본 연구는 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동이 유아의 음악적 흥미 및 정서지능, 미술감상능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 현대미술 감상을 통한 통합적 음악활동이 만 5세 유아의 음악적 흥미에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 현대미술 감상을 통한 통합적 음악활동이 만 5세 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 3. 현대미술 감상을 통한 통합적 음악활동이 만 5세 유아의 미술감상능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울특별시 Y구에 위치한 C유치원의 만 5세 유아 54명(실험집단 27명, 비교집단 27명)을 대상으로 실시하였다. 본 연구는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 실시되었다. 실험집단과 비교집단의 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동은 현대미술작품을 감상한 뒤 연계활동으로 통합적 음악활동을 진행하였으며 교사 2명과의 협의를 통해 선정된 대집단활동으로 진행되었다. 본 연구에서는 음악적 흥미와 정서지능, 미술감상능력에 대한 검사를 실시하였고 음악적 흥미를 검사하기 위해서 실험처치 전/후 실험집단과 비교집단의 유아그림에 출현된 표상을 측정할 수 있도록 지성애(2001)가 제작한 ‘미술 표상능력 평가척도’를 사용되었다. 정서지능 검사는 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool version)를 허윤정(2001)이 수정・보완하여 제작한 것으로 사용되었다. 미술감상능력 검사는 Schirmacher (1998)의 유아미술발달평가, Eisner(1984)의 미술평가 관점, Barnes(1987)의 유아미술 평가를 참고로 정미경(1999)이 재구성해 ...
본 연구는 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동이 유아의 음악적 흥미 및 정서지능, 미술감상능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 현대미술 감상을 통한 통합적 음악활동이 만 5세 유아의 음악적 흥미에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 현대미술 감상을 통한 통합적 음악활동이 만 5세 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 3. 현대미술 감상을 통한 통합적 음악활동이 만 5세 유아의 미술감상능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울특별시 Y구에 위치한 C유치원의 만 5세 유아 54명(실험집단 27명, 비교집단 27명)을 대상으로 실시하였다. 본 연구는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 실시되었다. 실험집단과 비교집단의 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동은 현대미술작품을 감상한 뒤 연계활동으로 통합적 음악활동을 진행하였으며 교사 2명과의 협의를 통해 선정된 대집단활동으로 진행되었다. 본 연구에서는 음악적 흥미와 정서지능, 미술감상능력에 대한 검사를 실시하였고 음악적 흥미를 검사하기 위해서 실험처치 전/후 실험집단과 비교집단의 유아그림에 출현된 표상을 측정할 수 있도록 지성애(2001)가 제작한 ‘미술 표상능력 평가척도’를 사용되었다. 정서지능 검사는 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool version)를 허윤정(2001)이 수정・보완하여 제작한 것으로 사용되었다. 미술감상능력 검사는 Schirmacher (1998)의 유아미술발달평가, Eisner(1984)의 미술평가 관점, Barnes(1987)의 유아미술 평가를 참고로 정미경(1999)이 재구성해 숫자평정척도로 제작한 것을 임경례(2007)가 기술평정척도로 수정한 것과 장순미(2008)가 수정하여 만든 그림감상능력 척도를 이상미(2012)가 수정한 척도를 사용하였다. 검사 결과는 SPSS 20.0 통계프로그램 이용하여 분석하였으며, 실험집단과 비교집단 유아들의 미술표상능력 및 자연친화적 태도의 사전 동질성 검증과 사후 검사의 차이를 분석하기 위하여 t 검정을 실시하였다. 이와 같은 과정을 통해 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 음악적 흥미에서 실헙집단과 비교집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동을 실시한 실험집단이 비교집단보다 음악적 흥미도에서 높게 나타났다. 특히 음악적흥미의 각 하위영역 중 ‘음악적 즐거움’와 ‘음악적 호감도’, ‘지속적 참여’, ‘적극적 참여’, ‘음악적 주의’에서 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동을 실시한 실험집단이 생활주제에 따른 미술, 음악활동을 진행한 비교집단보다 점수가 의미 있게 높게 나타났다. 둘째, 정서지능 검사에서 실험집단과 비교집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 현대미술 감상을 통한 통합적 음악활동을 실시한 실험집단이 비교집단보다 정서지능이 긍정적으로 향상되었다. 정서지능의 하위 요소인 ‘자기인식 및 표현능력’, ‘자기조절능력’, ‘타인인식능력’ 에서 유의미한 향상을 보였다. 이를 통해 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동이 정서지능을 향상시킨다고 볼 수 있다. 셋째, 미술감상능력 검사에서 실험집단과 비교집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동을 실시한 실험집단이 비교집단보다 미술감상능력이 긍정적으로 향상되었다. 미술감상능력의 하위 요소인 ‘관찰 및 묘사’, ‘작가의 표현의도’, ‘작품의 분위기’, ‘재료와 기법’, ‘미술요소’, ‘작품에 대한 태도’에서 모두 유의미한 향상을 보였다. 이를 통해 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동이 미술감상능력을 향상시킨다고 볼 수 있다. 연구결과를 종합해 볼 때, 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동은 유아의 음악적 흥미와 정서지능, 미술감상능력 향상에 긍정적인 효과를 미친다고 볼 수 있다.
본 연구는 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동이 유아의 음악적 흥미 및 정서지능, 미술감상능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 현대미술 감상을 통한 통합적 음악활동이 만 5세 유아의 음악적 흥미에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 현대미술 감상을 통한 통합적 음악활동이 만 5세 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 3. 현대미술 감상을 통한 통합적 음악활동이 만 5세 유아의 미술감상능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울특별시 Y구에 위치한 C유치원의 만 5세 유아 54명(실험집단 27명, 비교집단 27명)을 대상으로 실시하였다. 본 연구는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 실시되었다. 실험집단과 비교집단의 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동은 현대미술작품을 감상한 뒤 연계활동으로 통합적 음악활동을 진행하였으며 교사 2명과의 협의를 통해 선정된 대집단활동으로 진행되었다. 본 연구에서는 음악적 흥미와 정서지능, 미술감상능력에 대한 검사를 실시하였고 음악적 흥미를 검사하기 위해서 실험처치 전/후 실험집단과 비교집단의 유아그림에 출현된 표상을 측정할 수 있도록 지성애(2001)가 제작한 ‘미술 표상능력 평가척도’를 사용되었다. 정서지능 검사는 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool version)를 허윤정(2001)이 수정・보완하여 제작한 것으로 사용되었다. 미술감상능력 검사는 Schirmacher (1998)의 유아미술발달평가, Eisner(1984)의 미술평가 관점, Barnes(1987)의 유아미술 평가를 참고로 정미경(1999)이 재구성해 숫자평정척도로 제작한 것을 임경례(2007)가 기술평정척도로 수정한 것과 장순미(2008)가 수정하여 만든 그림감상능력 척도를 이상미(2012)가 수정한 척도를 사용하였다. 검사 결과는 SPSS 20.0 통계프로그램 이용하여 분석하였으며, 실험집단과 비교집단 유아들의 미술표상능력 및 자연친화적 태도의 사전 동질성 검증과 사후 검사의 차이를 분석하기 위하여 t 검정을 실시하였다. 이와 같은 과정을 통해 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 음악적 흥미에서 실헙집단과 비교집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동을 실시한 실험집단이 비교집단보다 음악적 흥미도에서 높게 나타났다. 특히 음악적흥미의 각 하위영역 중 ‘음악적 즐거움’와 ‘음악적 호감도’, ‘지속적 참여’, ‘적극적 참여’, ‘음악적 주의’에서 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동을 실시한 실험집단이 생활주제에 따른 미술, 음악활동을 진행한 비교집단보다 점수가 의미 있게 높게 나타났다. 둘째, 정서지능 검사에서 실험집단과 비교집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 현대미술 감상을 통한 통합적 음악활동을 실시한 실험집단이 비교집단보다 정서지능이 긍정적으로 향상되었다. 정서지능의 하위 요소인 ‘자기인식 및 표현능력’, ‘자기조절능력’, ‘타인인식능력’ 에서 유의미한 향상을 보였다. 이를 통해 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동이 정서지능을 향상시킨다고 볼 수 있다. 셋째, 미술감상능력 검사에서 실험집단과 비교집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동을 실시한 실험집단이 비교집단보다 미술감상능력이 긍정적으로 향상되었다. 미술감상능력의 하위 요소인 ‘관찰 및 묘사’, ‘작가의 표현의도’, ‘작품의 분위기’, ‘재료와 기법’, ‘미술요소’, ‘작품에 대한 태도’에서 모두 유의미한 향상을 보였다. 이를 통해 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동이 미술감상능력을 향상시킨다고 볼 수 있다. 연구결과를 종합해 볼 때, 현대미술감상을 통한 통합적 음악활동은 유아의 음악적 흥미와 정서지능, 미술감상능력 향상에 긍정적인 효과를 미친다고 볼 수 있다.
This study aims to know how the integrated musical activities by appreciating modern arts affect the musical interest, emotional intelligence and ability of art appreciation for children. For this, following study questions were established: Question 1: 'What is the effect of the integrated mus...
This study aims to know how the integrated musical activities by appreciating modern arts affect the musical interest, emotional intelligence and ability of art appreciation for children. For this, following study questions were established: Question 1: 'What is the effect of the integrated musical activities by appreciating modern arts on the musical interest for 5years children.' Question 2: 'What is the effect of the integrated musical activities by appreciating modern arts on emotional intelligence for 5years children.' Question 3: 'What is the effect of the integrated musical activities by appreciating modern arts on ability of art appreciation for 5years children.' The subjects of this study are 54 children aged 5years(27 experimental group, 27 control group) in C kindergarten, Y-Gu, Seoul. This study was conducted in the order of preliminary test, pre-test, experimental treatment and post-test. The appreciation of modern arts were carried out for the integrated musical activities by appreciating modern arts of both experimental group and control group at frist and then the integrated musical activities as a linkage activity. It was conducted through a large group activity selected by consultation with two teachers. In this study, the tests for musical interest, emotional intelligence and ability of art appreciation were conducted. For testing musical interest, 'Musical interest‘ made by Hyang-suk Kim(2016) was used to measure interest in music of both group`s children before and after experimental treatment. CATES-PV(The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool version) made by Musser and Dianmond(1999) and modified by Byung-rae Lee(1997) was used for the test of emotional intelligence. ‘Painting appreciation evaluation scale' modified by Soon-mi Jang(2008) on the basis of painting expressive scale by Mi-kyung Jung(1999) and appreciation evaluation scale modified by Soon-mi Jang(2008) was used for the test of ability of art appreciation. The test result was analyzed using SPSS 20.0 statistical program and t-test was carried out to analyze art representation ability and nature friendly attitude of both group before and after experiments. Study findings are as follows : First, there was difference in musical interest of both group. Musical interest from experimental group who did the integrated musical activities by appreciating modern arts higher than other group. Expecially, in such sub-areas of musical interest as 'musical joy', 'musical goodwill', 'continuos participation', 'active participation' and 'musical attention', the score of experimental group who did the integrated musical activities by appreciating modern arts higher than other group who did art and music activities according to the life theme. Second, there was difference in emotional intelligence of both group. Emotional intelligence from experimental group who did the integrated musical activities by appreciating modern arts was more improved than other group. In such sub-areas of emotional intelligence as 'Self-awareness and expressive ability', 'Self- regulation ability', 'Ability to recognize others', the experiment group presented a significant improvement. Through this result, it seems that the integrated musical activities by appreciating modern arts make emotional intelligence improved. Third, there was difference in ability of art appreciation of both group. Ability of art appreciation from experimental group who did the integrated musical activities by appreciating modern arts was more improved than other group. In such sub-areas of ability of art appreciation as 'Observation and description', 'Expression intention of author', 'Atmosphere of work', 'Ingredient and techniques', 'Art elements' and 'Attitude to the work', the score of experimental group who did the integrated musical activities by appreciating modern arts was improved significantly. Through this result, it seems that the integrated musical activities by appreciating modern arts make ability of art appreciation improved. In conclusion, this study show that integrated musical activities by appreciating modern arts have positive effects on the improvement of musical interest, emotional intelligence and ability of art appreciation for children.
This study aims to know how the integrated musical activities by appreciating modern arts affect the musical interest, emotional intelligence and ability of art appreciation for children. For this, following study questions were established: Question 1: 'What is the effect of the integrated musical activities by appreciating modern arts on the musical interest for 5years children.' Question 2: 'What is the effect of the integrated musical activities by appreciating modern arts on emotional intelligence for 5years children.' Question 3: 'What is the effect of the integrated musical activities by appreciating modern arts on ability of art appreciation for 5years children.' The subjects of this study are 54 children aged 5years(27 experimental group, 27 control group) in C kindergarten, Y-Gu, Seoul. This study was conducted in the order of preliminary test, pre-test, experimental treatment and post-test. The appreciation of modern arts were carried out for the integrated musical activities by appreciating modern arts of both experimental group and control group at frist and then the integrated musical activities as a linkage activity. It was conducted through a large group activity selected by consultation with two teachers. In this study, the tests for musical interest, emotional intelligence and ability of art appreciation were conducted. For testing musical interest, 'Musical interest‘ made by Hyang-suk Kim(2016) was used to measure interest in music of both group`s children before and after experimental treatment. CATES-PV(The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool version) made by Musser and Dianmond(1999) and modified by Byung-rae Lee(1997) was used for the test of emotional intelligence. ‘Painting appreciation evaluation scale' modified by Soon-mi Jang(2008) on the basis of painting expressive scale by Mi-kyung Jung(1999) and appreciation evaluation scale modified by Soon-mi Jang(2008) was used for the test of ability of art appreciation. The test result was analyzed using SPSS 20.0 statistical program and t-test was carried out to analyze art representation ability and nature friendly attitude of both group before and after experiments. Study findings are as follows : First, there was difference in musical interest of both group. Musical interest from experimental group who did the integrated musical activities by appreciating modern arts higher than other group. Expecially, in such sub-areas of musical interest as 'musical joy', 'musical goodwill', 'continuos participation', 'active participation' and 'musical attention', the score of experimental group who did the integrated musical activities by appreciating modern arts higher than other group who did art and music activities according to the life theme. Second, there was difference in emotional intelligence of both group. Emotional intelligence from experimental group who did the integrated musical activities by appreciating modern arts was more improved than other group. In such sub-areas of emotional intelligence as 'Self-awareness and expressive ability', 'Self- regulation ability', 'Ability to recognize others', the experiment group presented a significant improvement. Through this result, it seems that the integrated musical activities by appreciating modern arts make emotional intelligence improved. Third, there was difference in ability of art appreciation of both group. Ability of art appreciation from experimental group who did the integrated musical activities by appreciating modern arts was more improved than other group. In such sub-areas of ability of art appreciation as 'Observation and description', 'Expression intention of author', 'Atmosphere of work', 'Ingredient and techniques', 'Art elements' and 'Attitude to the work', the score of experimental group who did the integrated musical activities by appreciating modern arts was improved significantly. Through this result, it seems that the integrated musical activities by appreciating modern arts make ability of art appreciation improved. In conclusion, this study show that integrated musical activities by appreciating modern arts have positive effects on the improvement of musical interest, emotional intelligence and ability of art appreciation for children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.