스토리텔링을 활용한 동시 읽기 활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향 The effects of teaching to read children’s poem by utilizing storytelling on young children’s language abilities원문보기
본 연구는 스토리텔링을 활용한 동시 읽기 활동 모형을 구안하고 이를 만 4세 유아들에게 적용하여 언어능력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위한 연구 과정은 다음과 같다. 첫째, 문헌고찰을 통하여 스토리텔링을 활용한 동시 읽기 지도의 목적 및 목표를 설정하였다. 둘째, 동시 읽기지도를 위한 교육 내용과 교육 방법을 선정하였다. 셋째, 선정된 교육 내용과 방법을 유아 교실에 적용하기 위해 교실에서 활용하기 좋은 동시를 선정하고, 교수·학습 활동의 과정을 그림책 보고 동시내용 예측하기, 다양한 방법으로 동시 읽기, 동시의 내용을 스토리텔링하기, 마무리하기 등으로 구성했다. 넷째, 선정된 동시들을 중심으로 ...
본 연구는 스토리텔링을 활용한 동시 읽기 활동 모형을 구안하고 이를 만 4세 유아들에게 적용하여 언어능력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위한 연구 과정은 다음과 같다. 첫째, 문헌고찰을 통하여 스토리텔링을 활용한 동시 읽기 지도의 목적 및 목표를 설정하였다. 둘째, 동시 읽기지도를 위한 교육 내용과 교육 방법을 선정하였다. 셋째, 선정된 교육 내용과 방법을 유아 교실에 적용하기 위해 교실에서 활용하기 좋은 동시를 선정하고, 교수·학습 활동의 과정을 그림책 보고 동시내용 예측하기, 다양한 방법으로 동시 읽기, 동시의 내용을 스토리텔링하기, 마무리하기 등으로 구성했다. 넷째, 선정된 동시들을 중심으로 교수모형을 구성하고, 교수모형에 따라 교육계획안을 만들었다. 교육계획안은 12주 동안의 활동을 위한 24개로 만들었다. 교수모형의 효과를 검증하기 위해 만4세반 유아들을 연구대상으로 선정하고, 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 실험집단에게는 본 연구에서 구안한 교수모형을 적용하여 교수 활동을 전개하고, 통제집단은 누리과정에 따라 일반적인 동시 읽기 활동으로 수업을 진행했다. 처치 기간과 횟수는 12주 동안, 주 2회, 총 24회 진행되었다. 그리고 그 효과는 긍정적이었다. 통제집단에 비해 실험집단의 언어능력이 유의미한 향상을 보였다. 이러한 연구 결과는 스토리텔링을 활용한 동시 읽기 활동이 유아의 듣기, 말하기 능력에 더 효과적이므로 향후 유아 교실에서 스토리텔링을 활용한 동시읽기 지도를 적극 활용할 것을 제안한다. 따라서 스토리텔링을 활용한 다양한 교수 방법과, 스토리텔링을 하기에 좋은 동시들을 발굴하여 교사들이 쉽게 사용할 수 있는 교수모형들을 더 다양하게 개발해야 할 것이다.
본 연구는 스토리텔링을 활용한 동시 읽기 활동 모형을 구안하고 이를 만 4세 유아들에게 적용하여 언어능력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위한 연구 과정은 다음과 같다. 첫째, 문헌고찰을 통하여 스토리텔링을 활용한 동시 읽기 지도의 목적 및 목표를 설정하였다. 둘째, 동시 읽기지도를 위한 교육 내용과 교육 방법을 선정하였다. 셋째, 선정된 교육 내용과 방법을 유아 교실에 적용하기 위해 교실에서 활용하기 좋은 동시를 선정하고, 교수·학습 활동의 과정을 그림책 보고 동시내용 예측하기, 다양한 방법으로 동시 읽기, 동시의 내용을 스토리텔링하기, 마무리하기 등으로 구성했다. 넷째, 선정된 동시들을 중심으로 교수모형을 구성하고, 교수모형에 따라 교육계획안을 만들었다. 교육계획안은 12주 동안의 활동을 위한 24개로 만들었다. 교수모형의 효과를 검증하기 위해 만4세반 유아들을 연구대상으로 선정하고, 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 실험집단에게는 본 연구에서 구안한 교수모형을 적용하여 교수 활동을 전개하고, 통제집단은 누리과정에 따라 일반적인 동시 읽기 활동으로 수업을 진행했다. 처치 기간과 횟수는 12주 동안, 주 2회, 총 24회 진행되었다. 그리고 그 효과는 긍정적이었다. 통제집단에 비해 실험집단의 언어능력이 유의미한 향상을 보였다. 이러한 연구 결과는 스토리텔링을 활용한 동시 읽기 활동이 유아의 듣기, 말하기 능력에 더 효과적이므로 향후 유아 교실에서 스토리텔링을 활용한 동시읽기 지도를 적극 활용할 것을 제안한다. 따라서 스토리텔링을 활용한 다양한 교수 방법과, 스토리텔링을 하기에 좋은 동시들을 발굴하여 교사들이 쉽게 사용할 수 있는 교수모형들을 더 다양하게 개발해야 할 것이다.
This study was conducted to develop a poetry reading activity model using story-telling and review its effect on language abilities of four year-old children. Literature review was conducted to establish the goal and objectives of poetry reading by utilizing storytelling, and the instruction content...
This study was conducted to develop a poetry reading activity model using story-telling and review its effect on language abilities of four year-old children. Literature review was conducted to establish the goal and objectives of poetry reading by utilizing storytelling, and the instruction content and methodology were selected. The role of the instructor and evaluation methods were determined to develop an instruction model. The stages of instruction and learning activities were consisted of predicting the content of poems by looking at picture books, reading poetry in various ways, story-telling about poems already read. The study was conducted for a total of 12 weeks, two sessions per week. The experiment group underwent instruction and learning activities according to the developed instruction model, while the control group underwent general poetry reading activities according to the Nuri curriculum. To verify the effects of the instruction model, pre-test on language abilities was conducted, and a post-test after the study was also conducted. The language abilities of the two groups were found to be homogeneous in the pre-test, and therefore a t test was conducted during the post-test. The t test showed the experiment group to have seen significant improvement in lianguage abilities, proving that the developed instruction method is validated. This result verifies that poetry reading activities using storytelling is effective in improving young children’s listening and speaking abilities. Therefore, this study suggests that poetry-reading bu utilizing storytelling to be proactively applied in classes for young children. Various instruction methods using storytelling need to be developed and appropriate poetry need to be identified for such poetry reading activities can be developed into various instruction models.
This study was conducted to develop a poetry reading activity model using story-telling and review its effect on language abilities of four year-old children. Literature review was conducted to establish the goal and objectives of poetry reading by utilizing storytelling, and the instruction content and methodology were selected. The role of the instructor and evaluation methods were determined to develop an instruction model. The stages of instruction and learning activities were consisted of predicting the content of poems by looking at picture books, reading poetry in various ways, story-telling about poems already read. The study was conducted for a total of 12 weeks, two sessions per week. The experiment group underwent instruction and learning activities according to the developed instruction model, while the control group underwent general poetry reading activities according to the Nuri curriculum. To verify the effects of the instruction model, pre-test on language abilities was conducted, and a post-test after the study was also conducted. The language abilities of the two groups were found to be homogeneous in the pre-test, and therefore a t test was conducted during the post-test. The t test showed the experiment group to have seen significant improvement in lianguage abilities, proving that the developed instruction method is validated. This result verifies that poetry reading activities using storytelling is effective in improving young children’s listening and speaking abilities. Therefore, this study suggests that poetry-reading bu utilizing storytelling to be proactively applied in classes for young children. Various instruction methods using storytelling need to be developed and appropriate poetry need to be identified for such poetry reading activities can be developed into various instruction models.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.