본 논문은 몽골에 기독교가 전래된 역사를 정리하면서, 부흥과 쇠퇴의 원인 이 무엇인지 그리고 당시 그 기독교가 끼친 영향은 무엇인지에 대한 역사적 연 구이다. 기독교가 전래될 당시 상황과 역사적 배경 등을 분석 하며, 그 역사적 평가를 통해 현재의 몽골 교회의 상태들을 돌아보고, 앞으로 나아가야 할 몽골 기독교의 방향을 제시해 보고자 한다. 현대 몽골 개신교 기독교의 전래는 1990년, 공산주의가 무너지고 개혁 개방과 함께 시작되었다. 그러면서 짧은 역사 가운데 교회의 부흥도 경험하였다. 동시 에 침체기를 겪으면서 몽골교회가 앞으로 나아갈 길을 잃고 방황하지는 않을 까? 아니면 또 다시 복음의 뿌리를 내리지 못하고 암흑기의 역사를 반복하지는 않을까 두려움과 걱정이 있다. 그러나 그 문제의 해답을 몽골 기독교 역사에서 찾아보고자 했다. 먼저 프로테스탄트 개신교가 몽골에 전래되기 앞선 역사로 네스토리안 기독 교의 역사를 살펴보았다. 특히 그들의 신학적 바탕과 영향력들을 정리하면서 교 훈을 얻을 수 있었다. 그들은 칼케돈 공의회에서 이단으로 정죄되는 핍박과 어 려운 환경 가운데서도 선교적 열정과 그들의 삶을 통해 아시아 지역으로 복음 을 전하였다. 그러나 심한 핍박을 견디지 못하고 주변나라들로 흩어졌음에도 불 구하고 그들은 400년 동안이나 그들의 신앙을 지키며 살았다. 그리고 그들이 칭기스칸의 등장과 함께 몽골 제국으로 다시 나타났다. 특히 왕실의 네스토리안 기독교 여인들의 영향력이 매우 컸다. 그 중에서도 칭키스칸 의 4째 아들 톨루이의 아내 소르칵타니 베키 왕후는 독실한 네스토리안 기독교 인으로 그의 아들에게 영향력을 끼쳤으며, 후일에 그의 네 아들이 몽골제국의 칸이 되었다. 그런 가운데서 네스토리안 기독교는 왕실의 권력과 정치적으로 연결되면서 부흥하는 것 같았으나, 시간이 흐르면서 이들은 타락했고, 예배의 의식조차 몰 랐다. 그들은 도덕적 타락은 물론, 성직을 매매하기도 했다. 사제들의 타락은 세속화를 넘어서 기독교를 세상의 조롱거리로 만들었다. 박해를 받으며 어려운 환 경에서 400년 동안 지켜왔던 그들의 신앙은 권력과 편안함이 오히려 타락하면 서 14세기 이후 ...
본 논문은 몽골에 기독교가 전래된 역사를 정리하면서, 부흥과 쇠퇴의 원인 이 무엇인지 그리고 당시 그 기독교가 끼친 영향은 무엇인지에 대한 역사적 연 구이다. 기독교가 전래될 당시 상황과 역사적 배경 등을 분석 하며, 그 역사적 평가를 통해 현재의 몽골 교회의 상태들을 돌아보고, 앞으로 나아가야 할 몽골 기독교의 방향을 제시해 보고자 한다. 현대 몽골 개신교 기독교의 전래는 1990년, 공산주의가 무너지고 개혁 개방과 함께 시작되었다. 그러면서 짧은 역사 가운데 교회의 부흥도 경험하였다. 동시 에 침체기를 겪으면서 몽골교회가 앞으로 나아갈 길을 잃고 방황하지는 않을 까? 아니면 또 다시 복음의 뿌리를 내리지 못하고 암흑기의 역사를 반복하지는 않을까 두려움과 걱정이 있다. 그러나 그 문제의 해답을 몽골 기독교 역사에서 찾아보고자 했다. 먼저 프로테스탄트 개신교가 몽골에 전래되기 앞선 역사로 네스토리안 기독 교의 역사를 살펴보았다. 특히 그들의 신학적 바탕과 영향력들을 정리하면서 교 훈을 얻을 수 있었다. 그들은 칼케돈 공의회에서 이단으로 정죄되는 핍박과 어 려운 환경 가운데서도 선교적 열정과 그들의 삶을 통해 아시아 지역으로 복음 을 전하였다. 그러나 심한 핍박을 견디지 못하고 주변나라들로 흩어졌음에도 불 구하고 그들은 400년 동안이나 그들의 신앙을 지키며 살았다. 그리고 그들이 칭기스칸의 등장과 함께 몽골 제국으로 다시 나타났다. 특히 왕실의 네스토리안 기독교 여인들의 영향력이 매우 컸다. 그 중에서도 칭키스칸 의 4째 아들 톨루이의 아내 소르칵타니 베키 왕후는 독실한 네스토리안 기독교 인으로 그의 아들에게 영향력을 끼쳤으며, 후일에 그의 네 아들이 몽골제국의 칸이 되었다. 그런 가운데서 네스토리안 기독교는 왕실의 권력과 정치적으로 연결되면서 부흥하는 것 같았으나, 시간이 흐르면서 이들은 타락했고, 예배의 의식조차 몰 랐다. 그들은 도덕적 타락은 물론, 성직을 매매하기도 했다. 사제들의 타락은 세속화를 넘어서 기독교를 세상의 조롱거리로 만들었다. 박해를 받으며 어려운 환 경에서 400년 동안 지켜왔던 그들의 신앙은 권력과 편안함이 오히려 타락하면 서 14세기 이후 중앙아시아에서 사라지게 되었다. 로마 가톨릭의 전래 역사도 동일하였다. 그들도 왕실의 권력을 배경으로 그들 의 영역을 확장하려 하였으며, 결국 교황과 몽골 칸들과의 대립으로 선교는 중 단 되었다. 몽골제국 시대 말기에 종교정책은 변할 수밖에 없었다. 몽골의 칸들은 정복 한 땅의 백성들을 통치하기 위해서는 그들의 종교를 인정하고 우대하는 정책을 펼쳤다. 러시아 킵착 칸국은 무슬림을 받아들여지자 이집트와 손을 잡고 이슬람 으로 개종하지 않은 일칸국(Persia IlKhans)에 대항했다. 결국 일칸국은 이슬람 으로 동화되어 버림으로 이슬람국가가 되었다. 호빌라이 역시 제국의 가장 넓은 땅을 가지고 원(Yuan)나라를 세우고 중국을 통치하였다. 그는 자신의 권력을 강화하고, 중국인들의 불만을 잠재우기 위해 중국인에게 더 자유를 주고, 중국의 라마 불교를 받아들였다. 결과는 그들의 전 략에 몽골은 급격히 인구가 감소되고, 타락의 길을 걷게 되었다. 중국인은 난폭 한 몽골사람이 다시는 중국을 침략하지 못하도록 살생을 금하는 라마 불교인으 로 만들어 버렸다. 그러면서 중국에서 몽골은 한 순간에 무너지고, 고향으로 도 망 와서 초원의 온순한 양으로 살아가게 되었다. 호빌라이 칸은 기독교인 어머니로부터 많은 영향을 받았다. 그의 통치 초기에 는 기독교를 선호했다. 그리고 로마 교황에게 유능한 선교사 100명을 보내달라 는 요청도 했다. 만약 그때 교황이 100명의 선교사를 몽골에 파송했다면 몽골의 역사와 세계 기독교 역사는 분명히 바뀌었을 것이다. 근대 개신교의 선교가 모라비안들에 의해 시작 되었다. 독일 라이프치히 선교 회와 런던 선교회가 선교사들을 보냈고, 또 한국 선교사들이 몽골로 들어왔다. 이들은 모두 열악하고 어려운 몽골에 복음 때문에 들어왔다. 그들은 병으로 죽 고, 굶어서 죽어가면서 복음을 전했다. 그러나 선교사들의 참혹한 박해로 결국 선교는 중단되었고, 1924년 공산주의 국가가 세워지면서 어두운 암흑기가 시작되었다. 그러나 1989년 공산주의가 무너지고 개방되었다. 그리고 공산주의에서 기독교 는 끝난 줄 알았지만, 많은 몽골 기독교인들은 홍콩과 대만으로 피난하여 그곳 에 몽골인 교회를 세웠다. 하나님은 남겨진 그루터기를 통해 계속 말없이 역사 를 이끌어 오셨던 것이다. 드디어 1990년 하나님의 시간에 몽골은 문을 열었다. 세계 많은 선교사들과 선교 단체들이 몽골로 들어왔다. 그 가운데서도 한국선 교사들이 많았을 뿐만 아니라 몽골 선교를 이끌어 갔다. 성경은 이미 번역 되어 있었다. 그들은 교회를 세우고 복음의 진리를 선포했다. 병원을 세워서 무료로 병을 고쳐주고 치료해 주었다. 학교를 세우며 선교했다. 그리고 신학교를 세워 서 지도자를 길러냈다. 이제 겨우 600여 교회에 3만여 명이 조금 넘는 기독교인 들이 생겨났다. 몽골 교회는 27년의 짧은 역사에서 이미 외국인들로부터 사역을 넘겨받았고 스스로 자립하기 위해 노력하고 있다. 결론으로 몽골의 기독교 역사는 이미 6세기에 전래되었다. 그리고 계속적으 로 하나님은 이 선교의 역사를 이끌어 오셨고 또 세계 선교를 위해 준비해 오 셨던 것이다. 그러므로 현재 몽골 교회는 이러한 1400 여 년간의 몽골의 기독교 역사 속에서 이해되어야 하며, 현재를 진단하고 미래 몽골교회가 나가야 할 방 향을 찾아 볼 때, 첫째, 몽골 교회는 외국 선교사들의 열정과, 핍박과 고난 가운데서 세워졌다. 그러므로 우리도 선교 지향적 교회가 되어야 한다. 둘째, 하나님을 아는 지식도 없고, 올바른 말씀을 가르칠 지도자가 없어 복음이 뿌리를 내리지 못하고 사라지 기를 반복했다. 따라서 말씀으로 사람을 세울 지도자를 키워야 한다. 셋째, 권력 에 안주하는 신앙은 결국 부패하고 타락의 길로 사라졌다. 몽골 교회는 오직 성 경의 올바른 말씀 위에 단단히 세워지고 겸손히 세상을 섬기는 교회가 되어야 할 것이다. 그리고 진정한 부흥은 하나님이 주도하시는 부흥이 되어야 한다. 따라서 몽골의 역사를 주관하시는 하나님께 순종하는 몽골 교회로 세워져야 할 것으로 결론을 맺는다.
본 논문은 몽골에 기독교가 전래된 역사를 정리하면서, 부흥과 쇠퇴의 원인 이 무엇인지 그리고 당시 그 기독교가 끼친 영향은 무엇인지에 대한 역사적 연 구이다. 기독교가 전래될 당시 상황과 역사적 배경 등을 분석 하며, 그 역사적 평가를 통해 현재의 몽골 교회의 상태들을 돌아보고, 앞으로 나아가야 할 몽골 기독교의 방향을 제시해 보고자 한다. 현대 몽골 개신교 기독교의 전래는 1990년, 공산주의가 무너지고 개혁 개방과 함께 시작되었다. 그러면서 짧은 역사 가운데 교회의 부흥도 경험하였다. 동시 에 침체기를 겪으면서 몽골교회가 앞으로 나아갈 길을 잃고 방황하지는 않을 까? 아니면 또 다시 복음의 뿌리를 내리지 못하고 암흑기의 역사를 반복하지는 않을까 두려움과 걱정이 있다. 그러나 그 문제의 해답을 몽골 기독교 역사에서 찾아보고자 했다. 먼저 프로테스탄트 개신교가 몽골에 전래되기 앞선 역사로 네스토리안 기독 교의 역사를 살펴보았다. 특히 그들의 신학적 바탕과 영향력들을 정리하면서 교 훈을 얻을 수 있었다. 그들은 칼케돈 공의회에서 이단으로 정죄되는 핍박과 어 려운 환경 가운데서도 선교적 열정과 그들의 삶을 통해 아시아 지역으로 복음 을 전하였다. 그러나 심한 핍박을 견디지 못하고 주변나라들로 흩어졌음에도 불 구하고 그들은 400년 동안이나 그들의 신앙을 지키며 살았다. 그리고 그들이 칭기스칸의 등장과 함께 몽골 제국으로 다시 나타났다. 특히 왕실의 네스토리안 기독교 여인들의 영향력이 매우 컸다. 그 중에서도 칭키스칸 의 4째 아들 톨루이의 아내 소르칵타니 베키 왕후는 독실한 네스토리안 기독교 인으로 그의 아들에게 영향력을 끼쳤으며, 후일에 그의 네 아들이 몽골제국의 칸이 되었다. 그런 가운데서 네스토리안 기독교는 왕실의 권력과 정치적으로 연결되면서 부흥하는 것 같았으나, 시간이 흐르면서 이들은 타락했고, 예배의 의식조차 몰 랐다. 그들은 도덕적 타락은 물론, 성직을 매매하기도 했다. 사제들의 타락은 세속화를 넘어서 기독교를 세상의 조롱거리로 만들었다. 박해를 받으며 어려운 환 경에서 400년 동안 지켜왔던 그들의 신앙은 권력과 편안함이 오히려 타락하면 서 14세기 이후 중앙아시아에서 사라지게 되었다. 로마 가톨릭의 전래 역사도 동일하였다. 그들도 왕실의 권력을 배경으로 그들 의 영역을 확장하려 하였으며, 결국 교황과 몽골 칸들과의 대립으로 선교는 중 단 되었다. 몽골제국 시대 말기에 종교정책은 변할 수밖에 없었다. 몽골의 칸들은 정복 한 땅의 백성들을 통치하기 위해서는 그들의 종교를 인정하고 우대하는 정책을 펼쳤다. 러시아 킵착 칸국은 무슬림을 받아들여지자 이집트와 손을 잡고 이슬람 으로 개종하지 않은 일칸국(Persia IlKhans)에 대항했다. 결국 일칸국은 이슬람 으로 동화되어 버림으로 이슬람국가가 되었다. 호빌라이 역시 제국의 가장 넓은 땅을 가지고 원(Yuan)나라를 세우고 중국을 통치하였다. 그는 자신의 권력을 강화하고, 중국인들의 불만을 잠재우기 위해 중국인에게 더 자유를 주고, 중국의 라마 불교를 받아들였다. 결과는 그들의 전 략에 몽골은 급격히 인구가 감소되고, 타락의 길을 걷게 되었다. 중국인은 난폭 한 몽골사람이 다시는 중국을 침략하지 못하도록 살생을 금하는 라마 불교인으 로 만들어 버렸다. 그러면서 중국에서 몽골은 한 순간에 무너지고, 고향으로 도 망 와서 초원의 온순한 양으로 살아가게 되었다. 호빌라이 칸은 기독교인 어머니로부터 많은 영향을 받았다. 그의 통치 초기에 는 기독교를 선호했다. 그리고 로마 교황에게 유능한 선교사 100명을 보내달라 는 요청도 했다. 만약 그때 교황이 100명의 선교사를 몽골에 파송했다면 몽골의 역사와 세계 기독교 역사는 분명히 바뀌었을 것이다. 근대 개신교의 선교가 모라비안들에 의해 시작 되었다. 독일 라이프치히 선교 회와 런던 선교회가 선교사들을 보냈고, 또 한국 선교사들이 몽골로 들어왔다. 이들은 모두 열악하고 어려운 몽골에 복음 때문에 들어왔다. 그들은 병으로 죽 고, 굶어서 죽어가면서 복음을 전했다. 그러나 선교사들의 참혹한 박해로 결국 선교는 중단되었고, 1924년 공산주의 국가가 세워지면서 어두운 암흑기가 시작되었다. 그러나 1989년 공산주의가 무너지고 개방되었다. 그리고 공산주의에서 기독교 는 끝난 줄 알았지만, 많은 몽골 기독교인들은 홍콩과 대만으로 피난하여 그곳 에 몽골인 교회를 세웠다. 하나님은 남겨진 그루터기를 통해 계속 말없이 역사 를 이끌어 오셨던 것이다. 드디어 1990년 하나님의 시간에 몽골은 문을 열었다. 세계 많은 선교사들과 선교 단체들이 몽골로 들어왔다. 그 가운데서도 한국선 교사들이 많았을 뿐만 아니라 몽골 선교를 이끌어 갔다. 성경은 이미 번역 되어 있었다. 그들은 교회를 세우고 복음의 진리를 선포했다. 병원을 세워서 무료로 병을 고쳐주고 치료해 주었다. 학교를 세우며 선교했다. 그리고 신학교를 세워 서 지도자를 길러냈다. 이제 겨우 600여 교회에 3만여 명이 조금 넘는 기독교인 들이 생겨났다. 몽골 교회는 27년의 짧은 역사에서 이미 외국인들로부터 사역을 넘겨받았고 스스로 자립하기 위해 노력하고 있다. 결론으로 몽골의 기독교 역사는 이미 6세기에 전래되었다. 그리고 계속적으 로 하나님은 이 선교의 역사를 이끌어 오셨고 또 세계 선교를 위해 준비해 오 셨던 것이다. 그러므로 현재 몽골 교회는 이러한 1400 여 년간의 몽골의 기독교 역사 속에서 이해되어야 하며, 현재를 진단하고 미래 몽골교회가 나가야 할 방 향을 찾아 볼 때, 첫째, 몽골 교회는 외국 선교사들의 열정과, 핍박과 고난 가운데서 세워졌다. 그러므로 우리도 선교 지향적 교회가 되어야 한다. 둘째, 하나님을 아는 지식도 없고, 올바른 말씀을 가르칠 지도자가 없어 복음이 뿌리를 내리지 못하고 사라지 기를 반복했다. 따라서 말씀으로 사람을 세울 지도자를 키워야 한다. 셋째, 권력 에 안주하는 신앙은 결국 부패하고 타락의 길로 사라졌다. 몽골 교회는 오직 성 경의 올바른 말씀 위에 단단히 세워지고 겸손히 세상을 섬기는 교회가 되어야 할 것이다. 그리고 진정한 부흥은 하나님이 주도하시는 부흥이 되어야 한다. 따라서 몽골의 역사를 주관하시는 하나님께 순종하는 몽골 교회로 세워져야 할 것으로 결론을 맺는다.
This paper is a historical study on the history of Christianity in Mongolia, the causes of revival and decline, and the influence of Christianity at that time. I analyze the situation and historical background of Christianity. Through its historical evaluation, we will look at the present state of M...
This paper is a historical study on the history of Christianity in Mongolia, the causes of revival and decline, and the influence of Christianity at that time. I analyze the situation and historical background of Christianity. Through its historical evaluation, we will look at the present state of Mongolian churches and present the direction of Mongolian Christianity to move forward. Modern Mongolian Protestant Christianity began in 1990 with the collapse of communism and reform and opening. In the meantime, I experienced the revival of the church in a short history. At the same time, is not the Mongolian church going to lose its way forward in the recession? Or fear and worry that we will repeat the dark history once again without taking root of the gospel. But I wanted to find out the answer to that question in Mongolian Christian history. First, I examined the history of Nestorian Christian history before Protestantism was introduced to Mongolia. In particular, I have learned lessons by summarizing their theological background and influences. They conveyed the gospel to areas of Asia through their missionary passion and their lives in the persecution and heroic circumstances condemned by heresy in the Chalcedon Council. However, even though they were unable to withstand the severe persecution and scattered to neighboring countries, they lived for 400 years, preserving their faith. And they came back to the Mongol Empire with the appearance of Qing Dynasty. Especially, the influence of the Nestorian Christian women in the royal family was very strong. Among them, the fourth wife of Tolui, the Queen Sorghaghtani Beki was devout Nathorian Christian, influence to her four sons and later the sons became Khan of the Mongol empire. In the meantime, Nathorian Christianity seemed to revive as it was connected politically with the royal power, but as time passed, they fell and did not even know the ritual of worship. They traded the priesthood as well as the moral corruption.The fall of priests made Christianity a mockery of the world beyond secularization. Their faith, which had been preserved for 400 years in a difficult environment under persecution, has disappeared from Central Asia since the 14th century, when power and comfort have fallen. The history of the Roman Catholic tradition was the same. They also tried to expand their territory with the power of the royal family, and eventually the mission was interrupted by the confrontation between the Pope and the Mongol Khans. At the end of the Mongol empire era, religious policy had to change. The Khan of Mongolia adopted a policy of recognizing and favoring their religion in order to rule the conquered people of the land. The Russian Kizzik Kan province was against Persia IlKhans, who had accepted Islam and had not been converted to Islam by working with Egypt. In the end, the Soviet Union became an Islamic nation by being assimilated into Islam. Kublai also had the widest land in the empire and set up Yuan and ruled China. He embraced China 's Lama Buddhism, giving more freedom to Chinese people to strengthen his power, to lessen Chinese discontent. The result was that Mongolia was sharply demolished and walked down the road to their strategy. The Chinese have made the wild Mongolian a lama Buddhist who forbids killing to invade China again.In the meantime, Mongolia collapsed in a moment in China, and ran to the hometown and lived in the meek sheep of grassland. Kublai Khan was influenced by his Christian mother. At the beginning of his reign he preferred Christianity. He also asked the pope to send 100 capable missionaries. If the Pope then sent 100 missionaries to Mongolia, the history of Mongolia and the history of Christianity in the world would have obviously changed. The modern Protestant mission was initiated by the Moravians. The German Leipzig Mission and the London Mission have sent missionaries and Korean missionaries have entered Mongolia. All of these came to the poor and difficult Mongols because of the gospel. They died of sickness, starving and dying as they preached the gospel. However, missionary persecution of the missionaries eventually halted, and in 1924, a communist state was established and dark age began. But in 1989, communism collapsed and became open. And while communism thought Christianity was over, many Mongolian Christians fled to Hong Kong and Taiwan to build a Mongolian church there. God kept silent history through the left stub. Finally in 1990, Mongolia opened its doors to God's time. Many missionaries and mission agencies from around the world have entered Mongolia. Among them, not only there were many Korean missionaries, but also they led Mongolian mission. The Bible has already been translated. They built a church and proclaimed the truth of the gospel. He set up a hospital and healed the disease for free. He established a school and made a mission. And he established a seminary and raised leaders. There are now more than 30,000 Christians in just over 600 churches. The Mongolian church has already handed over its ministry to foreigners in its 27-year history and is working on its own independence. In conclusion, the Christian history of Mongolia was already introduced in the 6th century. And on and on, God has led this missionary work and prepared for world mission. Therefore, the present Mongolian church should be understood in these 1400 years of Mongolian Christian history, and when we examine the current situation and look for directions to future Mongolian churches, First, the Mongolian church was built with the passion, persecution and suffering of foreign missionaries. Therefore, we must become mission-oriented churches. Second, there is no knowledge to know God, and there is no leader to teach the right words, so the gospel repeats its roots and disappears. Therefore, we must raise a leader who will build people with the Word. Third, faith in power rests with corruption and it disappeared into the path of the fall. The Mongolian church should be a church that is firmly built on the right words of the Bible and serves the world humbly. And true revival should be God-led revival. Therefore, we conclude that Mongolian church should be established as a Mongolian church that obeys the God of Mongolian history.
This paper is a historical study on the history of Christianity in Mongolia, the causes of revival and decline, and the influence of Christianity at that time. I analyze the situation and historical background of Christianity. Through its historical evaluation, we will look at the present state of Mongolian churches and present the direction of Mongolian Christianity to move forward. Modern Mongolian Protestant Christianity began in 1990 with the collapse of communism and reform and opening. In the meantime, I experienced the revival of the church in a short history. At the same time, is not the Mongolian church going to lose its way forward in the recession? Or fear and worry that we will repeat the dark history once again without taking root of the gospel. But I wanted to find out the answer to that question in Mongolian Christian history. First, I examined the history of Nestorian Christian history before Protestantism was introduced to Mongolia. In particular, I have learned lessons by summarizing their theological background and influences. They conveyed the gospel to areas of Asia through their missionary passion and their lives in the persecution and heroic circumstances condemned by heresy in the Chalcedon Council. However, even though they were unable to withstand the severe persecution and scattered to neighboring countries, they lived for 400 years, preserving their faith. And they came back to the Mongol Empire with the appearance of Qing Dynasty. Especially, the influence of the Nestorian Christian women in the royal family was very strong. Among them, the fourth wife of Tolui, the Queen Sorghaghtani Beki was devout Nathorian Christian, influence to her four sons and later the sons became Khan of the Mongol empire. In the meantime, Nathorian Christianity seemed to revive as it was connected politically with the royal power, but as time passed, they fell and did not even know the ritual of worship. They traded the priesthood as well as the moral corruption.The fall of priests made Christianity a mockery of the world beyond secularization. Their faith, which had been preserved for 400 years in a difficult environment under persecution, has disappeared from Central Asia since the 14th century, when power and comfort have fallen. The history of the Roman Catholic tradition was the same. They also tried to expand their territory with the power of the royal family, and eventually the mission was interrupted by the confrontation between the Pope and the Mongol Khans. At the end of the Mongol empire era, religious policy had to change. The Khan of Mongolia adopted a policy of recognizing and favoring their religion in order to rule the conquered people of the land. The Russian Kizzik Kan province was against Persia IlKhans, who had accepted Islam and had not been converted to Islam by working with Egypt. In the end, the Soviet Union became an Islamic nation by being assimilated into Islam. Kublai also had the widest land in the empire and set up Yuan and ruled China. He embraced China 's Lama Buddhism, giving more freedom to Chinese people to strengthen his power, to lessen Chinese discontent. The result was that Mongolia was sharply demolished and walked down the road to their strategy. The Chinese have made the wild Mongolian a lama Buddhist who forbids killing to invade China again.In the meantime, Mongolia collapsed in a moment in China, and ran to the hometown and lived in the meek sheep of grassland. Kublai Khan was influenced by his Christian mother. At the beginning of his reign he preferred Christianity. He also asked the pope to send 100 capable missionaries. If the Pope then sent 100 missionaries to Mongolia, the history of Mongolia and the history of Christianity in the world would have obviously changed. The modern Protestant mission was initiated by the Moravians. The German Leipzig Mission and the London Mission have sent missionaries and Korean missionaries have entered Mongolia. All of these came to the poor and difficult Mongols because of the gospel. They died of sickness, starving and dying as they preached the gospel. However, missionary persecution of the missionaries eventually halted, and in 1924, a communist state was established and dark age began. But in 1989, communism collapsed and became open. And while communism thought Christianity was over, many Mongolian Christians fled to Hong Kong and Taiwan to build a Mongolian church there. God kept silent history through the left stub. Finally in 1990, Mongolia opened its doors to God's time. Many missionaries and mission agencies from around the world have entered Mongolia. Among them, not only there were many Korean missionaries, but also they led Mongolian mission. The Bible has already been translated. They built a church and proclaimed the truth of the gospel. He set up a hospital and healed the disease for free. He established a school and made a mission. And he established a seminary and raised leaders. There are now more than 30,000 Christians in just over 600 churches. The Mongolian church has already handed over its ministry to foreigners in its 27-year history and is working on its own independence. In conclusion, the Christian history of Mongolia was already introduced in the 6th century. And on and on, God has led this missionary work and prepared for world mission. Therefore, the present Mongolian church should be understood in these 1400 years of Mongolian Christian history, and when we examine the current situation and look for directions to future Mongolian churches, First, the Mongolian church was built with the passion, persecution and suffering of foreign missionaries. Therefore, we must become mission-oriented churches. Second, there is no knowledge to know God, and there is no leader to teach the right words, so the gospel repeats its roots and disappears. Therefore, we must raise a leader who will build people with the Word. Third, faith in power rests with corruption and it disappeared into the path of the fall. The Mongolian church should be a church that is firmly built on the right words of the Bible and serves the world humbly. And true revival should be God-led revival. Therefore, we conclude that Mongolian church should be established as a Mongolian church that obeys the God of Mongolian history.
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