본 연구에서는 영아의 보육 이용경험과 어린이집의 질적 수준이 영아의 사회·정서적 문제행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 연구 대상은 서울과 경기지역에 위치한 어린이집에 재원 중인 25개월에서 36개월의 영아 142명(남아 73명, 여아 69명)이었다. 영아의 사회·정서적 문제행동 측정은 Briggs-Gowen과 Carter(2001)가 개발하고 신지연과 최석란(2005)이 번안·수정한 ‘Infant Toddler Socio-Emotional Assessment(ITSEA)’척도를, 영아의 보육 이용경험은 보육 시작 ...
본 연구에서는 영아의 보육 이용경험과 어린이집의 질적 수준이 영아의 사회·정서적 문제행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 연구 대상은 서울과 경기지역에 위치한 어린이집에 재원 중인 25개월에서 36개월의 영아 142명(남아 73명, 여아 69명)이었다. 영아의 사회·정서적 문제행동 측정은 Briggs-Gowen과 Carter(2001)가 개발하고 신지연과 최석란(2005)이 번안·수정한 ‘Infant Toddler Socio-Emotional Assessment(ITSEA)’척도를, 영아의 보육 이용경험은 보육 시작 월령, 하루 평균 보육시간, 주당 평균 보육일, 보육기관 변경횟수를 묻는 질문지를, 어린이집의 질적 수준은 이은해, 송혜린, 신혜영과 최혜영(2003)이 개발한 ‘영아반 평가척도’를 사용하여 측정하였다. 영아의 사회·정서적 문제행동 및 어린이집의 질적 수준은 교사가, 영아의 보육 이용경험은 어머니가 직접 응답하였다. Pearson의 적률상관분석을 이용하여 영아의 보육 이용경험, 어린이집의 질적 수준, 영아의 사회·정서적 문제행동 간의 관계를 분석하였으며, 영아의 보육 이용경험과 어린이집 질적 수준이 영아의 사회·정서적 문제행동에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아의 보육 이용경험과 영아 사회·정서적 문제행동 간의 관계를 살펴본 결과, 보육 이용경험의 하위요인 중 하루 평균 보육시간과 영아 사회·정서적 문제행동의 하위요인 중 내면적 문제행동 간에는 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 영아의 하루 평균 보육시간의 양이 많을수록 영아의 내면적 문제행동이 높게 나타났다. 둘째, 어린이집의 질적 수준과 영아 사회·정서적 문제행동 간의 관계를 살펴본 결과, 어린이집 질적 수준의 하위영역 중 놀이 환경, 놀이 활동, 일상적 양육과 영아 사회·정서적 문제행동의 하위요인 중 내면적 문제행동 간에 유의한 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 어린이집에서 영아에게 적합한 놀이 환경과 놀이 활동, 일과에 따른 일상적 양육 욕구를 적절히 지원할수록 영아의 내면적 문제행동이 낮게 나타났다. 셋째, 영아의 보육 이용경험과 어린이집의 질적 수준이 영아의 사회·정서적 문제행동에 미치는 상대적인 영향력을 살펴본 결과, 어린이집 질적 수준의 하위영역 중 놀이 환경과 일상적 양육이 영아 사회·정서적 문제행동의 하위요인 중 내면적 문제행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 상대적인 영향력을 동시에 살펴보았을 때, 보육 이용시간 등의 보육 이용 경험 관련 변인보다 어린이집에서 영아에게 적합한 보육 시설과 다양한 놀잇감을 제공하고 영아의 일과에 따른 양육 욕구를 적절히 지원해주는 것이 영아의 내면적 문제행동에 영향을 미치는 주요 변인임을 알 수 있다. 결론적으로, 영아의 보육 이용시간은 영아의 내면적 문제행동과 상관이 있고, 어린이집의 질적 수준 역시 영아의 내면적 문제행동과 유의한 상관이 있다. 그러나 보육의 양적인 측면인 보육 이용경험과 질적인 측면을 동시에 살펴 볼 경우, 어린이집의 질적 수준이 영아의 내면적 문제행동에 유의한 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
본 연구에서는 영아의 보육 이용경험과 어린이집의 질적 수준이 영아의 사회·정서적 문제행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 연구 대상은 서울과 경기지역에 위치한 어린이집에 재원 중인 25개월에서 36개월의 영아 142명(남아 73명, 여아 69명)이었다. 영아의 사회·정서적 문제행동 측정은 Briggs-Gowen과 Carter(2001)가 개발하고 신지연과 최석란(2005)이 번안·수정한 ‘Infant Toddler Socio-Emotional Assessment(ITSEA)’척도를, 영아의 보육 이용경험은 보육 시작 월령, 하루 평균 보육시간, 주당 평균 보육일, 보육기관 변경횟수를 묻는 질문지를, 어린이집의 질적 수준은 이은해, 송혜린, 신혜영과 최혜영(2003)이 개발한 ‘영아반 평가척도’를 사용하여 측정하였다. 영아의 사회·정서적 문제행동 및 어린이집의 질적 수준은 교사가, 영아의 보육 이용경험은 어머니가 직접 응답하였다. Pearson의 적률상관분석을 이용하여 영아의 보육 이용경험, 어린이집의 질적 수준, 영아의 사회·정서적 문제행동 간의 관계를 분석하였으며, 영아의 보육 이용경험과 어린이집 질적 수준이 영아의 사회·정서적 문제행동에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아의 보육 이용경험과 영아 사회·정서적 문제행동 간의 관계를 살펴본 결과, 보육 이용경험의 하위요인 중 하루 평균 보육시간과 영아 사회·정서적 문제행동의 하위요인 중 내면적 문제행동 간에는 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 영아의 하루 평균 보육시간의 양이 많을수록 영아의 내면적 문제행동이 높게 나타났다. 둘째, 어린이집의 질적 수준과 영아 사회·정서적 문제행동 간의 관계를 살펴본 결과, 어린이집 질적 수준의 하위영역 중 놀이 환경, 놀이 활동, 일상적 양육과 영아 사회·정서적 문제행동의 하위요인 중 내면적 문제행동 간에 유의한 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 어린이집에서 영아에게 적합한 놀이 환경과 놀이 활동, 일과에 따른 일상적 양육 욕구를 적절히 지원할수록 영아의 내면적 문제행동이 낮게 나타났다. 셋째, 영아의 보육 이용경험과 어린이집의 질적 수준이 영아의 사회·정서적 문제행동에 미치는 상대적인 영향력을 살펴본 결과, 어린이집 질적 수준의 하위영역 중 놀이 환경과 일상적 양육이 영아 사회·정서적 문제행동의 하위요인 중 내면적 문제행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 상대적인 영향력을 동시에 살펴보았을 때, 보육 이용시간 등의 보육 이용 경험 관련 변인보다 어린이집에서 영아에게 적합한 보육 시설과 다양한 놀잇감을 제공하고 영아의 일과에 따른 양육 욕구를 적절히 지원해주는 것이 영아의 내면적 문제행동에 영향을 미치는 주요 변인임을 알 수 있다. 결론적으로, 영아의 보육 이용시간은 영아의 내면적 문제행동과 상관이 있고, 어린이집의 질적 수준 역시 영아의 내면적 문제행동과 유의한 상관이 있다. 그러나 보육의 양적인 측면인 보육 이용경험과 질적인 측면을 동시에 살펴 볼 경우, 어린이집의 질적 수준이 영아의 내면적 문제행동에 유의한 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
This research has been conducted to find out the effects of the child care experiences and the quality of the child care centers on the socio-emotional problem behaviors of the infants. The subjects of this study was randomly selected from those infants who attend child care centers in Seoul and Gye...
This research has been conducted to find out the effects of the child care experiences and the quality of the child care centers on the socio-emotional problem behaviors of the infants. The subjects of this study was randomly selected from those infants who attend child care centers in Seoul and Gyeonggi area, and their age was controlled in the margin of 25 to 36 months. Total of 142 mothers of the 2-years-old infants (73 male, 69 female) and the teachers answered the questionnaires. The socio-emotional behavior problems were measured based on the ‘Infant Toddler Socio-Emotional Assessment(ITSEA)’ scale, developed by Briggs-Gowen & Carter(2001) and interpreted and modified by Shin Ji Youn, Choi Suk Ran(2005). The data regarding the child care experiences were collected through a questionnaire including the following items: starting age, average child care center using hours per day, average child care center attendance per week, and the total number of changes of a child care center, which could be related to the stability of child care experiences. The quality of the child care centers were assessed by the ‘Infant Class Assessment Scales,’ developed by Rhee En Ha et al.,(2003). The questionnaires related to the socio-emotional problem behaviors and the quality of the child care centers were answered by the teachers, and the questions regarding the child care center experiences were answered by the mothers of the infants. Pearson correlation coefficients were calculated to examine the relationship between socio-emotional problem behaviors, the child care experiences, and the quality of the child care center. Multiple regression analyses were conducted to find the effects of the child care experience and the quality of child care center on the externalizing and internalizing problem behaviors. The results of the study were as follows. First, the average child care center using hours per day were positively correlated with the infants’ internalizing problem behaviors. This indicates that as the infants stay longer in the child care center, it can relate to showing more internalizing problem behaviors. Second, the play environment, playing activity, and daily life nurturing factor, which are the sub-elements of the child care quality were negatively correlated with the internalizing problem behaviors. In other words, the better quality of the child care was related with showing less socio-emotional problem behaviors among infants. Third, when both quantity and the quality of the child care experiences were analyzed to predict infants socio-emotional problem behaviors, only the quality of the child care were shown to predict the internalizing problem behaviors. In sum, the hours of using the child care center and the quality of the child care center were significantly correlated with infants socio- emotional problem behaviors. However, when the relative predictability was examined, only the play environment and the daily life nurturing were the factors which significantly explained the internalizing problem behaviors of the infants.
This research has been conducted to find out the effects of the child care experiences and the quality of the child care centers on the socio-emotional problem behaviors of the infants. The subjects of this study was randomly selected from those infants who attend child care centers in Seoul and Gyeonggi area, and their age was controlled in the margin of 25 to 36 months. Total of 142 mothers of the 2-years-old infants (73 male, 69 female) and the teachers answered the questionnaires. The socio-emotional behavior problems were measured based on the ‘Infant Toddler Socio-Emotional Assessment(ITSEA)’ scale, developed by Briggs-Gowen & Carter(2001) and interpreted and modified by Shin Ji Youn, Choi Suk Ran(2005). The data regarding the child care experiences were collected through a questionnaire including the following items: starting age, average child care center using hours per day, average child care center attendance per week, and the total number of changes of a child care center, which could be related to the stability of child care experiences. The quality of the child care centers were assessed by the ‘Infant Class Assessment Scales,’ developed by Rhee En Ha et al.,(2003). The questionnaires related to the socio-emotional problem behaviors and the quality of the child care centers were answered by the teachers, and the questions regarding the child care center experiences were answered by the mothers of the infants. Pearson correlation coefficients were calculated to examine the relationship between socio-emotional problem behaviors, the child care experiences, and the quality of the child care center. Multiple regression analyses were conducted to find the effects of the child care experience and the quality of child care center on the externalizing and internalizing problem behaviors. The results of the study were as follows. First, the average child care center using hours per day were positively correlated with the infants’ internalizing problem behaviors. This indicates that as the infants stay longer in the child care center, it can relate to showing more internalizing problem behaviors. Second, the play environment, playing activity, and daily life nurturing factor, which are the sub-elements of the child care quality were negatively correlated with the internalizing problem behaviors. In other words, the better quality of the child care was related with showing less socio-emotional problem behaviors among infants. Third, when both quantity and the quality of the child care experiences were analyzed to predict infants socio-emotional problem behaviors, only the quality of the child care were shown to predict the internalizing problem behaviors. In sum, the hours of using the child care center and the quality of the child care center were significantly correlated with infants socio- emotional problem behaviors. However, when the relative predictability was examined, only the play environment and the daily life nurturing were the factors which significantly explained the internalizing problem behaviors of the infants.
주제어
#보육 이용경험 어린이집의 질적 수준 영아의 사회·정서적 문제행동 child care experiences the quality of the child care center socio-emotional problem behaviors
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.