이 연구의 목적은 성인학습자의 학습특성이 사회적 자본과 학습지속에 미치는 영향관계를 파악하고, 사회적 자본을 매개하여 학습지속에 미치는 영향을 실증적으로 검증하는데 목적을 두었다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 성인학습자의 학습특성은 사회적 자본과 학습지속에 영향을 미치는지 분석하고자 하였다. 둘째, 성인학습자의 사회적 자본은 학습지속에 영향을 미치는지 분석하고자 하였다. 마지막으로 사회적 자본은 성인학습자의 학습특성과 학습지속의 관계를 매개하는지 파악하고자 하였다. 연구문제를 해결하기 위해 현재 평생학습에 참여하고 있는 성인학습자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 345부를 배부하여 343부를 회수하였으며, 이중 불충분한 응답을 한 7부를 제외한 총 336부를 최종분석 자료로 사용하였다. 이렇게 수집된 자료는 ...
이 연구의 목적은 성인학습자의 학습특성이 사회적 자본과 학습지속에 미치는 영향관계를 파악하고, 사회적 자본을 매개하여 학습지속에 미치는 영향을 실증적으로 검증하는데 목적을 두었다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 성인학습자의 학습특성은 사회적 자본과 학습지속에 영향을 미치는지 분석하고자 하였다. 둘째, 성인학습자의 사회적 자본은 학습지속에 영향을 미치는지 분석하고자 하였다. 마지막으로 사회적 자본은 성인학습자의 학습특성과 학습지속의 관계를 매개하는지 파악하고자 하였다. 연구문제를 해결하기 위해 현재 평생학습에 참여하고 있는 성인학습자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 345부를 배부하여 343부를 회수하였으며, 이중 불충분한 응답을 한 7부를 제외한 총 336부를 최종분석 자료로 사용하였다. 이렇게 수집된 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0 통계 프로그램을 이용하여 다음과 같이 분석하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 성인학습자의 학습특성은 사회적 자본과 학습지속에 영향을 미치는지 살펴본 결과 학습애착, 학습효능감, 학습가치로 이루어진 학습특성변인은 사회적 자본과 학습지속에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 성인학습자의 사회적 자본이 학습지속에 영향을 미치는지 분석한 결과 사회적 자본의 하위변인인 신뢰, 네트워크, 상호 호혜적 규범은 학습지속에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 사회적 자본은 성인학습자의 학습특성과 학습지속의 관계를 매개하는지 파악한 결과, 학습특성은 학습지속에 직접적으로 유의미한 긍정적 영향을 미치고, 사회적 자본과 매개를 통해서도 학습지속에 긍정적 영향을 미치고 있어 부분 매개효과가 있는 것으로 연구되었다. 이 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 학습에 대한 열정과 애정이 있고, 학습을 잘 할 수 있다는 자신감이 있고, 학습을 가치 있게 여기는 성인학습자에게 신뢰, 네트워크, 상호 호혜적 규범으로 이루어진 사회적 자본이 더욱 잘 형성되고 평생학습을 지속하는데 도움이 될 수 있다는 것이다. 성인학습자의 자기개발과 성장을 위한 평생학습참여지속을 독려하기 위해서는 학습자들이 학습에 대한 자신감을 높이고 학습을 가치 있게 여기고 학습에 대한 관심과 애착을 높일 수 있도록 사회적 지원과 함께 본인 스스로도 노력해야 할 것이다. 평생교육 기관에서는 평생학습지속률을 높이기 위해 성인학습자들의 개인 특성을 잘 파악하여 성인학습자들이 함께 학습하는 학습자 그리고 기관관계자들과 신뢰관계를 쌓고, 원활한 네트워크가 형성되게하여 이를 통한 상호 호혜적 규범 관계를 잘 유지할 수 있도록 방안을 모색해야한다. 마지막으로 국가 및 지역사회에도 평생교육기관에 보조금지원과 같은 구조적, 제도적 지원을 함으로써 평생학습지속률을 높이는데 긍정적 영향을 미치는 성인학습자들의 사회적 자본이 잘 형성될 수 있도록 평생교육기관과 함께 조력해야 함을 시사한다.
이 연구의 목적은 성인학습자의 학습특성이 사회적 자본과 학습지속에 미치는 영향관계를 파악하고, 사회적 자본을 매개하여 학습지속에 미치는 영향을 실증적으로 검증하는데 목적을 두었다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 성인학습자의 학습특성은 사회적 자본과 학습지속에 영향을 미치는지 분석하고자 하였다. 둘째, 성인학습자의 사회적 자본은 학습지속에 영향을 미치는지 분석하고자 하였다. 마지막으로 사회적 자본은 성인학습자의 학습특성과 학습지속의 관계를 매개하는지 파악하고자 하였다. 연구문제를 해결하기 위해 현재 평생학습에 참여하고 있는 성인학습자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 345부를 배부하여 343부를 회수하였으며, 이중 불충분한 응답을 한 7부를 제외한 총 336부를 최종분석 자료로 사용하였다. 이렇게 수집된 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0 통계 프로그램을 이용하여 다음과 같이 분석하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 성인학습자의 학습특성은 사회적 자본과 학습지속에 영향을 미치는지 살펴본 결과 학습애착, 학습효능감, 학습가치로 이루어진 학습특성변인은 사회적 자본과 학습지속에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 성인학습자의 사회적 자본이 학습지속에 영향을 미치는지 분석한 결과 사회적 자본의 하위변인인 신뢰, 네트워크, 상호 호혜적 규범은 학습지속에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 사회적 자본은 성인학습자의 학습특성과 학습지속의 관계를 매개하는지 파악한 결과, 학습특성은 학습지속에 직접적으로 유의미한 긍정적 영향을 미치고, 사회적 자본과 매개를 통해서도 학습지속에 긍정적 영향을 미치고 있어 부분 매개효과가 있는 것으로 연구되었다. 이 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 학습에 대한 열정과 애정이 있고, 학습을 잘 할 수 있다는 자신감이 있고, 학습을 가치 있게 여기는 성인학습자에게 신뢰, 네트워크, 상호 호혜적 규범으로 이루어진 사회적 자본이 더욱 잘 형성되고 평생학습을 지속하는데 도움이 될 수 있다는 것이다. 성인학습자의 자기개발과 성장을 위한 평생학습참여지속을 독려하기 위해서는 학습자들이 학습에 대한 자신감을 높이고 학습을 가치 있게 여기고 학습에 대한 관심과 애착을 높일 수 있도록 사회적 지원과 함께 본인 스스로도 노력해야 할 것이다. 평생교육 기관에서는 평생학습지속률을 높이기 위해 성인학습자들의 개인 특성을 잘 파악하여 성인학습자들이 함께 학습하는 학습자 그리고 기관관계자들과 신뢰관계를 쌓고, 원활한 네트워크가 형성되게하여 이를 통한 상호 호혜적 규범 관계를 잘 유지할 수 있도록 방안을 모색해야한다. 마지막으로 국가 및 지역사회에도 평생교육기관에 보조금지원과 같은 구조적, 제도적 지원을 함으로써 평생학습지속률을 높이는데 긍정적 영향을 미치는 성인학습자들의 사회적 자본이 잘 형성될 수 있도록 평생교육기관과 함께 조력해야 함을 시사한다.
The purpose of this study is 'understanding the influencing relationship of adult learners' learning characteristics to social capital and learning persistence' and 'empirically verifying the influence on learning persistence with the mediation of social capital'. For this study, the following inqui...
The purpose of this study is 'understanding the influencing relationship of adult learners' learning characteristics to social capital and learning persistence' and 'empirically verifying the influence on learning persistence with the mediation of social capital'. For this study, the following inquiry subjects were set up. First, I tried to analyze whether the learning characreristics of adult learners have an impact on social capital and learning persistence or not. Second, I tried to analyze whether the social capital of adult learners has an impact on learning persistence or not. And Lastly, I tried to figure out whether the social capital mediates the relationship between learning characteristics of adult learners and learning persistence. A question investigation for adult learners participating in life long study was executed to solve the inquiry subject. 345 papers were distributed, and 343 papers were collected, and among those 343 papers, 7 papers which contains incompleted answers were discluded, and total 336 papers were used for final analyzation. The materials collected by the question investigation were analyzed by the statistical program of SPSS 18.0 and AMOS 18.0 and the result is as in the following. First, after studying whether the learning characteristics of adult learners have an impact on social capital and learning persistence, the result is that learning characteristics variables which consist of learning attatchment, learning efficacy, and learning value have a positive influence on social capital and learning persistence. Second, after analyzing whether the social capital of adult learners has an impact on learning persistence, I found that trust, network, and the norm of reciprocity which are the lower factors of social capital have an positive impact on learning persistence. Third, after studying the subject whether the social capital mediates the relationship between learning characteristics and learning persistence, I found that learning characteristics have an directly meaningful positive impact on learning persistence, and with the mediation of the social capital it also have an positive impact on learning persistence, therefore, the fact that it has an partial mediation impact was figured out. The result which is deduced from this study is that to the adult learners who have a passion and afffection for the learning, and who have a confidence of well performing of learning, and who regard learning as a valuable thing, the social capital which consist of trust, network, and the norm of reciprocity is better made, and it can be helpful for those adult learners to proceed their life long study. Therefore, for adult learners to promote participating in lifelong study for self development, the social support which can make the learners have a self confidence has to be made for learners to regard learning as a valuable thing, and they have to make an effort by themselves. The lifelong study organization has to identify the characteristics of adult learners for raising the rate of persisting in lifelong study participation, and it has to make a plan for adult learners to establish the truth relationship and to have a harmonious network with another learners who learn together and the people of the organization. Lastly, for the adult learners' social capital which has an positive impact on raising the rate of persisting in lifelong study to be well established, the collaboration with lifelong learning organization has to be made by the structural and institutional support like a supporting fund for the nation and the local community.
The purpose of this study is 'understanding the influencing relationship of adult learners' learning characteristics to social capital and learning persistence' and 'empirically verifying the influence on learning persistence with the mediation of social capital'. For this study, the following inquiry subjects were set up. First, I tried to analyze whether the learning characreristics of adult learners have an impact on social capital and learning persistence or not. Second, I tried to analyze whether the social capital of adult learners has an impact on learning persistence or not. And Lastly, I tried to figure out whether the social capital mediates the relationship between learning characteristics of adult learners and learning persistence. A question investigation for adult learners participating in life long study was executed to solve the inquiry subject. 345 papers were distributed, and 343 papers were collected, and among those 343 papers, 7 papers which contains incompleted answers were discluded, and total 336 papers were used for final analyzation. The materials collected by the question investigation were analyzed by the statistical program of SPSS 18.0 and AMOS 18.0 and the result is as in the following. First, after studying whether the learning characteristics of adult learners have an impact on social capital and learning persistence, the result is that learning characteristics variables which consist of learning attatchment, learning efficacy, and learning value have a positive influence on social capital and learning persistence. Second, after analyzing whether the social capital of adult learners has an impact on learning persistence, I found that trust, network, and the norm of reciprocity which are the lower factors of social capital have an positive impact on learning persistence. Third, after studying the subject whether the social capital mediates the relationship between learning characteristics and learning persistence, I found that learning characteristics have an directly meaningful positive impact on learning persistence, and with the mediation of the social capital it also have an positive impact on learning persistence, therefore, the fact that it has an partial mediation impact was figured out. The result which is deduced from this study is that to the adult learners who have a passion and afffection for the learning, and who have a confidence of well performing of learning, and who regard learning as a valuable thing, the social capital which consist of trust, network, and the norm of reciprocity is better made, and it can be helpful for those adult learners to proceed their life long study. Therefore, for adult learners to promote participating in lifelong study for self development, the social support which can make the learners have a self confidence has to be made for learners to regard learning as a valuable thing, and they have to make an effort by themselves. The lifelong study organization has to identify the characteristics of adult learners for raising the rate of persisting in lifelong study participation, and it has to make a plan for adult learners to establish the truth relationship and to have a harmonious network with another learners who learn together and the people of the organization. Lastly, for the adult learners' social capital which has an positive impact on raising the rate of persisting in lifelong study to be well established, the collaboration with lifelong learning organization has to be made by the structural and institutional support like a supporting fund for the nation and the local community.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.