본 연구는 초기 청소년의 스마트폰 중독이 또래애착에 미치는 영향을 살펴보고, 초기 청소년의 스마트폰 중독과 또래애착의 관계에서 자아정체감의 매개효과를 규명하고자 하였다. 연구대상은 경기·대전 지역의 중학교 1학년 총 306명이었다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 초기 청소년의 스마트폰 중독은 또래애착에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 스마트폰 중독의 하위요인인 일상생활장애, 가상세계지향, 금단, 내성은 또래애착의 하위요인인 신뢰감, 의사소통과 부적 상관을, 소외와 ...
본 연구는 초기 청소년의 스마트폰 중독이 또래애착에 미치는 영향을 살펴보고, 초기 청소년의 스마트폰 중독과 또래애착의 관계에서 자아정체감의 매개효과를 규명하고자 하였다. 연구대상은 경기·대전 지역의 중학교 1학년 총 306명이었다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 초기 청소년의 스마트폰 중독은 또래애착에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 스마트폰 중독의 하위요인인 일상생활장애, 가상세계지향, 금단, 내성은 또래애착의 하위요인인 신뢰감, 의사소통과 부적 상관을, 소외와 정적 상관관계가 나타났다. 둘째, 초기 청소년의 스마트폰 중독이 자아정체감에 미치는 영향력을 검증한 결과, 스마트폰 중독은 자아정체감에 부적영향을 나타냈다. 하위요인별로 살펴보면 스마트폰 중독의 하위요인인 일상생활장애, 가상세계지향, 금단, 내성은 자아정체감의 하위요인인 주체성, 자기수용성, 미래확신성, 주도성, 친밀성과 모두 부적상관을 나타냈다. 셋째, 초기청소년의 자아정체감이 또래애착에 미치는 영향력을 검증한 결과, 자아정체감은 또래애착에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위요인별로 살펴보면, 자아정체감의 하위요인과 또래애착의 하위요인에서도 모두 정적 상관을 나타냈다. 넷째, 청소년의 스마트폰 중독이 또래애착에 미치는 영향에서 자아정체감의 매개효과를 검증한 결과, 스마트폰 중독은 자아정체감을 완전 매개하여 또래애착을 유의하게 설명하는 것으로 나타났다. 스마트폰 중독은 또래애착의 하위요인인 신뢰감, 의사소통, 소외에 모두 유의미한 영향을 미쳤으며 자아정체감은 각 하위요인에서 매개효과가 나타났다. 본 연구는 초기 청소년의 스마트폰 중독이 자아정체감을 매개로 또래애착에 영향을 준다는 것을 검증하였다. 즉, 스마트폰 중독은 그 자체로 또래애착에 영향을 미치기보다 심리 내적 변인인 자아정체감을 통해 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 점에서 본 연구 다음과 같은 의의를 갖는다. 최근 청소년들의 무분별한 스마트폰 사용이 또래애착에 미치는 부정적 영향은 국내뿐만 아니라 국외에서도 중요한 사회적 이슈가 되고 있다. 이러한 현실에서 본 연구는 스마트폰 중독적 사용이 또래애착에 미치는 영향에서 자아정체감이 중요한 요인임을 시사함으로써, 긍정적인 또래애착 형성을 위해 단순히 청소년들의 스마트폰 사용을 통제하거나 규제하는 방법만이 아닌 긍정적인 자아정체감 형성이라는 또 하나의 해결방안을 제시하였다. 결론적으로 초기 청소년의 스마트폰 중독 성향에 대처하는 양식을 살핌으로써 스마트폰 중독을 낮추기 위한 요인들을 성찰하며, 이를 통해 자아정체감을 확립하고 긍정적인 또래애착을 형성하여 건강한 관계형성을 할 수 있는 환경을 마련할 수 있는 기초연구가 될 것이다.
본 연구는 초기 청소년의 스마트폰 중독이 또래애착에 미치는 영향을 살펴보고, 초기 청소년의 스마트폰 중독과 또래애착의 관계에서 자아정체감의 매개효과를 규명하고자 하였다. 연구대상은 경기·대전 지역의 중학교 1학년 총 306명이었다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 초기 청소년의 스마트폰 중독은 또래애착에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 스마트폰 중독의 하위요인인 일상생활장애, 가상세계지향, 금단, 내성은 또래애착의 하위요인인 신뢰감, 의사소통과 부적 상관을, 소외와 정적 상관관계가 나타났다. 둘째, 초기 청소년의 스마트폰 중독이 자아정체감에 미치는 영향력을 검증한 결과, 스마트폰 중독은 자아정체감에 부적영향을 나타냈다. 하위요인별로 살펴보면 스마트폰 중독의 하위요인인 일상생활장애, 가상세계지향, 금단, 내성은 자아정체감의 하위요인인 주체성, 자기수용성, 미래확신성, 주도성, 친밀성과 모두 부적상관을 나타냈다. 셋째, 초기청소년의 자아정체감이 또래애착에 미치는 영향력을 검증한 결과, 자아정체감은 또래애착에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위요인별로 살펴보면, 자아정체감의 하위요인과 또래애착의 하위요인에서도 모두 정적 상관을 나타냈다. 넷째, 청소년의 스마트폰 중독이 또래애착에 미치는 영향에서 자아정체감의 매개효과를 검증한 결과, 스마트폰 중독은 자아정체감을 완전 매개하여 또래애착을 유의하게 설명하는 것으로 나타났다. 스마트폰 중독은 또래애착의 하위요인인 신뢰감, 의사소통, 소외에 모두 유의미한 영향을 미쳤으며 자아정체감은 각 하위요인에서 매개효과가 나타났다. 본 연구는 초기 청소년의 스마트폰 중독이 자아정체감을 매개로 또래애착에 영향을 준다는 것을 검증하였다. 즉, 스마트폰 중독은 그 자체로 또래애착에 영향을 미치기보다 심리 내적 변인인 자아정체감을 통해 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 점에서 본 연구 다음과 같은 의의를 갖는다. 최근 청소년들의 무분별한 스마트폰 사용이 또래애착에 미치는 부정적 영향은 국내뿐만 아니라 국외에서도 중요한 사회적 이슈가 되고 있다. 이러한 현실에서 본 연구는 스마트폰 중독적 사용이 또래애착에 미치는 영향에서 자아정체감이 중요한 요인임을 시사함으로써, 긍정적인 또래애착 형성을 위해 단순히 청소년들의 스마트폰 사용을 통제하거나 규제하는 방법만이 아닌 긍정적인 자아정체감 형성이라는 또 하나의 해결방안을 제시하였다. 결론적으로 초기 청소년의 스마트폰 중독 성향에 대처하는 양식을 살핌으로써 스마트폰 중독을 낮추기 위한 요인들을 성찰하며, 이를 통해 자아정체감을 확립하고 긍정적인 또래애착을 형성하여 건강한 관계형성을 할 수 있는 환경을 마련할 수 있는 기초연구가 될 것이다.
The major purpose of this study was to explore mediating effects of ego-identity between smart phone addiction and peer attachment in early adolescence. 306 students who were registered in middle schools located in Gyeonggi and Daejeon completed a questionnaire. The results of the study are as follo...
The major purpose of this study was to explore mediating effects of ego-identity between smart phone addiction and peer attachment in early adolescence. 306 students who were registered in middle schools located in Gyeonggi and Daejeon completed a questionnaire. The results of the study are as follow. First, the early adolescent 's smart phone addiction has negative effects on peer attachment. In terms of sub - factors, daily life disorder, virtual world orientation, withdrawal, and tolerance were negative correlation with trust factor, communication. The sub-factors of smart phone and the alienation showed a static correlation. Second, smart phone addiction of early adolescents showed negative effects on ego - identity. In terms of sub - factors, daily life disorder, virtual world orientation, withdrawal, and tolerance were negatively correlated with subjectivity, self-acceptance, future confidence, leadership, Intimacy. Third, as a result of verifying the effect of ego - identity of early adolescents on peer attachment, ego - identity has a significant positive effect on peer attachment. In terms of sub - factors, sub - factors of self - identity and sub - factors of peer attachment were statistically correlated. Fourth, The effect of smart phone addiction and peer attachment was perfectly mediated by ego-identity. Smart phone addiction had a significant effect on trust, communication, and alienation, which are sub - factors of peer attachment, and ego - identity was mediated by each sub - factor. This study verified that the smart phone addiction in early adolescents affects peer attachment through ego – identity. In other words, it was found that the addiction of the smart phone itself affected the ego - identity, which is a psychological internal variable, rather than affecting peer attachment. Therefore, this study has the following significance. The adverse effects of indiscreet use of smart phones on peer attachment have recently become an important social issue both in Korea and abroad. In this context, this study suggests that ego-identity is an important factor in the influence of addictive use of smart phone on peer attachment. This study suggests that positive ego-identity formation is important for positive peer attachment formation. In conclusion, adolescents with a tendency to addicted to the smart phone will be able to identify the factors to lower the addiction of smart phones by examining the forms to cope with the problems, and to establish ego-identity through positive peer attachment, It will be a basic research to prepare.
The major purpose of this study was to explore mediating effects of ego-identity between smart phone addiction and peer attachment in early adolescence. 306 students who were registered in middle schools located in Gyeonggi and Daejeon completed a questionnaire. The results of the study are as follow. First, the early adolescent 's smart phone addiction has negative effects on peer attachment. In terms of sub - factors, daily life disorder, virtual world orientation, withdrawal, and tolerance were negative correlation with trust factor, communication. The sub-factors of smart phone and the alienation showed a static correlation. Second, smart phone addiction of early adolescents showed negative effects on ego - identity. In terms of sub - factors, daily life disorder, virtual world orientation, withdrawal, and tolerance were negatively correlated with subjectivity, self-acceptance, future confidence, leadership, Intimacy. Third, as a result of verifying the effect of ego - identity of early adolescents on peer attachment, ego - identity has a significant positive effect on peer attachment. In terms of sub - factors, sub - factors of self - identity and sub - factors of peer attachment were statistically correlated. Fourth, The effect of smart phone addiction and peer attachment was perfectly mediated by ego-identity. Smart phone addiction had a significant effect on trust, communication, and alienation, which are sub - factors of peer attachment, and ego - identity was mediated by each sub - factor. This study verified that the smart phone addiction in early adolescents affects peer attachment through ego – identity. In other words, it was found that the addiction of the smart phone itself affected the ego - identity, which is a psychological internal variable, rather than affecting peer attachment. Therefore, this study has the following significance. The adverse effects of indiscreet use of smart phones on peer attachment have recently become an important social issue both in Korea and abroad. In this context, this study suggests that ego-identity is an important factor in the influence of addictive use of smart phone on peer attachment. This study suggests that positive ego-identity formation is important for positive peer attachment formation. In conclusion, adolescents with a tendency to addicted to the smart phone will be able to identify the factors to lower the addiction of smart phones by examining the forms to cope with the problems, and to establish ego-identity through positive peer attachment, It will be a basic research to prepare.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.