본 연구의 목적은 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램의 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하는 데 있다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정된 연구문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 교육목적 및 목표는 어떻게 설정할 것인가? 1-2) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 교육내용은 어떻게 설정할 것인가? 1-3) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 설정할 것인가? 1-4) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 평가는 어떻게 설정할 것인가? [연구문제 2] 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 2-1) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 사회성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-3) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? [연구문제 1]에서 ‘전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램’ 개발을 위해 먼저 전래동화와 유아 극놀이 관련 국내·외 선행연구 및 문헌 자료를 고찰하고 비교·분석하여 프로그램 개발에 필요한 이론적 근거를 도출하였다. 이를 바탕으로 현장 관찰과 교사 면담을 통해 전래동화 및 극놀이 활동에 대한 현장의 실태 및 교사의 인식을 분석하여 본 프로그램의 개발을 위한 적용점을 추출하였다. 이어서 본 프로그램의 개발을 위한 구성단계로 1차 시안을 구성하고 유아교육 전문가와 협의 과정을 통해 시안을 수정 및 보완하였으며 1차적으로 구성된 프로그램 시안을 교육현장에 예비 적용하였다. 1차 시안의 현장 적용 후 얻은 시사점을 바탕으로 2차 시안을 구성하였으며 마지막으로 전문가 협의를 통해 프로그램을 최종 완성하였다. 최종적으로 개발된 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램은 교육목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습 방법, 평가의 체계로 구축하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램의 교육목적은 ‘협력적 소통능력 및 ...
본 연구의 목적은 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램의 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하는 데 있다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정된 연구문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 교육목적 및 목표는 어떻게 설정할 것인가? 1-2) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 교육내용은 어떻게 설정할 것인가? 1-3) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 설정할 것인가? 1-4) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 평가는 어떻게 설정할 것인가? [연구문제 2] 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 2-1) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 사회성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-3) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? [연구문제 1]에서 ‘전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램’ 개발을 위해 먼저 전래동화와 유아 극놀이 관련 국내·외 선행연구 및 문헌 자료를 고찰하고 비교·분석하여 프로그램 개발에 필요한 이론적 근거를 도출하였다. 이를 바탕으로 현장 관찰과 교사 면담을 통해 전래동화 및 극놀이 활동에 대한 현장의 실태 및 교사의 인식을 분석하여 본 프로그램의 개발을 위한 적용점을 추출하였다. 이어서 본 프로그램의 개발을 위한 구성단계로 1차 시안을 구성하고 유아교육 전문가와 협의 과정을 통해 시안을 수정 및 보완하였으며 1차적으로 구성된 프로그램 시안을 교육현장에 예비 적용하였다. 1차 시안의 현장 적용 후 얻은 시사점을 바탕으로 2차 시안을 구성하였으며 마지막으로 전문가 협의를 통해 프로그램을 최종 완성하였다. 최종적으로 개발된 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램은 교육목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습 방법, 평가의 체계로 구축하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램의 교육목적은 ‘협력적 소통능력 및 표현능력 함양’이며, 이를 달성하기 위한 목표는 1) 전래동화 이야기를 이해하고 재구성하며 다른 사람과 의사소통하는 경험을 통해 언어능력을 증진한다, 2) 다른 사람의 입장을 이해하고 서로 협력하는 경험을 통해 사회성을 증진한다, 3) 전래동화 이야기 내용을 통합적으로 표현하는 극놀이 경험을 통해 창의성을 증진한다로 설정하였다. 본 프로그램의 교육내용은 ‘언어’, ‘사회’, ‘예술’ 내용으로 구성하였다. ‘언어’ 내용은 이야기 이해하기와 의사소통하기로 범주화하였으며 ‘사회’ 내용은 공감과 협력으로, ‘예술’ 내용은 탐색, 표현, 감상으로 범주화하여 구성하였다. 본 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 단계, 교수전략, 교수자료로 구분하여 구성하였다. 교수-학습 단계는 전래동화 내용 이해하기⇨ 감정 이입하기⇨ 전래동화 내용을 언어, 신체, 음악으로 표현하기⇨ 각본 구성하기⇨ 각본 스토리와 연계한 감정이입 표상하기⇨ 소집단별 극놀이 하기⇨ 극놀이 공연하기⇨ 감상‧평가하기의 총 8단계로 구축하였다. 교수전략은 자기표현 촉진하기, 토의하기, 협력하기, 추론하기, 모델링으로 선정하였다. 교수자료인 전래동화는 관련 선행연구 및 문헌 분석을 바탕으로 ‘전래동화 선정 기준’을 구축한 후 유아교육 전문가 20명에게 평가받아 본 프로그램에 적합한 동화로 최종 5권을 선정하였다. 본 프로그램의 평가는 프로그램 과정 중에 이루어지는 프로그램 과정평가와 프로그램의 효과를 검증하기 위한 검사도구 평가인 프로그램의 전후 평가로 구분하였다. 프로그램 과정평가는 유아가 활동의 마무리 단계에서 회상해 보는 유아평가와 교사가 활동을 관찰하고 기록한 것을 분석하기, 활동 결과물 분석하기, 활동 계획안 분석하고 평가하기, 반성적 저널쓰기 등의 교사 평가로 이루어지도록 구성하였다. [연구문제 2]에서 본 연구에서 개발한 ‘전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램’의 교육현장 적용 타당성 검증을 위해 만 5세 학급의 유아 40명(실험집단: 20명, 비교집단: 20명)을 연구대상으로 선정하여 실험연구를 수행하였다. 본 연구의 실험처치를 위해 실험집단은 ‘전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램’을 실시하고, 비교집단은 ‘전래동화를 활용한 유아 대·소집단 토의 프로그램’을 제공하였다. 실험처치 기간은 2017년 7월 24일부터 2017년 9월 8일까지 7주간이었으며, 총 20차시로 실시되었다. 실험처치 이전에 실험집단과 비교집단 유아를 대상으로 사전검사를 실시하고 7주간의 실험처치 적용 후 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 개발한 ‘전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램’의 교육현장 적용 타당성 검증을 위해 유아의 언어능력, 사회성, 창의성 검사를 실시하였으며, 사전·사후 검사에서 수집된 자료는 SPSSWIN 20.0 프로그램을 이용해 t 검증을 실시하여 분석하였다. 본 프로그램의 교육현장 적용효과 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 언어능력에 대한 분석 결과 실험집단 유아들이 ‘전체 언어능력’과 언어능력의 하위영역인 ‘공통성’, ‘수용어휘’, ‘그림명명’에서 비교집단 유아들의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구 결과는 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 언어능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 둘째, 유아의 사회성에 대한 분석 결과 실험집단 유아들이 사회성 하위 영역 중 ‘사회적 조절 성공’, ‘사회적 도움 청구 성공’, ‘적대/협박’, ‘협동 기술’에서 비교집단 유아들의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구결과는 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 사회성 증진에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 셋째, 유아의 창의성에 대한 분석 결과 실험집단 유아들이 ‘전체 창의성’과 창의성의 하위영역인 ‘유창성’, ‘제목의 추상성’, ‘정교성’에서 비교집단 유아들의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구결과는 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 창의성 증진에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 ‘전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램’은 유아의 언어능력, 사회성, 창의성 증진에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 이는 ‘전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램’이 교육현장에 적용 가능하며, 유아의 협력적 소통능력과 표현능력을 함양시킬 수 있는 효과적인 유아 극놀이 프로그램임을 입증한 것이라 하겠다. 추후 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아교육 현장에서 실천적 자료로 활용되어 유아의 협력적 소통능력과 표현능력 함양을 위한 극놀이가 활발히 적용되기를 기대한다.
본 연구의 목적은 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램의 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하는 데 있다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정된 연구문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 교육목적 및 목표는 어떻게 설정할 것인가? 1-2) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 교육내용은 어떻게 설정할 것인가? 1-3) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 설정할 것인가? 1-4) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 평가는 어떻게 설정할 것인가? [연구문제 2] 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 2-1) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 사회성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-3) 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? [연구문제 1]에서 ‘전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램’ 개발을 위해 먼저 전래동화와 유아 극놀이 관련 국내·외 선행연구 및 문헌 자료를 고찰하고 비교·분석하여 프로그램 개발에 필요한 이론적 근거를 도출하였다. 이를 바탕으로 현장 관찰과 교사 면담을 통해 전래동화 및 극놀이 활동에 대한 현장의 실태 및 교사의 인식을 분석하여 본 프로그램의 개발을 위한 적용점을 추출하였다. 이어서 본 프로그램의 개발을 위한 구성단계로 1차 시안을 구성하고 유아교육 전문가와 협의 과정을 통해 시안을 수정 및 보완하였으며 1차적으로 구성된 프로그램 시안을 교육현장에 예비 적용하였다. 1차 시안의 현장 적용 후 얻은 시사점을 바탕으로 2차 시안을 구성하였으며 마지막으로 전문가 협의를 통해 프로그램을 최종 완성하였다. 최종적으로 개발된 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램은 교육목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습 방법, 평가의 체계로 구축하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램의 교육목적은 ‘협력적 소통능력 및 표현능력 함양’이며, 이를 달성하기 위한 목표는 1) 전래동화 이야기를 이해하고 재구성하며 다른 사람과 의사소통하는 경험을 통해 언어능력을 증진한다, 2) 다른 사람의 입장을 이해하고 서로 협력하는 경험을 통해 사회성을 증진한다, 3) 전래동화 이야기 내용을 통합적으로 표현하는 극놀이 경험을 통해 창의성을 증진한다로 설정하였다. 본 프로그램의 교육내용은 ‘언어’, ‘사회’, ‘예술’ 내용으로 구성하였다. ‘언어’ 내용은 이야기 이해하기와 의사소통하기로 범주화하였으며 ‘사회’ 내용은 공감과 협력으로, ‘예술’ 내용은 탐색, 표현, 감상으로 범주화하여 구성하였다. 본 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 단계, 교수전략, 교수자료로 구분하여 구성하였다. 교수-학습 단계는 전래동화 내용 이해하기⇨ 감정 이입하기⇨ 전래동화 내용을 언어, 신체, 음악으로 표현하기⇨ 각본 구성하기⇨ 각본 스토리와 연계한 감정이입 표상하기⇨ 소집단별 극놀이 하기⇨ 극놀이 공연하기⇨ 감상‧평가하기의 총 8단계로 구축하였다. 교수전략은 자기표현 촉진하기, 토의하기, 협력하기, 추론하기, 모델링으로 선정하였다. 교수자료인 전래동화는 관련 선행연구 및 문헌 분석을 바탕으로 ‘전래동화 선정 기준’을 구축한 후 유아교육 전문가 20명에게 평가받아 본 프로그램에 적합한 동화로 최종 5권을 선정하였다. 본 프로그램의 평가는 프로그램 과정 중에 이루어지는 프로그램 과정평가와 프로그램의 효과를 검증하기 위한 검사도구 평가인 프로그램의 전후 평가로 구분하였다. 프로그램 과정평가는 유아가 활동의 마무리 단계에서 회상해 보는 유아평가와 교사가 활동을 관찰하고 기록한 것을 분석하기, 활동 결과물 분석하기, 활동 계획안 분석하고 평가하기, 반성적 저널쓰기 등의 교사 평가로 이루어지도록 구성하였다. [연구문제 2]에서 본 연구에서 개발한 ‘전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램’의 교육현장 적용 타당성 검증을 위해 만 5세 학급의 유아 40명(실험집단: 20명, 비교집단: 20명)을 연구대상으로 선정하여 실험연구를 수행하였다. 본 연구의 실험처치를 위해 실험집단은 ‘전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램’을 실시하고, 비교집단은 ‘전래동화를 활용한 유아 대·소집단 토의 프로그램’을 제공하였다. 실험처치 기간은 2017년 7월 24일부터 2017년 9월 8일까지 7주간이었으며, 총 20차시로 실시되었다. 실험처치 이전에 실험집단과 비교집단 유아를 대상으로 사전검사를 실시하고 7주간의 실험처치 적용 후 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 개발한 ‘전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램’의 교육현장 적용 타당성 검증을 위해 유아의 언어능력, 사회성, 창의성 검사를 실시하였으며, 사전·사후 검사에서 수집된 자료는 SPSS WIN 20.0 프로그램을 이용해 t 검증을 실시하여 분석하였다. 본 프로그램의 교육현장 적용효과 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 언어능력에 대한 분석 결과 실험집단 유아들이 ‘전체 언어능력’과 언어능력의 하위영역인 ‘공통성’, ‘수용어휘’, ‘그림명명’에서 비교집단 유아들의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구 결과는 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 언어능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 둘째, 유아의 사회성에 대한 분석 결과 실험집단 유아들이 사회성 하위 영역 중 ‘사회적 조절 성공’, ‘사회적 도움 청구 성공’, ‘적대/협박’, ‘협동 기술’에서 비교집단 유아들의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구결과는 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 사회성 증진에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 셋째, 유아의 창의성에 대한 분석 결과 실험집단 유아들이 ‘전체 창의성’과 창의성의 하위영역인 ‘유창성’, ‘제목의 추상성’, ‘정교성’에서 비교집단 유아들의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구결과는 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 창의성 증진에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 ‘전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램’은 유아의 언어능력, 사회성, 창의성 증진에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 이는 ‘전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램’이 교육현장에 적용 가능하며, 유아의 협력적 소통능력과 표현능력을 함양시킬 수 있는 효과적인 유아 극놀이 프로그램임을 입증한 것이라 하겠다. 추후 전래동화를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아교육 현장에서 실천적 자료로 활용되어 유아의 협력적 소통능력과 표현능력 함양을 위한 극놀이가 활발히 적용되기를 기대한다.
The purpose of this study is to develop the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children, and to verify the validity of the application of the developed program to early childhood education fields. For these purposes, the research questions were set as follows. [...
The purpose of this study is to develop the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children, and to verify the validity of the application of the developed program to early childhood education fields. For these purposes, the research questions were set as follows. [Research Question 1] What is the composition of the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children? 1-1) How to set up the goals and objects of the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children? 1-2) How to set up the contents of the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children? 1-3) How to set up the teaching-learning method of the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children? 1-4) How to set up the assessment method of the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children? [Research Question 2] What is the application effect of the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children? 2-1) What is the effect of the program on the children's language ability? 2-2) What is the effect of the program on the children's social ability? 2-3) What is the effect of the program on the children's creativity? In response to the research question 1, to develop the program, theoretical bases needed for the development of the program were derived first by reviewing, comparing and analyzing the domestic and foreign prior studies and relevant literature. Based on this, the field conditions and teacher's perceptions of the Korean traditional fairy tales and dramatic plays were analyzed through field observations and teacher interviews to draw the appropriate applications for the development of this program. As a step for the development of this program, the first draft proposal was formed, and it was modified and supplemented through a consultation process with the early childhood education experts, and then the first tentative plan of the program was applied preparatively to the education field. The second draft was constructed based on the suggestions obtained after the application of the first tentative plan in the field, and finally completed with expert consultation. The developed program was established with education objectives and goals, education contents, teaching-learning methods, and evaluation. The purpose of the program developed in this study is to cultivate a collaborative communication and expression ability. There are 3 goals to achieve this: 1) To improve young children's language ability through the experience of understanding and reconfiguring the stories of Korean traditional fairy tales and communicating with others, 2) To improve young children's social ability through the experience of understanding the other person's position and cooperating 3) To improve creativity through dramatic play experiences where children can express contents of Korean traditional fairy tales in an integrated way. The contents of education for this program were composed of following categories: 'language', 'sociality', and 'art'. Language contents were categorized as understanding of the story and communicating, sociality contents were classified as empathy and cooperation, and art contents were organized as exploration, expression and appreciation. The teaching and learning methods of this program include teaching and learning stages, teaching strategies and teaching materials. The teaching and learning stage was composed of 8 stages: Understanding the contents of Korean traditional fairy tales ⇨ Empathizing ⇨ Expressing the contents of Korean traditional fairy tales in languages, bodies, and music ⇨ Composing a script ⇨ Representing empathy with the script ⇨ Participating at a dramatic play by a small group ⇨ Performing a dramatic play ⇨ Appreciating and evaluating. The teaching strategy consisted of self-expression promotion, discussion, cooperation, inference and modeling. Based on the related researches and literature reviews,the criteria for the selection of Korean traditional fairy taleswere established, and the final five books were selected as Korean traditional fairy tales suitable for this program, assessed by 20 early childhood education experts. The evaluation of this program was divided into two assessments; the assessment of the process while the program progressed and the assessment of the pre and post reference of the program, an assessment of inspection tools to verify the effectiveness of the program. Evaluation of the program process consisted of a child assessment in which the child recalled what they learned at the end of the activity, and a teacher assessment including the analysis of activity observations and records, analysis of activity outcomes, analysis and assessment of an action plan, and the writing of reflective journals. In response to research question 2, in order to validate the application of this program to the educational fields, 40 children in a class for five- years-old(experimental group: 20, comparison group: 20) were selected for the study and the experimental study was conducted. The experimental group was treated with the dramatic play program using Korean traditional fairy tales that was developed from this study, and the comparison group was provided with the large and small group discussion program using Korean traditional fairy tales for young children. The experimental treatments were conducted for a total of 20 times in 7 weeks from July 24, 2017 to September 8, 2017. Prior to the experimental treatments, a pre-test was carried out on the experiment group and the comparison group, and there was also a post-test after 7 weeks of the experimental treatments. To verify the effects of the education field applications in this program, the language ability, social ability and creativity of children were tested, and the data collected from pre and post tests were analyzed with t-testing using the SPSS WIN 20.0 program. The results of analyzing the effects of adapting this program can be summarized as follows: First, the children in the experimental group showed higher scores than the children in the comparison group regarding their 'total language ability' and its sub-areas, such as 'similarities', 'receptive vocabulary' and 'picture naming' in terms of their statistical significance. Such results of the study represents that the dramatic play program using Korean traditional fairy tales is effective in enhancing the children's language ability. Second, the children in the experimental group showed higher scores than the children in the comparison group regarding the sub-areas of their social ability, such as 'social control', 'asking for social help', 'hostility/threats' and 'cooperation skill' in terms of their statistical significance. Such results of the study represents that the dramatic play program using Korean traditional fairy tales is effective in enhancing the children's social ability. Third, the children in the experimental group showed higher scores than the children in the comparison group regarding their 'total creativity' and its sub-areas, such as 'fluency', 'abstractness of titles' and 'elaboration' in terms of their statistical significance. Such results of the study represents that the dramatic play program using Korean traditional fairy tales is effective in enhancing the children's creativity. In conclusion, it is revealed that 'the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children' is effective to promote children's language ability, social ability, and creativity. This demonstrates that this program is applicable to the education field and is an effective dramatic play program to cultivate the collaborative communication and expression ability of children. It is hoped that 'the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children' will be utilized as practical materials at the education fields so that dramatic plays can be actively applied to cultivate a children's collaborative communication and expression ability.
The purpose of this study is to develop the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children, and to verify the validity of the application of the developed program to early childhood education fields. For these purposes, the research questions were set as follows. [Research Question 1] What is the composition of the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children? 1-1) How to set up the goals and objects of the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children? 1-2) How to set up the contents of the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children? 1-3) How to set up the teaching-learning method of the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children? 1-4) How to set up the assessment method of the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children? [Research Question 2] What is the application effect of the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children? 2-1) What is the effect of the program on the children's language ability? 2-2) What is the effect of the program on the children's social ability? 2-3) What is the effect of the program on the children's creativity? In response to the research question 1, to develop the program, theoretical bases needed for the development of the program were derived first by reviewing, comparing and analyzing the domestic and foreign prior studies and relevant literature. Based on this, the field conditions and teacher's perceptions of the Korean traditional fairy tales and dramatic plays were analyzed through field observations and teacher interviews to draw the appropriate applications for the development of this program. As a step for the development of this program, the first draft proposal was formed, and it was modified and supplemented through a consultation process with the early childhood education experts, and then the first tentative plan of the program was applied preparatively to the education field. The second draft was constructed based on the suggestions obtained after the application of the first tentative plan in the field, and finally completed with expert consultation. The developed program was established with education objectives and goals, education contents, teaching-learning methods, and evaluation. The purpose of the program developed in this study is to cultivate a collaborative communication and expression ability. There are 3 goals to achieve this: 1) To improve young children's language ability through the experience of understanding and reconfiguring the stories of Korean traditional fairy tales and communicating with others, 2) To improve young children's social ability through the experience of understanding the other person's position and cooperating 3) To improve creativity through dramatic play experiences where children can express contents of Korean traditional fairy tales in an integrated way. The contents of education for this program were composed of following categories: 'language', 'sociality', and 'art'. Language contents were categorized as understanding of the story and communicating, sociality contents were classified as empathy and cooperation, and art contents were organized as exploration, expression and appreciation. The teaching and learning methods of this program include teaching and learning stages, teaching strategies and teaching materials. The teaching and learning stage was composed of 8 stages: Understanding the contents of Korean traditional fairy tales ⇨ Empathizing ⇨ Expressing the contents of Korean traditional fairy tales in languages, bodies, and music ⇨ Composing a script ⇨ Representing empathy with the script ⇨ Participating at a dramatic play by a small group ⇨ Performing a dramatic play ⇨ Appreciating and evaluating. The teaching strategy consisted of self-expression promotion, discussion, cooperation, inference and modeling. Based on the related researches and literature reviews,the criteria for the selection of Korean traditional fairy taleswere established, and the final five books were selected as Korean traditional fairy tales suitable for this program, assessed by 20 early childhood education experts. The evaluation of this program was divided into two assessments; the assessment of the process while the program progressed and the assessment of the pre and post reference of the program, an assessment of inspection tools to verify the effectiveness of the program. Evaluation of the program process consisted of a child assessment in which the child recalled what they learned at the end of the activity, and a teacher assessment including the analysis of activity observations and records, analysis of activity outcomes, analysis and assessment of an action plan, and the writing of reflective journals. In response to research question 2, in order to validate the application of this program to the educational fields, 40 children in a class for five- years-old(experimental group: 20, comparison group: 20) were selected for the study and the experimental study was conducted. The experimental group was treated with the dramatic play program using Korean traditional fairy tales that was developed from this study, and the comparison group was provided with the large and small group discussion program using Korean traditional fairy tales for young children. The experimental treatments were conducted for a total of 20 times in 7 weeks from July 24, 2017 to September 8, 2017. Prior to the experimental treatments, a pre-test was carried out on the experiment group and the comparison group, and there was also a post-test after 7 weeks of the experimental treatments. To verify the effects of the education field applications in this program, the language ability, social ability and creativity of children were tested, and the data collected from pre and post tests were analyzed with t-testing using the SPSS WIN 20.0 program. The results of analyzing the effects of adapting this program can be summarized as follows: First, the children in the experimental group showed higher scores than the children in the comparison group regarding their 'total language ability' and its sub-areas, such as 'similarities', 'receptive vocabulary' and 'picture naming' in terms of their statistical significance. Such results of the study represents that the dramatic play program using Korean traditional fairy tales is effective in enhancing the children's language ability. Second, the children in the experimental group showed higher scores than the children in the comparison group regarding the sub-areas of their social ability, such as 'social control', 'asking for social help', 'hostility/threats' and 'cooperation skill' in terms of their statistical significance. Such results of the study represents that the dramatic play program using Korean traditional fairy tales is effective in enhancing the children's social ability. Third, the children in the experimental group showed higher scores than the children in the comparison group regarding their 'total creativity' and its sub-areas, such as 'fluency', 'abstractness of titles' and 'elaboration' in terms of their statistical significance. Such results of the study represents that the dramatic play program using Korean traditional fairy tales is effective in enhancing the children's creativity. In conclusion, it is revealed that 'the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children' is effective to promote children's language ability, social ability, and creativity. This demonstrates that this program is applicable to the education field and is an effective dramatic play program to cultivate the collaborative communication and expression ability of children. It is hoped that 'the dramatic play program using Korean traditional fairy tales for young children' will be utilized as practical materials at the education fields so that dramatic plays can be actively applied to cultivate a children's collaborative communication and expression ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.