본 연구는 대학수학능력시험의 사회적, 교육적 영향력을 고려할 때 시험의 난이도가 일정하게 유지되어야 하지만, 실제적으로 난이도 유지가 어렵다는 문제의식에서 출발하였다. 이에 따라 대학수학능력시험 문항 난이도를 예측하고자 문항 난이도에 영향을 미치는 변인을 분석하였다. 이를 위해 선행연구를 통해 영어 읽기 시험의 문항 난이도에 영향을 미치는 변인을 조사하여 대학수학능력시험 문항 난이도에 영향을 미칠 것으로 예상되는 8개의 변인을 선별하였다. 이후, Coh-Metrix 3.0을 이용해 2013학년도부터 2017학년도까지의 대학수학능력시험 및 평가원 모의시험의 영어 문항을 분석하여 해당 변인에 대한 데이터를 추출하였다. 추가적인 시험 문항에 관한 정보는 EBS와 사설 학원 메가스터디에서 사용하였다. 위 과정을 통해 모든 데이터를 이용해 ...
본 연구는 대학수학능력시험의 사회적, 교육적 영향력을 고려할 때 시험의 난이도가 일정하게 유지되어야 하지만, 실제적으로 난이도 유지가 어렵다는 문제의식에서 출발하였다. 이에 따라 대학수학능력시험 문항 난이도를 예측하고자 문항 난이도에 영향을 미치는 변인을 분석하였다. 이를 위해 선행연구를 통해 영어 읽기 시험의 문항 난이도에 영향을 미치는 변인을 조사하여 대학수학능력시험 문항 난이도에 영향을 미칠 것으로 예상되는 8개의 변인을 선별하였다. 이후, Coh-Metrix 3.0을 이용해 2013학년도부터 2017학년도까지의 대학수학능력시험 및 평가원 모의시험의 영어 문항을 분석하여 해당 변인에 대한 데이터를 추출하였다. 추가적인 시험 문항에 관한 정보는 EBS와 사설 학원 메가스터디에서 사용하였다. 위 과정을 통해 모든 데이터를 이용해 다중회귀분석을 하여 전체 문항과 문항 유형에 따른 난이도 변인을 파악하였다. 그 결과, 전체 문항의 난이도에 설명력을 가지는 변인은 문장 주절 내 본동사 앞에 있는 단어의 개수 평균, 부정어 빈도수, 어휘의 구체성, 오답지 매력도이며, 이 변인들이 전체 난이도의 23.5%를 설명할 수 있는 것으로 나타났다. 문항 유형별로는 ‘맥락 파악하기’ 유형에서는 정답률에 대해 8가지 변인이 설명력을 가지지 않으며,‘중심 내용 파악하기’ 유형의 경우, 어휘의 다양성과 매력적인 오답지 개수가,‘세부 내용 파악하기’ 문항 유형의 경우 매력적인 오답지 개수 변인이,‘문법 및 어휘 파악하기’ 유형의 경우, 부정어 빈도수가, ‘논리적 관계 파악하기’ 유형의 경우, EBS 연계도와 매력적인 오답지 개수가, ‘간접 쓰기’ 유형의 경우, 매력적인 오답지 개수가 난이도와 유의미한 관련성이 있다고 볼 수 있다.
본 연구는 대학수학능력시험의 사회적, 교육적 영향력을 고려할 때 시험의 난이도가 일정하게 유지되어야 하지만, 실제적으로 난이도 유지가 어렵다는 문제의식에서 출발하였다. 이에 따라 대학수학능력시험 문항 난이도를 예측하고자 문항 난이도에 영향을 미치는 변인을 분석하였다. 이를 위해 선행연구를 통해 영어 읽기 시험의 문항 난이도에 영향을 미치는 변인을 조사하여 대학수학능력시험 문항 난이도에 영향을 미칠 것으로 예상되는 8개의 변인을 선별하였다. 이후, Coh-Metrix 3.0을 이용해 2013학년도부터 2017학년도까지의 대학수학능력시험 및 평가원 모의시험의 영어 문항을 분석하여 해당 변인에 대한 데이터를 추출하였다. 추가적인 시험 문항에 관한 정보는 EBS와 사설 학원 메가스터디에서 사용하였다. 위 과정을 통해 모든 데이터를 이용해 다중회귀분석을 하여 전체 문항과 문항 유형에 따른 난이도 변인을 파악하였다. 그 결과, 전체 문항의 난이도에 설명력을 가지는 변인은 문장 주절 내 본동사 앞에 있는 단어의 개수 평균, 부정어 빈도수, 어휘의 구체성, 오답지 매력도이며, 이 변인들이 전체 난이도의 23.5%를 설명할 수 있는 것으로 나타났다. 문항 유형별로는 ‘맥락 파악하기’ 유형에서는 정답률에 대해 8가지 변인이 설명력을 가지지 않으며,‘중심 내용 파악하기’ 유형의 경우, 어휘의 다양성과 매력적인 오답지 개수가,‘세부 내용 파악하기’ 문항 유형의 경우 매력적인 오답지 개수 변인이,‘문법 및 어휘 파악하기’ 유형의 경우, 부정어 빈도수가, ‘논리적 관계 파악하기’ 유형의 경우, EBS 연계도와 매력적인 오답지 개수가, ‘간접 쓰기’ 유형의 경우, 매력적인 오답지 개수가 난이도와 유의미한 관련성이 있다고 볼 수 있다.
College Scholastic Ability Test (CSAT) has to maintain its difficulty regarding its social and educational influence on the society. This study started from acknowledging the problem of maintaining difficulty in CSAT. Thus, the variables related to item difficulties of CSAT have been analyzed to ana...
College Scholastic Ability Test (CSAT) has to maintain its difficulty regarding its social and educational influence on the society. This study started from acknowledging the problem of maintaining difficulty in CSAT. Thus, the variables related to item difficulties of CSAT have been analyzed to analyze the influence of the variables on the item difficulties. Based on research, eight variables have been suspected to be influencing the item difficulties of CSAT. With these variables, the researcher analyzed CSAT and mock CSAT from 2013 to 2017 to discover how much influence they have on the item difficulties. Coh-Metrix 3.0 has been used to extract the numerical values of the eight variables. Further information about the test such as percentage of correct answers and percentage of distractors are delivered from webpages of EBS and Megastudy. With the data drawn from the above, multiple regression has been used to analyze the variables related to item difficulties of entire items and items types. As a result, the variables that have influence over the overall items are the average of the number of words that are situated before main verb within a main clause of a sentence, frequency of negatives, word concreteness, attractiveness of distractors. These variables explained 23.5% of the item difficulty of the overall items. To be more specific, the items have been categorized into six types. In ‘understanding context’ type, the eight variables used in the research were not found to be influential. In ‘understanding main idea’ type, word diversity and attractiveness of distractors showed meaningful influence. In ‘understanding details’ type, attractiveness of distractors was influential. In ‘understanding grammar and vocabulary’ type, frequency of negatives was influential. In ‘understanding logical relationship’ type, association of EBS books and attractiveness of distractors were found to be influential.
College Scholastic Ability Test (CSAT) has to maintain its difficulty regarding its social and educational influence on the society. This study started from acknowledging the problem of maintaining difficulty in CSAT. Thus, the variables related to item difficulties of CSAT have been analyzed to analyze the influence of the variables on the item difficulties. Based on research, eight variables have been suspected to be influencing the item difficulties of CSAT. With these variables, the researcher analyzed CSAT and mock CSAT from 2013 to 2017 to discover how much influence they have on the item difficulties. Coh-Metrix 3.0 has been used to extract the numerical values of the eight variables. Further information about the test such as percentage of correct answers and percentage of distractors are delivered from webpages of EBS and Megastudy. With the data drawn from the above, multiple regression has been used to analyze the variables related to item difficulties of entire items and items types. As a result, the variables that have influence over the overall items are the average of the number of words that are situated before main verb within a main clause of a sentence, frequency of negatives, word concreteness, attractiveness of distractors. These variables explained 23.5% of the item difficulty of the overall items. To be more specific, the items have been categorized into six types. In ‘understanding context’ type, the eight variables used in the research were not found to be influential. In ‘understanding main idea’ type, word diversity and attractiveness of distractors showed meaningful influence. In ‘understanding details’ type, attractiveness of distractors was influential. In ‘understanding grammar and vocabulary’ type, frequency of negatives was influential. In ‘understanding logical relationship’ type, association of EBS books and attractiveness of distractors were found to be influential.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.