세계화, 정보화, 지식화로 특정 지어지는 21세기 환경변화는 결국 기업에도 막대한 영향을 미치게 되고, 이와 같은 급변하는 환경에서는 기업의 생존과 경쟁 우위를 유지하기 위하여 조직은 스스로 능동적으로 대처해 나갈 수 있는 능력이 요구되며, 부단한 자기쇄신을 추구하는 방법을 학습하는 학습조직은 21세기 지식 기반사회에서 기업의 생존전략으로 여겨지게 된다. 학습은 기업의 존속 및 발전을 위해서 필요할 뿐만 아니라,인구의 고학력화와 고령화 그리고 지식, 기술의 다양화, 전문화에 따른 평생학습 사회로의 이행으로 구성원의 자기계발 요구가 높아지고 있으므로 조직구성원 측면에서도 필요하다. 학습조직은 오래 전부터 많은 학자들에 의하여 그 중요성이 강조되어 왔으며, 본격적인 논의가 활발하게 시작된 것은 최근의 일이다 즉,현재의 ...
세계화, 정보화, 지식화로 특정 지어지는 21세기 환경변화는 결국 기업에도 막대한 영향을 미치게 되고, 이와 같은 급변하는 환경에서는 기업의 생존과 경쟁 우위를 유지하기 위하여 조직은 스스로 능동적으로 대처해 나갈 수 있는 능력이 요구되며, 부단한 자기쇄신을 추구하는 방법을 학습하는 학습조직은 21세기 지식 기반사회에서 기업의 생존전략으로 여겨지게 된다. 학습은 기업의 존속 및 발전을 위해서 필요할 뿐만 아니라,인구의 고학력화와 고령화 그리고 지식, 기술의 다양화, 전문화에 따른 평생학습 사회로의 이행으로 구성원의 자기계발 요구가 높아지고 있으므로 조직구성원 측면에서도 필요하다. 학습조직은 오래 전부터 많은 학자들에 의하여 그 중요성이 강조되어 왔으며, 본격적인 논의가 활발하게 시작된 것은 최근의 일이다 즉,현재의 지식경제 사회로의 패러다임의 변화는 건설업 분야에서도 종래의 학습패턴이나 단순 지식만으로는 경쟁력을 가질 수 없으며,지식 관련 요소의 투입으로 경쟁력을 확보할 수밖에 없슴을 시사하고 있다. 그러나 대부분의 학습조직에 관련된 연구들이 제조업, 금융업 등 비건설업 종사자를 대상으로 수행하였고,건설기업의 조직 구성원을 대상으로 한 연구는 거의 없다. 따라서 이러한 시각에 입각하여 건설기업의 학습조직과 그 성과와의 판계를 실중적으로 검증하고,이를 통한 건설기업의 학습조직울 구축하는데 효과적인 학습조직 성공요인올 모색할 필요성이 있다. 본 연구는 학습조직의 선행연구자들의 연구를 토대로 크게 건설기업에서 학습조직 운영의 도입효과에 영향을 미칠 것이라는 판단요인을 선정하였으며, 이렇게 형성된 학습조직 운영시스템이 직무성과, 직무만족, 조직몰입 그리고 궁극적으로는 경영성과 창출로 나타남을 분석하였다. 본 논문은 건설기업의 학습조직 성공요인 중 학습조직올 구축하고 그 성과톨 보다 빠르게 내도록 하는데 필요 불가결한 요인으로 학습조직 중 문제해결형 학습조직과 경영 성과의 관계를 실증적으로 연구하였다. 본 연구는 모형과 가설을 검증하기 위하여 설문조사를 수행하였으며, 측정도구는 대부분 선행연구에서 사용되고 검증된 측정도구를 활용하였다. 건설기업의 본사/현장 관리자 총 210개의 유효한 표본이 본 연구의 가설과 모형을 검증하는데 이용되었고, 자료의 분석은 요인들의 확인적 요인분석 및 연구모형에 대한 분석을 위해서 Amos를 이용한 구조방정식 모델 분석(Structural Equation Model Analysis)을 실시하였다. 연구 모형과 가설 검증에 앞서 사용된 요인들에 대해 기술통계분석과 상관관계 분석을 하고 2차 요인분석, 신뢰도분석을 통해 수렴타당성과 판별타당성을 확인하였다. 이러한 결과는 문제해결형 학습조직이 시공능력 평가순위 규모가 큰 건설기업올 중심으로 형성되고 있는데, 시공능력 평가가 큰 기업은 중소기업보다 인력과 조직이 잘 갖춰져 있기 때문인 것으로 판단된다. 한편, 이상의 논의로 미루어보아 학습성과도 기업의 규모에 따라 차이가 날 수 있을 것으로 추론된다. 본 연구는 더불어 건설기업에 있어서는 학습조직 중 문제해결형 학습조직이 기업의 경영성과 측면에서 중요한 영향을 미친다는 점과 학습조직을 운영하고 있는 건설기업에서 학습조직 운영시스템을 통한 직무성과, 직무만족 더 나아가 경영성과에 긍정적 영향을 미치는데 관계규명으로 학문적 연구 의의가 있다고 할 수 있으며, 이를 기반으로 건설기업의 핵심역량을 바탕으로 전략 수립의 실무적 시사점을 도출하였다고 할 수 있다.
세계화, 정보화, 지식화로 특정 지어지는 21세기 환경변화는 결국 기업에도 막대한 영향을 미치게 되고, 이와 같은 급변하는 환경에서는 기업의 생존과 경쟁 우위를 유지하기 위하여 조직은 스스로 능동적으로 대처해 나갈 수 있는 능력이 요구되며, 부단한 자기쇄신을 추구하는 방법을 학습하는 학습조직은 21세기 지식 기반사회에서 기업의 생존전략으로 여겨지게 된다. 학습은 기업의 존속 및 발전을 위해서 필요할 뿐만 아니라,인구의 고학력화와 고령화 그리고 지식, 기술의 다양화, 전문화에 따른 평생학습 사회로의 이행으로 구성원의 자기계발 요구가 높아지고 있으므로 조직구성원 측면에서도 필요하다. 학습조직은 오래 전부터 많은 학자들에 의하여 그 중요성이 강조되어 왔으며, 본격적인 논의가 활발하게 시작된 것은 최근의 일이다 즉,현재의 지식경제 사회로의 패러다임의 변화는 건설업 분야에서도 종래의 학습패턴이나 단순 지식만으로는 경쟁력을 가질 수 없으며,지식 관련 요소의 투입으로 경쟁력을 확보할 수밖에 없슴을 시사하고 있다. 그러나 대부분의 학습조직에 관련된 연구들이 제조업, 금융업 등 비건설업 종사자를 대상으로 수행하였고,건설기업의 조직 구성원을 대상으로 한 연구는 거의 없다. 따라서 이러한 시각에 입각하여 건설기업의 학습조직과 그 성과와의 판계를 실중적으로 검증하고,이를 통한 건설기업의 학습조직울 구축하는데 효과적인 학습조직 성공요인올 모색할 필요성이 있다. 본 연구는 학습조직의 선행연구자들의 연구를 토대로 크게 건설기업에서 학습조직 운영의 도입효과에 영향을 미칠 것이라는 판단요인을 선정하였으며, 이렇게 형성된 학습조직 운영시스템이 직무성과, 직무만족, 조직몰입 그리고 궁극적으로는 경영성과 창출로 나타남을 분석하였다. 본 논문은 건설기업의 학습조직 성공요인 중 학습조직올 구축하고 그 성과톨 보다 빠르게 내도록 하는데 필요 불가결한 요인으로 학습조직 중 문제해결형 학습조직과 경영 성과의 관계를 실증적으로 연구하였다. 본 연구는 모형과 가설을 검증하기 위하여 설문조사를 수행하였으며, 측정도구는 대부분 선행연구에서 사용되고 검증된 측정도구를 활용하였다. 건설기업의 본사/현장 관리자 총 210개의 유효한 표본이 본 연구의 가설과 모형을 검증하는데 이용되었고, 자료의 분석은 요인들의 확인적 요인분석 및 연구모형에 대한 분석을 위해서 Amos를 이용한 구조방정식 모델 분석(Structural Equation Model Analysis)을 실시하였다. 연구 모형과 가설 검증에 앞서 사용된 요인들에 대해 기술통계분석과 상관관계 분석을 하고 2차 요인분석, 신뢰도분석을 통해 수렴타당성과 판별타당성을 확인하였다. 이러한 결과는 문제해결형 학습조직이 시공능력 평가순위 규모가 큰 건설기업올 중심으로 형성되고 있는데, 시공능력 평가가 큰 기업은 중소기업보다 인력과 조직이 잘 갖춰져 있기 때문인 것으로 판단된다. 한편, 이상의 논의로 미루어보아 학습성과도 기업의 규모에 따라 차이가 날 수 있을 것으로 추론된다. 본 연구는 더불어 건설기업에 있어서는 학습조직 중 문제해결형 학습조직이 기업의 경영성과 측면에서 중요한 영향을 미친다는 점과 학습조직을 운영하고 있는 건설기업에서 학습조직 운영시스템을 통한 직무성과, 직무만족 더 나아가 경영성과에 긍정적 영향을 미치는데 관계규명으로 학문적 연구 의의가 있다고 할 수 있으며, 이를 기반으로 건설기업의 핵심역량을 바탕으로 전략 수립의 실무적 시사점을 도출하였다고 할 수 있다.
Environmental changes of the 21st century, specialized by globalization, informatization, and intellectualuzation make a huge effect on companies. In the environment rapidly changed, organization is required to cultivate an ability to deal with for themselves so as to maintain their survival and com...
Environmental changes of the 21st century, specialized by globalization, informatization, and intellectualuzation make a huge effect on companies. In the environment rapidly changed, organization is required to cultivate an ability to deal with for themselves so as to maintain their survival and competitive advantage. Learning organization who continuously studies the method of self renovation is considered as survival strategy of company in knowledge based society of the 21st century. Learning is necessary for not only survival and development of company but also members of organization as demands of self-development of members are increasing due to high level of education, aging, diversity of knowledge and technology, and transfer to lifelong learning society by professionalism. The importance of learning organization has been emphasized by many scholars for a long time and the discussion started actively at present. In other words, changes of paradigm to current society of knowledge economy cannot have competitiveness with just existing learning pattern or simple knowledge in construction area and it implies that competitiveness cannot help being secured by inserting knowledge related factors. However, most of studies related to learning organization were conducted for non-construction works such as manufacturing industry, financial industry, etc. and there is few study for organizational members of construction company. Therefore, from the angle, relations between construction company's learning organization and the outcomes were verified positively and it's necessary to seek effective successful factors of learning organization for establishing learning organization of construction company. This research selected judging factors making an effect on introduction effects of learning organization management in construction company based on the studies of precedent researchers of learning organization and analyzed the learning organization management system makes job performance, job satisfaction, organizational commitment, and ultimately creation of management outcomes. This thesis positively studied on relations between problem-solving learning organization among learning organizations and management outcomes as a necessary factor that establishes learning organization and makes the outcomes more rapidly among the learning organization successive factors of construction company. This study conducted survey so as to verify model and hypothesis and most of measuring tools were utilized and verified in precedent studies. Total 210 valid specimen of headquarter/field managers of construction company were used to verify hypothesis and model of this research and for the analysis of materials, Structural Equation Model Analysis with Amos was conducted for confirmative factor analysis of factors sand analysis of research model. Before verification of research model and hypothesis, descriptive statistical analysis and correlative analysis were conducted for used factors and convergent validity and judgement validity were confirmed by the second factor analysis and credibility analysis.
Environmental changes of the 21st century, specialized by globalization, informatization, and intellectualuzation make a huge effect on companies. In the environment rapidly changed, organization is required to cultivate an ability to deal with for themselves so as to maintain their survival and competitive advantage. Learning organization who continuously studies the method of self renovation is considered as survival strategy of company in knowledge based society of the 21st century. Learning is necessary for not only survival and development of company but also members of organization as demands of self-development of members are increasing due to high level of education, aging, diversity of knowledge and technology, and transfer to lifelong learning society by professionalism. The importance of learning organization has been emphasized by many scholars for a long time and the discussion started actively at present. In other words, changes of paradigm to current society of knowledge economy cannot have competitiveness with just existing learning pattern or simple knowledge in construction area and it implies that competitiveness cannot help being secured by inserting knowledge related factors. However, most of studies related to learning organization were conducted for non-construction works such as manufacturing industry, financial industry, etc. and there is few study for organizational members of construction company. Therefore, from the angle, relations between construction company's learning organization and the outcomes were verified positively and it's necessary to seek effective successful factors of learning organization for establishing learning organization of construction company. This research selected judging factors making an effect on introduction effects of learning organization management in construction company based on the studies of precedent researchers of learning organization and analyzed the learning organization management system makes job performance, job satisfaction, organizational commitment, and ultimately creation of management outcomes. This thesis positively studied on relations between problem-solving learning organization among learning organizations and management outcomes as a necessary factor that establishes learning organization and makes the outcomes more rapidly among the learning organization successive factors of construction company. This study conducted survey so as to verify model and hypothesis and most of measuring tools were utilized and verified in precedent studies. Total 210 valid specimen of headquarter/field managers of construction company were used to verify hypothesis and model of this research and for the analysis of materials, Structural Equation Model Analysis with Amos was conducted for confirmative factor analysis of factors sand analysis of research model. Before verification of research model and hypothesis, descriptive statistical analysis and correlative analysis were conducted for used factors and convergent validity and judgement validity were confirmed by the second factor analysis and credibility analysis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.