본 연구의 목적은 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 4세 유아에게 적용하여 유아의 창의성과 미술 감상능력 및 미술 표현능력에 긍정적인 효과를 미치는지를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 연구 문제 1. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램을 어떻게 개발할 것인가? 1-1. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 목적 및 목표는 무엇으로 설정할 것인가? 1-2. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 내용은 어떻게 조직할 것인가? 1-3. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 교수- 학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? 1-4. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가? 연구 문제 2. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 미술 감상능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 미술 표현능력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구에서는 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램을 개발하기 위해 관련 문헌과 선행연구를 검토하였으며, 이와 함께 교사면담을 진행하였다. 이를 토대로 본 프로그램의 시안을 개발하였고, 전문가 협의 및 예비연구를 통해 프로그램의 적합성 및 타당성을 검증하였다. 이와 같은 과정에 의해 개발된 프로그램의 구체적인 내용은 다음과 같다. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 목적은 현대미술 감상을 즐기며 창의적으로 표현하는 능력을 기르는 것이며, 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 목표는 ‘현대미술 작품의 의미, 작가의 의도에 관심을 가진다’, ‘현대미술 작품의 다양한 장르와 형식에 개방적인 태도를 가진다’, ‘현대미술 작품에 흥미를 갖고 미술 감상활동에 적극적으로 참여한다’, ‘현대미술 작품의 새로운 재료와 기법을 경험하며 미술 표현활동의 과정을 즐긴다’ 이다. 프로그램의 교육내용은 현대미술 작품에 대한 생각과 느낌을 자유롭게 표현하기, 현대미술 작품의 다양한 재료, 기법, 도구, 표현방법 이해하기, 현대미술 작가의 발상 계기, 작가의 의도, 작품의 의미에 대해 이해하기, 현대미술 작품에 흥미를 갖고 적극적으로 감상하기, 새로운 미술재료와 기법 탐색하기, 표현방법 창안하기, 회화, 디자인, 만들기와 꾸미기, 설치, 퍼포먼스, ...
본 연구의 목적은 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 4세 유아에게 적용하여 유아의 창의성과 미술 감상능력 및 미술 표현능력에 긍정적인 효과를 미치는지를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 연구 문제 1. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램을 어떻게 개발할 것인가? 1-1. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 목적 및 목표는 무엇으로 설정할 것인가? 1-2. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 내용은 어떻게 조직할 것인가? 1-3. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 교수- 학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? 1-4. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가? 연구 문제 2. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 미술 감상능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 미술 표현능력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구에서는 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램을 개발하기 위해 관련 문헌과 선행연구를 검토하였으며, 이와 함께 교사면담을 진행하였다. 이를 토대로 본 프로그램의 시안을 개발하였고, 전문가 협의 및 예비연구를 통해 프로그램의 적합성 및 타당성을 검증하였다. 이와 같은 과정에 의해 개발된 프로그램의 구체적인 내용은 다음과 같다. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 목적은 현대미술 감상을 즐기며 창의적으로 표현하는 능력을 기르는 것이며, 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 목표는 ‘현대미술 작품의 의미, 작가의 의도에 관심을 가진다’, ‘현대미술 작품의 다양한 장르와 형식에 개방적인 태도를 가진다’, ‘현대미술 작품에 흥미를 갖고 미술 감상활동에 적극적으로 참여한다’, ‘현대미술 작품의 새로운 재료와 기법을 경험하며 미술 표현활동의 과정을 즐긴다’ 이다. 프로그램의 교육내용은 현대미술 작품에 대한 생각과 느낌을 자유롭게 표현하기, 현대미술 작품의 다양한 재료, 기법, 도구, 표현방법 이해하기, 현대미술 작가의 발상 계기, 작가의 의도, 작품의 의미에 대해 이해하기, 현대미술 작품에 흥미를 갖고 적극적으로 감상하기, 새로운 미술재료와 기법 탐색하기, 표현방법 창안하기, 회화, 디자인, 만들기와 꾸미기, 설치, 퍼포먼스, 미디어아트 등 창의적 미술 표현하기가 포함된다. 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 원리, 교수-학습 과정, 교수 전략, 교사 역할, 교수-학습 자료로 구분하여 제시하였다. 교수-학습 원리는 흥미중심의 원리, 상호작용의 원리, 다양성의 원리, 과정중심의 원리이다. 교수-학습 과정은 크게 ‘현대미술 감상하기’, ‘미술 표현하기’의 단계로 진행된다. ‘현대미술 감상하기’는 반응하기-분석하기-스토리텔링 감상하기-개인적 해석하기-연계하기로 구성하였으며, ‘미술 표현하기’는 탐색하기-표현하기-평가 및 공유하기로 구성하였다. 교수 전략은 현대미술 감상활동 전략, 스토리텔링 전략, 미술 표현활동 전략으로 구성하였다. 현대미술 감상활동 전략은 미술작품에 대해 질문하고 상호작용하기, 적극적인 감상 격려하기, 유아들의 생각 지지하기이고, 스토리텔링 전략은 스토리텔링에 대한 흥미 유발하기, 생동감 있는 스토리텔링 하기, 다양한 매체 활용하기이며, 미술 표현활동 전략은 충분한 탐색 시간 제공하기, 다양한 재료 제공하기, 자유로운 표현 격려하기, 창의적인 표현 지지하기이다. 교사 역할은 계획자, 동기부여자, 상호작용자, 제공자, 격려자이며, 교수-학습 자료는 ppt, 동영상, 막대인형, 가면 등의 스토리텔링자료, 현대미술 작품 자료, 미술도구와 재료 등의 미술 표현활동 자료가 포함된다. 프로그램의 평가는 대상에 따라 유아평가와 교사 평가, 프로그램 평가로 제시하였다. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 적용 효과를 검증하기 위해 2017년 4월부터 7월까지 경기도에 위치한 S유치원의 만 4세 유아 48명(실험집단 24명, 비교집단 24명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 프로그램을 적용하기 전 두 집단 유아의 창의성, 미술 감상능력, 미술 표현능력에 관한 사전검사를 실시하였으며, 12주간의 프로그램을 적용한 후 동일한 검사도구를 이용하여 사후검사를 실시하였다. 이렇게 수집한 결과를 바탕으로 집단 간의 차이를 비교하기 위해 독립표본 t 검증을 실시하였다. 이와 같은 과정을 통해 얻어진 프로그램 적용 효과에 대한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과를 분석한 결과, 창의성 및 유창성, 융통성, 독창성, 상상력 모두에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 높았으며 집단 간 차이가 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 본 프로그램은 유아의 창의성 증진에 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 미술 감상능력에 미치는 효과를 분석한 결과, 미술 감상능력 총점에서 실험집단의 사후점수가 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 미술 감상능력의 하위 요소 중 재료와 기법, 작가의 주제표현 의도, 작품의 분위기, 작품에 대한 태도는 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들보다 유의미하게 향상된 것으로 나타났으나, 관찰 및 묘사, 미술 요소에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 미술 표현능력에 미치는 효과를 분석한 결과, 미술 표현능력 총점과 미술 표현능력의 하위요소인 이미지 표현, 표현 방법, 재료와 도구 모두에서 실험집단의 사후점수가 비교집단 보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 따라서 본 프로그램은 유아의 미술 표현능력 증진에 효과가 있음을 알 수 있다. 이상의 결과를 바탕으로 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 창의성, 미술 감상능력, 미술 표현능력에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 이는 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아교육 현장에 적용 가능함을 보여주는 것이며, 기존에 이루어졌던 유아 미술 감상교육 프로그램과 차별화된 프로그램으로서의 가치가 있음을 시사해주고 있다.
본 연구의 목적은 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 4세 유아에게 적용하여 유아의 창의성과 미술 감상능력 및 미술 표현능력에 긍정적인 효과를 미치는지를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 연구 문제 1. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램을 어떻게 개발할 것인가? 1-1. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 목적 및 목표는 무엇으로 설정할 것인가? 1-2. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 내용은 어떻게 조직할 것인가? 1-3. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 교수- 학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? 1-4. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가? 연구 문제 2. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 미술 감상능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 미술 표현능력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구에서는 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램을 개발하기 위해 관련 문헌과 선행연구를 검토하였으며, 이와 함께 교사면담을 진행하였다. 이를 토대로 본 프로그램의 시안을 개발하였고, 전문가 협의 및 예비연구를 통해 프로그램의 적합성 및 타당성을 검증하였다. 이와 같은 과정에 의해 개발된 프로그램의 구체적인 내용은 다음과 같다. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 목적은 현대미술 감상을 즐기며 창의적으로 표현하는 능력을 기르는 것이며, 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 목표는 ‘현대미술 작품의 의미, 작가의 의도에 관심을 가진다’, ‘현대미술 작품의 다양한 장르와 형식에 개방적인 태도를 가진다’, ‘현대미술 작품에 흥미를 갖고 미술 감상활동에 적극적으로 참여한다’, ‘현대미술 작품의 새로운 재료와 기법을 경험하며 미술 표현활동의 과정을 즐긴다’ 이다. 프로그램의 교육내용은 현대미술 작품에 대한 생각과 느낌을 자유롭게 표현하기, 현대미술 작품의 다양한 재료, 기법, 도구, 표현방법 이해하기, 현대미술 작가의 발상 계기, 작가의 의도, 작품의 의미에 대해 이해하기, 현대미술 작품에 흥미를 갖고 적극적으로 감상하기, 새로운 미술재료와 기법 탐색하기, 표현방법 창안하기, 회화, 디자인, 만들기와 꾸미기, 설치, 퍼포먼스, 미디어아트 등 창의적 미술 표현하기가 포함된다. 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 원리, 교수-학습 과정, 교수 전략, 교사 역할, 교수-학습 자료로 구분하여 제시하였다. 교수-학습 원리는 흥미중심의 원리, 상호작용의 원리, 다양성의 원리, 과정중심의 원리이다. 교수-학습 과정은 크게 ‘현대미술 감상하기’, ‘미술 표현하기’의 단계로 진행된다. ‘현대미술 감상하기’는 반응하기-분석하기-스토리텔링 감상하기-개인적 해석하기-연계하기로 구성하였으며, ‘미술 표현하기’는 탐색하기-표현하기-평가 및 공유하기로 구성하였다. 교수 전략은 현대미술 감상활동 전략, 스토리텔링 전략, 미술 표현활동 전략으로 구성하였다. 현대미술 감상활동 전략은 미술작품에 대해 질문하고 상호작용하기, 적극적인 감상 격려하기, 유아들의 생각 지지하기이고, 스토리텔링 전략은 스토리텔링에 대한 흥미 유발하기, 생동감 있는 스토리텔링 하기, 다양한 매체 활용하기이며, 미술 표현활동 전략은 충분한 탐색 시간 제공하기, 다양한 재료 제공하기, 자유로운 표현 격려하기, 창의적인 표현 지지하기이다. 교사 역할은 계획자, 동기부여자, 상호작용자, 제공자, 격려자이며, 교수-학습 자료는 ppt, 동영상, 막대인형, 가면 등의 스토리텔링자료, 현대미술 작품 자료, 미술도구와 재료 등의 미술 표현활동 자료가 포함된다. 프로그램의 평가는 대상에 따라 유아평가와 교사 평가, 프로그램 평가로 제시하였다. 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램의 적용 효과를 검증하기 위해 2017년 4월부터 7월까지 경기도에 위치한 S유치원의 만 4세 유아 48명(실험집단 24명, 비교집단 24명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 프로그램을 적용하기 전 두 집단 유아의 창의성, 미술 감상능력, 미술 표현능력에 관한 사전검사를 실시하였으며, 12주간의 프로그램을 적용한 후 동일한 검사도구를 이용하여 사후검사를 실시하였다. 이렇게 수집한 결과를 바탕으로 집단 간의 차이를 비교하기 위해 독립표본 t 검증을 실시하였다. 이와 같은 과정을 통해 얻어진 프로그램 적용 효과에 대한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과를 분석한 결과, 창의성 및 유창성, 융통성, 독창성, 상상력 모두에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 높았으며 집단 간 차이가 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 본 프로그램은 유아의 창의성 증진에 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 미술 감상능력에 미치는 효과를 분석한 결과, 미술 감상능력 총점에서 실험집단의 사후점수가 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 미술 감상능력의 하위 요소 중 재료와 기법, 작가의 주제표현 의도, 작품의 분위기, 작품에 대한 태도는 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들보다 유의미하게 향상된 것으로 나타났으나, 관찰 및 묘사, 미술 요소에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 미술 표현능력에 미치는 효과를 분석한 결과, 미술 표현능력 총점과 미술 표현능력의 하위요소인 이미지 표현, 표현 방법, 재료와 도구 모두에서 실험집단의 사후점수가 비교집단 보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 따라서 본 프로그램은 유아의 미술 표현능력 증진에 효과가 있음을 알 수 있다. 이상의 결과를 바탕으로 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아의 창의성, 미술 감상능력, 미술 표현능력에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 이는 유아를 위한 스토리텔링 현대미술 감상교육 프로그램이 유아교육 현장에 적용 가능함을 보여주는 것이며, 기존에 이루어졌던 유아 미술 감상교육 프로그램과 차별화된 프로그램으로서의 가치가 있음을 시사해주고 있다.
The purpose of this study was to develop a contemporary art appreciation program using storytelling for young children and to investigate the effects of the program. The research questions of this study were as follows: 1. How can a contemporary art appreciation program using storytelling for yo...
The purpose of this study was to develop a contemporary art appreciation program using storytelling for young children and to investigate the effects of the program. The research questions of this study were as follows: 1. How can a contemporary art appreciation program using storytelling for young children be developed? 1-1. What are the goal and aims of the program? 1-2. What are the contents of the program organized? 1-3. What are the teaching-learning methods of the program organized? 1-4. What are the evaluation methods of the program? 2. What are the effects of the contemporary art appreciation program using storytelling for young children? 2-1. What are the effects of the program on young children’s creativity? 2-2. What are the effects of the program on young children’s art appreciation abilities? 2-3. What are the effects of the program on young children’s artistic expression abilities? In order to develop the literature review was conducted. Furthermore, teacher interviews were performed and the draft of the program was developed. Suitability and validity of the draft was verified by experts. Details are as follows. The goal of the program was to enjoy contemporary art appreciation and to develop the ability to creative expression. The specific aims included: ‘take interest in the meaning of contemporary art works and intention of the artist', 'gain a open attitude to various genres and forms of contemporary art works’, ‘take interest in the contemporary art works and actively participate in art appreciation activities',’enjoy the process of art expression activities by experiencing new materials and techniques of contemporary art works'. The educational contents consisted as follows: ‘freely expressing thoughts and feelings about contemporary art works’, ‘understanding various materials, techniques, tools and expression methods of contemporary artworks’, ‘understanding the idea of contemporary artists, meaning of works, and intention of the artist’, ‘exploring new art materials and techniques’, ‘Expressing creative art such as painting, designing, creating and decorating, installation, performance, media art’ The teaching-learning methods of the program consisted of teaching -learning principles, teaching-learning procedure, teaching strategies, teacher’s roles and teaching-learning materials. The principle of teaching-learning wes principle of interest, principle of interaction, principle of diversity, process-centered principle. The teaching-learning process of the program was conducted in two stages: appreciating contemporary art, expressing art. The stage of 'appreciating contemporary art consisted of responding – analyzing - listening to storytelling - personal interpretation – connecting. And the stage of 'expressing art' consisted of exploring – expressing - evaluating and sharing. The teaching strategy consisted of contemporary art appreciation activity strategy, storytelling strategy, and art expression activity strategy. Contemporary art appreciation activity strategy is to inquire and interact with art works, to encourage active art appreciation, to support children's thoughts. Storytelling strategy is to stimulate interest in storytelling, to make a lively storytelling, to support children's thoughts. And artistic expression activity strategy is to provide sufficient search time, to provide various materials, to encourage free expression, and to support creative expression. The teacher’s roles were planner, motivator, interactor, provider, encourager. Teaching-learning materials include storytelling materials such as ppt, video, rod puppets, masks, contemporary art work materials and artistic expression activity materials such as art tools and materials. The program evaluation consisted of children's evaluation, teacher's evaluation, and program evaluation. This program was applied to 48 children (24 children in the experimental group and 24 children in the comparative group) at S kindergarten in Gyeonggi-do from april, 2017 to July, 2017 in order to examine its effects. The pre-test for young children’s creativity, art appreciation abilities, and artistic expression abilities was evaluated before applying this program. After the 12-weeks period, the post-evaluation was done using same evaluation tool. Data were analyzed by independent samples t-test. The results were as follows. First, the effects of post-test showed that a total score of creativity and its sub-scores (fluency, flexibility, originality, and imagination) were significantly higher in experimental group than comparative group. Therefore, this program was found to have a positive effect on improving young children’s creativity. Second, the effects of post-test show that a total score of art appreciation abilities was significantly higher in experimental group than comparative group. A score of materials and techniques, artist’s intention, atmosphere of a work sub-elements of art appreciation abilities were higher in experimental group than comparative group, however, a score of observation and description, artstic elements was not significant. Third, the effects of post-test show that a total score of artistic expression abilities and its sub-scores (namely image expression, expression methods, use of materials) were significantly higher in experimental group than comparative group. Therefore, this program was found to have a positive effect on improving young children’s artistic expression abilities. In conclusion, the contemporary art appreciation program using storytelling for young children was effective to increase young children’s creativity, art appreciation abilities, and artistic expression abilities. These findings indicate that the contemporary art appreciation program using storytelling is suitable for application in real educational field. It also highlights that this program is distinguished from previous art appreciation programs.
The purpose of this study was to develop a contemporary art appreciation program using storytelling for young children and to investigate the effects of the program. The research questions of this study were as follows: 1. How can a contemporary art appreciation program using storytelling for young children be developed? 1-1. What are the goal and aims of the program? 1-2. What are the contents of the program organized? 1-3. What are the teaching-learning methods of the program organized? 1-4. What are the evaluation methods of the program? 2. What are the effects of the contemporary art appreciation program using storytelling for young children? 2-1. What are the effects of the program on young children’s creativity? 2-2. What are the effects of the program on young children’s art appreciation abilities? 2-3. What are the effects of the program on young children’s artistic expression abilities? In order to develop the literature review was conducted. Furthermore, teacher interviews were performed and the draft of the program was developed. Suitability and validity of the draft was verified by experts. Details are as follows. The goal of the program was to enjoy contemporary art appreciation and to develop the ability to creative expression. The specific aims included: ‘take interest in the meaning of contemporary art works and intention of the artist', 'gain a open attitude to various genres and forms of contemporary art works’, ‘take interest in the contemporary art works and actively participate in art appreciation activities',’enjoy the process of art expression activities by experiencing new materials and techniques of contemporary art works'. The educational contents consisted as follows: ‘freely expressing thoughts and feelings about contemporary art works’, ‘understanding various materials, techniques, tools and expression methods of contemporary artworks’, ‘understanding the idea of contemporary artists, meaning of works, and intention of the artist’, ‘exploring new art materials and techniques’, ‘Expressing creative art such as painting, designing, creating and decorating, installation, performance, media art’ The teaching-learning methods of the program consisted of teaching -learning principles, teaching-learning procedure, teaching strategies, teacher’s roles and teaching-learning materials. The principle of teaching-learning wes principle of interest, principle of interaction, principle of diversity, process-centered principle. The teaching-learning process of the program was conducted in two stages: appreciating contemporary art, expressing art. The stage of 'appreciating contemporary art consisted of responding – analyzing - listening to storytelling - personal interpretation – connecting. And the stage of 'expressing art' consisted of exploring – expressing - evaluating and sharing. The teaching strategy consisted of contemporary art appreciation activity strategy, storytelling strategy, and art expression activity strategy. Contemporary art appreciation activity strategy is to inquire and interact with art works, to encourage active art appreciation, to support children's thoughts. Storytelling strategy is to stimulate interest in storytelling, to make a lively storytelling, to support children's thoughts. And artistic expression activity strategy is to provide sufficient search time, to provide various materials, to encourage free expression, and to support creative expression. The teacher’s roles were planner, motivator, interactor, provider, encourager. Teaching-learning materials include storytelling materials such as ppt, video, rod puppets, masks, contemporary art work materials and artistic expression activity materials such as art tools and materials. The program evaluation consisted of children's evaluation, teacher's evaluation, and program evaluation. This program was applied to 48 children (24 children in the experimental group and 24 children in the comparative group) at S kindergarten in Gyeonggi-do from april, 2017 to July, 2017 in order to examine its effects. The pre-test for young children’s creativity, art appreciation abilities, and artistic expression abilities was evaluated before applying this program. After the 12-weeks period, the post-evaluation was done using same evaluation tool. Data were analyzed by independent samples t-test. The results were as follows. First, the effects of post-test showed that a total score of creativity and its sub-scores (fluency, flexibility, originality, and imagination) were significantly higher in experimental group than comparative group. Therefore, this program was found to have a positive effect on improving young children’s creativity. Second, the effects of post-test show that a total score of art appreciation abilities was significantly higher in experimental group than comparative group. A score of materials and techniques, artist’s intention, atmosphere of a work sub-elements of art appreciation abilities were higher in experimental group than comparative group, however, a score of observation and description, artstic elements was not significant. Third, the effects of post-test show that a total score of artistic expression abilities and its sub-scores (namely image expression, expression methods, use of materials) were significantly higher in experimental group than comparative group. Therefore, this program was found to have a positive effect on improving young children’s artistic expression abilities. In conclusion, the contemporary art appreciation program using storytelling for young children was effective to increase young children’s creativity, art appreciation abilities, and artistic expression abilities. These findings indicate that the contemporary art appreciation program using storytelling is suitable for application in real educational field. It also highlights that this program is distinguished from previous art appreciation programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.