of smart port introduction, its building types and achievement based on literature review and analysis by Delphi method. For hypothesis verification, 187 pieces of questionnaire responded by port users, operators and professionals were analyzed by statistical packages, AMOS 23.0 and SPSS 23.0. Results of hypothesis verification are as follows: 1. Response to the demands of port users and request to improve working conditions at port significantly affect port intelligence; 2. Response to the demands of port users and change in port operating technics have significance in port automation; 3. Port automation is significant to achievements of port operation and its policy; 4. Port intelligence also provides significance to achievements of port operation and its policy. Next, moderating effect was analyzed by selecting cost reduction and service improvement as moderating variables. Its results are as follows: 1. Higher level of utility of cost reduction begets higher effect on port intelligence created by response to the demands of port users; 2. In lower level of utility of cost reduction, port automation affects more operating achievement; 3. Higher level of utility of cost reduction, more effect of port intelligence is created to port operation achievement; 4. In higher level of utility of service improvement, port working conditions affect more port intelligence; 5. Higher level of utility of service improvement creates more effect of response to the demands of port users on port automation; 6. In lower level of utility of service improvement, change in port operating technics affects more port automation; 7. Higher level of utility of service improvement creates more effect on port operation achievement; 8. In lower level of utility of service improvement, port intelligence affects more port policy achievement. This study has meaningful findings. First, development for port automation should preferentially come. Second, port automation and intelligence both have direct effect on improvement of port operating achievement, while they have significant effect on policy achievement. Third, utility of port operation including cost reduction and service improvement affect more significantly causal link between some variables. In a time when globally major container ports rapidly upgrade as smart port and Korea contemplates its introduction, this empirical study could produce suggestions for policy to promote Korean-style smart port tailored to the practical conditions. As smart port was rarely discussed in port & logistics research, reviewing precedent study was also challenging. Against this backdrop, it is advisable that a great deal of following research from different views on policy shall be provided for promotion in which Korean ports respond to global trend and grow as a cradle of new marine industry in the future. As carrying opinions of hands-on workers from different systems at port, the findings of this study will expectedly help to design introduction and operation system of Korean-style smart port based on its benefits and achievement. It is the persons in port & logistics who develop and implement new industrial items created by smart port, as they have worked hard to respond to more competitive environment and find solution for any challenging issues. At the meeting point of recently-rising issues, including effective logistics, safety and environment, could be discovered more detailed items to enhance the whole industry of logistics. Variables used in this study were produced in exploratory ways including interview and Dephi method, as the limit on the number of precedent study. In this regard, it is recommended to break elements for smart port introduction to design detailed hypothesis and research direction by each variable. The specified factors, including its conditions, building type, potential problems, achievement, could also be targets for in-depth study on introduction effect by sector using analysis on development plan, causal link and simulation.
As international transport service is commonly provided by mega ships, the environment of shipping, port & logistics industries become more competitive and changed showing frequent M&As among shipping companies and market reshuffle to large alliance system. This new condition begets a new competition factor, namely prompt and safe control of large vessels. Globally, major ports have entered the initial stage to aggressively introduce smart port where fully unmanned system is established for prompt unloading work and cost reduction. However, Korea seems complacent still staying at the level of Automatic Transfer Crane (ATC) in few container terminals. This study aims to suggest strategic implications to respond to globally competitive market of port by identifying the backgrounds of smart port introduction in Korea, its building types and causal link between achievements thereof. To this end, examination of pieces of precedent study was preceded on the backgrounds of smart port introduction, effect and examples. Fields with rare literature were complemented by Delphi method on professionals to produce variable required for empirical study. Also, questionnaire on the port-related was conducted to empirically analyze causal link among introduction, style and effect of smart port. In methodology, this study designed structural equation model with the backgrounds of smart port introduction, its building types and achievement based on literature review and analysis by Delphi method. For hypothesis verification, 187 pieces of questionnaire responded by port users, operators and professionals were analyzed by statistical packages, AMOS 23.0 and SPSS 23.0. Results of hypothesis verification are as follows: 1. Response to the demands of port users and request to improve working conditions at port significantly affect port intelligence; 2. Response to the demands of port users and change in port operating technics have significance in port automation; 3. Port automation is significant to achievements of port operation and its policy; 4. Port intelligence also provides significance to achievements of port operation and its policy. Next, moderating effect was analyzed by selecting cost reduction and service improvement as moderating variables. Its results are as follows: 1. Higher level of utility of cost reduction begets higher effect on port intelligence created by response to the demands of port users; 2. In lower level of utility of cost reduction, port automation affects more operating achievement; 3. Higher level of utility of cost reduction, more effect of port intelligence is created to port operation achievement; 4. In higher level of utility of service improvement, port working conditions affect more port intelligence; 5. Higher level of utility of service improvement creates more effect of response to the demands of port users on port automation; 6. In lower level of utility of service improvement, change in port operating technics affects more port automation; 7. Higher level of utility of service improvement creates more effect on port operation achievement; 8. In lower level of utility of service improvement, port intelligence affects more port policy achievement. This study has meaningful findings. First, development for port automation should preferentially come. Second, port automation and intelligence both have direct effect on improvement of port operating achievement, while they have significant effect on policy achievement. Third, utility of port operation including cost reduction and service improvement affect more significantly causal link between some variables. In a time when globally major container ports rapidly upgrade as smart port and Korea contemplates its introduction, this empirical study could produce suggestions for policy to promote Korean-style smart port tailored to the practical conditions. As smart port was rarely discussed in port & logistics research, reviewing precedent study was also challenging. Against this backdrop, it is advisable that a great deal of following research from different views on policy shall be provided for promotion in which Korean ports respond to global trend and grow as a cradle of new marine industry in the future. As carrying opinions of hands-on workers from different systems at port, the findings of this study will expectedly help to design introduction and operation system of Korean-style smart port based on its benefits and achievement. It is the persons in port & logistics who develop and implement new industrial items created by smart port, as they have worked hard to respond to more competitive environment and find solution for any challenging issues. At the meeting point of recently-rising issues, including effective logistics, safety and environment, could be discovered more detailed items to enhance the whole industry of logistics. Variables used in this study were produced in exploratory ways including interview and Dephi method, as the limit on the number of precedent study. In this regard, it is recommended to break elements for smart port introduction to design detailed hypothesis and research direction by each variable. The specified factors, including its conditions, building type, potential problems, achievement, could also be targets for in-depth study on introduction effect by sector using analysis on development plan, causal link and simulation.
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