현대의 관광객들은 트랜드에 민감하고 개성이 뚜렷한 편이다. 따라서 복합 리조트 시장의 성장추세와 잠재성을 감안할 때, 복합 리조트의 선택 속성을 관광지의 입장에서 세밀하게 분석하여 개인별 라이프 스타일을 반영한 효율적인 마케팅 전략이 필요할 것으로 판단된다. 이러한 관점에서 나날이 다양해지는 관광객들의 욕구를 충족시키고 만족도에 영향을 미치는 결정적인 요인들을 파악하는 것이 중요한 사안이라고 할 수 있다. 또한 무한경쟁 시대에 노출되어 있는 복합 리조트 기업들은 인지도에 따른 관광객의 만족에 영향을 미치는 선택 속성을 도출함으로써 관광시장에서 강력한 아이덴티티와 마케팅적 우위를 점할 수 있는 전략을 제시할 필요가 있다. 본 연구의 목적은 내국인 관광객을 대상으로 복합 리조트에 대한 선택 속성이 방문 의도에 어떻게 영향을 미치는지 파악하고, 이러한 관계에서 인지도의 ...
현대의 관광객들은 트랜드에 민감하고 개성이 뚜렷한 편이다. 따라서 복합 리조트 시장의 성장추세와 잠재성을 감안할 때, 복합 리조트의 선택 속성을 관광지의 입장에서 세밀하게 분석하여 개인별 라이프 스타일을 반영한 효율적인 마케팅 전략이 필요할 것으로 판단된다. 이러한 관점에서 나날이 다양해지는 관광객들의 욕구를 충족시키고 만족도에 영향을 미치는 결정적인 요인들을 파악하는 것이 중요한 사안이라고 할 수 있다. 또한 무한경쟁 시대에 노출되어 있는 복합 리조트 기업들은 인지도에 따른 관광객의 만족에 영향을 미치는 선택 속성을 도출함으로써 관광시장에서 강력한 아이덴티티와 마케팅적 우위를 점할 수 있는 전략을 제시할 필요가 있다. 본 연구의 목적은 내국인 관광객을 대상으로 복합 리조트에 대한 선택 속성이 방문 의도에 어떻게 영향을 미치는지 파악하고, 이러한 관계에서 인지도의 조절효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 리조트 및 복합 리조트 관련 선행연구를 통하여 도출된 복합 리조트의 선택 속성을 바탕으로, 내국인 관광객들이 복합 리조트를 선택하는 경우 이들의 의사결정에 영향을 미치는 선택 속성을 파악하였다. 또한 복합 리조트의 선택 속성과 방문 의도의 관계도 분석하였다. 리조트에 대한 선택 속성 및 방문 의도에 관한 연구는 집중되고 있으나, 제주도, 영종도 등을 중심으로 개발되고 있는 복합 리조트에 관한 연구는 매우 부족한 편이다. 이에 본 연구는 복합 리조트의 인지도 상승 및 내국인 관광객의 복합 리조트 유치를 위한 방안에 기초자료를 제공하고, 이와 관련된 실무적인 시사점을 제공하고자 한다. 본 연구의 내용을 살펴보면, 문헌연구 및 선행연구에 대한 탐색을 실행하고 이를 바탕으로 변수 간의 관계에 대한 가설을 설정하였다. 그런 다음 연구 모형과 연구 설계를 시행한 뒤 빈도 분석과 요인 분석, 신뢰도 분석과 구조방정식 분석을 실시하였다. 연구의 대상적 범위로는 대한민국에 거주하고 있는 내국인 관광객을 중심으로 진행하였다. 본 연구의 가설 검정 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 복합 리조트의 선택 속성이 방문 의도에 미치는 영향관계를 검증한 결과 선택 속성의 5개 하위요인 중 위락 시설 요인만이 방문 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미친 것으로 나타났다. 즉 조사 대상자의 91% 이상이 일반 리조트의 방문 경험이 있었다. 이는 복합 리조트와 일반 리조트를 차별화할 수 있는 선택 속성이 카지노, 골프장 등을 포함한 위락적 요인이라 판단한 결과라고 예측할 수 있다. 둘째, 복합 리조트에 대한 저인지도 집단의 경우 위락 시설 요인이 방문 의도에 유의한 영향을 미쳤으며, 다른 요인들은 방문 의도에 유의한 영향을 미치지 않았다. 반면, 고인지도 집단은 위락시설을 포함한 다른 요인들은 방문 의도에 유의한 영향을 미치지 않았지만, 전반적인 시설 요인이 방문 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과와 시사점은 다음과 같다. 첫째, 복합 리조트의 선택 속성 중 위락 시설에는 골프장 등과 같은 대규모 시설들도 포함된다. 이를 고려하여 카지노나 골프장 등 일반 리조트에서 접하기 어려운 위락시설이 내국인 관광객의 관심요소이자 방문 의도에 영향을 미치는 요소라는 점을 활용할 필요가 있다. 둘째, 복합 리조트가 생소하거나 방문 경험이 없는 저인지도 집단 고객들에게는 카지노나 골프장, 테마파크 등 일반 리조트에서 접하기 어려운 위락 시설의 사용과 장점에 대해 홍보하고 마케팅 전략을 펼치는 것이 중요하다. 마지막으로, 복합 리조트에 대한 인지도가 높은 고객들에게는 실무적 관점에서 보다 나은 전반적인 시설에 대한 홍보 및 마케팅을 할 필요가 있다. 향후에는 외국인 대상으로 복합 리조트의 선택 속성을 파악하고, 인지도 외 다양한 조절효과를 활용하는 연구가 필요할 것으로 판단된다.
현대의 관광객들은 트랜드에 민감하고 개성이 뚜렷한 편이다. 따라서 복합 리조트 시장의 성장추세와 잠재성을 감안할 때, 복합 리조트의 선택 속성을 관광지의 입장에서 세밀하게 분석하여 개인별 라이프 스타일을 반영한 효율적인 마케팅 전략이 필요할 것으로 판단된다. 이러한 관점에서 나날이 다양해지는 관광객들의 욕구를 충족시키고 만족도에 영향을 미치는 결정적인 요인들을 파악하는 것이 중요한 사안이라고 할 수 있다. 또한 무한경쟁 시대에 노출되어 있는 복합 리조트 기업들은 인지도에 따른 관광객의 만족에 영향을 미치는 선택 속성을 도출함으로써 관광시장에서 강력한 아이덴티티와 마케팅적 우위를 점할 수 있는 전략을 제시할 필요가 있다. 본 연구의 목적은 내국인 관광객을 대상으로 복합 리조트에 대한 선택 속성이 방문 의도에 어떻게 영향을 미치는지 파악하고, 이러한 관계에서 인지도의 조절효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 리조트 및 복합 리조트 관련 선행연구를 통하여 도출된 복합 리조트의 선택 속성을 바탕으로, 내국인 관광객들이 복합 리조트를 선택하는 경우 이들의 의사결정에 영향을 미치는 선택 속성을 파악하였다. 또한 복합 리조트의 선택 속성과 방문 의도의 관계도 분석하였다. 리조트에 대한 선택 속성 및 방문 의도에 관한 연구는 집중되고 있으나, 제주도, 영종도 등을 중심으로 개발되고 있는 복합 리조트에 관한 연구는 매우 부족한 편이다. 이에 본 연구는 복합 리조트의 인지도 상승 및 내국인 관광객의 복합 리조트 유치를 위한 방안에 기초자료를 제공하고, 이와 관련된 실무적인 시사점을 제공하고자 한다. 본 연구의 내용을 살펴보면, 문헌연구 및 선행연구에 대한 탐색을 실행하고 이를 바탕으로 변수 간의 관계에 대한 가설을 설정하였다. 그런 다음 연구 모형과 연구 설계를 시행한 뒤 빈도 분석과 요인 분석, 신뢰도 분석과 구조방정식 분석을 실시하였다. 연구의 대상적 범위로는 대한민국에 거주하고 있는 내국인 관광객을 중심으로 진행하였다. 본 연구의 가설 검정 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 복합 리조트의 선택 속성이 방문 의도에 미치는 영향관계를 검증한 결과 선택 속성의 5개 하위요인 중 위락 시설 요인만이 방문 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미친 것으로 나타났다. 즉 조사 대상자의 91% 이상이 일반 리조트의 방문 경험이 있었다. 이는 복합 리조트와 일반 리조트를 차별화할 수 있는 선택 속성이 카지노, 골프장 등을 포함한 위락적 요인이라 판단한 결과라고 예측할 수 있다. 둘째, 복합 리조트에 대한 저인지도 집단의 경우 위락 시설 요인이 방문 의도에 유의한 영향을 미쳤으며, 다른 요인들은 방문 의도에 유의한 영향을 미치지 않았다. 반면, 고인지도 집단은 위락시설을 포함한 다른 요인들은 방문 의도에 유의한 영향을 미치지 않았지만, 전반적인 시설 요인이 방문 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과와 시사점은 다음과 같다. 첫째, 복합 리조트의 선택 속성 중 위락 시설에는 골프장 등과 같은 대규모 시설들도 포함된다. 이를 고려하여 카지노나 골프장 등 일반 리조트에서 접하기 어려운 위락시설이 내국인 관광객의 관심요소이자 방문 의도에 영향을 미치는 요소라는 점을 활용할 필요가 있다. 둘째, 복합 리조트가 생소하거나 방문 경험이 없는 저인지도 집단 고객들에게는 카지노나 골프장, 테마파크 등 일반 리조트에서 접하기 어려운 위락 시설의 사용과 장점에 대해 홍보하고 마케팅 전략을 펼치는 것이 중요하다. 마지막으로, 복합 리조트에 대한 인지도가 높은 고객들에게는 실무적 관점에서 보다 나은 전반적인 시설에 대한 홍보 및 마케팅을 할 필요가 있다. 향후에는 외국인 대상으로 복합 리조트의 선택 속성을 파악하고, 인지도 외 다양한 조절효과를 활용하는 연구가 필요할 것으로 판단된다.
As the tourists in the modern times are sensitive to the trends and their individualities are clear and distinct, when taking into account the growth trend and the potentials of the complex resort market, an efficient marketing strategy reflecting the lifestyles by analyzing, in detail, the selectio...
As the tourists in the modern times are sensitive to the trends and their individualities are clear and distinct, when taking into account the growth trend and the potentials of the complex resort market, an efficient marketing strategy reflecting the lifestyles by analyzing, in detail, the selection attributes of the complex resorts from the position of a tourist attraction will be needed. From such a viewpoint, it can be said that it is an important matter to understand the factors that play the decisive role of satisfying the desires of the tourists, which become more and more diverse every day, and have the influences on the satisfaction. Also, regarding the complex resort corporations that have been exposed in the era of the infinite competition, there is a need to present a strategy for having a powerful identity and having the marketing superiority in the tourism market by drawing the selection attributes that have the influences on the satisfaction of the tourists according to the level of awareness. With the Korean tourists as the subjects, the purpose of this research is to understand what influences the selection attributes regarding the complex resorts have on the intentions to visit and to verify the effects of adjusting the level of awareness in such a relationship. For this, based on the selection attributes of the complex resorts that were arrived at through the precedent researches related to the resorts and the complex results, in the case of the Korean tourists selecting a complex resort, the selection attributes that have the influences on their decision-makings were understood. Also, the relationship between the selection attributes of the complex resorts and the intentions to visit was analyzed. Although the researches on the selection attributes and the intentions to visit regarding the resorts have been concentrated, the researches on the complex resorts that have been developed centered on the Jeju Island, the Yeongjong Island, etc. have been very insufficient. In conclusion, this research intends to provide the basic data and materials for a plan for the rise of the level of awareness of the complex resorts and for the attraction of the Korean tourists to the complex resorts and provide the practical affairs suggestions related to this. If we take a look at the details for the carrying out of this research, the explorations regarding the literature researches and the precedent researches were carried out, and, based on this, after setting up the hypothesis of the relationships between the variables, the research model and the research design were carried out. And the frequency analysis, the factorial analysis, the reliability analysis, and the structure equation analysis were carried out. Regarding the range of the subjects of the research, it was proceeded with by being centered on the Korean tourists who had been residing in the Republic of Korea. If I were to summarize the results of the testing of the hypothesis in this research, they are the following: Firstly, as a result of verifying the influences of the selection attributes of the complex resorts on the intentions to visit, it appeared that, among the 5 low factors of the selection attributes, only the recreational facilities factor had the positive (+) influence on the intention to visit. From this, it can be seen that over 91% of the subjects of the investigation had the experience of having visited an ordinary resort. And it can be predicted that it will be the result of the judgment that the selection attributes that can differentiate the complex resorts and the ordinary resorts are the recreational factors, including the casinos, the golf courses, etc. Secondly, in the case of the group who had the low level of awareness of the complex resorts, the recreational facility factor had the significant influence on the intention to visit. And the other factors did not have any significant influences on the intentions to visit. Although, in contrast, regarding the group with the high level of awareness, the other factors, including the recreational facilities, did not have any significant influences on the intention to visit, it appeared that the overall facilities factor had the significant influence on the intention to visit. As for the implications of the results of this research, firstly, as, among the selection attributes of the complex resorts, the recreational facilities include the large-sized facilities, too, like the golf courses and others of the like, the recreational facilities which are difficult to come into contact at the ordinary resorts, including the casinos, the golf courses, etc., are the element of interest of the Korean tourists and, at the same time, an element that has the influence on the intention to visit. Hence, there is a need to utilize this point. Secondly, regarding the customers in the low level of awareness group, who are either unfamiliar with the complex resorts or do not have the experience of visiting them, it is important to engage in the PR regarding the use and the strong points of the recreational facilities, which are difficult to come into contact with at the ordinary resorts, including the casinos, the golf courses, the theme parks, etc., and to unfold the marketing strategy. Thirdly, it can be said that, regarding the customers whose level of awareness regarding the complex resorts is high, the PR and the marketing regarding the even better, overall facilities from the practical affairs viewpoint are important. In the future, by having foreigners as the subjects, a research that grasps the selection attributes of the complex resorts and that utilizes the diverse adjustment effects other than the level of awareness will be needed.
As the tourists in the modern times are sensitive to the trends and their individualities are clear and distinct, when taking into account the growth trend and the potentials of the complex resort market, an efficient marketing strategy reflecting the lifestyles by analyzing, in detail, the selection attributes of the complex resorts from the position of a tourist attraction will be needed. From such a viewpoint, it can be said that it is an important matter to understand the factors that play the decisive role of satisfying the desires of the tourists, which become more and more diverse every day, and have the influences on the satisfaction. Also, regarding the complex resort corporations that have been exposed in the era of the infinite competition, there is a need to present a strategy for having a powerful identity and having the marketing superiority in the tourism market by drawing the selection attributes that have the influences on the satisfaction of the tourists according to the level of awareness. With the Korean tourists as the subjects, the purpose of this research is to understand what influences the selection attributes regarding the complex resorts have on the intentions to visit and to verify the effects of adjusting the level of awareness in such a relationship. For this, based on the selection attributes of the complex resorts that were arrived at through the precedent researches related to the resorts and the complex results, in the case of the Korean tourists selecting a complex resort, the selection attributes that have the influences on their decision-makings were understood. Also, the relationship between the selection attributes of the complex resorts and the intentions to visit was analyzed. Although the researches on the selection attributes and the intentions to visit regarding the resorts have been concentrated, the researches on the complex resorts that have been developed centered on the Jeju Island, the Yeongjong Island, etc. have been very insufficient. In conclusion, this research intends to provide the basic data and materials for a plan for the rise of the level of awareness of the complex resorts and for the attraction of the Korean tourists to the complex resorts and provide the practical affairs suggestions related to this. If we take a look at the details for the carrying out of this research, the explorations regarding the literature researches and the precedent researches were carried out, and, based on this, after setting up the hypothesis of the relationships between the variables, the research model and the research design were carried out. And the frequency analysis, the factorial analysis, the reliability analysis, and the structure equation analysis were carried out. Regarding the range of the subjects of the research, it was proceeded with by being centered on the Korean tourists who had been residing in the Republic of Korea. If I were to summarize the results of the testing of the hypothesis in this research, they are the following: Firstly, as a result of verifying the influences of the selection attributes of the complex resorts on the intentions to visit, it appeared that, among the 5 low factors of the selection attributes, only the recreational facilities factor had the positive (+) influence on the intention to visit. From this, it can be seen that over 91% of the subjects of the investigation had the experience of having visited an ordinary resort. And it can be predicted that it will be the result of the judgment that the selection attributes that can differentiate the complex resorts and the ordinary resorts are the recreational factors, including the casinos, the golf courses, etc. Secondly, in the case of the group who had the low level of awareness of the complex resorts, the recreational facility factor had the significant influence on the intention to visit. And the other factors did not have any significant influences on the intentions to visit. Although, in contrast, regarding the group with the high level of awareness, the other factors, including the recreational facilities, did not have any significant influences on the intention to visit, it appeared that the overall facilities factor had the significant influence on the intention to visit. As for the implications of the results of this research, firstly, as, among the selection attributes of the complex resorts, the recreational facilities include the large-sized facilities, too, like the golf courses and others of the like, the recreational facilities which are difficult to come into contact at the ordinary resorts, including the casinos, the golf courses, etc., are the element of interest of the Korean tourists and, at the same time, an element that has the influence on the intention to visit. Hence, there is a need to utilize this point. Secondly, regarding the customers in the low level of awareness group, who are either unfamiliar with the complex resorts or do not have the experience of visiting them, it is important to engage in the PR regarding the use and the strong points of the recreational facilities, which are difficult to come into contact with at the ordinary resorts, including the casinos, the golf courses, the theme parks, etc., and to unfold the marketing strategy. Thirdly, it can be said that, regarding the customers whose level of awareness regarding the complex resorts is high, the PR and the marketing regarding the even better, overall facilities from the practical affairs viewpoint are important. In the future, by having foreigners as the subjects, a research that grasps the selection attributes of the complex resorts and that utilizes the diverse adjustment effects other than the level of awareness will be needed.
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