국내의 고속도로 건설 및 운영 흐름은 1970년 경부고속도로 건설 및 개통을 시작으로 현재까지 네트워크를 확대해왔다. 2014년 기준 고속도로 내 콘크리트 포장의 비중이 66%이며 노후화된 콘크리트 포장은 점진적으로 증가하고 있다. 도로 포장의 유지보수에 대한 필요성이 최근 증가하고 있다. 국내 유지 보수의 62%가 아스팔트 덧씌우기 공법이나 부착 경계면에 대한 명확한 기준이 없는 실정이다. 과거의 연구는 아스팔트 덧씌우기 또는 복합 포장의 부착불량이 포장 수명을 80% 까지 감소시킬 수 있다고 보고하였다. 이 연구는 기존 콘크리트 포장에 대한 아스팔트 덧씌우기의 부착 성능을 평가하고, 온도 및 Texture에 따라 부착 특성을 정의하는 것을 목표로 하고 있다. 실험 방법은 반복성과 신뢰성을 향상시키기 위해 강철 재질로 구성된 다양한 Texture 모사 시편(Smooth, 3mm Tinning, 6mm Tinning, Undersealing)을 개발하였다. 낮은 온도(15℃ 이하)에서 전단 ...
국내의 고속도로 건설 및 운영 흐름은 1970년 경부고속도로 건설 및 개통을 시작으로 현재까지 네트워크를 확대해왔다. 2014년 기준 고속도로 내 콘크리트 포장의 비중이 66%이며 노후화된 콘크리트 포장은 점진적으로 증가하고 있다. 도로 포장의 유지보수에 대한 필요성이 최근 증가하고 있다. 국내 유지 보수의 62%가 아스팔트 덧씌우기 공법이나 부착 경계면에 대한 명확한 기준이 없는 실정이다. 과거의 연구는 아스팔트 덧씌우기 또는 복합 포장의 부착불량이 포장 수명을 80% 까지 감소시킬 수 있다고 보고하였다. 이 연구는 기존 콘크리트 포장에 대한 아스팔트 덧씌우기의 부착 성능을 평가하고, 온도 및 Texture에 따라 부착 특성을 정의하는 것을 목표로 하고 있다. 실험 방법은 반복성과 신뢰성을 향상시키기 위해 강철 재질로 구성된 다양한 Texture 모사 시편(Smooth, 3mm Tinning, 6mm Tinning, Undersealing)을 개발하였다. 낮은 온도(15℃ 이하)에서 전단 감소 계수는 증가하며, 최대 전단 강도에서의 변위는 감소한다. 표면 Texture는 높은 온도(25℃이상)에서 최대 전단 강도에 영향을 주지 않는다. 이는 낮은 온도에서는 Texture가 부착 성능을 지배하고, 높은 온도에서는 Binder, Tack Coat, 그리고 Texture에 따른 골재 입도 등에 의해 파손을 야기할 수 있다. 기존의 총 전단 강도를 이용하여 평가하는 것보다는 평면의 전단 강도와 부분 Texture 전단 강도로 분리하여 분석하였다. 이는 외부 환경이나 현장 특성을 고려하여 덧씌우기의 부착 성능 향상을 기대할 수 있다.
국내의 고속도로 건설 및 운영 흐름은 1970년 경부고속도로 건설 및 개통을 시작으로 현재까지 네트워크를 확대해왔다. 2014년 기준 고속도로 내 콘크리트 포장의 비중이 66%이며 노후화된 콘크리트 포장은 점진적으로 증가하고 있다. 도로 포장의 유지보수에 대한 필요성이 최근 증가하고 있다. 국내 유지 보수의 62%가 아스팔트 덧씌우기 공법이나 부착 경계면에 대한 명확한 기준이 없는 실정이다. 과거의 연구는 아스팔트 덧씌우기 또는 복합 포장의 부착불량이 포장 수명을 80% 까지 감소시킬 수 있다고 보고하였다. 이 연구는 기존 콘크리트 포장에 대한 아스팔트 덧씌우기의 부착 성능을 평가하고, 온도 및 Texture에 따라 부착 특성을 정의하는 것을 목표로 하고 있다. 실험 방법은 반복성과 신뢰성을 향상시키기 위해 강철 재질로 구성된 다양한 Texture 모사 시편(Smooth, 3mm Tinning, 6mm Tinning, Undersealing)을 개발하였다. 낮은 온도(15℃ 이하)에서 전단 감소 계수는 증가하며, 최대 전단 강도에서의 변위는 감소한다. 표면 Texture는 높은 온도(25℃이상)에서 최대 전단 강도에 영향을 주지 않는다. 이는 낮은 온도에서는 Texture가 부착 성능을 지배하고, 높은 온도에서는 Binder, Tack Coat, 그리고 Texture에 따른 골재 입도 등에 의해 파손을 야기할 수 있다. 기존의 총 전단 강도를 이용하여 평가하는 것보다는 평면의 전단 강도와 부분 Texture 전단 강도로 분리하여 분석하였다. 이는 외부 환경이나 현장 특성을 고려하여 덧씌우기의 부착 성능 향상을 기대할 수 있다.
The needs for the maintenance and rehabilitation (M&R) of aged concrete pavements in Korea has recently increased. A percentage of 62% of this M&R method was occupied by asphalt overlay method. Previous study shows that the poor bonding condition of asphalt overlay or composite pavement cause 80% re...
The needs for the maintenance and rehabilitation (M&R) of aged concrete pavements in Korea has recently increased. A percentage of 62% of this M&R method was occupied by asphalt overlay method. Previous study shows that the poor bonding condition of asphalt overlay or composite pavement cause 80% reduction of pavement life. Currently, no specific standard or criteria for bonding performance have been established. This study proposes the criteria for evaluating the resistance of asphalt overlay on existing concrete pavements and presents the bonding characteristics depending on temperature and surface texture. The experimental method used direct shear tester to determine the shear mode failure in interlayer of various texture specimens (smooth, 3mm tinning, 6mm tinning, and undersealing) made up of steel to improve repeatability and reliability. Based form the results, the released shear reaction modulus () dramatically increases, and displacement at the peak shear strength decreases at 15°C. Furthermore, surface texture doesn’t affect the shear strength at the higher temperature (over than 25°C). It has been concluded from these results that it is possible to identify the main cause of de-bonding from the pattern of interlayer failure and define the effect of surface texture on the bonding performance of the composite pavement.
The needs for the maintenance and rehabilitation (M&R) of aged concrete pavements in Korea has recently increased. A percentage of 62% of this M&R method was occupied by asphalt overlay method. Previous study shows that the poor bonding condition of asphalt overlay or composite pavement cause 80% reduction of pavement life. Currently, no specific standard or criteria for bonding performance have been established. This study proposes the criteria for evaluating the resistance of asphalt overlay on existing concrete pavements and presents the bonding characteristics depending on temperature and surface texture. The experimental method used direct shear tester to determine the shear mode failure in interlayer of various texture specimens (smooth, 3mm tinning, 6mm tinning, and undersealing) made up of steel to improve repeatability and reliability. Based form the results, the released shear reaction modulus () dramatically increases, and displacement at the peak shear strength decreases at 15°C. Furthermore, surface texture doesn’t affect the shear strength at the higher temperature (over than 25°C). It has been concluded from these results that it is possible to identify the main cause of de-bonding from the pattern of interlayer failure and define the effect of surface texture on the bonding performance of the composite pavement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.