본 연구는 간호사를 대상으로 복막투석 간호교육 요구도 파악하고 이를 근거하여 모바일 앱 기반 복막투석 간호교육 프로그램을 개발하였다. 복막투석 간호교육 프로그램을 개발하기 위해 ADDIE 모형의 틀을 사용하여 분석, 설계, 개발, 실행, 평가의 단계로 교수 설계를 구성하였다. 분석 단계에서는 간호사 54명을 대상으로 교육 요구도를 확인하기 위해 설문조사를 시행하였다. 설계 단계에서는 교육 항목 선정, 교육 목표 설정, 교육 내용을 구성하였다. 개발 단계에서는 ...
본 연구는 간호사를 대상으로 복막투석 간호교육 요구도 파악하고 이를 근거하여 모바일 앱 기반 복막투석 간호교육 프로그램을 개발하였다. 복막투석 간호교육 프로그램을 개발하기 위해 ADDIE 모형의 틀을 사용하여 분석, 설계, 개발, 실행, 평가의 단계로 교수 설계를 구성하였다. 분석 단계에서는 간호사 54명을 대상으로 교육 요구도를 확인하기 위해 설문조사를 시행하였다. 설계 단계에서는 교육 항목 선정, 교육 목표 설정, 교육 내용을 구성하였다. 개발 단계에서는 스토리 보드 작성, 멀티미디어 콘텐츠 구성, 안드로이드 마켓 베타버전을 출시하여 앱을 구현하였다. 실행 단계에서는 오류를 확인 수정 작업을 시행하고 안드로이드 마켓 공식버전을 출시하였다. 평가단계에서는 내용 적합도, 시스템 적합도 평가를 통해 최종 수정된 간호사 대상 모바일 앱 기반 복막투석 간호교육 프로그램을 확정하였다. 자료 분석은 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 연구대상자의 일반적 특성, 복막투석 교육 요구도, 내용 적합도, 시스템 적합도 평가를 기술 통계로 분석 하였다.
본 연구결과는 다음과 같다.
1. 간호사를 대상으로 복막투석 간호에 대한 교육 요구도를 조사한 결과, 감염 간호, 기본관리 간호, 수술 간호, 일반 개념, 행정 간호, 입·퇴원 간호, 검사 간호 순으로 나타났다.
2. 간호사에게 복막투석 간호에 대한 전문적인 정보와 지식을 제공하기 위해 모바일 앱 기반 복막투석 간호교육 프로그램 ‘복막투석 COMPASS’를 개발하였으며, 교육 내용으로는 크게 일반 개념, 기본관리 간호, 감염 간호, 수술 간호로 구성되었다.
3. 모바일 앱 기반 복막투석 간호교육 프로그램 ‘복막투석 COMPASS’의 유용성 평가항목인 내용 적합도와 시스템 적합도는 비교적 높은 결과를 보여주었다.
본 연구에서 모바일 기기를 통하여 장소와 시간의 제약 없이 임상에서 요구되는 간호 정보를 제공하고, 간호사 대상 복막투석 간호교육 요구도를 분석한 결과는 향후 복막투석 임상실무의 기초자료로 활용될 수 있다. 그러나 개발한 복막투석 간호교육 프로그램의 효과 검증이 필요하다.
본 연구는 간호사를 대상으로 복막투석 간호교육 요구도 파악하고 이를 근거하여 모바일 앱 기반 복막투석 간호교육 프로그램을 개발하였다. 복막투석 간호교육 프로그램을 개발하기 위해 ADDIE 모형의 틀을 사용하여 분석, 설계, 개발, 실행, 평가의 단계로 교수 설계를 구성하였다. 분석 단계에서는 간호사 54명을 대상으로 교육 요구도를 확인하기 위해 설문조사를 시행하였다. 설계 단계에서는 교육 항목 선정, 교육 목표 설정, 교육 내용을 구성하였다. 개발 단계에서는 스토리 보드 작성, 멀티미디어 콘텐츠 구성, 안드로이드 마켓 베타버전을 출시하여 앱을 구현하였다. 실행 단계에서는 오류를 확인 수정 작업을 시행하고 안드로이드 마켓 공식버전을 출시하였다. 평가단계에서는 내용 적합도, 시스템 적합도 평가를 통해 최종 수정된 간호사 대상 모바일 앱 기반 복막투석 간호교육 프로그램을 확정하였다. 자료 분석은 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 연구대상자의 일반적 특성, 복막투석 교육 요구도, 내용 적합도, 시스템 적합도 평가를 기술 통계로 분석 하였다.
본 연구결과는 다음과 같다.
1. 간호사를 대상으로 복막투석 간호에 대한 교육 요구도를 조사한 결과, 감염 간호, 기본관리 간호, 수술 간호, 일반 개념, 행정 간호, 입·퇴원 간호, 검사 간호 순으로 나타났다.
2. 간호사에게 복막투석 간호에 대한 전문적인 정보와 지식을 제공하기 위해 모바일 앱 기반 복막투석 간호교육 프로그램 ‘복막투석 COMPASS’를 개발하였으며, 교육 내용으로는 크게 일반 개념, 기본관리 간호, 감염 간호, 수술 간호로 구성되었다.
3. 모바일 앱 기반 복막투석 간호교육 프로그램 ‘복막투석 COMPASS’의 유용성 평가항목인 내용 적합도와 시스템 적합도는 비교적 높은 결과를 보여주었다.
본 연구에서 모바일 기기를 통하여 장소와 시간의 제약 없이 임상에서 요구되는 간호 정보를 제공하고, 간호사 대상 복막투석 간호교육 요구도를 분석한 결과는 향후 복막투석 임상실무의 기초자료로 활용될 수 있다. 그러나 개발한 복막투석 간호교육 프로그램의 효과 검증이 필요하다.
This study evaluates the demand for education on peritoneal dialysis among nurses and, building upon the findings, develops a mobile application-based nursing education program on peritoneal dialysis. This study uses the ADDIE model as the framework for developing the education program on perito...
This study evaluates the demand for education on peritoneal dialysis among nurses and, building upon the findings, develops a mobile application-based nursing education program on peritoneal dialysis. This study uses the ADDIE model as the framework for developing the education program on peritoneal dialysis and follows the five stages of analysis, designing, development, implementation, and evaluation in designing the instruction. In the analysis stage, a survey was conducted on 54 nurses to evaluate the demand for education. In the designing stage, the objective, elements, and content of the education program were formulated. In the development stage, a storyboard was created, the multimedia content was configured, and the mobile application was implemented in the form of a beta version on the Android Market. In the implementation stage, errors were identified, modifications were made, and the official version was launched on the Android Market. In the evaluation stage, the content and system of the education program were assessed by a group of experts, final modifications were made, and the education program on peritoneal dialysis was finalized. Data were processed using the SPSS 21.0 software. The general characteristics, the demand for education on peritoneal dialysis, and experts’ assessment were analyzed using the descriptive statistics analysis method.
The findings of this study are as follows:
1. The analysis of nurses’ demand for education on peritoneal dialysis revealed that, in terms of topics, the demand for education on infection nursing is the highest, followed by basic control nursing, operating room nursing, general concepts, administrative nursing, admission and discharge, and screening care.
2. A mobile application-based nursing education program on peritoneal dialysis called Peritoneal Dialysis COMPASS was developed with the aim of providing nurses with professional information on and knowledge of nursing care for peritoneal dialysis patients. The content of the education program broadly includes the general concept, basic control nursing, infection nursing, and operating room nursing.
3. Peritoneal Dialysis COMPASS demonstrated a relatively good fit in terms of its content and system, and categories in the assessment of the usefulness of the application.
This study provided nurses with information on clinical nursing beyond the constraints of time and place through mobile devices and analyzed the demand for nursing education no peritoneal dialysis. The findings of this study can be used as basic data for clinical nursing for peritoneal dialysis patients. However, the effect of the education program developed in this study needs to be validated.
This study evaluates the demand for education on peritoneal dialysis among nurses and, building upon the findings, develops a mobile application-based nursing education program on peritoneal dialysis. This study uses the ADDIE model as the framework for developing the education program on peritoneal dialysis and follows the five stages of analysis, designing, development, implementation, and evaluation in designing the instruction. In the analysis stage, a survey was conducted on 54 nurses to evaluate the demand for education. In the designing stage, the objective, elements, and content of the education program were formulated. In the development stage, a storyboard was created, the multimedia content was configured, and the mobile application was implemented in the form of a beta version on the Android Market. In the implementation stage, errors were identified, modifications were made, and the official version was launched on the Android Market. In the evaluation stage, the content and system of the education program were assessed by a group of experts, final modifications were made, and the education program on peritoneal dialysis was finalized. Data were processed using the SPSS 21.0 software. The general characteristics, the demand for education on peritoneal dialysis, and experts’ assessment were analyzed using the descriptive statistics analysis method.
The findings of this study are as follows:
1. The analysis of nurses’ demand for education on peritoneal dialysis revealed that, in terms of topics, the demand for education on infection nursing is the highest, followed by basic control nursing, operating room nursing, general concepts, administrative nursing, admission and discharge, and screening care.
2. A mobile application-based nursing education program on peritoneal dialysis called Peritoneal Dialysis COMPASS was developed with the aim of providing nurses with professional information on and knowledge of nursing care for peritoneal dialysis patients. The content of the education program broadly includes the general concept, basic control nursing, infection nursing, and operating room nursing.
3. Peritoneal Dialysis COMPASS demonstrated a relatively good fit in terms of its content and system, and categories in the assessment of the usefulness of the application.
This study provided nurses with information on clinical nursing beyond the constraints of time and place through mobile devices and analyzed the demand for nursing education no peritoneal dialysis. The findings of this study can be used as basic data for clinical nursing for peritoneal dialysis patients. However, the effect of the education program developed in this study needs to be validated.
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