본 연구는 간호대학생의 진로준비행동에 영향을 미치는 요인들에 대한 가설적 모형을 설정하고, 가설 검증을 통해 진로준비행동에 영향을 미치는 요인과 경로를 규명하여, 진로준비행동을 촉진하기 위한 전략을 수립하는데 그 기초자료를 제공하고자 시도된 구조모형 연구이다. 가설적 모형은 Lent와 Brown (2013)의 사회인지진로자기관리모델(Social cognitive model of career self-management)과 문헌고찰을 근거로 하여 설정하였고, 가설적 모형의 내·외생 변수는 ...
본 연구는 간호대학생의 진로준비행동에 영향을 미치는 요인들에 대한 가설적 모형을 설정하고, 가설 검증을 통해 진로준비행동에 영향을 미치는 요인과 경로를 규명하여, 진로준비행동을 촉진하기 위한 전략을 수립하는데 그 기초자료를 제공하고자 시도된 구조모형 연구이다. 가설적 모형은 Lent와 Brown (2013)의 사회인지진로자기관리모델(Social cognitive model of career self-management)과 문헌고찰을 근거로 하여 설정하였고, 가설적 모형의 내·외생 변수는 사회적 지지, 성실성, 개방성, 외향성, 셀프리더십, 진로결정 자기효능감, 진로결과기대, 진로탐색의도 및 진로준비행동으로 구성하였다. 자료수집은 2017년 6월 22일부터 2017년 9월 2일까지 광주·전남지역 소재 4개의 간호대학에 재학 중인 만 19세 이상의 간호대학생을 대상으로 하였다. 자가보고형 설문지 400부를 배부하였으며, 배부된 설문지 중 398부가 회수되었고, 불성실한 응답과 결측치 점검 후 총 381명의 자료를 최종 분석에 사용하였다. 자료 분석은 SPSS Statistics 23.0을 이용하여 연구대상자의 특성, 측정변수의 서술통계와 정규성, 측정도구의 신뢰도, 측정변수 간 상관관계 및 측정변수 간 다중공선성을 분석하였고, AMOS 23.0을 이용하여 측정변수의 타당도, 측정모형의 타당도, 연구모형의 적합도 및 연구가설을 검증하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 가설적 모형은 적합도 검증 결과 기준을 충족하지 못하여 오차분산 간 수정지수 값이 가장 크게 나타난 셀프리더십의 오차분산 간 공분산을 설정하여 수정하였으며, 수정모형의 적합도 지수는 χ²=884.421(df=302, p<.001), χ²/df=2.907, CFI=.901, TLI=.886, RMSEA=.071, SRMR=.068로 수용할 만한 적합도 지수를 나타냈다. 2. 수정모형의 가설검증 결과 연구가설 총 18개 중 10개의 연구가설이 지지되었으며 진로준비행동에 대한 변수들의 설명력은 38.1%였다. 3. 간호대학생의 진로준비행동에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 변인은 셀프리더십과 진로탐색의도였고, 셀프리더십과 진로탐색의도는 진로준비행동에 정적영향을 미쳤으며, 사회적 지지는 셀프리더십을 매개로 하여 진로준비행동에 정적으로 간접적인 영향을 나타냈다. 따라서 간호대학생의 사회적 지지가 높을수록, 진로탐색의도가 높을수록 그리고 셀프리더십이 높을수록 진로준비행동이 높아지는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 토대로 간호대학생의 진로준비행동을 촉진하기 위해 사회적 지지, 셀프리더십 및 진로탐색의도를 증진시킬 수 있는 전략들이 개발되어야 할 것으로 사료되며, 본 연구는 광주・전남지역의 간호대학생을 대상으로 하였기에 추후 전국의 간호대학생으로 대상을 확대하여 연구결과의 일반화를 위한 노력이 필요함을 제언한다.
본 연구는 간호대학생의 진로준비행동에 영향을 미치는 요인들에 대한 가설적 모형을 설정하고, 가설 검증을 통해 진로준비행동에 영향을 미치는 요인과 경로를 규명하여, 진로준비행동을 촉진하기 위한 전략을 수립하는데 그 기초자료를 제공하고자 시도된 구조모형 연구이다. 가설적 모형은 Lent와 Brown (2013)의 사회인지진로자기관리모델(Social cognitive model of career self-management)과 문헌고찰을 근거로 하여 설정하였고, 가설적 모형의 내·외생 변수는 사회적 지지, 성실성, 개방성, 외향성, 셀프리더십, 진로결정 자기효능감, 진로결과기대, 진로탐색의도 및 진로준비행동으로 구성하였다. 자료수집은 2017년 6월 22일부터 2017년 9월 2일까지 광주·전남지역 소재 4개의 간호대학에 재학 중인 만 19세 이상의 간호대학생을 대상으로 하였다. 자가보고형 설문지 400부를 배부하였으며, 배부된 설문지 중 398부가 회수되었고, 불성실한 응답과 결측치 점검 후 총 381명의 자료를 최종 분석에 사용하였다. 자료 분석은 SPSS Statistics 23.0을 이용하여 연구대상자의 특성, 측정변수의 서술통계와 정규성, 측정도구의 신뢰도, 측정변수 간 상관관계 및 측정변수 간 다중공선성을 분석하였고, AMOS 23.0을 이용하여 측정변수의 타당도, 측정모형의 타당도, 연구모형의 적합도 및 연구가설을 검증하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 가설적 모형은 적합도 검증 결과 기준을 충족하지 못하여 오차분산 간 수정지수 값이 가장 크게 나타난 셀프리더십의 오차분산 간 공분산을 설정하여 수정하였으며, 수정모형의 적합도 지수는 χ²=884.421(df=302, p<.001), χ²/df=2.907, CFI=.901, TLI=.886, RMSEA=.071, SRMR=.068로 수용할 만한 적합도 지수를 나타냈다. 2. 수정모형의 가설검증 결과 연구가설 총 18개 중 10개의 연구가설이 지지되었으며 진로준비행동에 대한 변수들의 설명력은 38.1%였다. 3. 간호대학생의 진로준비행동에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 변인은 셀프리더십과 진로탐색의도였고, 셀프리더십과 진로탐색의도는 진로준비행동에 정적영향을 미쳤으며, 사회적 지지는 셀프리더십을 매개로 하여 진로준비행동에 정적으로 간접적인 영향을 나타냈다. 따라서 간호대학생의 사회적 지지가 높을수록, 진로탐색의도가 높을수록 그리고 셀프리더십이 높을수록 진로준비행동이 높아지는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 토대로 간호대학생의 진로준비행동을 촉진하기 위해 사회적 지지, 셀프리더십 및 진로탐색의도를 증진시킬 수 있는 전략들이 개발되어야 할 것으로 사료되며, 본 연구는 광주・전남지역의 간호대학생을 대상으로 하였기에 추후 전국의 간호대학생으로 대상을 확대하여 연구결과의 일반화를 위한 노력이 필요함을 제언한다.
The purpose of this study was to establish a structural equation model of career preparation behavior in nursing students by building a hypothetical model and verifying the fit of the model. The hypothetical model was constructed based on Lent and Brown's social recognition career self-management mo...
The purpose of this study was to establish a structural equation model of career preparation behavior in nursing students by building a hypothetical model and verifying the fit of the model. The hypothetical model was constructed based on Lent and Brown's social recognition career self-management model. The exogenous variables were social supports, conscientiousness, openness, and extraversion. The endogenous variables were career decision-making self-efficacy, career outcome expectation, career exploration intention, and career preparation behavior. Participants were 381 nursing students enrolled in four nursing colleges in Gwangju and Chonnam area. The data were collected with a structured self-reporting questionnaire from June 22, 2017 to September 2, 2017. The collected data were analyzed the characteristics of the participants, descriptive statistics, and normality of measurement variables, reliability of measurement instruments, correlation and multi-collinearity of measurement variables using SPSS Statistics 23.0 program, while has verified the validity of measurement variables and model, model fit, and hypothesis using AMOS 23.0 program. The result was as follows; 1. The hypothetical model did not meet the criteria of model fit, so it was modified by setting the covariance between the error distributions of self-leadership, which showed the largest difference between modification indices. The fit index of the modified model was χ2=884.421(df=302, p <.001), χ2/df=2.907, CFI=.901, TLI=.886, RMSEA=.071, SRMR=.068, which was acceptable. 2. The modified research model provided a reasonable fit to the data. Ten of eighteen hypotheses selected for hypothetical model were statistically significant, and the explanatory power of the variables of career preparation behavior was 38.1%. 3. The variables that have a statistically significant effect on career preparation behavior of nursing students were self-leadership and career search intentions. Self-leadership and career exploration intentions had a statistically significant effect on career preparation behavior, and social support had a statistically indirect effect on career preparation behavior through self-leadership. Therefore, the higher the social supports, career decision-making self-efficacy, career exploration intention, and the self-leadership, the higher the career preparation behavior in nursing students. According to these results, following studies should develop the scale of career exploration intention and explore the correlation between career exploration intention and the career preparation behavior in nursing students. In order to develop career preparation behavior of nursing students, the programs for promoting social support, self-leadership, and career search intention should be provided.
The purpose of this study was to establish a structural equation model of career preparation behavior in nursing students by building a hypothetical model and verifying the fit of the model. The hypothetical model was constructed based on Lent and Brown's social recognition career self-management model. The exogenous variables were social supports, conscientiousness, openness, and extraversion. The endogenous variables were career decision-making self-efficacy, career outcome expectation, career exploration intention, and career preparation behavior. Participants were 381 nursing students enrolled in four nursing colleges in Gwangju and Chonnam area. The data were collected with a structured self-reporting questionnaire from June 22, 2017 to September 2, 2017. The collected data were analyzed the characteristics of the participants, descriptive statistics, and normality of measurement variables, reliability of measurement instruments, correlation and multi-collinearity of measurement variables using SPSS Statistics 23.0 program, while has verified the validity of measurement variables and model, model fit, and hypothesis using AMOS 23.0 program. The result was as follows; 1. The hypothetical model did not meet the criteria of model fit, so it was modified by setting the covariance between the error distributions of self-leadership, which showed the largest difference between modification indices. The fit index of the modified model was χ2=884.421(df=302, p <.001), χ2/df=2.907, CFI=.901, TLI=.886, RMSEA=.071, SRMR=.068, which was acceptable. 2. The modified research model provided a reasonable fit to the data. Ten of eighteen hypotheses selected for hypothetical model were statistically significant, and the explanatory power of the variables of career preparation behavior was 38.1%. 3. The variables that have a statistically significant effect on career preparation behavior of nursing students were self-leadership and career search intentions. Self-leadership and career exploration intentions had a statistically significant effect on career preparation behavior, and social support had a statistically indirect effect on career preparation behavior through self-leadership. Therefore, the higher the social supports, career decision-making self-efficacy, career exploration intention, and the self-leadership, the higher the career preparation behavior in nursing students. According to these results, following studies should develop the scale of career exploration intention and explore the correlation between career exploration intention and the career preparation behavior in nursing students. In order to develop career preparation behavior of nursing students, the programs for promoting social support, self-leadership, and career search intention should be provided.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.