본 연구의 목적은 영유아 부모교육 연구의 동향을 분석하여 영유아 부모교육 연구의 기초자료를 제공하고 영유아 부모교육 프로그램 개발을 위한 방향을 제시하고자 한다. 이에 따라 국내에서 연구된 영유아 부모교육 관련 석·박사학위논문을 수집하고 분석하여 연구 목적을 수행하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
연구문제 1. 영유아 부모교육과 관련된 연구의 연도별 동향은 어떠한가? 연구문제 2. 영유아 부모교육과 관련된 연구의 대상별 동향은 어떠한가? 연구문제 3. 영유아 부모교육과 관련된 연구의 방법별 동향은 어떠한가? 연구문제 4. 영유아 부모교육과 관련된 연구의 주제별 동향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 2006년부터 2016년까지 국내에서 연구된 영유아 부모교육 관련된 석·박사학위논문이다. 학술연구정보서비스(RISS-www.riss. kr)과 국회전자도서관(www.nanet.go.kr) 웹사이트 및 국회도서관에서 ‘부모교육’, ‘유아 부모교육’, ‘영아 부모교육’, ‘영아기 부모교육’, ‘유아기 부모교육’, ‘영유아기 부모교육’ 키워드로 검색·수집하였다. 수집된 논문 중 연구의 기준에 부합되지 않는 연구들은 제외되었고 총 289편이 분석되었다. 본 연구의 각 연구문제에 따른 분석 기준은 선행연구를 토대로 수정·보완된 것을 유아교육교수에게 ...
본 연구의 목적은 영유아 부모교육 연구의 동향을 분석하여 영유아 부모교육 연구의 기초자료를 제공하고 영유아 부모교육 프로그램 개발을 위한 방향을 제시하고자 한다. 이에 따라 국내에서 연구된 영유아 부모교육 관련 석·박사학위논문을 수집하고 분석하여 연구 목적을 수행하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
연구문제 1. 영유아 부모교육과 관련된 연구의 연도별 동향은 어떠한가? 연구문제 2. 영유아 부모교육과 관련된 연구의 대상별 동향은 어떠한가? 연구문제 3. 영유아 부모교육과 관련된 연구의 방법별 동향은 어떠한가? 연구문제 4. 영유아 부모교육과 관련된 연구의 주제별 동향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 2006년부터 2016년까지 국내에서 연구된 영유아 부모교육 관련된 석·박사학위논문이다. 학술연구정보서비스(RISS-www.riss. kr)과 국회전자도서관(www.nanet.go.kr) 웹사이트 및 국회도서관에서 ‘부모교육’, ‘유아 부모교육’, ‘영아 부모교육’, ‘영아기 부모교육’, ‘유아기 부모교육’, ‘영유아기 부모교육’ 키워드로 검색·수집하였다. 수집된 논문 중 연구의 기준에 부합되지 않는 연구들은 제외되었고 총 289편이 분석되었다. 본 연구의 각 연구문제에 따른 분석 기준은 선행연구를 토대로 수정·보완된 것을 유아교육교수에게 타당도를 검증받았다. 자료 처리는 Microsoft office Excel 2010을 이용하여 빈도와 백분율로 산출하였으며 연구 결과에 대해 내용분석 연구 방법인 질적연구 방법을 병행하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아 부모교육 관련된 연구 시기별 동향 분석 결과 일정한 패턴으로 증가와 감소가 반복되었다. 이는 유아교육정책, 가정정책 및 학부모정책 등 정부정책의 영향을 많이 받았으며 또한 영유아 부모교육에 대한 연구가 꾸준히 이뤄지고 있음을 알 수 있다. 둘째, 영유아 부모교육 관련된 연구 대상별 동향을 분석한 결과 인적대상 251편(86.9%), 물적대상은 38편(13.1%)로 인적대상의 연구가 물적대상의 연구보다 6배 이상 높게 나타났으며, 인적대상 중에서도 모 대상 연구가 98편(33.9%)로 어머니에 취중 되어 있음을 알 수 있다. 셋째, 영유아 부모교육 관련된 연구 방법별 동향을 분석한 결과 양적연구가 195편(67.5%)로 가장 높은 수치가 나타났으며 그 다음은 기타연구 73편(25.3%), 질적연구 21편(7.3%)순으로 나타났다. 이는 영유아 부모교육 관련 연구의 연구 방법이 양적연구에 치중되어 있음을 보여준다. 넷째, 영유아 부모교육 관련된 연구 주제별 동향을 분석한 결과 프로그램을 적용하고 그 효과를 살펴보는 부모교육 프로그램 연구가 521회(52.6%),로 주를 이루었다. 또한 부모의 내적변화 및 발달 연구는 279회(28.2%)로 부모의 인식의 변화에 많은 관심을 가지고 있고 이를 주제로 한 연구역시 많이 진행 되고 있음을 알 수 있다. 그러나 가정환경 및 가족관계와 관련된 연구는 12회(1.2%)로 가정 적게 연구되고 있음을 알 수 있다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 영유아 부모교육연구과 관련된 학위논문의 동향을 살펴 볼 수 있었다. 이러한 결과는 영유아 부모교육 연구의 활성화를 위한 연구의 기초 자료가 될 것이라고 기대해본다.
본 연구의 목적은 영유아 부모교육 연구의 동향을 분석하여 영유아 부모교육 연구의 기초자료를 제공하고 영유아 부모교육 프로그램 개발을 위한 방향을 제시하고자 한다. 이에 따라 국내에서 연구된 영유아 부모교육 관련 석·박사학위논문을 수집하고 분석하여 연구 목적을 수행하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
연구문제 1. 영유아 부모교육과 관련된 연구의 연도별 동향은 어떠한가? 연구문제 2. 영유아 부모교육과 관련된 연구의 대상별 동향은 어떠한가? 연구문제 3. 영유아 부모교육과 관련된 연구의 방법별 동향은 어떠한가? 연구문제 4. 영유아 부모교육과 관련된 연구의 주제별 동향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 2006년부터 2016년까지 국내에서 연구된 영유아 부모교육 관련된 석·박사학위논문이다. 학술연구정보서비스(RISS-www.riss. kr)과 국회전자도서관(www.nanet.go.kr) 웹사이트 및 국회도서관에서 ‘부모교육’, ‘유아 부모교육’, ‘영아 부모교육’, ‘영아기 부모교육’, ‘유아기 부모교육’, ‘영유아기 부모교육’ 키워드로 검색·수집하였다. 수집된 논문 중 연구의 기준에 부합되지 않는 연구들은 제외되었고 총 289편이 분석되었다. 본 연구의 각 연구문제에 따른 분석 기준은 선행연구를 토대로 수정·보완된 것을 유아교육교수에게 타당도를 검증받았다. 자료 처리는 Microsoft office Excel 2010을 이용하여 빈도와 백분율로 산출하였으며 연구 결과에 대해 내용분석 연구 방법인 질적연구 방법을 병행하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아 부모교육 관련된 연구 시기별 동향 분석 결과 일정한 패턴으로 증가와 감소가 반복되었다. 이는 유아교육정책, 가정정책 및 학부모정책 등 정부정책의 영향을 많이 받았으며 또한 영유아 부모교육에 대한 연구가 꾸준히 이뤄지고 있음을 알 수 있다. 둘째, 영유아 부모교육 관련된 연구 대상별 동향을 분석한 결과 인적대상 251편(86.9%), 물적대상은 38편(13.1%)로 인적대상의 연구가 물적대상의 연구보다 6배 이상 높게 나타났으며, 인적대상 중에서도 모 대상 연구가 98편(33.9%)로 어머니에 취중 되어 있음을 알 수 있다. 셋째, 영유아 부모교육 관련된 연구 방법별 동향을 분석한 결과 양적연구가 195편(67.5%)로 가장 높은 수치가 나타났으며 그 다음은 기타연구 73편(25.3%), 질적연구 21편(7.3%)순으로 나타났다. 이는 영유아 부모교육 관련 연구의 연구 방법이 양적연구에 치중되어 있음을 보여준다. 넷째, 영유아 부모교육 관련된 연구 주제별 동향을 분석한 결과 프로그램을 적용하고 그 효과를 살펴보는 부모교육 프로그램 연구가 521회(52.6%),로 주를 이루었다. 또한 부모의 내적변화 및 발달 연구는 279회(28.2%)로 부모의 인식의 변화에 많은 관심을 가지고 있고 이를 주제로 한 연구역시 많이 진행 되고 있음을 알 수 있다. 그러나 가정환경 및 가족관계와 관련된 연구는 12회(1.2%)로 가정 적게 연구되고 있음을 알 수 있다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 영유아 부모교육연구과 관련된 학위논문의 동향을 살펴 볼 수 있었다. 이러한 결과는 영유아 부모교육 연구의 활성화를 위한 연구의 기초 자료가 될 것이라고 기대해본다.
The purpose of this study was to explore the trends of parents education researches to provide with the foundation to suggest directions for education programs for parents with young children. To accomplish the purpose, master’s and doctoral thesis in Korea were analyzed and following research quest...
The purpose of this study was to explore the trends of parents education researches to provide with the foundation to suggest directions for education programs for parents with young children. To accomplish the purpose, master’s and doctoral thesis in Korea were analyzed and following research questions were set.
Research question1. How are the annual trends of studies on education for parent with young children? Research question2. How are the subject trends of studies on education for parent with young children? Research question3. How are the methodology trends of studies on education for parent with young children?
Research question4. How are the study theme trends of studies on education for parent with young children? Master’s and doctoral thesis on education for parents with young children published from 2006 to 2016 in Korea were collected as raw data via internet thesis providers such as Riss and National Assembly Library with key words such as ‘parent education’, ‘education for parents with young children’, and ‘parents education and early childhood.’ Total of 289 thesis were analyzed except thesis not accorded. Analysis criterion were established based on the preceding researches and its validity was verified by an early childhood professor. Data processing was conducted using Microsoft office Excel 2010, frequency and percentage were calculated. Qualitative methodology was accompanied for content analysis. First, analysis on the annual trends of studies on education for parent with young children showed that the studies increased and decreased in a regular pattern. This result implied that studies on parent education depended on policy of early childhood, family, and parents and also studies on this topic have been constantly conducted. Second, analysis on the subject trends of study on education for parent with young children showed that number of studies on humans were 251(86.9%) and studies on material were 38 thesis(13.1%). It was revealed that the former was 6 times more than the latter and study subjects of studies on humans are attached more weight to mothers(98 thesis, 33.9%). Third, analysis on the methodology trends of study on education for parent with young children showed that number of quantitative researches accounts for 195(67.5%), researches with other methodology for 73(25.3%), and qualitative researches for 21 thesis(7.3%). It was obvious that most of the related researches hired quantitative methodology. Forth, analysis on the study theme trends of study on education for parent with young children showed that studies on program to apply and see the effect accounted for 521(52.6%), Studies on parents’ internal changes and development for 279 thesis(28.2%), which showed that most of the studies focused on the changes in parents’ perceptions. Studies related with home environment and family relationships, however, have been studies as few as 12 thesis(1.2%). It is expected that the results be used as baseline data for extending studies on education for parents with young children.
The purpose of this study was to explore the trends of parents education researches to provide with the foundation to suggest directions for education programs for parents with young children. To accomplish the purpose, master’s and doctoral thesis in Korea were analyzed and following research questions were set.
Research question1. How are the annual trends of studies on education for parent with young children? Research question2. How are the subject trends of studies on education for parent with young children? Research question3. How are the methodology trends of studies on education for parent with young children?
Research question4. How are the study theme trends of studies on education for parent with young children? Master’s and doctoral thesis on education for parents with young children published from 2006 to 2016 in Korea were collected as raw data via internet thesis providers such as Riss and National Assembly Library with key words such as ‘parent education’, ‘education for parents with young children’, and ‘parents education and early childhood.’ Total of 289 thesis were analyzed except thesis not accorded. Analysis criterion were established based on the preceding researches and its validity was verified by an early childhood professor. Data processing was conducted using Microsoft office Excel 2010, frequency and percentage were calculated. Qualitative methodology was accompanied for content analysis. First, analysis on the annual trends of studies on education for parent with young children showed that the studies increased and decreased in a regular pattern. This result implied that studies on parent education depended on policy of early childhood, family, and parents and also studies on this topic have been constantly conducted. Second, analysis on the subject trends of study on education for parent with young children showed that number of studies on humans were 251(86.9%) and studies on material were 38 thesis(13.1%). It was revealed that the former was 6 times more than the latter and study subjects of studies on humans are attached more weight to mothers(98 thesis, 33.9%). Third, analysis on the methodology trends of study on education for parent with young children showed that number of quantitative researches accounts for 195(67.5%), researches with other methodology for 73(25.3%), and qualitative researches for 21 thesis(7.3%). It was obvious that most of the related researches hired quantitative methodology. Forth, analysis on the study theme trends of study on education for parent with young children showed that studies on program to apply and see the effect accounted for 521(52.6%), Studies on parents’ internal changes and development for 279 thesis(28.2%), which showed that most of the studies focused on the changes in parents’ perceptions. Studies related with home environment and family relationships, however, have been studies as few as 12 thesis(1.2%). It is expected that the results be used as baseline data for extending studies on education for parents with young children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.