이 논문은 문학적 감동 속에서 도덕성 함양을 성취할 수 있음을 아래 세 학자의 논의를 통해 증명하려고 했다. 아리스토텔레스의 『시학』을 통해, 인간의 행동을 재현한 비극 작품을 볼 때 두려움과 연민의 감정을 겪지만, 인생의 보편적 진리를 깨닫게 되면서 그 감정들이 쾌감으로 변한다는 것을 보았다. 문학 작품이 감동을 주는 이유는 삶의 진실을 알려주는 인식적 가치와 결부되어 있다. 알랭 바디우의 『윤리학』을 통하여, 사건을 만나게 될 때 그 만남에 대한 충실성을 통해 윤리적 주체가 될 수 있고, 진리의 윤리학에 이를 수 있음을 알게 되었다. 사건들의 조직이 문학 작품의 줄거리(플롯)이기 때문에, 문학 작품을 통해 진리의 윤리학이 펼쳐지는 광경을 추체험(追體驗)할 수 있다. 문학 작품을 통해 삶의 진실을 깨닫게 되면서 감동을 받고, 주체의 구성 속에 도래시킨 진리로 나아갈 수 있다면 인간의 얼굴을 잃지 않는 불사(不死)의 존재가 될 수 있다. 마사 ...
이 논문은 문학적 감동 속에서 도덕성 함양을 성취할 수 있음을 아래 세 학자의 논의를 통해 증명하려고 했다. 아리스토텔레스의 『시학』을 통해, 인간의 행동을 재현한 비극 작품을 볼 때 두려움과 연민의 감정을 겪지만, 인생의 보편적 진리를 깨닫게 되면서 그 감정들이 쾌감으로 변한다는 것을 보았다. 문학 작품이 감동을 주는 이유는 삶의 진실을 알려주는 인식적 가치와 결부되어 있다. 알랭 바디우의 『윤리학』을 통하여, 사건을 만나게 될 때 그 만남에 대한 충실성을 통해 윤리적 주체가 될 수 있고, 진리의 윤리학에 이를 수 있음을 알게 되었다. 사건들의 조직이 문학 작품의 줄거리(플롯)이기 때문에, 문학 작품을 통해 진리의 윤리학이 펼쳐지는 광경을 추체험(追體驗)할 수 있다. 문학 작품을 통해 삶의 진실을 깨닫게 되면서 감동을 받고, 주체의 구성 속에 도래시킨 진리로 나아갈 수 있다면 인간의 얼굴을 잃지 않는 불사(不死)의 존재가 될 수 있다. 마사 누스바움의 『시적 정의』를 통해, 문학 작품은 다양한 종류의 사람들이 겪는 경험과 마주하게 함으로써 그들의 삶을 이해할 수 있는 상상력을 자극시키며, 마음 속 위대한 관용인 공상을 통해 눈에 보이는 사실과 현상들 너머에 있는 진실을 접할 수 있도록 하고, 합리적 감정을 불러일으키어 올바른 공적 합리성을 갖추는데 기여함을 알게 되었다. 문학 작품의 감동이 도덕성을 촉발할 수 있는 것이다. 마지막으로 문학 작품을 활용하여 도덕적 가치를 탐구해 나갈 수 있는 예시 안(案)을 제시하였다. 문학 작품이 인간의 사회에 존재하는 불의 때문에 누군가는 피해를 보고 있다는 사실에 대한, 윤리적인 고통스러운 감정을 느낄 수 있는 감각을 일깨울 수 있음을 증명하였다. 문학 작품 속에서 알게 된 진실을 외면하지 않고 반응할 때 도덕성의 세계로 들어가게 된다. 그러므로 문학 작품은 도덕성으로 들어가는 문(門)이다.
이 논문은 문학적 감동 속에서 도덕성 함양을 성취할 수 있음을 아래 세 학자의 논의를 통해 증명하려고 했다. 아리스토텔레스의 『시학』을 통해, 인간의 행동을 재현한 비극 작품을 볼 때 두려움과 연민의 감정을 겪지만, 인생의 보편적 진리를 깨닫게 되면서 그 감정들이 쾌감으로 변한다는 것을 보았다. 문학 작품이 감동을 주는 이유는 삶의 진실을 알려주는 인식적 가치와 결부되어 있다. 알랭 바디우의 『윤리학』을 통하여, 사건을 만나게 될 때 그 만남에 대한 충실성을 통해 윤리적 주체가 될 수 있고, 진리의 윤리학에 이를 수 있음을 알게 되었다. 사건들의 조직이 문학 작품의 줄거리(플롯)이기 때문에, 문학 작품을 통해 진리의 윤리학이 펼쳐지는 광경을 추체험(追體驗)할 수 있다. 문학 작품을 통해 삶의 진실을 깨닫게 되면서 감동을 받고, 주체의 구성 속에 도래시킨 진리로 나아갈 수 있다면 인간의 얼굴을 잃지 않는 불사(不死)의 존재가 될 수 있다. 마사 누스바움의 『시적 정의』를 통해, 문학 작품은 다양한 종류의 사람들이 겪는 경험과 마주하게 함으로써 그들의 삶을 이해할 수 있는 상상력을 자극시키며, 마음 속 위대한 관용인 공상을 통해 눈에 보이는 사실과 현상들 너머에 있는 진실을 접할 수 있도록 하고, 합리적 감정을 불러일으키어 올바른 공적 합리성을 갖추는데 기여함을 알게 되었다. 문학 작품의 감동이 도덕성을 촉발할 수 있는 것이다. 마지막으로 문학 작품을 활용하여 도덕적 가치를 탐구해 나갈 수 있는 예시 안(案)을 제시하였다. 문학 작품이 인간의 사회에 존재하는 불의 때문에 누군가는 피해를 보고 있다는 사실에 대한, 윤리적인 고통스러운 감정을 느낄 수 있는 감각을 일깨울 수 있음을 증명하였다. 문학 작품 속에서 알게 된 진실을 외면하지 않고 반응할 때 도덕성의 세계로 들어가게 된다. 그러므로 문학 작품은 도덕성으로 들어가는 문(門)이다.
This paper argues that cultivation of morality can be accomplished in touch of literary through the following three scholars. Aristotle’s Poetics tells us that we realize the universal truth of life, when we have seen the tragic work of reproducing human’s behavior as such, even if, just then, w...
This paper argues that cultivation of morality can be accomplished in touch of literary through the following three scholars. Aristotle’s Poetics tells us that we realize the universal truth of life, when we have seen the tragic work of reproducing human’s behavior as such, even if, just then, we might have experienced the feelings of fear and compassion. That is why they will ultimately turn into beautiful (good) pleasure. In this sense, the cognitive values which are deeply touched by the literary work is related to the truth of life. Badiou’s Ethics tells us that we (eventually) become an ethical subject, when we had encountered the event, who have remained faithful to a chance (site) encounter and sustained this fidelity. That is, it might come up with the ‘ethics of truths’ thereby. Since the re-groupment of events (multiple) is a plot of literary work, it is possible to re-experience a scene in which the ‘ethics of truths’ is revealed through literary work. Hence, for the bearer of the fidelity, there is a plurality of subjects who dare to become immortal ‘Being.’ That is because they are constituted on to sustain always singular truth against the insistent tug of the merely animal side of human existence. We might say that the truth of life in literary work induces subjects, on condition of not being simply an occurrence in the pre-given situation of experience, but absolutely non-existent in the situation ‘before’ the event. The very time is touched by, at the same time, and moved to the event-truth procedure. Nussbaum’s Poetic Justice tells us that literary imagination has a main role to play in justice for public judgments and is an essential ingredient of public discourse. The literary related to various experiences stimulates us to understand those of the difference, and it simultaneously emphasizes the enhanced imagination to emotional engagement and sympathy in the contemplation of lives different from ours. Because it expands our imaginative capabilities, then we may better make those judgments what public life asks us. Such that promotes a good outcome to develop sufficient flexibility to explore differences among the different emotions and cultivate those of commonality, while illuminating truth beyond the seeming fact and phenomena. The last part of this issue proposes an example for edifying moral values whereby using these literary works. This paper, for the main topic, tells us that the literary awakes a sense of ethical (empathy) issue that there is someone who has trouble in the injustice of human society. Why do we move (deep) impression in literary works? Because we can touch the truth of life though the literary works. This view entails that without approaching to the truth in emotional development, a part of our maturing capacity as moral creatures will be missing. The literary therefore works the function as threshold to morality.
This paper argues that cultivation of morality can be accomplished in touch of literary through the following three scholars. Aristotle’s Poetics tells us that we realize the universal truth of life, when we have seen the tragic work of reproducing human’s behavior as such, even if, just then, we might have experienced the feelings of fear and compassion. That is why they will ultimately turn into beautiful (good) pleasure. In this sense, the cognitive values which are deeply touched by the literary work is related to the truth of life. Badiou’s Ethics tells us that we (eventually) become an ethical subject, when we had encountered the event, who have remained faithful to a chance (site) encounter and sustained this fidelity. That is, it might come up with the ‘ethics of truths’ thereby. Since the re-groupment of events (multiple) is a plot of literary work, it is possible to re-experience a scene in which the ‘ethics of truths’ is revealed through literary work. Hence, for the bearer of the fidelity, there is a plurality of subjects who dare to become immortal ‘Being.’ That is because they are constituted on to sustain always singular truth against the insistent tug of the merely animal side of human existence. We might say that the truth of life in literary work induces subjects, on condition of not being simply an occurrence in the pre-given situation of experience, but absolutely non-existent in the situation ‘before’ the event. The very time is touched by, at the same time, and moved to the event-truth procedure. Nussbaum’s Poetic Justice tells us that literary imagination has a main role to play in justice for public judgments and is an essential ingredient of public discourse. The literary related to various experiences stimulates us to understand those of the difference, and it simultaneously emphasizes the enhanced imagination to emotional engagement and sympathy in the contemplation of lives different from ours. Because it expands our imaginative capabilities, then we may better make those judgments what public life asks us. Such that promotes a good outcome to develop sufficient flexibility to explore differences among the different emotions and cultivate those of commonality, while illuminating truth beyond the seeming fact and phenomena. The last part of this issue proposes an example for edifying moral values whereby using these literary works. This paper, for the main topic, tells us that the literary awakes a sense of ethical (empathy) issue that there is someone who has trouble in the injustice of human society. Why do we move (deep) impression in literary works? Because we can touch the truth of life though the literary works. This view entails that without approaching to the truth in emotional development, a part of our maturing capacity as moral creatures will be missing. The literary therefore works the function as threshold to morality.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.