20세기 근대화, 산업화 시대를 거치는 동안 교육현장에서는 경쟁을 토대로 이루어낸 학업성취로 지적인 성장만 강조하는 비인간적인 교육현실을 맞이하게 되었기에 현재의 교육자들은 지적, 정의적, 신체적 및 사회적 특성 등을 고루 다 갖춘 창의융합 인재인‘전인적(全人的) 인간’을 육성하는 것을 목표로 하고 있다. 이러한 시대적 흐름에 발맞춰 본 연구에서는 2009개정 중등학교 교육과정을 근거로 하여, 포가티의 통합유형의 모형을 기초로 뮤지컬《...
20세기 근대화, 산업화 시대를 거치는 동안 교육현장에서는 경쟁을 토대로 이루어낸 학업성취로 지적인 성장만 강조하는 비인간적인 교육현실을 맞이하게 되었기에 현재의 교육자들은 지적, 정의적, 신체적 및 사회적 특성 등을 고루 다 갖춘 창의융합 인재인‘전인적(全人的) 인간’을 육성하는 것을 목표로 하고 있다. 이러한 시대적 흐름에 발맞춰 본 연구에서는 2009개정 중등학교 교육과정을 근거로 하여, 포가티의 통합유형의 모형을 기초로 뮤지컬《영웅》을 활용한 음악교과와 역사교과와의 연관성을 통한 통합수업 교수학습-지도안을 제시하는 것을 목적으로 한다. ‘일제강점기’라는 주제를 중심으로 음악교과와 역사교과를 통합하며, 뮤지컬《영웅》에서는 역사적 사건들이 어떻게 다루어지고 있는지 알아보았다. 아리아, 레치타티보, 합창의 음악적 특징 잘 나타나 있는 제재곡을 선정하여 악보를 분석하였으며, 분석을 통하여 각 장면에 해당하는 역사적 사실과의 음악적 관련성을 찾아 역사교과와의 통합수업에 활용하였다. 본 연구에서 제시한 교수-학습지도안은 총 2차시로 구성하였으며, 주 1회 45분 수업의 중학교 학생들을 대상으로 한다. 수업을 통하여 뮤지컬의 장르적 특성을 이해할 수 있으며,‘당신을 기억합니다 황후마마여’와‘장부가’‘누가 죄인인가’각 장면에 쓰인 곡의 음악적 특징들을 파악하여 뮤지컬 넘버와 역사적 사실들을 관련지어 감상함으로써, 역사적인 사건을 텍스트로 받아들이는 것보다 더욱 쉽게 이해할 수 있다. 음악교과와 역사교과 주제 중심 통합수업을 통하여 학습자들은 물론, 교수자에게도 효과적이고 의미 있는 교육적 효과를 나타낼 수 있도록 한다.
20세기 근대화, 산업화 시대를 거치는 동안 교육현장에서는 경쟁을 토대로 이루어낸 학업성취로 지적인 성장만 강조하는 비인간적인 교육현실을 맞이하게 되었기에 현재의 교육자들은 지적, 정의적, 신체적 및 사회적 특성 등을 고루 다 갖춘 창의융합 인재인‘전인적(全人的) 인간’을 육성하는 것을 목표로 하고 있다. 이러한 시대적 흐름에 발맞춰 본 연구에서는 2009개정 중등학교 교육과정을 근거로 하여, 포가티의 통합유형의 모형을 기초로 뮤지컬《영웅》을 활용한 음악교과와 역사교과와의 연관성을 통한 통합수업 교수학습-지도안을 제시하는 것을 목적으로 한다. ‘일제강점기’라는 주제를 중심으로 음악교과와 역사교과를 통합하며, 뮤지컬《영웅》에서는 역사적 사건들이 어떻게 다루어지고 있는지 알아보았다. 아리아, 레치타티보, 합창의 음악적 특징 잘 나타나 있는 제재곡을 선정하여 악보를 분석하였으며, 분석을 통하여 각 장면에 해당하는 역사적 사실과의 음악적 관련성을 찾아 역사교과와의 통합수업에 활용하였다. 본 연구에서 제시한 교수-학습지도안은 총 2차시로 구성하였으며, 주 1회 45분 수업의 중학교 학생들을 대상으로 한다. 수업을 통하여 뮤지컬의 장르적 특성을 이해할 수 있으며,‘당신을 기억합니다 황후마마여’와‘장부가’‘누가 죄인인가’각 장면에 쓰인 곡의 음악적 특징들을 파악하여 뮤지컬 넘버와 역사적 사실들을 관련지어 감상함으로써, 역사적인 사건을 텍스트로 받아들이는 것보다 더욱 쉽게 이해할 수 있다. 음악교과와 역사교과 주제 중심 통합수업을 통하여 학습자들은 물론, 교수자에게도 효과적이고 의미 있는 교육적 효과를 나타낼 수 있도록 한다.
Twentieth century's education field has been interested in empathizing academic achievements throughout competition between students, causing inhumane educational environments for students. Due to current situation, educators, including researchers and the conductors, came to construct similar goal:...
Twentieth century's education field has been interested in empathizing academic achievements throughout competition between students, causing inhumane educational environments for students. Due to current situation, educators, including researchers and the conductors, came to construct similar goal: a way to foster the holistic person, individual not only with higher intellectual level but also with better mind. Following current spectrum of education, this study demonstrated integrated educational curriculum of music and history based on 2009 revised secondary curriculum and Fogarty's integrated education model with analysis of musical . Throughout analyzing musical , integration of music and history curriculum on Japanese colonial era was demonstrated in this study. With analysis of musical, musical relevance to historical fact were identified and used to demonstrate integrative educational curriculum. Appreciating and analyzing relevant music to the historical facts were used to enhance understanding of certain historical events. Education curriculum constructed in this study is consisted with 45 minute of two consecutive sessions of classes and targeted middle school students. In this study, characteristics o relevant music from were appreciated and analyzed to easier understanding of historical facts throughout this integrated curriculum. In conclusion, it is expected that conducting the integrative curriculum constructed in this study might cause meaningful and effective educational outcome not only for the students but also the educators.
Twentieth century's education field has been interested in empathizing academic achievements throughout competition between students, causing inhumane educational environments for students. Due to current situation, educators, including researchers and the conductors, came to construct similar goal: a way to foster the holistic person, individual not only with higher intellectual level but also with better mind. Following current spectrum of education, this study demonstrated integrated educational curriculum of music and history based on 2009 revised secondary curriculum and Fogarty's integrated education model with analysis of musical . Throughout analyzing musical , integration of music and history curriculum on Japanese colonial era was demonstrated in this study. With analysis of musical, musical relevance to historical fact were identified and used to demonstrate integrative educational curriculum. Appreciating and analyzing relevant music to the historical facts were used to enhance understanding of certain historical events. Education curriculum constructed in this study is consisted with 45 minute of two consecutive sessions of classes and targeted middle school students. In this study, characteristics o relevant music from were appreciated and analyzed to easier understanding of historical facts throughout this integrated curriculum. In conclusion, it is expected that conducting the integrative curriculum constructed in this study might cause meaningful and effective educational outcome not only for the students but also the educators.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.