대학생의 취업스트레스가 우울에 미치는 영향 : 자존감과 사회적 지지의 매개효과를 중심으로 The Effect of Job Stress of College Students on Depression: Focusing on the Mediating Effect of Self-esteem and Social Support원문보기
본 연구의 목적은 대학생이 경험하는 취업스트레스와 우울과의 관계를 규명하고 개인의 내적자원인 자존감과 외적자원인 사회적 지지의 역할을 알아내고자 하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 SPSS ver 21.0 Program을 사용하여 분석하였으며, 기술통계분석, Pearson의 상관분석, ANOVA검증, ...
본 연구의 목적은 대학생이 경험하는 취업스트레스와 우울과의 관계를 규명하고 개인의 내적자원인 자존감과 외적자원인 사회적 지지의 역할을 알아내고자 하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 SPSS ver 21.0 Program을 사용하여 분석하였으며, 기술통계분석, Pearson의 상관분석, ANOVA검증, t검증, 다중회귀분석을 실시하였다. 또한 Baron & Kenny(1986)의 제안에 따라 3단계 매개효과 분석을 실시하였으며, 추가적으로 매개효과의 통계적 유의성을 검증하기 위하여 Sobel test를 실시하였다. 주요 결과의 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별, 학년, 전공에 따른 집단 간 차이를 확인한 결과 성별에서는 여학생이 남학생보다 취업스트레스가 높은 것으로 나타났으며, 특히 학교환경스트레스에서 가장 높았다. 이와 더불어 우울 역시 여학생이 더 높은 것으로 밝혀졌다. 또 학년이 증가할수록 스트레스가 높아졌으며, 4학년에서는 학교환경스트레스와 취업준비스트레스에서 유의미한 차이를 보이고 있었다. 반면, 전공에서는 모두 유의미한 영향이 없는 것으로 나타났다. 둘째, 취업스트레스가 우울에 미치는 영향에 대하여 확인한 결과 유의미한 것으로 나타났다. 특히 취업스트레스의 하위요인 중에서도 성격스트레스와 외적조건 및 기대스트레스가 우울에 부정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 취업스트레스 전체가 우울에 미치는 영향에 대해서 자존감은 부분매개효과를 보이는 것으로 나타났으며, 자존감에 영향을 미치는 것은 성격스트레스와 외적조건 및 기대스트레스인 것으로 밝혀졌다. 넷째, 취업스트레스 전체가 우울에 미치는 영향에 대해서 사회적 지지는 부분매개효과를 보이는 것으로 나타났으며, 사회적 지지에 영향을 미치는 것은 외적조건 및 기대스트레스인 것으로 밝혀졌다. 기존 선행연구들에서는 취업스트레스와 우울에 대한 상관관계 연구가 주로 이루어 졌으나 본 연구에서는 자존감과 사회적 지지를 매개변인으로 하여 연구를 실시하였으며, 결론을 도출했다는 점에서 그 차이에 의의가 있다. 이러한 결과를 토대로 향후 대학생들을 위한 상담프로그램 및 교육설계에 있어서 시사점을 얻을 수 있을 것으로 기대한다. 끝으로 본 연구의 한계점, 그리고 향후 연구 방향을 위한 제언을 논의하였다.
The purpose of this study is to investigate the relationship between depression and job stress experienced by college students and to find out the role of self-esteem as an internal resource and social support as an external resource. Statistical analysis, Pearson 's correlation analysis, ANOVA test, t-test, and multiple regression analysis were performed using SPSS ver. 21.0 program. In addition, according to the proposal of Baron & Kenny (1986), a three-step mediation effect analysis was conducted. Additionally, a Sobel test was performed to verify the statistical significance of the mediation effect. The main results are summarized as follows. First, as a result of checking the difference between groups according to sex, grade, and major, female students showed higher job stress than male students, Especially, it was the highest in school environment stress. In addition, depression was also found to be higher among female students. Also, as grade increased, stress increased. In fourth grade, there was a significant difference in school environment stress and job preparation stress. On the other hand, no significant difference was found in the major. Second, the effects of job stress on depression were significant. In particular, personality stress, extrinsic conditions, and anticipatory stress were found to have a negative effect on depression among subscales of job stress. Third, the effect of the overall stress of work on depression Self-esteem was partially mediated, Affecting self-esteem was found to be personality stress, external condition, and anticipatory stress. Fourth, the effect of the overall stress of work on depression Social support showed partial mediation effect, It has been found out that external conditions and expectation stress affect social support. In previous studies, there was a correlation between job stress and depression In this study, self - esteem and social support were used as mediators, The difference is significant in that the conclusions are drawn. Based on these results, I expect that the counseling program and the educational design for college students in the future can be suggested. Finally, the limitations of this study, and suggestions for future study directions were discussed.
본 연구의 목적은 대학생이 경험하는 취업스트레스와 우울과의 관계를 규명하고 개인의 내적자원인 자존감과 외적자원인 사회적 지지의 역할을 알아내고자 하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 SPSS ver 21.0 Program을 사용하여 분석하였으며, 기술통계분석, Pearson의 상관분석, ANOVA검증, t검증, 다중회귀분석을 실시하였다. 또한 Baron & Kenny(1986)의 제안에 따라 3단계 매개효과 분석을 실시하였으며, 추가적으로 매개효과의 통계적 유의성을 검증하기 위하여 Sobel test를 실시하였다. 주요 결과의 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별, 학년, 전공에 따른 집단 간 차이를 확인한 결과 성별에서는 여학생이 남학생보다 취업스트레스가 높은 것으로 나타났으며, 특히 학교환경스트레스에서 가장 높았다. 이와 더불어 우울 역시 여학생이 더 높은 것으로 밝혀졌다. 또 학년이 증가할수록 스트레스가 높아졌으며, 4학년에서는 학교환경스트레스와 취업준비스트레스에서 유의미한 차이를 보이고 있었다. 반면, 전공에서는 모두 유의미한 영향이 없는 것으로 나타났다. 둘째, 취업스트레스가 우울에 미치는 영향에 대하여 확인한 결과 유의미한 것으로 나타났다. 특히 취업스트레스의 하위요인 중에서도 성격스트레스와 외적조건 및 기대스트레스가 우울에 부정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 취업스트레스 전체가 우울에 미치는 영향에 대해서 자존감은 부분매개효과를 보이는 것으로 나타났으며, 자존감에 영향을 미치는 것은 성격스트레스와 외적조건 및 기대스트레스인 것으로 밝혀졌다. 넷째, 취업스트레스 전체가 우울에 미치는 영향에 대해서 사회적 지지는 부분매개효과를 보이는 것으로 나타났으며, 사회적 지지에 영향을 미치는 것은 외적조건 및 기대스트레스인 것으로 밝혀졌다. 기존 선행연구들에서는 취업스트레스와 우울에 대한 상관관계 연구가 주로 이루어 졌으나 본 연구에서는 자존감과 사회적 지지를 매개변인으로 하여 연구를 실시하였으며, 결론을 도출했다는 점에서 그 차이에 의의가 있다. 이러한 결과를 토대로 향후 대학생들을 위한 상담프로그램 및 교육설계에 있어서 시사점을 얻을 수 있을 것으로 기대한다. 끝으로 본 연구의 한계점, 그리고 향후 연구 방향을 위한 제언을 논의하였다.
The purpose of this study is to investigate the relationship between depression and job stress experienced by college students and to find out the role of self-esteem as an internal resource and social support as an external resource. Statistical analysis, Pearson 's correlation analysis, ANOVA test, t-test, and multiple regression analysis were performed using SPSS ver. 21.0 program. In addition, according to the proposal of Baron & Kenny (1986), a three-step mediation effect analysis was conducted. Additionally, a Sobel test was performed to verify the statistical significance of the mediation effect. The main results are summarized as follows. First, as a result of checking the difference between groups according to sex, grade, and major, female students showed higher job stress than male students, Especially, it was the highest in school environment stress. In addition, depression was also found to be higher among female students. Also, as grade increased, stress increased. In fourth grade, there was a significant difference in school environment stress and job preparation stress. On the other hand, no significant difference was found in the major. Second, the effects of job stress on depression were significant. In particular, personality stress, extrinsic conditions, and anticipatory stress were found to have a negative effect on depression among subscales of job stress. Third, the effect of the overall stress of work on depression Self-esteem was partially mediated, Affecting self-esteem was found to be personality stress, external condition, and anticipatory stress. Fourth, the effect of the overall stress of work on depression Social support showed partial mediation effect, It has been found out that external conditions and expectation stress affect social support. In previous studies, there was a correlation between job stress and depression In this study, self - esteem and social support were used as mediators, The difference is significant in that the conclusions are drawn. Based on these results, I expect that the counseling program and the educational design for college students in the future can be suggested. Finally, the limitations of this study, and suggestions for future study directions were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.