공유경제 서비스는 중국에서 빠르게 성장하고 있다. 중국 공유경제 서비스 업체들은 2014년 본격적으로 활성화된 이후 거대한 스마트폰 이용자를 기반으로 급성장하고 있다. 본 연구는 중국에서 공유경제 서비스의 대표적인 성공사례인 공유자전거를 중심으로 소비자 가치와 지속이용의도 간의 관계를 분석하였다. 그리고 만족도가 소비자 가치와 지속이용의도의 관계에서 매개효과를 파악하였다. 그중에서 소비자 가치는 ...
공유경제 서비스는 중국에서 빠르게 성장하고 있다. 중국 공유경제 서비스 업체들은 2014년 본격적으로 활성화된 이후 거대한 스마트폰 이용자를 기반으로 급성장하고 있다. 본 연구는 중국에서 공유경제 서비스의 대표적인 성공사례인 공유자전거를 중심으로 소비자 가치와 지속이용의도 간의 관계를 분석하였다. 그리고 만족도가 소비자 가치와 지속이용의도의 관계에서 매개효과를 파악하였다. 그중에서 소비자 가치는 기능적 가치, 사회적 가치, 경험적 가치, 비용적 가치 4가지로 나누어 조사하였다. 본 연구는 선행연구를 바탕으로 각 변수들을 도출하여 연구모형을 설계하여 가설을 설정하였다. 독립변수인 기능적 가치, 사회적 가치, 경험적 가치 그리고 비용적 가치에 대해 살펴보았고 이러한 관계가 매개변수인 만족도에 영향을 줄 뿐만 아니라 종속변수인 지속이용의도에도 영향을 주는지에 대해 연구하기 위해 연구가설을 설정하였다. 가설을 검증하기 위해 최종적으로 281명의 중국 시민대상으로 설문조사를 하였고SPSS 22.0로 회귀분석을 실시하였다. 분석결과는 기능적 가치는 만족도, 지속이용의도에 모두 유의한 영향을 미친 것으로 나타났다. 사회적 가치는 만족도, 지속이용의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 경험적 가치는 만족도에 영향을 미치지 않지만 지속이용의도에 유의한 영향을 미친 것으로 나타났다. 비용적 가치는 만족도, 지속이용의도에 모두 유의한 영향을 미친 것으로 나타났다. 만족도는 기능적 가치, 비용적 가치와 지속이용의도 간의 매개효과를 보이고 사회적 가치, 경험적 가치와 지속이용의도 간의 매개효과가 없는 것으로 나타났다. 연구결과에 근거한 시사점은 다음과 같다. 공유경제 서비스 업체들은 최대한 소비자들의 다양한 요구를 총족시키고 불필요한 서비스를 줄이고 더 많은 잠재 소비자들을 이끌 수 있다. 그리고 편리성, 가성비, 개인적 투자 등을 중시하는 현시대의 소비패턴의 변화가 작용했을 것으로 보인다. 또한 공유경제 서비스 업체들은 홍보활동을 개발하는 것을 통해서 시민들에게 자원을 효율적으로 이용하는 것의 이점과 환경 보호의 필요성을 상기시킬 수 있으면서 공유경제 확산을 촉진시킬 수 있다. 마지막으로 공유경제 서비스 업체들은 산업의 기존 권익보호 및 정부 차원의 적극적인 해결방안 모색을 통해 지속적으로 개선 및 발전할 것으로 기대한다.
공유경제 서비스는 중국에서 빠르게 성장하고 있다. 중국 공유경제 서비스 업체들은 2014년 본격적으로 활성화된 이후 거대한 스마트폰 이용자를 기반으로 급성장하고 있다. 본 연구는 중국에서 공유경제 서비스의 대표적인 성공사례인 공유자전거를 중심으로 소비자 가치와 지속이용의도 간의 관계를 분석하였다. 그리고 만족도가 소비자 가치와 지속이용의도의 관계에서 매개효과를 파악하였다. 그중에서 소비자 가치는 기능적 가치, 사회적 가치, 경험적 가치, 비용적 가치 4가지로 나누어 조사하였다. 본 연구는 선행연구를 바탕으로 각 변수들을 도출하여 연구모형을 설계하여 가설을 설정하였다. 독립변수인 기능적 가치, 사회적 가치, 경험적 가치 그리고 비용적 가치에 대해 살펴보았고 이러한 관계가 매개변수인 만족도에 영향을 줄 뿐만 아니라 종속변수인 지속이용의도에도 영향을 주는지에 대해 연구하기 위해 연구가설을 설정하였다. 가설을 검증하기 위해 최종적으로 281명의 중국 시민대상으로 설문조사를 하였고SPSS 22.0로 회귀분석을 실시하였다. 분석결과는 기능적 가치는 만족도, 지속이용의도에 모두 유의한 영향을 미친 것으로 나타났다. 사회적 가치는 만족도, 지속이용의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 경험적 가치는 만족도에 영향을 미치지 않지만 지속이용의도에 유의한 영향을 미친 것으로 나타났다. 비용적 가치는 만족도, 지속이용의도에 모두 유의한 영향을 미친 것으로 나타났다. 만족도는 기능적 가치, 비용적 가치와 지속이용의도 간의 매개효과를 보이고 사회적 가치, 경험적 가치와 지속이용의도 간의 매개효과가 없는 것으로 나타났다. 연구결과에 근거한 시사점은 다음과 같다. 공유경제 서비스 업체들은 최대한 소비자들의 다양한 요구를 총족시키고 불필요한 서비스를 줄이고 더 많은 잠재 소비자들을 이끌 수 있다. 그리고 편리성, 가성비, 개인적 투자 등을 중시하는 현시대의 소비패턴의 변화가 작용했을 것으로 보인다. 또한 공유경제 서비스 업체들은 홍보활동을 개발하는 것을 통해서 시민들에게 자원을 효율적으로 이용하는 것의 이점과 환경 보호의 필요성을 상기시킬 수 있으면서 공유경제 확산을 촉진시킬 수 있다. 마지막으로 공유경제 서비스 업체들은 산업의 기존 권익보호 및 정부 차원의 적극적인 해결방안 모색을 통해 지속적으로 개선 및 발전할 것으로 기대한다.
Sharing economy services are growing rapidly in China. Sharing economy services providers in China have been booming since 2014 and have grown rapidly based on huge smartphone users. This study analyzes the relationship between consumer values, satisfactions, and sustainable use intentions, focusing...
Sharing economy services are growing rapidly in China. Sharing economy services providers in China have been booming since 2014 and have grown rapidly based on huge smartphone users. This study analyzes the relationship between consumer values, satisfactions, and sustainable use intentions, focusing on sharing bicycle, which is a successful example of sharing economy services in China. And try to grasp the mediating effects of satisfactions on the relationship between consumer values and sustainable use intentions. Consumer values are divided into functional value, social value, experiential value, and cost value. In this study, hypotheses were set by designing research model by deriving each variables based on previous research. In order to study the effect of independent variables, such as functional value, social value, experiential value and cost value, not only on the satisfactions of the media variabler but also on the stainable use intentions of dependent variable, respectively. In order to verify the hypothesis, a regression analysis was conducted with SPSS 22.0 through questionnaires to 281 Chinese citizens. The results showed that functional value had a significant effect on satisfactions and sustainable use intentions. The results showed that functional value had a significant effect on satisfactions and sustainable use intentions. Social values did not affect satisfactions and sustainable use intentions. Experiential value did not affect satisfaction, but it showed significant influence on the sustainable use intentions. The value of cost was found to have a significant effect on satisfactions and sustainable use intentions. Satisfactions have a mediating effect between functional value, cost value and sustainable use intentions, and there was no mediating effect between social value, experiential value and sustainable use intentions. Based on the results, the implications are as follows, sharing economy services providers can maximize the diverse needs of consumers, and reduce unnecessary services and attract more potential consumers. And it seems that the consumption patterns of the present time, which emphasize convenience, cost effectiveness, and personal investment. And by developing public relations activities on the social level, it is possible to remind the citizens of the advantages of efficient use of resources, the necessity of protecting the environment, and the promotion of the spread of sharing economy services. Finally, sharing economy services companies expect to continue to improve and develop through protection of the existing rights of the industry and seeking active solutions at the government level.
Sharing economy services are growing rapidly in China. Sharing economy services providers in China have been booming since 2014 and have grown rapidly based on huge smartphone users. This study analyzes the relationship between consumer values, satisfactions, and sustainable use intentions, focusing on sharing bicycle, which is a successful example of sharing economy services in China. And try to grasp the mediating effects of satisfactions on the relationship between consumer values and sustainable use intentions. Consumer values are divided into functional value, social value, experiential value, and cost value. In this study, hypotheses were set by designing research model by deriving each variables based on previous research. In order to study the effect of independent variables, such as functional value, social value, experiential value and cost value, not only on the satisfactions of the media variabler but also on the stainable use intentions of dependent variable, respectively. In order to verify the hypothesis, a regression analysis was conducted with SPSS 22.0 through questionnaires to 281 Chinese citizens. The results showed that functional value had a significant effect on satisfactions and sustainable use intentions. The results showed that functional value had a significant effect on satisfactions and sustainable use intentions. Social values did not affect satisfactions and sustainable use intentions. Experiential value did not affect satisfaction, but it showed significant influence on the sustainable use intentions. The value of cost was found to have a significant effect on satisfactions and sustainable use intentions. Satisfactions have a mediating effect between functional value, cost value and sustainable use intentions, and there was no mediating effect between social value, experiential value and sustainable use intentions. Based on the results, the implications are as follows, sharing economy services providers can maximize the diverse needs of consumers, and reduce unnecessary services and attract more potential consumers. And it seems that the consumption patterns of the present time, which emphasize convenience, cost effectiveness, and personal investment. And by developing public relations activities on the social level, it is possible to remind the citizens of the advantages of efficient use of resources, the necessity of protecting the environment, and the promotion of the spread of sharing economy services. Finally, sharing economy services companies expect to continue to improve and develop through protection of the existing rights of the industry and seeking active solutions at the government level.
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