본 연구는 1890-1940년대의 재즈음악이 뮤지컬 작품<시카고>에 어떤 영향을 주었는지에 대해 알아보고자 한다. 재즈의 역사는 1890-1940년대의 음악의 변화를 10년 단위로 나누었고, 20세기 초 재즈음악에 영향을 받은 작곡가들과 뮤지컬 작품들을 살펴보았다. 재즈음악의 발전은 아프리카 흑인들이 전통음악을 지키려 했던 마음에 있다. 흑인들이 지켜낸 전통음악이 발전되어서 필드홀러(흑인영가), 노동요, 블루스, 가스펠이 만들어졌다. 1890-1940년대의 음악은 래그타임, 딕시랜드 재즈 밴드, 뉴올리언스 재즈밴드, 시카고 재즈, 스윙, 비밥 등이 있다. 그 이후로의 재즈는 쿨재즈, 하드 팝, 보사노바, 퓨전재즈 등에 이르기까지 다양한 장르가 존재한다. 재즈음악은 뮤지컬의 시초가 되는 민스트럴 쇼, 보드빌, 엑스트라버간자, 벌레스크에 영향을 주었다. 뮤지컬과 재즈음악은 융합되어지면서 다양한 장르를 탄생시켰고, 역사적으로 함께 발전하기 시작했다. 재즈음악은 20세기 초부터 뮤지컬 작곡가들에 의해서 쓰여 지기 시작했으며, 특히 1900년대 초에는 작곡가 노블시스, 제롬 컨, 조지 거슈윈 등이 재즈 음악을 기초로 많은 곡을 작곡하였다. 물론 모든 음악이 재즈로 되어 있는 것은 아니지만, 재즈의 음악들이 많이 가미되었다고 할 수 있다. 뮤지컬 <시카고>는 부패한 정치, 탐욕, 성욕, 술, 마약, 담배 등의 소재를 재즈음악으로 표현하여 만들어진 블랙 코미디이다. 1920년도의 재즈음악은 시카고와 뉴욕을 중심으로 발전하였다. 뮤지컬 <시카고>는 1920년대에 시카고 재즈 음악에서 영향을 받았다. 뮤지컬 <시카고>에 사용된 재즈리듬으로는 스윙(Swing), 래그타임(Ragtime), 블루스(Blues) 등이 있다. 멜로디와 코드는 펜타토닉(Pentatonic), 코드 톤(Chord ...
본 연구는 1890-1940년대의 재즈음악이 뮤지컬 작품<시카고>에 어떤 영향을 주었는지에 대해 알아보고자 한다. 재즈의 역사는 1890-1940년대의 음악의 변화를 10년 단위로 나누었고, 20세기 초 재즈음악에 영향을 받은 작곡가들과 뮤지컬 작품들을 살펴보았다. 재즈음악의 발전은 아프리카 흑인들이 전통음악을 지키려 했던 마음에 있다. 흑인들이 지켜낸 전통음악이 발전되어서 필드홀러(흑인영가), 노동요, 블루스, 가스펠이 만들어졌다. 1890-1940년대의 음악은 래그타임, 딕시랜드 재즈 밴드, 뉴올리언스 재즈밴드, 시카고 재즈, 스윙, 비밥 등이 있다. 그 이후로의 재즈는 쿨재즈, 하드 팝, 보사노바, 퓨전재즈 등에 이르기까지 다양한 장르가 존재한다. 재즈음악은 뮤지컬의 시초가 되는 민스트럴 쇼, 보드빌, 엑스트라버간자, 벌레스크에 영향을 주었다. 뮤지컬과 재즈음악은 융합되어지면서 다양한 장르를 탄생시켰고, 역사적으로 함께 발전하기 시작했다. 재즈음악은 20세기 초부터 뮤지컬 작곡가들에 의해서 쓰여 지기 시작했으며, 특히 1900년대 초에는 작곡가 노블시스, 제롬 컨, 조지 거슈윈 등이 재즈 음악을 기초로 많은 곡을 작곡하였다. 물론 모든 음악이 재즈로 되어 있는 것은 아니지만, 재즈의 음악들이 많이 가미되었다고 할 수 있다. 뮤지컬 <시카고>는 부패한 정치, 탐욕, 성욕, 술, 마약, 담배 등의 소재를 재즈음악으로 표현하여 만들어진 블랙 코미디이다. 1920년도의 재즈음악은 시카고와 뉴욕을 중심으로 발전하였다. 뮤지컬 <시카고>는 1920년대에 시카고 재즈 음악에서 영향을 받았다. 뮤지컬 <시카고>에 사용된 재즈리듬으로는 스윙(Swing), 래그타임(Ragtime), 블루스(Blues) 등이 있다. 멜로디와 코드는 펜타토닉(Pentatonic), 코드 톤(Chord Tone), 블루스 코드진행, 반음계적 재즈진행, 라인 클리셰(Line Cliche) 등이 사용되었다. 앞서 언급한 것을 보았을 때 작곡가/작사가인 존 칸더와 프레드 엡이 뮤지컬 <시카고>를 만들 때, 1890-1940년대 재즈음악을 반영했음을 알 수 있다. 뮤지컬 <시카고>의 넘버는 19곡으로 되어있으며, 그 중에 절반이 넘게 스윙리듬을 기반으로 만들어졌다. 그 외의 리듬으로는 라틴계열의 탱고, 변형리듬, 왈츠, 폴카 등이 사용되었다. 본 연구자는 뮤지컬 <시카고>에서 1890-1940년대의 재즈음악을 기반으로 해서 만들어진 넘버 19곡 중 3곡인 All That Jazz, Funny Honey, Roxie를 선정하여, 서론에서는 시대를 규정하고, 음악적 관점으로 해석의 기준을 잡고, 탐색할 음악적 개념으로는 1890-1940년대의 재즈의 역사와 시대별 재즈음악을 한정지어 연구를 하였다. 그 이유는 1890-1940년대의 재즈와 뮤지컬<시카고>의 음악적 특징에 유사한 점을 발견했기 때문이다. 본론 1절에서는 재즈의 역사 및 시대별 재즈 음악을 설명하였고, 제 2절에서는 재즈 음악에 영향을 받은 뮤지컬 작품들과 재즈의 영향을 받은 작곡가들을 연구하였다. 3절에서는 뮤지컬<시카고>의 작곡가와 작사가의 생애, 작품 배경 및 소개, 그리고 중심이 되는 악보분석을 하였다. 결론에서는 본론에서 해석한 접근 방식, 뮤지컬<시카고>넘버 3곡인 ‘All That Jazz’, ‘Funny Honey’, ‘Roxie’를 정리하였다. 이를 토대로 앞으로의 재즈음악과 뮤지컬 음악의 연구 가능성과 필요성을 제시하였다.
주제어 (키워드) 재즈, 뮤지컬, 초기 시대별재즈, 재즈뮤지컬, 음악 분석
본 연구는 1890-1940년대의 재즈음악이 뮤지컬 작품<시카고>에 어떤 영향을 주었는지에 대해 알아보고자 한다. 재즈의 역사는 1890-1940년대의 음악의 변화를 10년 단위로 나누었고, 20세기 초 재즈음악에 영향을 받은 작곡가들과 뮤지컬 작품들을 살펴보았다. 재즈음악의 발전은 아프리카 흑인들이 전통음악을 지키려 했던 마음에 있다. 흑인들이 지켜낸 전통음악이 발전되어서 필드홀러(흑인영가), 노동요, 블루스, 가스펠이 만들어졌다. 1890-1940년대의 음악은 래그타임, 딕시랜드 재즈 밴드, 뉴올리언스 재즈밴드, 시카고 재즈, 스윙, 비밥 등이 있다. 그 이후로의 재즈는 쿨재즈, 하드 팝, 보사노바, 퓨전재즈 등에 이르기까지 다양한 장르가 존재한다. 재즈음악은 뮤지컬의 시초가 되는 민스트럴 쇼, 보드빌, 엑스트라버간자, 벌레스크에 영향을 주었다. 뮤지컬과 재즈음악은 융합되어지면서 다양한 장르를 탄생시켰고, 역사적으로 함께 발전하기 시작했다. 재즈음악은 20세기 초부터 뮤지컬 작곡가들에 의해서 쓰여 지기 시작했으며, 특히 1900년대 초에는 작곡가 노블시스, 제롬 컨, 조지 거슈윈 등이 재즈 음악을 기초로 많은 곡을 작곡하였다. 물론 모든 음악이 재즈로 되어 있는 것은 아니지만, 재즈의 음악들이 많이 가미되었다고 할 수 있다. 뮤지컬 <시카고>는 부패한 정치, 탐욕, 성욕, 술, 마약, 담배 등의 소재를 재즈음악으로 표현하여 만들어진 블랙 코미디이다. 1920년도의 재즈음악은 시카고와 뉴욕을 중심으로 발전하였다. 뮤지컬 <시카고>는 1920년대에 시카고 재즈 음악에서 영향을 받았다. 뮤지컬 <시카고>에 사용된 재즈리듬으로는 스윙(Swing), 래그타임(Ragtime), 블루스(Blues) 등이 있다. 멜로디와 코드는 펜타토닉(Pentatonic), 코드 톤(Chord Tone), 블루스 코드진행, 반음계적 재즈진행, 라인 클리셰(Line Cliche) 등이 사용되었다. 앞서 언급한 것을 보았을 때 작곡가/작사가인 존 칸더와 프레드 엡이 뮤지컬 <시카고>를 만들 때, 1890-1940년대 재즈음악을 반영했음을 알 수 있다. 뮤지컬 <시카고>의 넘버는 19곡으로 되어있으며, 그 중에 절반이 넘게 스윙리듬을 기반으로 만들어졌다. 그 외의 리듬으로는 라틴계열의 탱고, 변형리듬, 왈츠, 폴카 등이 사용되었다. 본 연구자는 뮤지컬 <시카고>에서 1890-1940년대의 재즈음악을 기반으로 해서 만들어진 넘버 19곡 중 3곡인 All That Jazz, Funny Honey, Roxie를 선정하여, 서론에서는 시대를 규정하고, 음악적 관점으로 해석의 기준을 잡고, 탐색할 음악적 개념으로는 1890-1940년대의 재즈의 역사와 시대별 재즈음악을 한정지어 연구를 하였다. 그 이유는 1890-1940년대의 재즈와 뮤지컬<시카고>의 음악적 특징에 유사한 점을 발견했기 때문이다. 본론 1절에서는 재즈의 역사 및 시대별 재즈 음악을 설명하였고, 제 2절에서는 재즈 음악에 영향을 받은 뮤지컬 작품들과 재즈의 영향을 받은 작곡가들을 연구하였다. 3절에서는 뮤지컬<시카고>의 작곡가와 작사가의 생애, 작품 배경 및 소개, 그리고 중심이 되는 악보분석을 하였다. 결론에서는 본론에서 해석한 접근 방식, 뮤지컬<시카고>넘버 3곡인 ‘All That Jazz’, ‘Funny Honey’, ‘Roxie’를 정리하였다. 이를 토대로 앞으로의 재즈음악과 뮤지컬 음악의 연구 가능성과 필요성을 제시하였다.
A Study on the influence of Jazz Music on Musicals, 1890-1940 -Focused on the Musical-
Jeon, Tae Joon Department of Film & Musical Graduate School, Myongji University Direted by Professor: Yi, Tae Won
This study aims to explore the influence of jazz mus...
A Study on the influence of Jazz Music on Musicals, 1890-1940 -Focused on the Musical-
Jeon, Tae Joon Department of Film & Musical Graduate School, Myongji University Direted by Professor: Yi, Tae Won
This study aims to explore the influence of jazz music between 1890 and 1940 on the musical Chicago. The history of jazz music was divided to ten-year periods between 1890 and 1940 in this study, and the composers and musical pieces influenced by jazz in the beginning of the 20thcentury were analyzed. The development of jazz music begins from the black people of Africa attempting to protect their traditional music. This traditional music evolved into field-holler, work songs, blues, and gospels. The music between the 1890s and 1940s included ragtime, Dixieland jazz band, New Orleans jazz, Chicago jazz, swing, and bebop. The jazz types that followed included various genres, such as cool jazz, hard pop, bossa nova, and fusion jazz. Jazz influenced what is now considered the beginnings of musicals, such as minstrel, vaudeville, extravaganza, and burlesque shows. Musicals and jazz converged to create a variety of genres, and then began to develop together historically. Jazz music began to be written by musical composers at the beginning of the 20thcentury; particularly, in the beginning of the1900s, composers Noble Sis, Jerome Kern, and George Gershwin wrote numerous pieces based on jazz. Certainly, not all musicals involved jazz, but they included a large portion of jazz components. The musical Chicago is a black comedy that approaches such subjects as corrupt politics, greed, libido, alcohol, drugs, and cigarettes through jazz music. The jazz music of the 1920s developed around Chicago and New York. The musical Chicago can be seen as being influenced by 1920s Chicago jazz music. The jazz rhythms in Chicago include swing, ragtime, and blues. The melody and chords include pentatonic, chord tone, blues chord progression, chromatic jazz progression, and line cliché. Considering the aforementioned aspects, composer John Kander and lyricist Fred Ebb reflected 1890–1940 jazz music when creating Chicago. Chicago has a total of 19 songs, and more than half of them were made based on the swing rhythm. Other rhythms include tango, switching rhythm, waltz, and polka. This study analyzed three songs, among the 19 songs in Chicago, namely, All That Jazz, Funny Honey, and Roxie, all of which were composed based on jazz music popular in 1890–1940. The introduction of this study defined the musical period and the basis for interpretation, provided from a musical perspective. The musical concepts explored included the history of jazz music in 1890–1940 and period-specific jazz music. This study found similarities between 1890–1940 jazz and the musical characteristics of Chicago. The first section of the paper presents the history of jazz and periodic jazz music, whereas the second covers musicals inspired by jazz music and composers influenced by jazz music. The third section provides an overview of the lives of the composer and lyricist of the Chicago, the background and introduction of the musical, and the analysis of the written music. The conclusion summarizes the approach taken by the study and organizes the musical’s three songs, ‘All That Jazz’, ‘Funny Honey’, and ‘Roxie’. Based on the research, this study presented the potential of and need for research on jazz music and the music of musicals.
Keywords Jazz, musical, early jazz by period, jazz musical, music analysis
A Study on the influence of Jazz Music on Musicals, 1890-1940 -Focused on the Musical-
Jeon, Tae Joon Department of Film & Musical Graduate School, Myongji University Direted by Professor: Yi, Tae Won
This study aims to explore the influence of jazz music between 1890 and 1940 on the musical Chicago. The history of jazz music was divided to ten-year periods between 1890 and 1940 in this study, and the composers and musical pieces influenced by jazz in the beginning of the 20thcentury were analyzed. The development of jazz music begins from the black people of Africa attempting to protect their traditional music. This traditional music evolved into field-holler, work songs, blues, and gospels. The music between the 1890s and 1940s included ragtime, Dixieland jazz band, New Orleans jazz, Chicago jazz, swing, and bebop. The jazz types that followed included various genres, such as cool jazz, hard pop, bossa nova, and fusion jazz. Jazz influenced what is now considered the beginnings of musicals, such as minstrel, vaudeville, extravaganza, and burlesque shows. Musicals and jazz converged to create a variety of genres, and then began to develop together historically. Jazz music began to be written by musical composers at the beginning of the 20thcentury; particularly, in the beginning of the1900s, composers Noble Sis, Jerome Kern, and George Gershwin wrote numerous pieces based on jazz. Certainly, not all musicals involved jazz, but they included a large portion of jazz components. The musical Chicago is a black comedy that approaches such subjects as corrupt politics, greed, libido, alcohol, drugs, and cigarettes through jazz music. The jazz music of the 1920s developed around Chicago and New York. The musical Chicago can be seen as being influenced by 1920s Chicago jazz music. The jazz rhythms in Chicago include swing, ragtime, and blues. The melody and chords include pentatonic, chord tone, blues chord progression, chromatic jazz progression, and line cliché. Considering the aforementioned aspects, composer John Kander and lyricist Fred Ebb reflected 1890–1940 jazz music when creating Chicago. Chicago has a total of 19 songs, and more than half of them were made based on the swing rhythm. Other rhythms include tango, switching rhythm, waltz, and polka. This study analyzed three songs, among the 19 songs in Chicago, namely, All That Jazz, Funny Honey, and Roxie, all of which were composed based on jazz music popular in 1890–1940. The introduction of this study defined the musical period and the basis for interpretation, provided from a musical perspective. The musical concepts explored included the history of jazz music in 1890–1940 and period-specific jazz music. This study found similarities between 1890–1940 jazz and the musical characteristics of Chicago. The first section of the paper presents the history of jazz and periodic jazz music, whereas the second covers musicals inspired by jazz music and composers influenced by jazz music. The third section provides an overview of the lives of the composer and lyricist of the Chicago, the background and introduction of the musical, and the analysis of the written music. The conclusion summarizes the approach taken by the study and organizes the musical’s three songs, ‘All That Jazz’, ‘Funny Honey’, and ‘Roxie’. Based on the research, this study presented the potential of and need for research on jazz music and the music of musicals.
Keywords Jazz, musical, early jazz by period, jazz musical, music analysis
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