본 연구의 목적은 노인들의 경로당 이용만족이 삶의 만족도에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하고자 하였으며, 경로당 회원의 이용만족도가 삶의 만족도 관계에서 서비스 질의 조절효과가 어떻게 나타나는지에 대하여 검증하고자 하였다. 또한 경로당 발전을 통해 노후생활 삶의 만족도 향상에 필요한 정책적ㆍ실천적 개입 방안을 제안하였다. 본 연구 대상은 서울특별시 N구의 경로당을 이용하는 노인들을 대상으로 2016년 3월 1부터 2016년 10월 31일까지 8개월간 진행되었으며, 임의표집 방법에 따라 자기보고식, 문답식 조사 방법으로 실시하였다. 설문지는 총 400부를 배부하여 미 회수된 설문지 및 불성실한 응답자 41부를 제외한 총 359부를 통계분석에 활용하였다. 연구도구는 삶의 만족도, 이용만족도, 서비스 질을 측정도구로 사용하였다. 삶의 만족도 구성요소는 자아존중, 자아성취감, 노화에 대한 태도, 현실 만족감 등으로 구성하였으며, 이용만족도에 대한 구성요소는 이용만족으로 구성하였다. 조절변수인 서비스 질에 대한 구성요소는 유형성, 신뢰성, 대응성, 보증성, 공감성으로 하였다. 분석방법은 ...
본 연구의 목적은 노인들의 경로당 이용만족이 삶의 만족도에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하고자 하였으며, 경로당 회원의 이용만족도가 삶의 만족도 관계에서 서비스 질의 조절효과가 어떻게 나타나는지에 대하여 검증하고자 하였다. 또한 경로당 발전을 통해 노후생활 삶의 만족도 향상에 필요한 정책적ㆍ실천적 개입 방안을 제안하였다. 본 연구 대상은 서울특별시 N구의 경로당을 이용하는 노인들을 대상으로 2016년 3월 1부터 2016년 10월 31일까지 8개월간 진행되었으며, 임의표집 방법에 따라 자기보고식, 문답식 조사 방법으로 실시하였다. 설문지는 총 400부를 배부하여 미 회수된 설문지 및 불성실한 응답자 41부를 제외한 총 359부를 통계분석에 활용하였다. 연구도구는 삶의 만족도, 이용만족도, 서비스 질을 측정도구로 사용하였다. 삶의 만족도 구성요소는 자아존중, 자아성취감, 노화에 대한 태도, 현실 만족감 등으로 구성하였으며, 이용만족도에 대한 구성요소는 이용만족으로 구성하였다. 조절변수인 서비스 질에 대한 구성요소는 유형성, 신뢰성, 대응성, 보증성, 공감성으로 하였다. 분석방법은 빈도분석, 기술통계분석, 신뢰도와 요소분석, 상관관계분석, 단순·다중회귀분석 및 조절효과 검증을 실시하였다. 통계분석은 모두 유의수준 p<0.05에서 검증하였고, SPSS ver 19.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구에서 밝혀진 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 경로당을 이용하는 회원의 이용만족도가 삶의 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 경로당 회원의 이용만족도가 삶의 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 드러났다. 이는 경로당을 이용하는 이용만족도가 높을수록 회원의 자아성취감, 자아존중감, 현실만족도가 높아지고 있었으나 경로당 이용만족도가 노화태도에 영향을 미치고 있지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 경로당 회원의 이용만족도가 서비스 질에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 이용만족도가 높을수록 서비스 질의 구성요소인 유형성, 신뢰성, 대응성, 보증성, 공감성 등 모두 구성요소에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 경로당 서비스 질 구성요소인 유형성, 신뢰성은 삶이 만족도의 구성요소인 자아성취감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 드러났으며, 신뢰성, 공감성은 삶이 만족도의 구성요소인 자아존중감에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 공감성은 삶이 만족도의 구성요소인 현실만족도에 정의 영향을 미치며, 유형성은 삶이 만족도의 구성요소인 노화태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 경로당 회원의 이용만족도는 삶의 만족도에 미치는 영향 관계에서 서비스 질 구성요소인 유형성, 대응성은 조절효과가 있는 것으로 드러났다. 반면 서비스 질 구성요소인 신뢰성, 보증성, 공감성은 조절효과가 없는 것으로 확인되었다. 따라서 경로당 회원의 이용만족도는 삶의 만족도의 관계에서 부분적으로 조절효과가 있는 것으로 나타나 서비스 질은 조절효과가 있음이 검증되었다. 연구결과를 종합하면 경로당 회원의 이용만족도가 노인 삶의 만족도에 영향을 미치는 중요한 요소임을 알 수 있었으며, 서비스 질에 조절효과가 있음이 검증되었다. 이와 같은 연구결과를 토대로 경로당 회원의 이용만족도, 그리고 삶의 만족도 및 서비스 질을 향상하여 경로당 회원의 이용만족 욕구에 효율적으로 대응하고, 회원들의 삶의 만족을 향상시키기 위해서 어떤 여가복지 프로그램이 필요한지, 경로당 서비스 질은 어떻게 변화되어야 하는지에 대하여 실천적 개입 방안을 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 경로당을 이용하는 회원의 이용만족을 높이기 위해서는 경로당에서 제공하는 서비스를 체계적이고 효과적으로 제공해야 할 것이다. 이를 위해서는 전문 인력을 양성하고 경로당 특성에 맞는 맞춤형 교육을 실시함으로써 경로당 회원의 이용만족이 향상될 수 있는 여건이 마련되어야 할 것이다. 경로당 특성에 맞게 맞춤형 교육프로그램 개발도 절실하다. 더불어 경로당 관리․운용의 법적 지위를 가지고 있는 한국의 대표적인 노인단체 대한노인회에서는 경로당을 노인친화 시설로 열악한 환경을 개선하고, 노인복지 다양한 사업 및 지원을 통해 경로당운영 및 교육프로그램 등 실천적 개입 방안을 적극적으로 펼쳐야 할 것이다. 둘째, 자연발생적인 노인의 여가복지시설 경로당을 체계적으로 관리 운용하기 위해서는 33㎡(10평) 미만의 경로당에서 앉아서 생활하는 옛날 삶의 방식을 유지케 하는 열악한 시설을 탈피하여, 최소 100㎡(30평) 이상으로 면적을 상향조정하고 노인친화적인 입식시설로 개선하는 시설 기준마련이 긴요하다고 할 것이다. 또한 평가체제를 도입하여 잘 운영하는 경로당은 인센티브를 부여하고 잘못 운영하는 경로당에 대해서는 전문가들이 컨설팅을 하여 폐쇄적인 경로당을 개방적이고 활동적인 경로당으로 탈바꿈하여 이용만족도 및 삶의 만족도를 향상 시켜야 할 것이다. 셋째, 미래세대를 위해서는 경로당 이원화가 선행되어야 할 것이다. 현재 전국에 산재되어 있는 70,000여개의 경로당은 지금처럼 76세 이상 고령노인세대를 위하여 사랑방 형태로 지속 활용하고, 75세 이하의 젊은 노인들을 위해서 미국의 시니어센터제도를 벤치마킹하여 이용노인이 주최가 되어 회원제로 운영하되 시설을 노인 친화적으로 현대화하고 운영은 현재 회장 단일운영체제에서 위원회 중심으로 운영하여야 할 것이다. 넷째, 대부분 경로당 회원들은 80세가 넘어도 일하기를 원하고 있으며 일하는 회원은 대체로 건강함을 유지하고 있는 것으로 보고되고 있다. 실제로 노인일자리를 모집해 보면 평균 3:1경쟁률을 보이고 있어 노인일자리 기능도 강화되어야 할 것으로 판단된다. 또한 선진국의 경우 전체노인의 40% 이상이 사회공헌활동에 참여하고 있으나 우리나라의 경우 6%대에 머무르고 있다. 사회공헌기능을 활성화 할 수 있는 정책적 배려가 있어야 할 것이다. 또한 시대의 조류에 적응 할 수 있도록 경로당 회원들의 평생교육기능을 강화하는 것이 시급하다.
본 연구의 목적은 노인들의 경로당 이용만족이 삶의 만족도에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하고자 하였으며, 경로당 회원의 이용만족도가 삶의 만족도 관계에서 서비스 질의 조절효과가 어떻게 나타나는지에 대하여 검증하고자 하였다. 또한 경로당 발전을 통해 노후생활 삶의 만족도 향상에 필요한 정책적ㆍ실천적 개입 방안을 제안하였다. 본 연구 대상은 서울특별시 N구의 경로당을 이용하는 노인들을 대상으로 2016년 3월 1부터 2016년 10월 31일까지 8개월간 진행되었으며, 임의표집 방법에 따라 자기보고식, 문답식 조사 방법으로 실시하였다. 설문지는 총 400부를 배부하여 미 회수된 설문지 및 불성실한 응답자 41부를 제외한 총 359부를 통계분석에 활용하였다. 연구도구는 삶의 만족도, 이용만족도, 서비스 질을 측정도구로 사용하였다. 삶의 만족도 구성요소는 자아존중, 자아성취감, 노화에 대한 태도, 현실 만족감 등으로 구성하였으며, 이용만족도에 대한 구성요소는 이용만족으로 구성하였다. 조절변수인 서비스 질에 대한 구성요소는 유형성, 신뢰성, 대응성, 보증성, 공감성으로 하였다. 분석방법은 빈도분석, 기술통계분석, 신뢰도와 요소분석, 상관관계분석, 단순·다중회귀분석 및 조절효과 검증을 실시하였다. 통계분석은 모두 유의수준 p<0.05에서 검증하였고, SPSS ver 19.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구에서 밝혀진 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 경로당을 이용하는 회원의 이용만족도가 삶의 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 경로당 회원의 이용만족도가 삶의 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 드러났다. 이는 경로당을 이용하는 이용만족도가 높을수록 회원의 자아성취감, 자아존중감, 현실만족도가 높아지고 있었으나 경로당 이용만족도가 노화태도에 영향을 미치고 있지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 경로당 회원의 이용만족도가 서비스 질에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 이용만족도가 높을수록 서비스 질의 구성요소인 유형성, 신뢰성, 대응성, 보증성, 공감성 등 모두 구성요소에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 경로당 서비스 질 구성요소인 유형성, 신뢰성은 삶이 만족도의 구성요소인 자아성취감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 드러났으며, 신뢰성, 공감성은 삶이 만족도의 구성요소인 자아존중감에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 공감성은 삶이 만족도의 구성요소인 현실만족도에 정의 영향을 미치며, 유형성은 삶이 만족도의 구성요소인 노화태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 경로당 회원의 이용만족도는 삶의 만족도에 미치는 영향 관계에서 서비스 질 구성요소인 유형성, 대응성은 조절효과가 있는 것으로 드러났다. 반면 서비스 질 구성요소인 신뢰성, 보증성, 공감성은 조절효과가 없는 것으로 확인되었다. 따라서 경로당 회원의 이용만족도는 삶의 만족도의 관계에서 부분적으로 조절효과가 있는 것으로 나타나 서비스 질은 조절효과가 있음이 검증되었다. 연구결과를 종합하면 경로당 회원의 이용만족도가 노인 삶의 만족도에 영향을 미치는 중요한 요소임을 알 수 있었으며, 서비스 질에 조절효과가 있음이 검증되었다. 이와 같은 연구결과를 토대로 경로당 회원의 이용만족도, 그리고 삶의 만족도 및 서비스 질을 향상하여 경로당 회원의 이용만족 욕구에 효율적으로 대응하고, 회원들의 삶의 만족을 향상시키기 위해서 어떤 여가복지 프로그램이 필요한지, 경로당 서비스 질은 어떻게 변화되어야 하는지에 대하여 실천적 개입 방안을 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 경로당을 이용하는 회원의 이용만족을 높이기 위해서는 경로당에서 제공하는 서비스를 체계적이고 효과적으로 제공해야 할 것이다. 이를 위해서는 전문 인력을 양성하고 경로당 특성에 맞는 맞춤형 교육을 실시함으로써 경로당 회원의 이용만족이 향상될 수 있는 여건이 마련되어야 할 것이다. 경로당 특성에 맞게 맞춤형 교육프로그램 개발도 절실하다. 더불어 경로당 관리․운용의 법적 지위를 가지고 있는 한국의 대표적인 노인단체 대한노인회에서는 경로당을 노인친화 시설로 열악한 환경을 개선하고, 노인복지 다양한 사업 및 지원을 통해 경로당운영 및 교육프로그램 등 실천적 개입 방안을 적극적으로 펼쳐야 할 것이다. 둘째, 자연발생적인 노인의 여가복지시설 경로당을 체계적으로 관리 운용하기 위해서는 33㎡(10평) 미만의 경로당에서 앉아서 생활하는 옛날 삶의 방식을 유지케 하는 열악한 시설을 탈피하여, 최소 100㎡(30평) 이상으로 면적을 상향조정하고 노인친화적인 입식시설로 개선하는 시설 기준마련이 긴요하다고 할 것이다. 또한 평가체제를 도입하여 잘 운영하는 경로당은 인센티브를 부여하고 잘못 운영하는 경로당에 대해서는 전문가들이 컨설팅을 하여 폐쇄적인 경로당을 개방적이고 활동적인 경로당으로 탈바꿈하여 이용만족도 및 삶의 만족도를 향상 시켜야 할 것이다. 셋째, 미래세대를 위해서는 경로당 이원화가 선행되어야 할 것이다. 현재 전국에 산재되어 있는 70,000여개의 경로당은 지금처럼 76세 이상 고령노인세대를 위하여 사랑방 형태로 지속 활용하고, 75세 이하의 젊은 노인들을 위해서 미국의 시니어센터제도를 벤치마킹하여 이용노인이 주최가 되어 회원제로 운영하되 시설을 노인 친화적으로 현대화하고 운영은 현재 회장 단일운영체제에서 위원회 중심으로 운영하여야 할 것이다. 넷째, 대부분 경로당 회원들은 80세가 넘어도 일하기를 원하고 있으며 일하는 회원은 대체로 건강함을 유지하고 있는 것으로 보고되고 있다. 실제로 노인일자리를 모집해 보면 평균 3:1경쟁률을 보이고 있어 노인일자리 기능도 강화되어야 할 것으로 판단된다. 또한 선진국의 경우 전체노인의 40% 이상이 사회공헌활동에 참여하고 있으나 우리나라의 경우 6%대에 머무르고 있다. 사회공헌기능을 활성화 할 수 있는 정책적 배려가 있어야 할 것이다. 또한 시대의 조류에 적응 할 수 있도록 경로당 회원들의 평생교육기능을 강화하는 것이 시급하다.
This study aimed at examining the effect of elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers on their life satisfaction and verifying the control effect of the service quality of the centers in the relationship between their satisfaction with using the centers and their life satisfact...
This study aimed at examining the effect of elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers on their life satisfaction and verifying the control effect of the service quality of the centers in the relationship between their satisfaction with using the centers and their life satisfaction. In addition, it suggested political and practical intervention methods necessary for improving elderly people’s life satisfaction in their later life through the development of senior citizen centers. The subjects of the study included elderly people using senior citizen centers in N district, Seoul. A survey was conducted for eight months from March 1 to October 31, 2016 using the self-report and question and answer methods according to the random sampling method. Out of a total of 400 questionnaires distributed, 359 in total were used for statistical analysis except for 41 questionnaires which were not collected or answered unfaithfully. As for research instruments, life satisfaction, user satisfaction and service quality were used as measurement instruments. The components of life satisfaction included self-esteem, self-achievement, attitude towards aging and satisfaction with present conditions. The component of elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers included satisfaction with using senior citizen centers. The components of the control variable service quality included tangibles, reliability, responsiveness, assurance and empathy. As for analysis methods, frequency analysis, descriptive statistical analysis, reliability and factor analysis, correlation analysis, simple and multiple regression analysis and the verification of control effect were carried out. Statistical analyses were all verified at the significance level of p<0.05 using the SPSS ver 19.0 program. The results from the analyses conducted here are summarized as follows. First, elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers turned out to have a significant effect on their life satisfaction. That is, their satisfaction with using the centers was found to have a positive effect on their life satisfaction. This indicates that as elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers was higher, their self-achievement, self-esteem and satisfaction with present conditions went up. However, their satisfaction with using the centers turned out not to have any effect on their attitude towards aging. Second, elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers turned out to have effects on the service quality of the centers. This indicates that as their satisfaction with using the centers was higher, all of the components of the service quality, which included tangibles, reliability, responsiveness, assurance and empathy, were affected. Third, the components of the service quality of senior citizen centers, tangibles, and reliability, turned out to have significant effects on the component of life satisfaction self-achievement. In addition, reliability and empathy were found to have positive effects on the component of life satisfaction, self-achievement. Furthermore, empathy was found to have a positive effect on the component of life satisfaction, satisfaction with present conditions, and tangibles turned out to have influence on the component of life satisfaction, attitude towards aging. Fourth, the components of service quality, tangibles and responsiveness, turned out to have control effects on the influence of elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers on their life satisfaction. Whereas, the components of the service quality, reliability, assurance and empathy, were found not to have any control effects. Therefore, the service quality of senior citizen centers turned out to have a partial control effect in the relationship between elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers and their life satisfaction, verifying the control effect of the service quality. The results of the study showed that elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers was an important factor which affected their life satisfaction and that the service quality of the centers had a control effect. Based on the results of the study, the following practical intervention methods were suggested on what leisure welfare program was needed and how the service quality of senior citizen centers should be changed in order to improve elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers, their life satisfaction and the service quality of the centers and to efficiently respond to their desire for satisfaction with using the centers and improve their life satisfaction. First, in order to increase elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers, the services provided by the centers should be offered systematically and effectively. For this, specialized human resources should be cultivated and education customized for the characteristics of senior citizen centers should be carried out, creating conditions for the improvement of elderly people’s satisfaction with using the centers. It is also urgent to develop education programs customized for the characteristics of the centers. Furthermore, the Korean Senior Citizens Association, Korea’s representative association of elderly people, should make efforts to improve education programs and change senior citizen centers into friendly facilities and environment necessary for elderly people’s welfare. In addition, the association should make efforts to create a practical intervention method for the better operation of the centers and education programs for the users and operators of the centers through various policies and supports. Second, in order to systematically operate senior citizen centers, the leisure welfare facilities for the elderly which spontaneously appeared, a new facility standard should be established to change old-style centers whose sizes are smaller than 33㎡ (10 pyeong) and which are suitable for sedentary life into the elderly-friendly facilities whose sizes are larger than 100㎡ (30 pyeong) and which are suitable for stand-up meal life style. In addition, an evaluation system should be introduced to offer incentives to well-operated senior citizen centers and turn inappropriately operated closed senior citizen centers into opened and active centers through experts’ consulting, improving elderly people’s satisfaction with using the centers and their life satisfaction. Third, senior citizen centers should be dualized in the future. About 70,000 senior citizen centers currently being operated nationwide should be continuously used like a sort of reception rooms for the elderly aged 76 or older. For the elderly aged 75 or younger, the senior center system of the US should be benchmarked under the auspices of the elderly using senior citizen centers and thus elderly people-friendly modern facilities should be operated by committees instead of the presidents of the centers alone. Fourth, most of the elderly using senior citizen centers want to work when they become over 80 years old, and working elderly people are healthy. Indeed, jobs for the elderly show a competition ratio of 3 to 1. This proves the necessity of enhancing the function of increasing jobs for the elderly. In advanced nations, more than 40 percent of the entire elderly population participates in social philanthropic activities, but the figure goes down to 6 percent in Korea. Political consideration should be made to invigorate the social philanthropic function. Furthermore, it is urgent to enhance education function for the elderly using senior citizen centers to help them to adapt to the changes of the times.
This study aimed at examining the effect of elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers on their life satisfaction and verifying the control effect of the service quality of the centers in the relationship between their satisfaction with using the centers and their life satisfaction. In addition, it suggested political and practical intervention methods necessary for improving elderly people’s life satisfaction in their later life through the development of senior citizen centers. The subjects of the study included elderly people using senior citizen centers in N district, Seoul. A survey was conducted for eight months from March 1 to October 31, 2016 using the self-report and question and answer methods according to the random sampling method. Out of a total of 400 questionnaires distributed, 359 in total were used for statistical analysis except for 41 questionnaires which were not collected or answered unfaithfully. As for research instruments, life satisfaction, user satisfaction and service quality were used as measurement instruments. The components of life satisfaction included self-esteem, self-achievement, attitude towards aging and satisfaction with present conditions. The component of elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers included satisfaction with using senior citizen centers. The components of the control variable service quality included tangibles, reliability, responsiveness, assurance and empathy. As for analysis methods, frequency analysis, descriptive statistical analysis, reliability and factor analysis, correlation analysis, simple and multiple regression analysis and the verification of control effect were carried out. Statistical analyses were all verified at the significance level of p<0.05 using the SPSS ver 19.0 program. The results from the analyses conducted here are summarized as follows. First, elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers turned out to have a significant effect on their life satisfaction. That is, their satisfaction with using the centers was found to have a positive effect on their life satisfaction. This indicates that as elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers was higher, their self-achievement, self-esteem and satisfaction with present conditions went up. However, their satisfaction with using the centers turned out not to have any effect on their attitude towards aging. Second, elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers turned out to have effects on the service quality of the centers. This indicates that as their satisfaction with using the centers was higher, all of the components of the service quality, which included tangibles, reliability, responsiveness, assurance and empathy, were affected. Third, the components of the service quality of senior citizen centers, tangibles, and reliability, turned out to have significant effects on the component of life satisfaction self-achievement. In addition, reliability and empathy were found to have positive effects on the component of life satisfaction, self-achievement. Furthermore, empathy was found to have a positive effect on the component of life satisfaction, satisfaction with present conditions, and tangibles turned out to have influence on the component of life satisfaction, attitude towards aging. Fourth, the components of service quality, tangibles and responsiveness, turned out to have control effects on the influence of elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers on their life satisfaction. Whereas, the components of the service quality, reliability, assurance and empathy, were found not to have any control effects. Therefore, the service quality of senior citizen centers turned out to have a partial control effect in the relationship between elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers and their life satisfaction, verifying the control effect of the service quality. The results of the study showed that elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers was an important factor which affected their life satisfaction and that the service quality of the centers had a control effect. Based on the results of the study, the following practical intervention methods were suggested on what leisure welfare program was needed and how the service quality of senior citizen centers should be changed in order to improve elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers, their life satisfaction and the service quality of the centers and to efficiently respond to their desire for satisfaction with using the centers and improve their life satisfaction. First, in order to increase elderly people’s satisfaction with using senior citizen centers, the services provided by the centers should be offered systematically and effectively. For this, specialized human resources should be cultivated and education customized for the characteristics of senior citizen centers should be carried out, creating conditions for the improvement of elderly people’s satisfaction with using the centers. It is also urgent to develop education programs customized for the characteristics of the centers. Furthermore, the Korean Senior Citizens Association, Korea’s representative association of elderly people, should make efforts to improve education programs and change senior citizen centers into friendly facilities and environment necessary for elderly people’s welfare. In addition, the association should make efforts to create a practical intervention method for the better operation of the centers and education programs for the users and operators of the centers through various policies and supports. Second, in order to systematically operate senior citizen centers, the leisure welfare facilities for the elderly which spontaneously appeared, a new facility standard should be established to change old-style centers whose sizes are smaller than 33㎡ (10 pyeong) and which are suitable for sedentary life into the elderly-friendly facilities whose sizes are larger than 100㎡ (30 pyeong) and which are suitable for stand-up meal life style. In addition, an evaluation system should be introduced to offer incentives to well-operated senior citizen centers and turn inappropriately operated closed senior citizen centers into opened and active centers through experts’ consulting, improving elderly people’s satisfaction with using the centers and their life satisfaction. Third, senior citizen centers should be dualized in the future. About 70,000 senior citizen centers currently being operated nationwide should be continuously used like a sort of reception rooms for the elderly aged 76 or older. For the elderly aged 75 or younger, the senior center system of the US should be benchmarked under the auspices of the elderly using senior citizen centers and thus elderly people-friendly modern facilities should be operated by committees instead of the presidents of the centers alone. Fourth, most of the elderly using senior citizen centers want to work when they become over 80 years old, and working elderly people are healthy. Indeed, jobs for the elderly show a competition ratio of 3 to 1. This proves the necessity of enhancing the function of increasing jobs for the elderly. In advanced nations, more than 40 percent of the entire elderly population participates in social philanthropic activities, but the figure goes down to 6 percent in Korea. Political consideration should be made to invigorate the social philanthropic function. Furthermore, it is urgent to enhance education function for the elderly using senior citizen centers to help them to adapt to the changes of the times.
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