본 연구는 아동권리에 대한 보육교사의 인식 및 실천 정도를 파악하고, 아동권리 인식이 실천에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 보육교사의 아동권리에 대한 일반적 경향은 어떠한가? 1-1. 보육교사의 아동권리에 대한 일반적인 이해는 어떠한가? 1-2. 보육교사의 아동권리에 대한 인식은 어떠한가? 1-3. 보육교사의 아동권리에 대한 실천은 어떠한가? 2. 보육교사의 일반적 배경에 따른 아동권리의 인식과 실천의 차이는 어떠한가? 2-1. 보육교사의 일반적 배경에 따른 아동권리 인식의 차이는 어떠한가? 2-2. 보육교사의 일반적 배경에 따른 아동권리 실천의 차이는 어떠한가? 3. 보육교사의 아동권리 인식이 아동권리 실천에 미치는 영향은 어떠한가? 3-1. 보육교사의 아동권리 인식과 아동권리 실천의 관계는 어떠한가? 3-2. 보육교사의 아동권리 인식이 실천에 미치는 영향력은 어떠한가?
본 연구에서는 서울, 경기, 인천 지역의 보육교사 264명을 대상으로 보육교사의 아동권리 인식 및 실천에 대한 설문 조사를 하였다. 이에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 아동권리에 대해 대다수의 보육교사들은 아동존중과 연관 지어 생각하고 있었으며, ...
본 연구는 아동권리에 대한 보육교사의 인식 및 실천 정도를 파악하고, 아동권리 인식이 실천에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 보육교사의 아동권리에 대한 일반적 경향은 어떠한가? 1-1. 보육교사의 아동권리에 대한 일반적인 이해는 어떠한가? 1-2. 보육교사의 아동권리에 대한 인식은 어떠한가? 1-3. 보육교사의 아동권리에 대한 실천은 어떠한가? 2. 보육교사의 일반적 배경에 따른 아동권리의 인식과 실천의 차이는 어떠한가? 2-1. 보육교사의 일반적 배경에 따른 아동권리 인식의 차이는 어떠한가? 2-2. 보육교사의 일반적 배경에 따른 아동권리 실천의 차이는 어떠한가? 3. 보육교사의 아동권리 인식이 아동권리 실천에 미치는 영향은 어떠한가? 3-1. 보육교사의 아동권리 인식과 아동권리 실천의 관계는 어떠한가? 3-2. 보육교사의 아동권리 인식이 실천에 미치는 영향력은 어떠한가?
본 연구에서는 서울, 경기, 인천 지역의 보육교사 264명을 대상으로 보육교사의 아동권리 인식 및 실천에 대한 설문 조사를 하였다. 이에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 아동권리에 대해 대다수의 보육교사들은 아동존중과 연관 지어 생각하고 있었으며, 아동권리협약의 주요 원칙에 대한 인식 수준은 높은 편이었다. 또한, 아동권리협약의 4대 기본권인 생존권, 보호권, 발달권, 참여권 등에 대한 인식과 실천 정도가 높게 나타났으며, 전반적으로 아동권리 인식에 대한 점수가 아동권리 실천 점수보다 더 높은 것으로 조사되었다. 둘째, 보육교사의 일반적 배경에 따른 아동권리의 인식과 실천의 차이를 살펴본 결과, 아동권리 인식은 원장보다 교사가 높았으며, 보육교사의 연령에 따라서는 전반적으로 나이가 적은 교사가 나이가 많은 교사보다 높게 인식하는 것으로 나타났다. 아동권리 실천의 차이를 살펴본 결과, 대부분에서 원장보다 교사가 더 높게 나타났고, 시설유형에 따라서는 국공립 어린이집 교사가 참여권 실천을 더 잘하고 있는 것으로 조사되었다.
셋째, 보육교사의 아동권리 인식과 실천은 높은 상관을 보였으며, 아동권리 인식이 실천에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 영유아의 권리에 중요한 영향을 미치는 보육교사가 아동권리에 대한 인식 뿐 아니라 실천을 강화할 수 있도록 아동권리 실천을 위한 실제적인 프로그램의 개발이 필요함을 시사한다.
본 연구는 아동권리에 대한 보육교사의 인식 및 실천 정도를 파악하고, 아동권리 인식이 실천에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 보육교사의 아동권리에 대한 일반적 경향은 어떠한가? 1-1. 보육교사의 아동권리에 대한 일반적인 이해는 어떠한가? 1-2. 보육교사의 아동권리에 대한 인식은 어떠한가? 1-3. 보육교사의 아동권리에 대한 실천은 어떠한가? 2. 보육교사의 일반적 배경에 따른 아동권리의 인식과 실천의 차이는 어떠한가? 2-1. 보육교사의 일반적 배경에 따른 아동권리 인식의 차이는 어떠한가? 2-2. 보육교사의 일반적 배경에 따른 아동권리 실천의 차이는 어떠한가? 3. 보육교사의 아동권리 인식이 아동권리 실천에 미치는 영향은 어떠한가? 3-1. 보육교사의 아동권리 인식과 아동권리 실천의 관계는 어떠한가? 3-2. 보육교사의 아동권리 인식이 실천에 미치는 영향력은 어떠한가?
본 연구에서는 서울, 경기, 인천 지역의 보육교사 264명을 대상으로 보육교사의 아동권리 인식 및 실천에 대한 설문 조사를 하였다. 이에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 아동권리에 대해 대다수의 보육교사들은 아동존중과 연관 지어 생각하고 있었으며, 아동권리협약의 주요 원칙에 대한 인식 수준은 높은 편이었다. 또한, 아동권리협약의 4대 기본권인 생존권, 보호권, 발달권, 참여권 등에 대한 인식과 실천 정도가 높게 나타났으며, 전반적으로 아동권리 인식에 대한 점수가 아동권리 실천 점수보다 더 높은 것으로 조사되었다. 둘째, 보육교사의 일반적 배경에 따른 아동권리의 인식과 실천의 차이를 살펴본 결과, 아동권리 인식은 원장보다 교사가 높았으며, 보육교사의 연령에 따라서는 전반적으로 나이가 적은 교사가 나이가 많은 교사보다 높게 인식하는 것으로 나타났다. 아동권리 실천의 차이를 살펴본 결과, 대부분에서 원장보다 교사가 더 높게 나타났고, 시설유형에 따라서는 국공립 어린이집 교사가 참여권 실천을 더 잘하고 있는 것으로 조사되었다.
셋째, 보육교사의 아동권리 인식과 실천은 높은 상관을 보였으며, 아동권리 인식이 실천에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 영유아의 권리에 중요한 영향을 미치는 보육교사가 아동권리에 대한 인식 뿐 아니라 실천을 강화할 수 있도록 아동권리 실천을 위한 실제적인 프로그램의 개발이 필요함을 시사한다.
The objective of this study was to examine early childhood teacher’s awareness and practice of children’s rights and then look into the effect of early childhood teacher’s awareness of children’s rights on their practice of it. For this, following study questions were established: 1. ‘What is ea...
The objective of this study was to examine early childhood teacher’s awareness and practice of children’s rights and then look into the effect of early childhood teacher’s awareness of children’s rights on their practice of it. For this, following study questions were established: 1. ‘What is early childhood teacher’s general tendency toward children’s rights?’ 1-1. ‘What is early childhood teacher’s general understanding of children’s rights?’ 1-2. ‘What is early childhood teacher’s awareness of children’s rights?’ 1-3. ‘What is early childhood teacher’s practice of children’s rights?’ 2. ‘What is early childhood teacher’s demographic feature-oriented difference in their awareness and practice of children’s rights?’ 2-1. ‘What is early childhood teacher’s demographic feature-oriented difference in their awareness of children’s rights?’ 2-2. ‘What is early childhood teacher’s demographic feature-oriented difference in their practice of children’s rights?’ 3. ‘What is the effect of early childhood teacher’s awareness of children’s rights on their practice of it?’
3-1. ‘What is the relationship between early childhood teacher’s awareness and practice of children’s rights?’ 3-2. ‘What is the effect of early childhood teacher’s awareness of children’s rights on their practice of it?’ In order to get answer to the above questions, a questionnaire survey of 264 early childhood teachers in Seoul, Gyeonggi and Incheon areas was carried out, focusing on their awareness and practice of children’s rights. Study findings are as follows: First, regarding children’s rights, most of early childhood teachers linked children’s rights to their respect for children, and their awareness level of major principles of ‘the Convention of the Rights of the Child’ was high. In addition, early childhood teacher’s awareness and practice of four basic rights of ‘the Convention of the Rights of the Child’, such as right to survival, right to protection, right to development and right to participation, were high as well, and the score of their general awareness of children’s rights was higher than that of their general practice of children’s rights. Second, regarding early childhood teacher’s demographic feature-oriented difference in their awareness and practice of children’s rights, early childhood teacher’s awareness of children’s rights was higher than that of head persons. According to ages, teachers whose age was younger were more highly aware of children’s rights than teachers whose age was older in general. Regarding the difference in the practice of children’s rights, teachers were higher in nearly all the areas of practice of children’s rights than head persons. Regarding the type of facilities, early childhood teachers at national/public child-care centers were better at practicing the right to participation. Third, there were significant correlations between early childhood teacher’s awareness and practice of children’s rights, and early childhood teacher’s awareness of children’s rights had significant effects on their practice of children’s rights. In conclusion, study findings suggest that in order for early childhood teachers who have crucial effects on young children’s rights to reinforce their awareness and practice of young children’s rights, it is necessary to develop a practical program.
The objective of this study was to examine early childhood teacher’s awareness and practice of children’s rights and then look into the effect of early childhood teacher’s awareness of children’s rights on their practice of it. For this, following study questions were established: 1. ‘What is early childhood teacher’s general tendency toward children’s rights?’ 1-1. ‘What is early childhood teacher’s general understanding of children’s rights?’ 1-2. ‘What is early childhood teacher’s awareness of children’s rights?’ 1-3. ‘What is early childhood teacher’s practice of children’s rights?’ 2. ‘What is early childhood teacher’s demographic feature-oriented difference in their awareness and practice of children’s rights?’ 2-1. ‘What is early childhood teacher’s demographic feature-oriented difference in their awareness of children’s rights?’ 2-2. ‘What is early childhood teacher’s demographic feature-oriented difference in their practice of children’s rights?’ 3. ‘What is the effect of early childhood teacher’s awareness of children’s rights on their practice of it?’
3-1. ‘What is the relationship between early childhood teacher’s awareness and practice of children’s rights?’ 3-2. ‘What is the effect of early childhood teacher’s awareness of children’s rights on their practice of it?’ In order to get answer to the above questions, a questionnaire survey of 264 early childhood teachers in Seoul, Gyeonggi and Incheon areas was carried out, focusing on their awareness and practice of children’s rights. Study findings are as follows: First, regarding children’s rights, most of early childhood teachers linked children’s rights to their respect for children, and their awareness level of major principles of ‘the Convention of the Rights of the Child’ was high. In addition, early childhood teacher’s awareness and practice of four basic rights of ‘the Convention of the Rights of the Child’, such as right to survival, right to protection, right to development and right to participation, were high as well, and the score of their general awareness of children’s rights was higher than that of their general practice of children’s rights. Second, regarding early childhood teacher’s demographic feature-oriented difference in their awareness and practice of children’s rights, early childhood teacher’s awareness of children’s rights was higher than that of head persons. According to ages, teachers whose age was younger were more highly aware of children’s rights than teachers whose age was older in general. Regarding the difference in the practice of children’s rights, teachers were higher in nearly all the areas of practice of children’s rights than head persons. Regarding the type of facilities, early childhood teachers at national/public child-care centers were better at practicing the right to participation. Third, there were significant correlations between early childhood teacher’s awareness and practice of children’s rights, and early childhood teacher’s awareness of children’s rights had significant effects on their practice of children’s rights. In conclusion, study findings suggest that in order for early childhood teachers who have crucial effects on young children’s rights to reinforce their awareness and practice of young children’s rights, it is necessary to develop a practical program.
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