본 연구의 목적은 청소년에 대한 봉사활동 조절초점동기와 인성과 봉사활동 간의 상관관계를 살펴보고, 청소년의 봉사활동에 대한 조절초점동기가 인성에 미치는 영향에서 봉사활동이 매개역할을 하는지 살펴보는 것이다. 이를 위해 수도권에 위치한 고등학교에 재학 중인 300명의 자료를 분석에 이용하였다. 봉사활동에 대한 조절초점동기를 측정하기 위하여 Lockwood, Jordan과 Kunda(2002)가 개발한 GRFM(General Regulatory Focus Measure)을 김주석과 이형권(2012)이 번안한 척도를 사용하였다. 원척도는 대학생을 대상으로 하였으며, 9점 Likert 척도를 사용하였다. 하지만 본 연구에서는 대상자가 고등학생임을 감안하여 이해하기 어렵다고 판단되는 일부 문항의 표현을 수정하고, 평가의 수월함을 위해 5점 Likert 척도로 수정하여 사용하였다. 인성을 측정하기 위하여 사용된 척도는 현주, 임소현, 한미영, 임현정, 손경원, 장가람(2014)이 개발한 KEDI 인성척도이다. 봉사활동은 봉사활동유무, 봉사활동시간, 봉사활동만족도로 측정하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조절초점동기(향상초점동기, ...
본 연구의 목적은 청소년에 대한 봉사활동 조절초점동기와 인성과 봉사활동 간의 상관관계를 살펴보고, 청소년의 봉사활동에 대한 조절초점동기가 인성에 미치는 영향에서 봉사활동이 매개역할을 하는지 살펴보는 것이다. 이를 위해 수도권에 위치한 고등학교에 재학 중인 300명의 자료를 분석에 이용하였다. 봉사활동에 대한 조절초점동기를 측정하기 위하여 Lockwood, Jordan과 Kunda(2002)가 개발한 GRFM(General Regulatory Focus Measure)을 김주석과 이형권(2012)이 번안한 척도를 사용하였다. 원척도는 대학생을 대상으로 하였으며, 9점 Likert 척도를 사용하였다. 하지만 본 연구에서는 대상자가 고등학생임을 감안하여 이해하기 어렵다고 판단되는 일부 문항의 표현을 수정하고, 평가의 수월함을 위해 5점 Likert 척도로 수정하여 사용하였다. 인성을 측정하기 위하여 사용된 척도는 현주, 임소현, 한미영, 임현정, 손경원, 장가람(2014)이 개발한 KEDI 인성척도이다. 봉사활동은 봉사활동유무, 봉사활동시간, 봉사활동만족도로 측정하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조절초점동기(향상초점동기, 예방초점동기)와 인성과의 관계에서 향상초점동기는 인성과 유의한 정적상관이 존재하였고, 인성의 모든 하위요인과도 유의한 정적상관이 존재하였다. 반면 예방초점동기는 인성과 유의한 상관관계가 없었으며, 인성의 하위요인에서 자기존중과 유의한 부적상관이 있었으나, 다른 하위요인과는 유의한 상관관계가 존재하지 않았다. 둘째, 조절초점동기와 봉사활동과의 관계에서 향상초점동기는 봉사활동유무, 봉사활동시간과 유의한 상관관계가 존재하지 않았으나, 봉사활동만족도와는 유의한 정적상관이 존재하였다. 반면 예방초점동기는 봉사활동유무, 봉사활동시간, 봉사활동만족도 모두 유의한 상관관계가 존재하지 않았다. 셋째, 봉사활동과 인성의 관계에서, 봉사활동유무, 봉사활동시간은 인성과 유의한 상관이 존재하지 않았다. 하지만 봉사활동만족도는 인성과 유의한 정적상관이 존재하였으며, 모든 인성의 하위요인과도 유의한 정적상관이 존재하였다. 넷째, 봉사활동의 조절초점동기가 인성에 미치는 영향에서 봉사활동의 매개효과를 분석한 결과 봉사활동유무, 봉사활동시간은 인성에 유의한 영향을 미치지 않았으므로 매개효과를 검증할 수 없었다. 봉사활동만족도는 향상초점동기가 인성에 미치는 영향에서 부분매개역할을 하는 것으로 나타났다. 반면 예방초점동기는 인성과 봉사활동만족도에 유의한 영향을 미치지 않았으므로 매개효과를 검증할 수 없었다. 본 연구의 의의는 봉사활동에 대한 조절초점동기가 청소년 인성에 미치는 영향에서 봉사활동의 매개효과를 토대로 살펴봄으로써 봉사활동의 동기와 봉사활동만족도의 중요성을 밝혀낸 것에 있다.
본 연구의 목적은 청소년에 대한 봉사활동 조절초점동기와 인성과 봉사활동 간의 상관관계를 살펴보고, 청소년의 봉사활동에 대한 조절초점동기가 인성에 미치는 영향에서 봉사활동이 매개역할을 하는지 살펴보는 것이다. 이를 위해 수도권에 위치한 고등학교에 재학 중인 300명의 자료를 분석에 이용하였다. 봉사활동에 대한 조절초점동기를 측정하기 위하여 Lockwood, Jordan과 Kunda(2002)가 개발한 GRFM(General Regulatory Focus Measure)을 김주석과 이형권(2012)이 번안한 척도를 사용하였다. 원척도는 대학생을 대상으로 하였으며, 9점 Likert 척도를 사용하였다. 하지만 본 연구에서는 대상자가 고등학생임을 감안하여 이해하기 어렵다고 판단되는 일부 문항의 표현을 수정하고, 평가의 수월함을 위해 5점 Likert 척도로 수정하여 사용하였다. 인성을 측정하기 위하여 사용된 척도는 현주, 임소현, 한미영, 임현정, 손경원, 장가람(2014)이 개발한 KEDI 인성척도이다. 봉사활동은 봉사활동유무, 봉사활동시간, 봉사활동만족도로 측정하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조절초점동기(향상초점동기, 예방초점동기)와 인성과의 관계에서 향상초점동기는 인성과 유의한 정적상관이 존재하였고, 인성의 모든 하위요인과도 유의한 정적상관이 존재하였다. 반면 예방초점동기는 인성과 유의한 상관관계가 없었으며, 인성의 하위요인에서 자기존중과 유의한 부적상관이 있었으나, 다른 하위요인과는 유의한 상관관계가 존재하지 않았다. 둘째, 조절초점동기와 봉사활동과의 관계에서 향상초점동기는 봉사활동유무, 봉사활동시간과 유의한 상관관계가 존재하지 않았으나, 봉사활동만족도와는 유의한 정적상관이 존재하였다. 반면 예방초점동기는 봉사활동유무, 봉사활동시간, 봉사활동만족도 모두 유의한 상관관계가 존재하지 않았다. 셋째, 봉사활동과 인성의 관계에서, 봉사활동유무, 봉사활동시간은 인성과 유의한 상관이 존재하지 않았다. 하지만 봉사활동만족도는 인성과 유의한 정적상관이 존재하였으며, 모든 인성의 하위요인과도 유의한 정적상관이 존재하였다. 넷째, 봉사활동의 조절초점동기가 인성에 미치는 영향에서 봉사활동의 매개효과를 분석한 결과 봉사활동유무, 봉사활동시간은 인성에 유의한 영향을 미치지 않았으므로 매개효과를 검증할 수 없었다. 봉사활동만족도는 향상초점동기가 인성에 미치는 영향에서 부분매개역할을 하는 것으로 나타났다. 반면 예방초점동기는 인성과 봉사활동만족도에 유의한 영향을 미치지 않았으므로 매개효과를 검증할 수 없었다. 본 연구의 의의는 봉사활동에 대한 조절초점동기가 청소년 인성에 미치는 영향에서 봉사활동의 매개효과를 토대로 살펴봄으로써 봉사활동의 동기와 봉사활동만족도의 중요성을 밝혀낸 것에 있다.
The main purposes of this study were to examine the corelation of regulatory focus motivation for youth volunteer activities, youth’s character and youth’s volunteer activities and to verify the mediating role of voluntary service on the effect of regulatory focus motivation for volunteer activities...
The main purposes of this study were to examine the corelation of regulatory focus motivation for youth volunteer activities, youth’s character and youth’s volunteer activities and to verify the mediating role of voluntary service on the effect of regulatory focus motivation for volunteer activities on youth character. For this study, 300 survey data from high school students in capital area of Korea were used for analysis. GRFM(General Regulatory Focus Measure), which was developed by Lockwood, Jordan and Kunda in 2002 and translated by Joosuk Kim and Hyungkwon Lee in 2012 was used for measuring the regulatory focus motivation. The GRFM was originally targeted at undergraduates and used 9-point Likert scale. Considering the subjects of this study were high schoolers, however, some difficult expressions of questionnaires for teenagers were adjusted and also modified 5-point Likert scale was applied to questionnaires for easier measurement. Volunteer activities were measured by experience, time and satisfaction of students' voluntary activities. Summaries of this study were as follow. First, there was a significant positive corelation between promotion focus motivation and youth character including all the sub factors of character. On the other hand, there was no significant corelation between prevention focus motivation and youth character. Except that there was negative corelation between prevention focus motivation and self-respect, no corelation existed with other sub factors of character. Second, promotion focus motivation wasn't corelated with the experience and time of volunteer activities but was significantly corelated with the satisfaction of volunteer activities. However, prevention focus motivation wasn't corelated with the experience, time and satisfaction of volunteer activities. Third, while youth character was not corelated with the volunteer activity experience and time, the volunteer activity satisfaction was positively corelated with youth character including all the sub factors of character. Fourth, the mediating effect of regulatory focus motivation on volunteer activities couldn't be verified because the experience and time of volunteer activities had no influence on youth character. The satisfaction of volunteer activities was partially mediated at the effect of promotion focus motivation on youth character. On the other hand, prevention focus motivation had no influence on youth character and the volunteer activity satisfaction, so that the mediating effect couldn't be verified. The significance of this study was verifying the importance of motivation and satisfaction of volunteer activities by examining the mediating effect of regulatory focus motivation for volunteer activities on youth character.
The main purposes of this study were to examine the corelation of regulatory focus motivation for youth volunteer activities, youth’s character and youth’s volunteer activities and to verify the mediating role of voluntary service on the effect of regulatory focus motivation for volunteer activities on youth character. For this study, 300 survey data from high school students in capital area of Korea were used for analysis. GRFM(General Regulatory Focus Measure), which was developed by Lockwood, Jordan and Kunda in 2002 and translated by Joosuk Kim and Hyungkwon Lee in 2012 was used for measuring the regulatory focus motivation. The GRFM was originally targeted at undergraduates and used 9-point Likert scale. Considering the subjects of this study were high schoolers, however, some difficult expressions of questionnaires for teenagers were adjusted and also modified 5-point Likert scale was applied to questionnaires for easier measurement. Volunteer activities were measured by experience, time and satisfaction of students' voluntary activities. Summaries of this study were as follow. First, there was a significant positive corelation between promotion focus motivation and youth character including all the sub factors of character. On the other hand, there was no significant corelation between prevention focus motivation and youth character. Except that there was negative corelation between prevention focus motivation and self-respect, no corelation existed with other sub factors of character. Second, promotion focus motivation wasn't corelated with the experience and time of volunteer activities but was significantly corelated with the satisfaction of volunteer activities. However, prevention focus motivation wasn't corelated with the experience, time and satisfaction of volunteer activities. Third, while youth character was not corelated with the volunteer activity experience and time, the volunteer activity satisfaction was positively corelated with youth character including all the sub factors of character. Fourth, the mediating effect of regulatory focus motivation on volunteer activities couldn't be verified because the experience and time of volunteer activities had no influence on youth character. The satisfaction of volunteer activities was partially mediated at the effect of promotion focus motivation on youth character. On the other hand, prevention focus motivation had no influence on youth character and the volunteer activity satisfaction, so that the mediating effect couldn't be verified. The significance of this study was verifying the importance of motivation and satisfaction of volunteer activities by examining the mediating effect of regulatory focus motivation for volunteer activities on youth character.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.