[학위논문]Program annotation : L. v. Beethoven violin sonata no. 8 in G major, Op. 30 no. 3N. Paganini ‘La Campanella’ for violin and piano R. Schumann violin sonata no.1 in a minor, Op. 105원문보기
본 논문은 본인의 석사과정 졸업연주 프로그램인《베토벤 바이올린 소나타 8번 G장조 (L. v. Beethoven Violin sonata No.8, Op.30 No.3)》와 《파가니니의 라 캄파넬라 (Paganini ‘La Campanella’ for Violin and Piano)》, 그리고 《슈만 바이올린 소나타 1번 a단조 (R. Schumann Violin Sonata No.1 in a minor, Op.105)》의 각 작곡가와 작품에 ...
본 논문은 본인의 석사과정 졸업연주 프로그램인《베토벤 바이올린 소나타 8번 G장조 (L. v. Beethoven Violin sonata No.8, Op.30 No.3)》와 《파가니니의 라 캄파넬라 (Paganini ‘La Campanella’ for Violin and Piano)》, 그리고 《슈만 바이올린 소나타 1번 a단조 (R. Schumann Violin Sonata No.1 in a minor, Op.105)》의 각 작곡가와 작품에 대한 연구이다. 본 논문의 연구목적은 작곡가의 일생, 작곡 배경, 그리고 작품이 작곡 된 시대의 상황 등이 곡에 미친 영향을 연구하여 본인의 졸업연주에 도움을 받기 위함이다. 루드비히 판 베토벤(L. v. Beethoven, 1770~1827)은 고전시대와 낭만 시대를 연결해주는 과도기적 인물로서 하이든, 모차르트와 함께 위대한 작곡가들 중 한명이다. 그는 모두 10개의 바이올린 소나타를 작곡했는데 그 중 Op.12~Op.30인 8개 작품은 Beethoven의 작품시기 제 1기(1798~1802)에 작곡되었다. 베토벤의 초기 작품인 Violin Sonata No.8, Op.30 No.3을 분석하고 작곡가의 배경과 여러 가지 음악적 특징을 연구하려고 한다. 또한 곡의 전체적인 구조를 이해하고 더 나아가 연주함에 있어서 도움이 되고자 한다. 니콜로 파가니니 (Niccolo Paganini, 1782-1840)는 낭만주의 시대의 대표적인 바이올린 연주자이자 작곡가이다. 파가니니는 바이올린 주법의 역사와 음악사에 있어서 중요한 위치를 차지하고 있고, 당시의 바이올린 테크닉을 토대로 그 시대의 바이올린니스트들이 생각지도 못했던 고난이도의 여러 가지 테크닉을 만들어냈다. 라 캄파넬라(La Campanella)의 원곡은 파가니니의 바이올린 협주곡 제2번의 마지막 악장‘종소리 같은 론도’ 이며 이 곡을 통해 파가니니의 여러 가지 바이올린 주법들을 분석하고자 한다. 로버트 슈만 (R. Schumann, 1810-1856)은 다양한 문학관련 활동을 하며 낭만주의 음악관 형성에 기여한 피아니스트 겸 작곡가이다. 슈만의 살아온 인생을 살펴보고 그가 작곡한 3개의 바이올린 소나타 중 1번에 쓰인 형식과 피아노와 바이올린의 절묘한 조화, 표현방식, 선율, 조성 등을 분석하고자 한다.
본 논문은 본인의 석사과정 졸업연주 프로그램인《베토벤 바이올린 소나타 8번 G장조 (L. v. Beethoven Violin sonata No.8, Op.30 No.3)》와 《파가니니의 라 캄파넬라 (Paganini ‘La Campanella’ for Violin and Piano)》, 그리고 《슈만 바이올린 소나타 1번 a단조 (R. Schumann Violin Sonata No.1 in a minor, Op.105)》의 각 작곡가와 작품에 대한 연구이다. 본 논문의 연구목적은 작곡가의 일생, 작곡 배경, 그리고 작품이 작곡 된 시대의 상황 등이 곡에 미친 영향을 연구하여 본인의 졸업연주에 도움을 받기 위함이다. 루드비히 판 베토벤(L. v. Beethoven, 1770~1827)은 고전시대와 낭만 시대를 연결해주는 과도기적 인물로서 하이든, 모차르트와 함께 위대한 작곡가들 중 한명이다. 그는 모두 10개의 바이올린 소나타를 작곡했는데 그 중 Op.12~Op.30인 8개 작품은 Beethoven의 작품시기 제 1기(1798~1802)에 작곡되었다. 베토벤의 초기 작품인 Violin Sonata No.8, Op.30 No.3을 분석하고 작곡가의 배경과 여러 가지 음악적 특징을 연구하려고 한다. 또한 곡의 전체적인 구조를 이해하고 더 나아가 연주함에 있어서 도움이 되고자 한다. 니콜로 파가니니 (Niccolo Paganini, 1782-1840)는 낭만주의 시대의 대표적인 바이올린 연주자이자 작곡가이다. 파가니니는 바이올린 주법의 역사와 음악사에 있어서 중요한 위치를 차지하고 있고, 당시의 바이올린 테크닉을 토대로 그 시대의 바이올린니스트들이 생각지도 못했던 고난이도의 여러 가지 테크닉을 만들어냈다. 라 캄파넬라(La Campanella)의 원곡은 파가니니의 바이올린 협주곡 제2번의 마지막 악장‘종소리 같은 론도’ 이며 이 곡을 통해 파가니니의 여러 가지 바이올린 주법들을 분석하고자 한다. 로버트 슈만 (R. Schumann, 1810-1856)은 다양한 문학관련 활동을 하며 낭만주의 음악관 형성에 기여한 피아니스트 겸 작곡가이다. 슈만의 살아온 인생을 살펴보고 그가 작곡한 3개의 바이올린 소나타 중 1번에 쓰인 형식과 피아노와 바이올린의 절묘한 조화, 표현방식, 선율, 조성 등을 분석하고자 한다.
This thesis is a study of the graduation recital program, 《L. v. Beethoven Violin Sonata No.8 in G Major Op.30》, 《N. Paganini La Campanella for Violin and Piano》 and 《R. Schumann Violin Sonata No.1 in a minor Op.10 5》. The purpose of this dissertation is understanding more deeply of the pieces throu...
This thesis is a study of the graduation recital program, 《L. v. Beethoven Violin Sonata No.8 in G Major Op.30》, 《N. Paganini La Campanella for Violin and Piano》 and 《R. Schumann Violin Sonata No.1 in a minor Op.10 5》. The purpose of this dissertation is understanding more deeply of the pieces through the research of the composer’s life, historical background and analysis. L. v. Beethoven (1770~1827) is a vital figure of the transition period, linking the Classical to the Romantic era. One of the greatest composers alongside W. A. Mozart, Beethoven composed ten violin sonatas in total, in which his Op. 12 ~ Op. 30 compositions derive from his Early period (1798~1802). By analysing and undertaking research into the general background of the composer and the musical characteristics of Beethoven’s Violin Sonata No. 8, Op. 30/3, one gains a clearer understanding of the composer’s music world and an essential constituent of the performing arts. A leading violinist and composer of the Romantic era, N. Paganini (1782-1840), played an important role in the art of violin playing and the history of Western music. By taking existing violin techniques into account, Paganini was able to create new performing techniques. His famous work, ‘La Campanella’, is originally the last movement of his second violin concerto. This masterpiece was known as ‘Rondo of the little bell’and described the bell as a violin technique. Various violin techniques appear in this masterpiece and these will be closely observed. Furthermore, 'La Campanella' acted as an inspiration to many composers' composition process. R. Schumann (1810-1856) was not only a pianist and a composer who contributed towards the formation of Romantic music, but also took an active part in the literary movement. This study will observe Schumann’s life and his 1 st sonata from the three violin sonatas, providing a structural, tonal, and a melodical analysis. The exquisite combination of the piano and the violin, together with its form of expression, is also be analyzed.
This thesis is a study of the graduation recital program, 《L. v. Beethoven Violin Sonata No.8 in G Major Op.30》, 《N. Paganini La Campanella for Violin and Piano》 and 《R. Schumann Violin Sonata No.1 in a minor Op.10 5》. The purpose of this dissertation is understanding more deeply of the pieces through the research of the composer’s life, historical background and analysis. L. v. Beethoven (1770~1827) is a vital figure of the transition period, linking the Classical to the Romantic era. One of the greatest composers alongside W. A. Mozart, Beethoven composed ten violin sonatas in total, in which his Op. 12 ~ Op. 30 compositions derive from his Early period (1798~1802). By analysing and undertaking research into the general background of the composer and the musical characteristics of Beethoven’s Violin Sonata No. 8, Op. 30/3, one gains a clearer understanding of the composer’s music world and an essential constituent of the performing arts. A leading violinist and composer of the Romantic era, N. Paganini (1782-1840), played an important role in the art of violin playing and the history of Western music. By taking existing violin techniques into account, Paganini was able to create new performing techniques. His famous work, ‘La Campanella’, is originally the last movement of his second violin concerto. This masterpiece was known as ‘Rondo of the little bell’and described the bell as a violin technique. Various violin techniques appear in this masterpiece and these will be closely observed. Furthermore, 'La Campanella' acted as an inspiration to many composers' composition process. R. Schumann (1810-1856) was not only a pianist and a composer who contributed towards the formation of Romantic music, but also took an active part in the literary movement. This study will observe Schumann’s life and his 1 st sonata from the three violin sonatas, providing a structural, tonal, and a melodical analysis. The exquisite combination of the piano and the violin, together with its form of expression, is also be analyzed.
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