중국 역사상 가장 아름다운 미인이자 당 현종의 총애를 받았던 양귀비에게는 그녀와 관련된 많은 이야기들이 있다. 그 중에서도 양귀비와 현종의 사랑 이야기가 가장 널리 알려져 있으며, 그들의 사랑 이야기는 많은 문학 작품의 소재가 되어 오랫동안 사랑을 받아왔다. 양귀비와 현종의 사랑 이야기를 가장 먼저 문학적으로 윤색시킨 작품은 당대 백거이(白居易)의 서사시 「장한가(長恨歌)」와 진홍(陳鴻)의 전기소설(傳奇小說) 「장한가전(長恨歌傳)」이며 이 후 그 스토리가 발전, 변형되어 송대 「양태진외전(楊太眞外傳)」, 「매비전(梅妃傳)」으로 재창작되었다. 당송 시기에 창작된 이 네 작품들은 후대 문학작품들에도 많은 영향을 주었고 특히 『오동우(梧桐雨)』, 『장생전(長生殿)』과 같은 잡극(雜劇)과 희곡(戱曲)의 저본(底本)이 되었다. 본고는 「장한가」, 「장한가전」, 「양태진외전」, 「매비전」을 면밀히 살펴보고 비교하여 양귀비 고사의 발전과 변용과정을 설명하고자 한다. 그리고 당송이라는 시대적 흐름에 따라 나타나는 이 네 작품의 특징을 탐색하고 그 문학적 가치를 재평가하는데 목적을 두고자 한다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 내용, 선행연구를 검토해보고, Ⅱ장에서는 양귀비 고사의 형성 배경에 대해서 알아보고자 한다. 먼저 양귀비 고사의 주요 역사적 배경인 ‘안록산(安祿山)의 난’을 중심으로 그 전후 상황에 대해 살펴보고, 문학적 배경인 당송 전기소설의 형성 배경에 대해 고찰하고자 한다. Ⅲ장에서는 당송시기 양귀비 고사를 ① 양귀비 고사의 형성 - 「장한가」와 「장한가전」, ② 양귀비 고사의 발전 - 「양태진외전」, ③ 양귀비 고사의 변형 - 「매비전」으로 구분한 후 주요 서사부분을 통해 변천 과정을 살펴보고자 한다. Ⅳ장에서는 당대 「장한가」, 「장한가전」, 송대 「양태진외전」, 「매비전」으로 구분하여 당송이라는 시기에 따라 나타나는 작품들의 특징을 문학적 형태, 주요인물의 형상, 주제의 측면으로 나누어 비교 하고자 한다. 그리고 당송 전기소설의 주요 특징인 서사성, 허구적 예술성, ...
중국 역사상 가장 아름다운 미인이자 당 현종의 총애를 받았던 양귀비에게는 그녀와 관련된 많은 이야기들이 있다. 그 중에서도 양귀비와 현종의 사랑 이야기가 가장 널리 알려져 있으며, 그들의 사랑 이야기는 많은 문학 작품의 소재가 되어 오랫동안 사랑을 받아왔다. 양귀비와 현종의 사랑 이야기를 가장 먼저 문학적으로 윤색시킨 작품은 당대 백거이(白居易)의 서사시 「장한가(長恨歌)」와 진홍(陳鴻)의 전기소설(傳奇小說) 「장한가전(長恨歌傳)」이며 이 후 그 스토리가 발전, 변형되어 송대 「양태진외전(楊太眞外傳)」, 「매비전(梅妃傳)」으로 재창작되었다. 당송 시기에 창작된 이 네 작품들은 후대 문학작품들에도 많은 영향을 주었고 특히 『오동우(梧桐雨)』, 『장생전(長生殿)』과 같은 잡극(雜劇)과 희곡(戱曲)의 저본(底本)이 되었다. 본고는 「장한가」, 「장한가전」, 「양태진외전」, 「매비전」을 면밀히 살펴보고 비교하여 양귀비 고사의 발전과 변용과정을 설명하고자 한다. 그리고 당송이라는 시대적 흐름에 따라 나타나는 이 네 작품의 특징을 탐색하고 그 문학적 가치를 재평가하는데 목적을 두고자 한다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 내용, 선행연구를 검토해보고, Ⅱ장에서는 양귀비 고사의 형성 배경에 대해서 알아보고자 한다. 먼저 양귀비 고사의 주요 역사적 배경인 ‘안록산(安祿山)의 난’을 중심으로 그 전후 상황에 대해 살펴보고, 문학적 배경인 당송 전기소설의 형성 배경에 대해 고찰하고자 한다. Ⅲ장에서는 당송시기 양귀비 고사를 ① 양귀비 고사의 형성 - 「장한가」와 「장한가전」, ② 양귀비 고사의 발전 - 「양태진외전」, ③ 양귀비 고사의 변형 - 「매비전」으로 구분한 후 주요 서사부분을 통해 변천 과정을 살펴보고자 한다. Ⅳ장에서는 당대 「장한가」, 「장한가전」, 송대 「양태진외전」, 「매비전」으로 구분하여 당송이라는 시기에 따라 나타나는 작품들의 특징을 문학적 형태, 주요인물의 형상, 주제의 측면으로 나누어 비교 하고자 한다. 그리고 당송 전기소설의 주요 특징인 서사성, 허구적 예술성, 형상성이 작품에서 어떻게 나타났는지 비교 분석하고자 한다. Ⅴ장에서는 본 연구의 내용에 대한 종합적인 정리와 함께 앞으로의 연구방향에 대해 제안하고자 한다.
중국 역사상 가장 아름다운 미인이자 당 현종의 총애를 받았던 양귀비에게는 그녀와 관련된 많은 이야기들이 있다. 그 중에서도 양귀비와 현종의 사랑 이야기가 가장 널리 알려져 있으며, 그들의 사랑 이야기는 많은 문학 작품의 소재가 되어 오랫동안 사랑을 받아왔다. 양귀비와 현종의 사랑 이야기를 가장 먼저 문학적으로 윤색시킨 작품은 당대 백거이(白居易)의 서사시 「장한가(長恨歌)」와 진홍(陳鴻)의 전기소설(傳奇小說) 「장한가전(長恨歌傳)」이며 이 후 그 스토리가 발전, 변형되어 송대 「양태진외전(楊太眞外傳)」, 「매비전(梅妃傳)」으로 재창작되었다. 당송 시기에 창작된 이 네 작품들은 후대 문학작품들에도 많은 영향을 주었고 특히 『오동우(梧桐雨)』, 『장생전(長生殿)』과 같은 잡극(雜劇)과 희곡(戱曲)의 저본(底本)이 되었다. 본고는 「장한가」, 「장한가전」, 「양태진외전」, 「매비전」을 면밀히 살펴보고 비교하여 양귀비 고사의 발전과 변용과정을 설명하고자 한다. 그리고 당송이라는 시대적 흐름에 따라 나타나는 이 네 작품의 특징을 탐색하고 그 문학적 가치를 재평가하는데 목적을 두고자 한다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 내용, 선행연구를 검토해보고, Ⅱ장에서는 양귀비 고사의 형성 배경에 대해서 알아보고자 한다. 먼저 양귀비 고사의 주요 역사적 배경인 ‘안록산(安祿山)의 난’을 중심으로 그 전후 상황에 대해 살펴보고, 문학적 배경인 당송 전기소설의 형성 배경에 대해 고찰하고자 한다. Ⅲ장에서는 당송시기 양귀비 고사를 ① 양귀비 고사의 형성 - 「장한가」와 「장한가전」, ② 양귀비 고사의 발전 - 「양태진외전」, ③ 양귀비 고사의 변형 - 「매비전」으로 구분한 후 주요 서사부분을 통해 변천 과정을 살펴보고자 한다. Ⅳ장에서는 당대 「장한가」, 「장한가전」, 송대 「양태진외전」, 「매비전」으로 구분하여 당송이라는 시기에 따라 나타나는 작품들의 특징을 문학적 형태, 주요인물의 형상, 주제의 측면으로 나누어 비교 하고자 한다. 그리고 당송 전기소설의 주요 특징인 서사성, 허구적 예술성, 형상성이 작품에서 어떻게 나타났는지 비교 분석하고자 한다. Ⅴ장에서는 본 연구의 내용에 대한 종합적인 정리와 함께 앞으로의 연구방향에 대해 제안하고자 한다.
There are many stories about Yang Guifei(楊貴妃) who was the favored concubine of the Tang(唐) Emperor Xuanzong(玄宗) and was one of the most notorious beauties in Chinese history. Among the stories related to Yang Guifei, the love story between Yang Guifei and Xuanzong has been widely known. Their love s...
There are many stories about Yang Guifei(楊貴妃) who was the favored concubine of the Tang(唐) Emperor Xuanzong(玄宗) and was one of the most notorious beauties in Chinese history. Among the stories related to Yang Guifei, the love story between Yang Guifei and Xuanzong has been widely known. Their love story has been cherished for a long time through the history and has become the inspiring source of many literary works . In Tang dynasty, two literary works firstly employed the love story of Yang Guifei as the main theme. One was the epic poem, Song of Everlasting Sorrow (Changhenge, 長恨歌) by Bai Juyi(白居易), and the other was the Chuanqi(傳奇), Biography of the Song of Everlasting Sorrow(Changhenge zhuan, 長恨歌傳) by Chen hong(陳鴻). In Song dynasty, the romance of Yang Guifei was developed to Unofficial Biography of Yang Taizhen(Yang Taizhen Waizhuan, 楊太眞外傳) and transformed to Biography of Mei fei(Meifei zhuan, 梅妃傳). These four works of Tang and Song dynasties had significant influence on many other later literary works, especially on the Chinese dramas such as Rain on the Wutong tree(梧桐雨) and Palace of Eternal youth(長生殿). Although the stories of Biography of the Song of Everlasting Sorrow, Unofficial Biography of Yang Taizhen and Biography of Mei fei are powerfully captivating and have distinctive characteristics, studies on these works are not much carried out. Therefore, the aim of this study is to scrutinize and compare these works in order to explain the process of the development and transformation of the Yang Guifei stories. Ultimately, this study re-evaluates the literary value of these literary works mentioned by explicating the interaction between the development of the Yang Guifei stories and the change of the artistic value in different times, which are Tang and Song dynasties. In Chapter I, the purpose and methodology of this study are introduced and the existing studies are reviewed.In Chapter II, the historical and literary background are examined. First of all, the main historical background, An Lushan(安祿山) Rebellion, is examined, and then, the literary background which is related to the Tang Song Chuanqi is reviewed. In chapter Ⅲ, transition process of the four works from the Tang to the Song dynasty is studied. ① the formation of the Yang Guigfei story - Song of Everlasting Sorrow, Biography of the Song of Everlasting Sorrow, ② the development of the Yang Guigfei story - Unofficial Biography of Yang Taizhen ③ the transformation of the Yang Guigfei story - Biography of Mei fei. After the introduction of each work, the stories are analyzed and compared. In chapter Ⅳ, the characteristics of the works are analyzed in terms of the forms of genre, characters' images and themes. After that, it is examined how the narrative, fictional artistry, and image, which are the main features of Chuanqi, appear in each work. In Chapter V, the summary and the conclusion of the study are presented. In addition, the suggestion on following research is made in the end.
There are many stories about Yang Guifei(楊貴妃) who was the favored concubine of the Tang(唐) Emperor Xuanzong(玄宗) and was one of the most notorious beauties in Chinese history. Among the stories related to Yang Guifei, the love story between Yang Guifei and Xuanzong has been widely known. Their love story has been cherished for a long time through the history and has become the inspiring source of many literary works . In Tang dynasty, two literary works firstly employed the love story of Yang Guifei as the main theme. One was the epic poem, Song of Everlasting Sorrow (Changhenge, 長恨歌) by Bai Juyi(白居易), and the other was the Chuanqi(傳奇), Biography of the Song of Everlasting Sorrow(Changhenge zhuan, 長恨歌傳) by Chen hong(陳鴻). In Song dynasty, the romance of Yang Guifei was developed to Unofficial Biography of Yang Taizhen(Yang Taizhen Waizhuan, 楊太眞外傳) and transformed to Biography of Mei fei(Meifei zhuan, 梅妃傳). These four works of Tang and Song dynasties had significant influence on many other later literary works, especially on the Chinese dramas such as Rain on the Wutong tree(梧桐雨) and Palace of Eternal youth(長生殿). Although the stories of Biography of the Song of Everlasting Sorrow, Unofficial Biography of Yang Taizhen and Biography of Mei fei are powerfully captivating and have distinctive characteristics, studies on these works are not much carried out. Therefore, the aim of this study is to scrutinize and compare these works in order to explain the process of the development and transformation of the Yang Guifei stories. Ultimately, this study re-evaluates the literary value of these literary works mentioned by explicating the interaction between the development of the Yang Guifei stories and the change of the artistic value in different times, which are Tang and Song dynasties. In Chapter I, the purpose and methodology of this study are introduced and the existing studies are reviewed.In Chapter II, the historical and literary background are examined. First of all, the main historical background, An Lushan(安祿山) Rebellion, is examined, and then, the literary background which is related to the Tang Song Chuanqi is reviewed. In chapter Ⅲ, transition process of the four works from the Tang to the Song dynasty is studied. ① the formation of the Yang Guigfei story - Song of Everlasting Sorrow, Biography of the Song of Everlasting Sorrow, ② the development of the Yang Guigfei story - Unofficial Biography of Yang Taizhen ③ the transformation of the Yang Guigfei story - Biography of Mei fei. After the introduction of each work, the stories are analyzed and compared. In chapter Ⅳ, the characteristics of the works are analyzed in terms of the forms of genre, characters' images and themes. After that, it is examined how the narrative, fictional artistry, and image, which are the main features of Chuanqi, appear in each work. In Chapter V, the summary and the conclusion of the study are presented. In addition, the suggestion on following research is made in the end.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.