뮤지컬 <Rent>는 1900년대 뉴욕 맨해튼 이스트 빌리지를 배경으로 경제적으로 가난하고 정치적으로 소외된 예술가들의 꿈과 열정, 사랑의 갈등과 우정, 그리고 삶에 대한 희망을 묘사한 작품이다. 이 작품은 드라마 위주의 기존 뮤지컬과 달리 록(Rock), 탱고(Tango), 발라드(Ballad), 가스펠(Gospel), R&B 등 90년대 이후 대중음악의 모든 장르의 음악들이 다루어지고 있다. 이렇듯 과거 뮤지컬과는 다소 색다른 시도를 시작한 뮤지컬 <Rent>는 극중 인물에서도 에이즈나 동성애, 마약중독자, 스트립 걸(Stripper) 등 기존에 주목받지 않았던 인물유형들을 과감히 주연의 대열에 세웠다. 극중 대다수의 인물들이 이러한 특징을 지닌 가난한 예술가들이며, 돈을 가진 중산층이 그들의 예술을 이용하고 폄하하는 것에 대한 갈등과 저항을 배경으로 하는 작품이다. 본 연구는 뮤지컬 <Rent> 속 등장인물과 주요 사건을 미적 모더니티(Aesthetic modernity)와 예술적 ...
뮤지컬 <Rent>는 1900년대 뉴욕 맨해튼 이스트 빌리지를 배경으로 경제적으로 가난하고 정치적으로 소외된 예술가들의 꿈과 열정, 사랑의 갈등과 우정, 그리고 삶에 대한 희망을 묘사한 작품이다. 이 작품은 드라마 위주의 기존 뮤지컬과 달리 록(Rock), 탱고(Tango), 발라드(Ballad), 가스펠(Gospel), R&B 등 90년대 이후 대중음악의 모든 장르의 음악들이 다루어지고 있다. 이렇듯 과거 뮤지컬과는 다소 색다른 시도를 시작한 뮤지컬 <Rent>는 극중 인물에서도 에이즈나 동성애, 마약중독자, 스트립 걸(Stripper) 등 기존에 주목받지 않았던 인물유형들을 과감히 주연의 대열에 세웠다. 극중 대다수의 인물들이 이러한 특징을 지닌 가난한 예술가들이며, 돈을 가진 중산층이 그들의 예술을 이용하고 폄하하는 것에 대한 갈등과 저항을 배경으로 하는 작품이다. 본 연구는 뮤지컬 <Rent> 속 등장인물과 주요 사건을 미적 모더니티(Aesthetic modernity)와 예술적 아방가르드(Artistic avant-garde)라는 미학(美學, Aesthetics)적 개념의 관점에서 조명, 접근하고자 한다. 실상 미학은 오랫동안 대중문화 또는 대중예술을 미학에서 진지하게 다뤄야 하는 대상으로 간주하고자 하지 않았다. 하지만 슈스터만(Richard Shustermann, 1949~)의 주장처럼 대중예술은 우리의 미적 전통의 가장 중요한 규준들을 만족시킬 수 있을 뿐 아니라 우리의 전통적인 미적인 개념을 풍부하게 하고 개조할 수 있는 힘을 가졌기에 오늘날에 이르러서는 이러한 분할론이 더 이상 적용될 수 없게 되었다. 최근 동시대 예술의 작업 양상들이 분할론과 맞아 떨어지지 않게 되었고, 많은 예술가들이 대중문화가 전면적인 문화력을 지배하고 있는 상황에서 이러한 분할론에 괘념치 않게 되었기 때문이다. 따라서 서론에서는 대중예술의 한 장르로서 뮤지컬 속 인물과 사건은 하나의 형식이나 단일 개념을 대칭시켜 접목시킬 수 있는 단편적인 부분이 아니므로, 하나의 규정된 시대나 원리만을 가지고 설명할 수 없는 철학적인 차원으로써 미학의 종류 중 내용미학(內容美學)의 관점으로 해석의 기준을 잡고, 탐색할 미적 개념으로써는 모더니티(Modernity)로 한정지어 연구를 시작하였다. 미학이라는 분야는 다양한 철학적 시각 안에서 아직도 여전히 여러 갈래의 입장이 공존하고 있기 때문에, 본 연구의 범위를 안내하고 규정해 줄 한정된 범주와 그 정의가 필요하기 때문이다. 본 연구자가 미학적 접근의 대상으로 뮤지컬 <Rent>라는 작품을 선정한 데에는 뮤지컬 <Rent>의 등장인물들의 미적 정서와 주요 사건들이 미학의 개념인 모더니티와 그로 인해 파생된 아방가르드정신과 매우 유사한 미적 감정의 토대를 가지고 있는 것을 발견했기 때문이다. 또한 이 작품은 다른 작품보다 더욱 사실적이고 파격적이며 전에 없었던 뮤지컬의 줄거리를 다루어 그 당시에도 큰 회자가 되었던 작품인 만큼 모던과 아방가르드의 개념을 적용하기에 적절하다고 판단되었다. 본론 제 1절에서는 앞으로 다루어질 미학적 배경을 설명하였고, 제 2절에서는 뮤지컬 <Rent>의 원작 오페라인 <La bohème>에 관한 개괄적인 설명과 뮤지컬 <Rent>에 관한 구조적, 내용적 해석을 다루고 원작 오페라 <La bohème>와 뮤지컬 <Rent>를 비교 분석 하였다. 제 3절에서는 1절과 2절에서 다룬 미학과 뮤지컬 <Rent>를 서로 융합하는 시도로써, 뮤지컬 <Rent>의 주요 인물과 사건을 나열하고 거기서 나타나는 미적 감정과 미학적 사고경향을 분석, 서술하였다. 결론에서는 본론에서 해석한 접근의 방식을 정리하고 이를 토대로 대중예술장르인 뮤지컬의 미학적 접근 가능성을 제기하고 그 필요성을 설명하였다. 이와 같이 미학과 공연 예술 또는 예술 철학과 공연예술 등 서로 다른 분야들을 통섭하고 개념적으로 엮어보는 시도와 적용은 어느 세대에든 필요하다. 특히 문화융합의 시대라고 일컬어지는 21세기는 대중예술이 미학의 범주 안에서 대중의 취향과 전반적인 예술의 흐름을 흡수하여 ‘고대라는 거인의 어깨위에 올라앉은 근대라는 난장이’로써의 역할을 해야 하기 때문이다. 사회적으로는 선구자와 예언자의 역할을, 예술적으로는 과거의 앎에서 나아가 자신의 것으로 취하여 재창조하는 창조자의 역할로서 더 이상 저급예술이 아닌, 인류의 가치체계와 사유방식, 그 시대의 사고 경향을 가장 자연스럽고 대중적으로 흡수하여 표현하고 기록할 수 있는 보다 더 범인류적인 예술로서의 역할인 것이다. 21세기는 ‘융합의 시대’라고 일컬어지는 만큼 다양한 장르를 종합하고 통섭하는 시도가 늘어나고 있다. 물론 대중 예술과 미학은 본래 같은 예술의 범주 안에서 대상과 해석방법으로써 연계성이 강한 개념이었다. 그러나 현재로써는 두 분야가 별개의 것처럼 분할되었기 때문에 대중 예술에 관한 미학적 탐색을 시도하는 것에 새로운 융합의 개념이 요구되게 되었다. 본 연구자는 뮤지컬에 대한 미학적 탐색이 활발해져 대중 예술로서 뮤지컬이라는 장르가 사회적으로는 선구자와 예언자의 역할을, 예술적으로는 과거의 앎에서 나아가 자신의 것으로 재창조하는 창조자의 역할을 충분히 감당하길 바란다. 또한 이러한 고찰들을 통해 인류의 가치체계와 사유방식, 현재의 사고 경향이 발전하고, 더 이상 분할론에 머무르지 않고 대중 예술과 순수 예술을 모두 포용할 수 있는 미학의 폭이 생겨 더 다양하고 진화된 미학적 고찰이 이루어지길 바란다.
뮤지컬 <Rent>는 1900년대 뉴욕 맨해튼 이스트 빌리지를 배경으로 경제적으로 가난하고 정치적으로 소외된 예술가들의 꿈과 열정, 사랑의 갈등과 우정, 그리고 삶에 대한 희망을 묘사한 작품이다. 이 작품은 드라마 위주의 기존 뮤지컬과 달리 록(Rock), 탱고(Tango), 발라드(Ballad), 가스펠(Gospel), R&B 등 90년대 이후 대중음악의 모든 장르의 음악들이 다루어지고 있다. 이렇듯 과거 뮤지컬과는 다소 색다른 시도를 시작한 뮤지컬 <Rent>는 극중 인물에서도 에이즈나 동성애, 마약중독자, 스트립 걸(Stripper) 등 기존에 주목받지 않았던 인물유형들을 과감히 주연의 대열에 세웠다. 극중 대다수의 인물들이 이러한 특징을 지닌 가난한 예술가들이며, 돈을 가진 중산층이 그들의 예술을 이용하고 폄하하는 것에 대한 갈등과 저항을 배경으로 하는 작품이다. 본 연구는 뮤지컬 <Rent> 속 등장인물과 주요 사건을 미적 모더니티(Aesthetic modernity)와 예술적 아방가르드(Artistic avant-garde)라는 미학(美學, Aesthetics)적 개념의 관점에서 조명, 접근하고자 한다. 실상 미학은 오랫동안 대중문화 또는 대중예술을 미학에서 진지하게 다뤄야 하는 대상으로 간주하고자 하지 않았다. 하지만 슈스터만(Richard Shustermann, 1949~)의 주장처럼 대중예술은 우리의 미적 전통의 가장 중요한 규준들을 만족시킬 수 있을 뿐 아니라 우리의 전통적인 미적인 개념을 풍부하게 하고 개조할 수 있는 힘을 가졌기에 오늘날에 이르러서는 이러한 분할론이 더 이상 적용될 수 없게 되었다. 최근 동시대 예술의 작업 양상들이 분할론과 맞아 떨어지지 않게 되었고, 많은 예술가들이 대중문화가 전면적인 문화력을 지배하고 있는 상황에서 이러한 분할론에 괘념치 않게 되었기 때문이다. 따라서 서론에서는 대중예술의 한 장르로서 뮤지컬 속 인물과 사건은 하나의 형식이나 단일 개념을 대칭시켜 접목시킬 수 있는 단편적인 부분이 아니므로, 하나의 규정된 시대나 원리만을 가지고 설명할 수 없는 철학적인 차원으로써 미학의 종류 중 내용미학(內容美學)의 관점으로 해석의 기준을 잡고, 탐색할 미적 개념으로써는 모더니티(Modernity)로 한정지어 연구를 시작하였다. 미학이라는 분야는 다양한 철학적 시각 안에서 아직도 여전히 여러 갈래의 입장이 공존하고 있기 때문에, 본 연구의 범위를 안내하고 규정해 줄 한정된 범주와 그 정의가 필요하기 때문이다. 본 연구자가 미학적 접근의 대상으로 뮤지컬 <Rent>라는 작품을 선정한 데에는 뮤지컬 <Rent>의 등장인물들의 미적 정서와 주요 사건들이 미학의 개념인 모더니티와 그로 인해 파생된 아방가르드정신과 매우 유사한 미적 감정의 토대를 가지고 있는 것을 발견했기 때문이다. 또한 이 작품은 다른 작품보다 더욱 사실적이고 파격적이며 전에 없었던 뮤지컬의 줄거리를 다루어 그 당시에도 큰 회자가 되었던 작품인 만큼 모던과 아방가르드의 개념을 적용하기에 적절하다고 판단되었다. 본론 제 1절에서는 앞으로 다루어질 미학적 배경을 설명하였고, 제 2절에서는 뮤지컬 <Rent>의 원작 오페라인 <La bohème>에 관한 개괄적인 설명과 뮤지컬 <Rent>에 관한 구조적, 내용적 해석을 다루고 원작 오페라 <La bohème>와 뮤지컬 <Rent>를 비교 분석 하였다. 제 3절에서는 1절과 2절에서 다룬 미학과 뮤지컬 <Rent>를 서로 융합하는 시도로써, 뮤지컬 <Rent>의 주요 인물과 사건을 나열하고 거기서 나타나는 미적 감정과 미학적 사고경향을 분석, 서술하였다. 결론에서는 본론에서 해석한 접근의 방식을 정리하고 이를 토대로 대중예술장르인 뮤지컬의 미학적 접근 가능성을 제기하고 그 필요성을 설명하였다. 이와 같이 미학과 공연 예술 또는 예술 철학과 공연예술 등 서로 다른 분야들을 통섭하고 개념적으로 엮어보는 시도와 적용은 어느 세대에든 필요하다. 특히 문화융합의 시대라고 일컬어지는 21세기는 대중예술이 미학의 범주 안에서 대중의 취향과 전반적인 예술의 흐름을 흡수하여 ‘고대라는 거인의 어깨위에 올라앉은 근대라는 난장이’로써의 역할을 해야 하기 때문이다. 사회적으로는 선구자와 예언자의 역할을, 예술적으로는 과거의 앎에서 나아가 자신의 것으로 취하여 재창조하는 창조자의 역할로서 더 이상 저급예술이 아닌, 인류의 가치체계와 사유방식, 그 시대의 사고 경향을 가장 자연스럽고 대중적으로 흡수하여 표현하고 기록할 수 있는 보다 더 범인류적인 예술로서의 역할인 것이다. 21세기는 ‘융합의 시대’라고 일컬어지는 만큼 다양한 장르를 종합하고 통섭하는 시도가 늘어나고 있다. 물론 대중 예술과 미학은 본래 같은 예술의 범주 안에서 대상과 해석방법으로써 연계성이 강한 개념이었다. 그러나 현재로써는 두 분야가 별개의 것처럼 분할되었기 때문에 대중 예술에 관한 미학적 탐색을 시도하는 것에 새로운 융합의 개념이 요구되게 되었다. 본 연구자는 뮤지컬에 대한 미학적 탐색이 활발해져 대중 예술로서 뮤지컬이라는 장르가 사회적으로는 선구자와 예언자의 역할을, 예술적으로는 과거의 앎에서 나아가 자신의 것으로 재창조하는 창조자의 역할을 충분히 감당하길 바란다. 또한 이러한 고찰들을 통해 인류의 가치체계와 사유방식, 현재의 사고 경향이 발전하고, 더 이상 분할론에 머무르지 않고 대중 예술과 순수 예술을 모두 포용할 수 있는 미학의 폭이 생겨 더 다양하고 진화된 미학적 고찰이 이루어지길 바란다.
The musical is set in East Village, Manhattan, New York in 1900s and depicts the poor and politically marginalized artists and their dreams, passion, love, conflicts, friendship and the hope about the lives. Unlike other musical works, which emphasize dramas, embraces almost all genres of the popu...
The musical is set in East Village, Manhattan, New York in 1900s and depicts the poor and politically marginalized artists and their dreams, passion, love, conflicts, friendship and the hope about the lives. Unlike other musical works, which emphasize dramas, embraces almost all genres of the popular musics since 1990s, including Rocks, Tangos, Ballads, Gospels and R&Bs. As stated above, the musical makes a different attempt from other works, featured by characters who have never received public attention, such as a AIDS patient, homosexuals, drug addicts and a stripper. Most of the characters are poor and marginalized artists whose art works are exploited and denigrated by the rich middle class, therefore having conflicts and resisting in these circumstances. This study approaches the characters and main events in the musical with the aesthetic viewpoints of Aesthetic Modernity and Artistic Avant-garde. In reality, aesthetics has not considered the pop culture and popular arts as the subjects to be studied seriously in its realm. However, as Richard Shustermann claimed, popular arts not only meets the most important criteria of aesthetic tradition but also has the power to enhance and recompose the traditional aesthetic concepts, and the Division is no longer applied to the popular art. Recently, contemporary art works do not match the division and as popular culture has the prevalent power over the culture, many artists ignore the division. Therefore, in the introduction, since a character and an event in a musical as a genre of pop art are not fragmentary parts which can be grafted onto a single style or concept symmetrically, the Inhaltästhetik is the criterion of interpretation as a single confined period and principle can not explain them philosophically and modernity is the aesthetic concept that is explored in this study. This is because in aesthetics there are so many points of view philosophically, this study needs limited areas and definitions to guide it. The reason why the musical is chosen as the subject of aesthetic approach is that the aesthetic emotions of characters and the modernity of the main events in this work have similar foundations of aesthetic emotions of the avant-garde. In addition, the musical revolves around more real and radical themes than other works, causing sensation at that time and is suitable for the application of modernity and avant-garde. In section 1, aesthetic background to be studied is explained. And in section 2, recapitulative explanation of the original opera , the structural and content interpretation of the musical , and comparative analysis between the two works are involved. In section 3, the main characters and events of the musical are listed and their aesthetic emotions and mind-sets are analyzed and explained as an attempt to combine the musical and the aesthetics in section 1 and 2. In conclusion, the approached in all sections are organized and the possibility and necessity of the aesthetic approach to musicals as genres of pop arts. The attempt and application of converging different fields conceptually, such as aesthetics and performing arts, philosophy of art and performing arts, is needed in all periods of time. Particularly, in 21st century, called age of cultural convergence, pop arts need to play a role of ‘a dwarf of modernity standing on the shoulders of a giant of antiquity’, assimilating the preferences of the public and overall flows of arts. Pop arts need to play a role of a pioneer and prophet socially and a role of creator artistically, who recreate the knowledge form the past, a role of a panhuman art that assimilates the values and thoughts of humankind and contemporary tendencies naturally and openly, not a low art. In 21st century, called age of cultural convergence, attempts to combine diverse genres increases. Pop arts and aesthetics were categorized in the same art sphere and connected in subjects and interpretive modes. But they are divided separately, requiring new concepts in the attempts to aesthetically approach to the pop arts. As the aesthetic approaches increase, I hope the genre of musical as popular art will play a role of a pioneer and prophet socially and a role of creator artistically, who recreate the knowledge form the past. In addition, through these approaches, I hope that the vale system and thought of humankind can improve and there can be wide ranges of aesthetics that embraces pop arts and pure arts alike, not left in division, adopting more diverse and progressed studies aesthetically.
The musical is set in East Village, Manhattan, New York in 1900s and depicts the poor and politically marginalized artists and their dreams, passion, love, conflicts, friendship and the hope about the lives. Unlike other musical works, which emphasize dramas, embraces almost all genres of the popular musics since 1990s, including Rocks, Tangos, Ballads, Gospels and R&Bs. As stated above, the musical makes a different attempt from other works, featured by characters who have never received public attention, such as a AIDS patient, homosexuals, drug addicts and a stripper. Most of the characters are poor and marginalized artists whose art works are exploited and denigrated by the rich middle class, therefore having conflicts and resisting in these circumstances. This study approaches the characters and main events in the musical with the aesthetic viewpoints of Aesthetic Modernity and Artistic Avant-garde. In reality, aesthetics has not considered the pop culture and popular arts as the subjects to be studied seriously in its realm. However, as Richard Shustermann claimed, popular arts not only meets the most important criteria of aesthetic tradition but also has the power to enhance and recompose the traditional aesthetic concepts, and the Division is no longer applied to the popular art. Recently, contemporary art works do not match the division and as popular culture has the prevalent power over the culture, many artists ignore the division. Therefore, in the introduction, since a character and an event in a musical as a genre of pop art are not fragmentary parts which can be grafted onto a single style or concept symmetrically, the Inhaltästhetik is the criterion of interpretation as a single confined period and principle can not explain them philosophically and modernity is the aesthetic concept that is explored in this study. This is because in aesthetics there are so many points of view philosophically, this study needs limited areas and definitions to guide it. The reason why the musical is chosen as the subject of aesthetic approach is that the aesthetic emotions of characters and the modernity of the main events in this work have similar foundations of aesthetic emotions of the avant-garde. In addition, the musical revolves around more real and radical themes than other works, causing sensation at that time and is suitable for the application of modernity and avant-garde. In section 1, aesthetic background to be studied is explained. And in section 2, recapitulative explanation of the original opera , the structural and content interpretation of the musical , and comparative analysis between the two works are involved. In section 3, the main characters and events of the musical are listed and their aesthetic emotions and mind-sets are analyzed and explained as an attempt to combine the musical and the aesthetics in section 1 and 2. In conclusion, the approached in all sections are organized and the possibility and necessity of the aesthetic approach to musicals as genres of pop arts. The attempt and application of converging different fields conceptually, such as aesthetics and performing arts, philosophy of art and performing arts, is needed in all periods of time. Particularly, in 21st century, called age of cultural convergence, pop arts need to play a role of ‘a dwarf of modernity standing on the shoulders of a giant of antiquity’, assimilating the preferences of the public and overall flows of arts. Pop arts need to play a role of a pioneer and prophet socially and a role of creator artistically, who recreate the knowledge form the past, a role of a panhuman art that assimilates the values and thoughts of humankind and contemporary tendencies naturally and openly, not a low art. In 21st century, called age of cultural convergence, attempts to combine diverse genres increases. Pop arts and aesthetics were categorized in the same art sphere and connected in subjects and interpretive modes. But they are divided separately, requiring new concepts in the attempts to aesthetically approach to the pop arts. As the aesthetic approaches increase, I hope the genre of musical as popular art will play a role of a pioneer and prophet socially and a role of creator artistically, who recreate the knowledge form the past. In addition, through these approaches, I hope that the vale system and thought of humankind can improve and there can be wide ranges of aesthetics that embraces pop arts and pure arts alike, not left in division, adopting more diverse and progressed studies aesthetically.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.