자폐 스펙트럼 장애(ASD)의 사회적 상호작용 능력 손상이 이들의 얼굴 지각 과정에서의 결함과 관련이 있다는 연구들이 활발히 이루어지면서, ASD의 얼굴 지각 결함의 기제로 얼굴에 대한 전체 윤곽 처리의 어려움과 눈에 대한 회피 가설이 제기되었다. 이를 근거로 개발된 얼굴 지각 훈련 프로그램들은 두 가지 기제를 모두 반영하였거나 혹은 일부만 반영하였기에, 각 기제의 효과성을 직접적으로 비교하지 못했다는 한계가 있다. 본 연구에서는 얼굴에 대한 전체윤곽처리와 ...
자폐 스펙트럼 장애(ASD)의 사회적 상호작용 능력 손상이 이들의 얼굴 지각 과정에서의 결함과 관련이 있다는 연구들이 활발히 이루어지면서, ASD의 얼굴 지각 결함의 기제로 얼굴에 대한 전체 윤곽 처리의 어려움과 눈에 대한 회피 가설이 제기되었다. 이를 근거로 개발된 얼굴 지각 훈련 프로그램들은 두 가지 기제를 모두 반영하였거나 혹은 일부만 반영하였기에, 각 기제의 효과성을 직접적으로 비교하지 못했다는 한계가 있다. 본 연구에서는 얼굴에 대한 전체윤곽처리와 눈 맞춤 능력을 각각 훈련시키도록 기획된 컴퓨터 기반 훈련 프로그램을 개발하고, 그 상대적인 효과성을 대기집단과 비교하여 검정하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 자폐 스펙트럼 장애 진단 기준을 충족한 52명의 참가자를 눈 맞춤 훈련 집단, 전체 윤곽 처리 훈련 집단, 대기 집단에 각각 할당하여 60일간의 컴퓨터 훈련을 진행하였으며, 훈련 전후로 얼굴 지각 능력을 측정하는 컴퓨터 과제와 설문들을 실시하였다. 연구 결과, 눈 맞춤 훈련을 받은 집단은 훈련 후 눈 부분을 기반으로 얼굴 정체성을 재인하는 능력이 유의미하게 향상되었고, 전체 윤곽 처리 훈련을 받은 집단은 일상에서의 얼굴 표정 지각 능력과 타인과의 눈 맞춤 능력이 향상되었다. 연구 결과를 바탕으로 각 기제의 서로 다른 효과성에 대해 논의하였으며, 지각 수준의 사회성 훈련 패러다임의 근거 기반 치료화 및 향후 얼굴 지각 훈련 프로그램 제작 방향을 제시하였다.
자폐 스펙트럼 장애(ASD)의 사회적 상호작용 능력 손상이 이들의 얼굴 지각 과정에서의 결함과 관련이 있다는 연구들이 활발히 이루어지면서, ASD의 얼굴 지각 결함의 기제로 얼굴에 대한 전체 윤곽 처리의 어려움과 눈에 대한 회피 가설이 제기되었다. 이를 근거로 개발된 얼굴 지각 훈련 프로그램들은 두 가지 기제를 모두 반영하였거나 혹은 일부만 반영하였기에, 각 기제의 효과성을 직접적으로 비교하지 못했다는 한계가 있다. 본 연구에서는 얼굴에 대한 전체윤곽처리와 눈 맞춤 능력을 각각 훈련시키도록 기획된 컴퓨터 기반 훈련 프로그램을 개발하고, 그 상대적인 효과성을 대기집단과 비교하여 검정하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 자폐 스펙트럼 장애 진단 기준을 충족한 52명의 참가자를 눈 맞춤 훈련 집단, 전체 윤곽 처리 훈련 집단, 대기 집단에 각각 할당하여 60일간의 컴퓨터 훈련을 진행하였으며, 훈련 전후로 얼굴 지각 능력을 측정하는 컴퓨터 과제와 설문들을 실시하였다. 연구 결과, 눈 맞춤 훈련을 받은 집단은 훈련 후 눈 부분을 기반으로 얼굴 정체성을 재인하는 능력이 유의미하게 향상되었고, 전체 윤곽 처리 훈련을 받은 집단은 일상에서의 얼굴 표정 지각 능력과 타인과의 눈 맞춤 능력이 향상되었다. 연구 결과를 바탕으로 각 기제의 서로 다른 효과성에 대해 논의하였으며, 지각 수준의 사회성 훈련 패러다임의 근거 기반 치료화 및 향후 얼굴 지각 훈련 프로그램 제작 방향을 제시하였다.
As research on the relationship between impaired social interaction ability in autistic spectrum disorder(ASD) and difficulty in facial recognition is actively being done, the hypothesis on holistic processing of the face and avoidance of the eyes has been raised as a mechanism behind the difficulty...
As research on the relationship between impaired social interaction ability in autistic spectrum disorder(ASD) and difficulty in facial recognition is actively being done, the hypothesis on holistic processing of the face and avoidance of the eyes has been raised as a mechanism behind the difficulty in facial recognition characteristic to ASD. Facial perception training programs that have been developed on the basis of the mentioned hypothesis only reflect one mechanism, or partially reflect the two mechanisms, and therefore have the limitation of not being able to directly compare the effectiveness of each mechanism. The purpose of this study was to develop a computer-based training program designed to train in holistic processing of the face and eye contact ability, and to compare its relative effectiveness to a control group. For this purpose, 52 participants who met the ASD diagnosis criteria were each assigned to either the holistic processing training group, the eye contact training group, or the control group. The computer training consisted of 60 days, and computer tasks and questionnaires were conducted before and after the training to measure facial perception ability. After training, the eye contact training group showed significantly increased facial identity recognition based on the eye area, and the holistic processing training group showed significantly increased eye contact ability and facial expression recognition in daily life. Based on these results, the differing training effectiveness of each mechanism are discussed, and evidence based treatments and future directions of face perception training programs of the social training paradigm are suggested.
As research on the relationship between impaired social interaction ability in autistic spectrum disorder(ASD) and difficulty in facial recognition is actively being done, the hypothesis on holistic processing of the face and avoidance of the eyes has been raised as a mechanism behind the difficulty in facial recognition characteristic to ASD. Facial perception training programs that have been developed on the basis of the mentioned hypothesis only reflect one mechanism, or partially reflect the two mechanisms, and therefore have the limitation of not being able to directly compare the effectiveness of each mechanism. The purpose of this study was to develop a computer-based training program designed to train in holistic processing of the face and eye contact ability, and to compare its relative effectiveness to a control group. For this purpose, 52 participants who met the ASD diagnosis criteria were each assigned to either the holistic processing training group, the eye contact training group, or the control group. The computer training consisted of 60 days, and computer tasks and questionnaires were conducted before and after the training to measure facial perception ability. After training, the eye contact training group showed significantly increased facial identity recognition based on the eye area, and the holistic processing training group showed significantly increased eye contact ability and facial expression recognition in daily life. Based on these results, the differing training effectiveness of each mechanism are discussed, and evidence based treatments and future directions of face perception training programs of the social training paradigm are suggested.
주제어
#얼굴 지각 훈련 자폐 스펙트럼 장애 눈 맞춤 전체 윤곽 처리(holistic process) 사회성 훈련 autism spectrum disorder(ASD) social training computer-based treatment face perception training eye contact holistic processing
학위논문 정보
저자
오동현
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
심리학과
지도교수
정경미
발행연도
2018
총페이지
iii, 54장
키워드
얼굴 지각 훈련 자폐 스펙트럼 장애 눈 맞춤 전체 윤곽 처리(holistic process) 사회성 훈련 autism spectrum disorder(ASD) social training computer-based treatment face perception training eye contact holistic processing
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.