전자상거래 기업의 관계성과 영향요인 : 한국과 중국의 플랫폼 이용고객 비교 연구 Factors influencing the relationship outcomes of E-Commerce enterprises : The comparative study of the customers between South Korea and China원문보기
제2차 세계 대전 이후, 평화롭고 안정적인 세계 환경은 경제를 빠르게 발전시키고, 동시에 산업구조가 지속적으로 고도화되고 있다. 제4차 산업혁명은 전자정보기술산업의 발전과 함께 도래하고 있다. 이 과정에서 여러 나라 특히 한국과 중국에서 사람들의 삶에 거대한 변화가 일어나고 있다. 한국은 전자 기기 설계와 제조 분야에서 엄청난 기술적 우위를 차지하고 있다. 그리고 중국은 많은 소비력을 갖춘 젊은이들과 대량의 인터넷 신생 기업으로 구성된 시장을 보유하고 있다. 이러한 이점 덕분에, 중국과 한국은 휴대 전화, 인터넷, 전자상거래 분야에서 이미 세계의 선두에 서 있다. 동시에, 전자상거래는 사회에서 점점 더 인기를 얻고 있다. 온라인으로 거래를 하는 것은 시간과 공간에 더 제한되지 않기 때문에 이용자 수가 급증하고 있다. ...
제2차 세계 대전 이후, 평화롭고 안정적인 세계 환경은 경제를 빠르게 발전시키고, 동시에 산업구조가 지속적으로 고도화되고 있다. 제4차 산업혁명은 전자정보기술산업의 발전과 함께 도래하고 있다. 이 과정에서 여러 나라 특히 한국과 중국에서 사람들의 삶에 거대한 변화가 일어나고 있다. 한국은 전자 기기 설계와 제조 분야에서 엄청난 기술적 우위를 차지하고 있다. 그리고 중국은 많은 소비력을 갖춘 젊은이들과 대량의 인터넷 신생 기업으로 구성된 시장을 보유하고 있다. 이러한 이점 덕분에, 중국과 한국은 휴대 전화, 인터넷, 전자상거래 분야에서 이미 세계의 선두에 서 있다. 동시에, 전자상거래는 사회에서 점점 더 인기를 얻고 있다. 온라인으로 거래를 하는 것은 시간과 공간에 더 제한되지 않기 때문에 이용자 수가 급증하고 있다. 온라인 쇼핑은 젊은이들이 쇼핑할 때 가장 선호하는 방식이 되었다. 하지만, 발전 중의 전자상거래는 계속해서 혁신하고 탐색할 필요가 있다. 왜냐하면, 많은 문제점이 해결되기를 기다리고 있기 때문이다. 고객가치와 고객 관계성과를 어떻게 향상시키는 지는 본 논문이 고려하는 두 가지 중요한 문제이다. 본 논문은 상품 정보품질, 서비스품질, CRM활동, 고객가치, 관계성과 간의 인과관계 그리고 고객가치가 정보품질, 서비스 품질, CRM활동과 관계성과의 관계에 대한 매개효과를 검증하기 위한 것이다. 지속적 접촉관리, 유형적 보상, 차별적 대우, 고객 간 관계 활동 지원 등 CRM활동에 대한 상세한 연구를 진행하였고 관계성과의 하위 차원인 고객 몰입, 신뢰, 만족을 연구하였다. 이 연구는 68명의 한국 소비자와 68명의 중국 소비자를 대상으로 진행하였고, 전자상거래 플랫폼에서 쇼핑 경험이 있는 총 136명의 응답자의 자료를 다 수집된 후에 SPSS 23.0을 이용하여 데이터를 분석하였다. 결론에 따라 이 연구는 직접적이고 간접적인 전자상거래 플랫폼 이용 기업들이 더 많은 수익을 창출하기 위해 소비자들에 대해 어떤 정보과 서비스를 제공하는지를 통해 안정적이고 협조적인 장기 거래 관계를 구축하는 방법을 알려 주었다. 한편, 이 연구결과는 중국과 한국 소비자 간의 구체적인 차이를 분석하였고 기업들이 양국에서 마케팅 전략을 수립할 때 시사점을 제공하기 기대한다.
제2차 세계 대전 이후, 평화롭고 안정적인 세계 환경은 경제를 빠르게 발전시키고, 동시에 산업구조가 지속적으로 고도화되고 있다. 제4차 산업혁명은 전자정보기술산업의 발전과 함께 도래하고 있다. 이 과정에서 여러 나라 특히 한국과 중국에서 사람들의 삶에 거대한 변화가 일어나고 있다. 한국은 전자 기기 설계와 제조 분야에서 엄청난 기술적 우위를 차지하고 있다. 그리고 중국은 많은 소비력을 갖춘 젊은이들과 대량의 인터넷 신생 기업으로 구성된 시장을 보유하고 있다. 이러한 이점 덕분에, 중국과 한국은 휴대 전화, 인터넷, 전자상거래 분야에서 이미 세계의 선두에 서 있다. 동시에, 전자상거래는 사회에서 점점 더 인기를 얻고 있다. 온라인으로 거래를 하는 것은 시간과 공간에 더 제한되지 않기 때문에 이용자 수가 급증하고 있다. 온라인 쇼핑은 젊은이들이 쇼핑할 때 가장 선호하는 방식이 되었다. 하지만, 발전 중의 전자상거래는 계속해서 혁신하고 탐색할 필요가 있다. 왜냐하면, 많은 문제점이 해결되기를 기다리고 있기 때문이다. 고객가치와 고객 관계성과를 어떻게 향상시키는 지는 본 논문이 고려하는 두 가지 중요한 문제이다. 본 논문은 상품 정보품질, 서비스품질, CRM활동, 고객가치, 관계성과 간의 인과관계 그리고 고객가치가 정보품질, 서비스 품질, CRM활동과 관계성과의 관계에 대한 매개효과를 검증하기 위한 것이다. 지속적 접촉관리, 유형적 보상, 차별적 대우, 고객 간 관계 활동 지원 등 CRM활동에 대한 상세한 연구를 진행하였고 관계성과의 하위 차원인 고객 몰입, 신뢰, 만족을 연구하였다. 이 연구는 68명의 한국 소비자와 68명의 중국 소비자를 대상으로 진행하였고, 전자상거래 플랫폼에서 쇼핑 경험이 있는 총 136명의 응답자의 자료를 다 수집된 후에 SPSS 23.0을 이용하여 데이터를 분석하였다. 결론에 따라 이 연구는 직접적이고 간접적인 전자상거래 플랫폼 이용 기업들이 더 많은 수익을 창출하기 위해 소비자들에 대해 어떤 정보과 서비스를 제공하는지를 통해 안정적이고 협조적인 장기 거래 관계를 구축하는 방법을 알려 주었다. 한편, 이 연구결과는 중국과 한국 소비자 간의 구체적인 차이를 분석하였고 기업들이 양국에서 마케팅 전략을 수립할 때 시사점을 제공하기 기대한다.
After Second World War, the peaceful and stable global environment, lead to the economy developed rapidly; Meanwhile, the industrial structure updated continuously. The fourth Industrial Revolution is coming with the development of Electronic Information Technology Industry. In this process, si...
After Second World War, the peaceful and stable global environment, lead to the economy developed rapidly; Meanwhile, the industrial structure updated continuously. The fourth Industrial Revolution is coming with the development of Electronic Information Technology Industry. In this process, significant changes in people's lives are happening, especially in South Korea and China. South Korea has a tremendous technological advantage in the field of electronic equipment design and manufacture. On the other hand, China has a massive market of high-quality young consumers and a large number of emerging Internet startups. Due to these advantages, China and South Korea are already in the forefront of the world in mobile phones, the Internet, and e-commerce. At the same time, e-commerce is also becoming more popular in the society. There is a surging number of people choose to trade online, which means, time and space are no longer limited global trade. Online shopping has become the favourite way for young people to shop. However, the developing e-commerce still required to innovate and explore continually. Because there are lots of problems are waiting to be solved. How to improve the customer value and customer relationship performance are the two critical problems this report considered. This article is to test the causal relationship among commodity information quality, service quality, CRM activities, customer value and relationship outcomes, and mediating effect of the customer value on relationships of commodity information quality, service quality, CRM activities with relationship outcomes. Detailed studies of CRM activities including management of continuous contact, tangible reward, differential treatment, support of relationship activities between customers are reviewed. And the relationship outcomes including customers' input, customers' trust and customers' satisfaction. This study was targeting 68 South Korean customers and 68 Chinese customers, total 136 who have the experiences of purchasing on the e-commerce platform, and analysing the collected survey data by spss23. According to the conclusions, this study, directly and indirectly, indicates how sellers of e-commerce platform provide information and service to build a stable and cooperative long-term seller-customers relationship to make more profits. Meanwhile, it offers specific differences between Chinese and South Korean customers, to draw the sellers' attention to make the different marketing strategies.
After Second World War, the peaceful and stable global environment, lead to the economy developed rapidly; Meanwhile, the industrial structure updated continuously. The fourth Industrial Revolution is coming with the development of Electronic Information Technology Industry. In this process, significant changes in people's lives are happening, especially in South Korea and China. South Korea has a tremendous technological advantage in the field of electronic equipment design and manufacture. On the other hand, China has a massive market of high-quality young consumers and a large number of emerging Internet startups. Due to these advantages, China and South Korea are already in the forefront of the world in mobile phones, the Internet, and e-commerce. At the same time, e-commerce is also becoming more popular in the society. There is a surging number of people choose to trade online, which means, time and space are no longer limited global trade. Online shopping has become the favourite way for young people to shop. However, the developing e-commerce still required to innovate and explore continually. Because there are lots of problems are waiting to be solved. How to improve the customer value and customer relationship performance are the two critical problems this report considered. This article is to test the causal relationship among commodity information quality, service quality, CRM activities, customer value and relationship outcomes, and mediating effect of the customer value on relationships of commodity information quality, service quality, CRM activities with relationship outcomes. Detailed studies of CRM activities including management of continuous contact, tangible reward, differential treatment, support of relationship activities between customers are reviewed. And the relationship outcomes including customers' input, customers' trust and customers' satisfaction. This study was targeting 68 South Korean customers and 68 Chinese customers, total 136 who have the experiences of purchasing on the e-commerce platform, and analysing the collected survey data by spss23. According to the conclusions, this study, directly and indirectly, indicates how sellers of e-commerce platform provide information and service to build a stable and cooperative long-term seller-customers relationship to make more profits. Meanwhile, it offers specific differences between Chinese and South Korean customers, to draw the sellers' attention to make the different marketing strategies.
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