마그네슘 합금을 이용한 자동차용 부품 다단성형공정의 치수정밀도 개선에 관한 연구 Study on the Improvement of the Dimensional Percision of Multi-Stage Forming Process for Automobile Parts Using Magnesium Alloy원문보기
최근에 환경 오염을 우려하여 자동차를 포함한 수송기기에서 배출 되는 이산화탄소 저감을 위해 여러가지 해결 방안들이 제시되었고, 그 중 가장 기대 효과가 큰 방법으로 수송기기의 경량화를 통한 연비 개선이 주목되고 있다. 경량화 목표를 달성하기 위해 다양한 구조용 재료, 부속용 재료들이 개발 되고 있으며 그 중에서도 가장 밀도가 낮은 금속 재료인 마그네슘의 다양한 연구가 진행되고 있지만 재료 고유 특성상 성형성이 낮기때문에 현재 기술에 접목시키기 어려운 실황이다. 본 연구에서는 ...
최근에 환경 오염을 우려하여 자동차를 포함한 수송기기에서 배출 되는 이산화탄소 저감을 위해 여러가지 해결 방안들이 제시되었고, 그 중 가장 기대 효과가 큰 방법으로 수송기기의 경량화를 통한 연비 개선이 주목되고 있다. 경량화 목표를 달성하기 위해 다양한 구조용 재료, 부속용 재료들이 개발 되고 있으며 그 중에서도 가장 밀도가 낮은 금속 재료인 마그네슘의 다양한 연구가 진행되고 있지만 재료 고유 특성상 성형성이 낮기때문에 현재 기술에 접목시키기 어려운 실황이다. 본 연구에서는 마그네슘 합금 판재를 대상으로 자동차에 부속 되는 주요 부품들에 관하여 복잡한 형상으로 구성 된 제품을 목표로 제원 분석 및 최적화 된 공정 설계를 실시하였다. 그리고 재료 시험을 통한 기계적 성질 분석, 다양한 변수 조건에서의 성형성 평가, 실제 크기의 성형 실험과 유한요소법을 활용한 연구내용들을 바탕으로 목표 제품, 또는 연관 된 형상의 제품들의 성형성 및 치수 오차를 개선할 수 있는 솔루션을 제공하였다.
최근에 환경 오염을 우려하여 자동차를 포함한 수송기기에서 배출 되는 이산화탄소 저감을 위해 여러가지 해결 방안들이 제시되었고, 그 중 가장 기대 효과가 큰 방법으로 수송기기의 경량화를 통한 연비 개선이 주목되고 있다. 경량화 목표를 달성하기 위해 다양한 구조용 재료, 부속용 재료들이 개발 되고 있으며 그 중에서도 가장 밀도가 낮은 금속 재료인 마그네슘의 다양한 연구가 진행되고 있지만 재료 고유 특성상 성형성이 낮기때문에 현재 기술에 접목시키기 어려운 실황이다. 본 연구에서는 마그네슘 합금 판재를 대상으로 자동차에 부속 되는 주요 부품들에 관하여 복잡한 형상으로 구성 된 제품을 목표로 제원 분석 및 최적화 된 공정 설계를 실시하였다. 그리고 재료 시험을 통한 기계적 성질 분석, 다양한 변수 조건에서의 성형성 평가, 실제 크기의 성형 실험과 유한요소법을 활용한 연구내용들을 바탕으로 목표 제품, 또는 연관 된 형상의 제품들의 성형성 및 치수 오차를 개선할 수 있는 솔루션을 제공하였다.
In recent years, various researches have been conducted worldwide to find solutions for environmental pollution and resource depletion. One of the solutions suggested a way to improve the fuel economy of automobiles to reduce CO2 emissions and improve fuel efficiency. There are many solutions to imp...
In recent years, various researches have been conducted worldwide to find solutions for environmental pollution and resource depletion. One of the solutions suggested a way to improve the fuel economy of automobiles to reduce CO2 emissions and improve fuel efficiency. There are many solutions to improve fuel economy, but the most effective solution is to replace the material that is a part of a vehicle with a lightweight material to make the weitht reduce of automobile, Nowadays magnesium is attracting attention as a suitable material. Mgnesium alloys have low density, high specific strength, specific elastic modulus, capacity for vibration absorption and electromagnetic wave shielding characteristics. Therefore, when application in automobiles, a variety of advantages such as improvement of fuel efficiency and light weight, vibration isolation, and noise isolation can be obtained. but, magnesium of has the low formability due to the limited slip systems from the HCP crystal structure. Therefore, many studies was ongoing so that engineers can solve the problem. In this study, formability of magnesium alloy sheet was analyzed throught formability evaluation test. Based on the analyzed results, FEM analysis using computer application and sheet forming test to make window regulator product were performed. The ultimate object of this study is a solution that meets the required dimensions without generating defects. The result were verified with experiments.
In recent years, various researches have been conducted worldwide to find solutions for environmental pollution and resource depletion. One of the solutions suggested a way to improve the fuel economy of automobiles to reduce CO2 emissions and improve fuel efficiency. There are many solutions to improve fuel economy, but the most effective solution is to replace the material that is a part of a vehicle with a lightweight material to make the weitht reduce of automobile, Nowadays magnesium is attracting attention as a suitable material. Mgnesium alloys have low density, high specific strength, specific elastic modulus, capacity for vibration absorption and electromagnetic wave shielding characteristics. Therefore, when application in automobiles, a variety of advantages such as improvement of fuel efficiency and light weight, vibration isolation, and noise isolation can be obtained. but, magnesium of has the low formability due to the limited slip systems from the HCP crystal structure. Therefore, many studies was ongoing so that engineers can solve the problem. In this study, formability of magnesium alloy sheet was analyzed throught formability evaluation test. Based on the analyzed results, FEM analysis using computer application and sheet forming test to make window regulator product were performed. The ultimate object of this study is a solution that meets the required dimensions without generating defects. The result were verified with experiments.
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