만2세반 영아는 자아 개념과 정서 조절, 타인의 감정 이해가 시작되는 시기로 영아가 자신의 감정을 조절하고 타인을 이해하며 타인과 조화로운 관계를 형성하고 유지할 수 있는 능력인 사회정서발달을 긍정적으로 형성하는 것이 매우 중요하다. 이에 본 연구는 만2세반 영아들과 산책활동을 진행하고 산책활동이 만2세반 영아의 사회정서발달에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구에서 산책활동이 만2세반 영아의 사회정서발달에 미치는 영향에 대한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 산책이 만2세반 영아의 사회정서발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 산책이 만2세반 영아의 사회정서발달의 각 하위요인에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 산책이 만2세반 영아의 기본 정서 및 사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 산책이 만2세반 영아의 자아개념에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 산책이 만2세반 영아의 자기조절에 미치는 영향은 어떠한가? 2-4. 산책이 만2세반 영아의 사회적 관계에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시에 소재하고, 표준보육과정을 실시하며, 평가인증을 통과한 국공립 어린이집 A, B, C의 6학급으로 만 2세 영아 40명이다. 실험집단은 A어린이집 3학급 총20명(남아 8명, 여아 12명), 비교집단 B어린이집 2학급 14명, C어린이집 1학급 6명. 총20명(남아 10명, 여아 10명)이다. 사회정서발달의 변화를 알아보기 위해 김호인(2010)의 만2세 영아의 사회정서발달을 관찰 평가할 수 있도록 개발된 사회정서발달 척도를 사용하여 영아들에게 사전, 사후 검사를 실시하였다. 실험집단 영아들은 2017년 9월 18일부터 10월 20일까지 주 3회 40~60분씩 총 12회 산책활동을 실시하였다. 이때 비교집단은 실험집단에 실시된 산책활동을 실시하지 않고 실외놀이를 진행하며 두 집단 간 차이를 알아보고자 하였다. ...
국 문 초 록
만2세반 영아는 자아 개념과 정서 조절, 타인의 감정 이해가 시작되는 시기로 영아가 자신의 감정을 조절하고 타인을 이해하며 타인과 조화로운 관계를 형성하고 유지할 수 있는 능력인 사회정서발달을 긍정적으로 형성하는 것이 매우 중요하다. 이에 본 연구는 만2세반 영아들과 산책활동을 진행하고 산책활동이 만2세반 영아의 사회정서발달에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구에서 산책활동이 만2세반 영아의 사회정서발달에 미치는 영향에 대한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 산책이 만2세반 영아의 사회정서발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 산책이 만2세반 영아의 사회정서발달의 각 하위요인에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 산책이 만2세반 영아의 기본 정서 및 사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 산책이 만2세반 영아의 자아개념에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 산책이 만2세반 영아의 자기조절에 미치는 영향은 어떠한가? 2-4. 산책이 만2세반 영아의 사회적 관계에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시에 소재하고, 표준보육과정을 실시하며, 평가인증을 통과한 국공립 어린이집 A, B, C의 6학급으로 만 2세 영아 40명이다. 실험집단은 A어린이집 3학급 총20명(남아 8명, 여아 12명), 비교집단 B어린이집 2학급 14명, C어린이집 1학급 6명. 총20명(남아 10명, 여아 10명)이다. 사회정서발달의 변화를 알아보기 위해 김호인(2010)의 만2세 영아의 사회정서발달을 관찰 평가할 수 있도록 개발된 사회정서발달 척도를 사용하여 영아들에게 사전, 사후 검사를 실시하였다. 실험집단 영아들은 2017년 9월 18일부터 10월 20일까지 주 3회 40~60분씩 총 12회 산책활동을 실시하였다. 이때 비교집단은 실험집단에 실시된 산책활동을 실시하지 않고 실외놀이를 진행하며 두 집단 간 차이를 알아보고자 하였다. 자료 분석은 SPSSWIN 18 통계 프로그램을 이용하였으며, 연구 도구에 관한 신뢰도 검사와 산책 활동을 시행하기 전 실험집단과 비교집단의 동질성 여부를 확인하기 위해 독립적 t-검증을 시행하였고, 실험집단과 비교집단 간의 사회정서발달 사전 검사와 사후 검사 간 평균과 표준편차의 점수 차이가 통계적으로 유의미한지 살펴보기 위해 독립적 t-검증을 실행하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 산책활동을 실시한 실험집단이 실외놀이를 진행한 비교집단보다 사회정서발달 점수가 통계적으로 유의하게 증가하였다. 사회정서발달의 하위요인인 기본정서 및 사회적 행동, 자아 개념, 자기조절, 사회적 관계에서도 실험집단이 비교집단보다 점수가 통계적으로 유의하게 증가 하였다. 산책활동을 진행한 영아의 사회정서발달이 향상된 것을 알 수 있으며 산책이 영아의 사회정서 발달에 긍정적인 영향을 준다는 것을 의미한다. 이결과는 영아에게 산책활동이 필요함을 시사하는 결과이다.
국 문 초 록
만2세반 영아는 자아 개념과 정서 조절, 타인의 감정 이해가 시작되는 시기로 영아가 자신의 감정을 조절하고 타인을 이해하며 타인과 조화로운 관계를 형성하고 유지할 수 있는 능력인 사회정서발달을 긍정적으로 형성하는 것이 매우 중요하다. 이에 본 연구는 만2세반 영아들과 산책활동을 진행하고 산책활동이 만2세반 영아의 사회정서발달에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구에서 산책활동이 만2세반 영아의 사회정서발달에 미치는 영향에 대한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 산책이 만2세반 영아의 사회정서발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 산책이 만2세반 영아의 사회정서발달의 각 하위요인에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 산책이 만2세반 영아의 기본 정서 및 사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 산책이 만2세반 영아의 자아개념에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 산책이 만2세반 영아의 자기조절에 미치는 영향은 어떠한가? 2-4. 산책이 만2세반 영아의 사회적 관계에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시에 소재하고, 표준보육과정을 실시하며, 평가인증을 통과한 국공립 어린이집 A, B, C의 6학급으로 만 2세 영아 40명이다. 실험집단은 A어린이집 3학급 총20명(남아 8명, 여아 12명), 비교집단 B어린이집 2학급 14명, C어린이집 1학급 6명. 총20명(남아 10명, 여아 10명)이다. 사회정서발달의 변화를 알아보기 위해 김호인(2010)의 만2세 영아의 사회정서발달을 관찰 평가할 수 있도록 개발된 사회정서발달 척도를 사용하여 영아들에게 사전, 사후 검사를 실시하였다. 실험집단 영아들은 2017년 9월 18일부터 10월 20일까지 주 3회 40~60분씩 총 12회 산책활동을 실시하였다. 이때 비교집단은 실험집단에 실시된 산책활동을 실시하지 않고 실외놀이를 진행하며 두 집단 간 차이를 알아보고자 하였다. 자료 분석은 SPSS WIN 18 통계 프로그램을 이용하였으며, 연구 도구에 관한 신뢰도 검사와 산책 활동을 시행하기 전 실험집단과 비교집단의 동질성 여부를 확인하기 위해 독립적 t-검증을 시행하였고, 실험집단과 비교집단 간의 사회정서발달 사전 검사와 사후 검사 간 평균과 표준편차의 점수 차이가 통계적으로 유의미한지 살펴보기 위해 독립적 t-검증을 실행하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 산책활동을 실시한 실험집단이 실외놀이를 진행한 비교집단보다 사회정서발달 점수가 통계적으로 유의하게 증가하였다. 사회정서발달의 하위요인인 기본정서 및 사회적 행동, 자아 개념, 자기조절, 사회적 관계에서도 실험집단이 비교집단보다 점수가 통계적으로 유의하게 증가 하였다. 산책활동을 진행한 영아의 사회정서발달이 향상된 것을 알 수 있으며 산책이 영아의 사회정서 발달에 긍정적인 영향을 준다는 것을 의미한다. 이결과는 영아에게 산책활동이 필요함을 시사하는 결과이다.
The effects of walking activity on social-emotional development in 2-year-old children class
The two-year-old age is the period establishing self-concept, emotional regulation and understanding others. It is very important for two year olds to formation positive social-emotional developmen...
The effects of walking activity on social-emotional development in 2-year-old children class
The two-year-old age is the period establishing self-concept, emotional regulation and understanding others. It is very important for two year olds to formation positive social-emotional development which is the capacity to control their emotions, understand others and maintain harmonious relationships with others. The purpose of this study is to evaluate the effect of walking activity on social-emotion development in 2-year-olds children. For purpose of this study, the following research questions were set up in this study. 1. What is the effect of walking activities on social-emotional development for 2-year-olds children? 2. What is the effect of walking activities on sub-elements of social-emotional development for 2-year-olds children? 2-1. What is the effect of walking activities on basic emotion and social behavior for 2-year-olds children? 2-2. What is the effect of walking activities on self-concept for 2-year-olds children? 2-3. What is the effect of walking activities on self-regulation for 2-year-olds children? 2-4. What is the effect of walking activities on social relations for 2-year-olds children?
The subjects of this study are 40 children of 2-year-olds children in 6 classes of public daycare centers (A, B, and C) that are located in Seoul and carry out standard daycare centers courses and passed the evaluation and certification. The experimental group consisted of 20 children (8 boys, 12 girls) in three classes of A daycare center, 14 students in 2 classes in comparative group B and 6 students in C. There are a total of 20 (10 boys, 10 girls).
The experimental group took a total of 12 walks for 40~60 minutes three times a week from September 18 to October 20, 2017. Instead of, children in the control group participated free outdoor activities. Statistical analysis was performed using the SPSS 18.0 (Chicago, Illinois, USA). All data were expressed as mean and standard deviation. The result of this study in two groups were compared using an independent samples t test. The results of this study are summarized as follows. The results of this study that the experimental group showed better social emotional development with statistically significant difference. The emotional and social behavior, self - concept, self-regulation, and social relations, which are sub - factors of social emotional development, were statistically higher in the experimental group than those of control group. These results show that walking activities are effective for social-emotion development of children and suggest that walking activities are required for two year olds.
The effects of walking activity on social-emotional development in 2-year-old children class
The two-year-old age is the period establishing self-concept, emotional regulation and understanding others. It is very important for two year olds to formation positive social-emotional development which is the capacity to control their emotions, understand others and maintain harmonious relationships with others. The purpose of this study is to evaluate the effect of walking activity on social-emotion development in 2-year-olds children. For purpose of this study, the following research questions were set up in this study. 1. What is the effect of walking activities on social-emotional development for 2-year-olds children? 2. What is the effect of walking activities on sub-elements of social-emotional development for 2-year-olds children? 2-1. What is the effect of walking activities on basic emotion and social behavior for 2-year-olds children? 2-2. What is the effect of walking activities on self-concept for 2-year-olds children? 2-3. What is the effect of walking activities on self-regulation for 2-year-olds children? 2-4. What is the effect of walking activities on social relations for 2-year-olds children?
The subjects of this study are 40 children of 2-year-olds children in 6 classes of public daycare centers (A, B, and C) that are located in Seoul and carry out standard daycare centers courses and passed the evaluation and certification. The experimental group consisted of 20 children (8 boys, 12 girls) in three classes of A daycare center, 14 students in 2 classes in comparative group B and 6 students in C. There are a total of 20 (10 boys, 10 girls).
The experimental group took a total of 12 walks for 40~60 minutes three times a week from September 18 to October 20, 2017. Instead of, children in the control group participated free outdoor activities. Statistical analysis was performed using the SPSS 18.0 (Chicago, Illinois, USA). All data were expressed as mean and standard deviation. The result of this study in two groups were compared using an independent samples t test. The results of this study are summarized as follows. The results of this study that the experimental group showed better social emotional development with statistically significant difference. The emotional and social behavior, self - concept, self-regulation, and social relations, which are sub - factors of social emotional development, were statistically higher in the experimental group than those of control group. These results show that walking activities are effective for social-emotion development of children and suggest that walking activities are required for two year olds.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.