[학위논문]지식서비스기업의 R&D활동이 혁신성과에 미치는 영향 : 4대 혁신의 매개효과를 중심으로 The Effects of R&D activities on Innovation Performances in knowledge service companies : Focused on the mediated effects of four innovations원문보기
최근 서비스산업이 성장함에 따라 서비스혁신의 개념도 진화하고 있다. 글로벌 경제 전반에 서비스가 미치는 영향이 증가하면서, 서비스를 통해 가치를 창출하는 혁신에 대한 새로운 관점이 요구되고 있다. 서비스 혁신은 서비스와 관련된 모든 창조적인 활동으로 이해되고 있다. 이처럼 서비스혁신의 중요성에도 불구하고 기존의 연구들은 지식서비스기업의 서비스혁신에서 무엇이 핵심적인 성공요인인지 정립하지 못하고 있다. 지금까지 우리나라는 제조업 중심으로 빠른 경제성장을 이루었으나 최근 낮은 고용창출력을 포함한 몇 가지 이유로 고용창출과 성장잠재력의 둔화가 발생하고 있다. 그러나 주요 선진국들은 이미 고부가가치 지식서비스업 중심의 산업구조 변화를 통해 지속적인 경제성장을 유지하고 있다. 우리 정부도 서비스 산업을 활성화하기위한 다양한 정책을 발표하고 지식서비스 산업의 발전을 위한 R&D활동을 장려하고 있다. 본 연구의 목적은 지식서비스기업의 R&D활동이 혁신성과에 미치는 영향을 보여주기 위함이다. 특히 서비스업 4대 혁신인 서비스상품혁신, 프로세스혁신, 조직혁신, 그리고 마케팅혁신의 ...
최근 서비스산업이 성장함에 따라 서비스혁신의 개념도 진화하고 있다. 글로벌 경제 전반에 서비스가 미치는 영향이 증가하면서, 서비스를 통해 가치를 창출하는 혁신에 대한 새로운 관점이 요구되고 있다. 서비스 혁신은 서비스와 관련된 모든 창조적인 활동으로 이해되고 있다. 이처럼 서비스혁신의 중요성에도 불구하고 기존의 연구들은 지식서비스기업의 서비스혁신에서 무엇이 핵심적인 성공요인인지 정립하지 못하고 있다. 지금까지 우리나라는 제조업 중심으로 빠른 경제성장을 이루었으나 최근 낮은 고용창출력을 포함한 몇 가지 이유로 고용창출과 성장잠재력의 둔화가 발생하고 있다. 그러나 주요 선진국들은 이미 고부가가치 지식서비스업 중심의 산업구조 변화를 통해 지속적인 경제성장을 유지하고 있다. 우리 정부도 서비스 산업을 활성화하기위한 다양한 정책을 발표하고 지식서비스 산업의 발전을 위한 R&D활동을 장려하고 있다. 본 연구의 목적은 지식서비스기업의 R&D활동이 혁신성과에 미치는 영향을 보여주기 위함이다. 특히 서비스업 4대 혁신인 서비스상품혁신, 프로세스혁신, 조직혁신, 그리고 마케팅혁신의 매개효과를 분석하고자 함이다. 나아가 이러한 서비스업 4대 혁신 중에서 혁신성과를 도출하는데 있어서 가장 영향력 있는 요인을 탐색하고자 하는 목표도 가지고 있다. 본 연구는 연구 결과에 따라 지식서비스업에서 가장 바람직한 혁신모델을 제시하고자 한다. 일반적으로. 기술혁신이 기업의 생존 및 발전에 있어서 필수불가결한 요소로 인식되어지고, 기업의 R&D 노력은 미래의 성장 동력으로써 간주되어왔다. 그 결과 많은 연구들이 기업의 R&D 노력이 기술혁신성과에 미치는 영향에 대한 연구가 활발하게 진행되어 왔으나 실증분석의 결과는 혼재되어 있는 것이 사실이다. 반면에 R&D활동과 혁신성과의 관계에 있어서 매개변수인 서비스업 4대혁신을 이용하면 실증적으로 분석될 수 있다. 특히 지식서비스 기업의 R&D활동과 연계된 서비스업 4대 혁신은 혁신성과에 결정적인 영향을 미치는 본질적인 요소들이다. 본 연구는 과학기술정책연구원(STEPI)이 제공하는 한국기업혁신조사(kIS)의 2011, 2012, 2014년도 원데이터를 활용하여 실증분석을 실시하였다. 이 혁신조사는 지식서비스기업의 R&D활동과 혁신성과간의 절대적인 영향력을 미치는 요인을 확인하기 위한 연구 자료로서 활용되었다. 본 연구의 실증분석을 하는 과정에서 우선 독립변수는 R&D활동이며, 이는 다시 R&D투자규모와 R&D인력비율로 구분된다. 둘째, 혁신성과는 종속변수로서 재무성과인 매출성과와 비재무성과로서 지적 소유권인 특허성과로 분류된다. 세 번째 서비스업 4대 혁신은 매개변수로서 R&D활동과 혁신성과 사이에 매개효과를 검정하기위해 설정되었다. 본 연구의 실증분석 결과는 다음과 같은 의미 있는 결과를 보여준다. 직접효과로서 지식서비스기업의 R&D활동은 혁신성과에 부분적으로 정(+)의 영향을 미친다. 우선 R&D투자규모는 매출성과에 강한 정(+)의 영향을 미친다. 그리고 R&D인력비율은 매출성과와 특허성과에 정(+)의 영향을 미친다. 간점효과로서 서비스업 4대혁신은 R&D활동과 혁신성과 간에 완전 또한 부분매개역할을 한다. 첫째, 서비스상품혁신은 R&D투자규모와 매출성과 사이에서, R&D인력비율과 매출성과 사이에서, R&D인력비율과 특허성과 사이에서 부분매개효과를 지닌다. 특히 서비스상품혁신은 R&D투자규모와 특허성과 사이에서 완전매개효과를 지닌다. 둘째, 마케팅혁신은 R&D투자규모와 매출성과 사이에서, R&D인력비율과 매출성과 사이에서, 부분매개효과를 지닌다. 셋째, 조직혁신은 R&D인력비율과 특허성과 사이에서 부분매개효과를 가진다. 특히 R&D투자규모와 특허성과 사이에서 완전매개효과를 지닌다. 결국 서비스상품혁신은 아주 폭넓게 매개효과를 지니는 반면에, 프로세스혁신은 매개효과를 지니지 않는다. 게다가 높은 서비스상품혁신성과를 달성한 기업일수록 기업의 내부적 R&D 노력이 미치는 영향이 일반적으로 크게 나타났지만 프로세스혁신의 경우에서는 어떠한 유의한 결과가 도출되지 않았다. 이러한 실증분석 결과는 제조업과 서비스업 사이 혁신의 결정요인에 있어서 어느 정도 차이점을 보여준다. 결론적으로 R&D활동이 부분적으로 혁신성과에 정(+)의 영향을 미친다. 그리고 서비스업 4대혁신은 R&D활동과 혁신성과 간에 부분적으로 매개효과를 지닌다. 이 과정에서 R&D활동은 구매, 생산, 품질, 마케팅 등 다양한 혁신활동과 연계하는 것이 바람직하다는 점을 알 수 있다. 본 연구는 혁신역량과 마케팅역량을 지닌 R&D활동을 점차 향상시키는 작업의 경계를 확장시킨다. 무엇보다도 R&D활동과 결합된 4대 혁신은 혁신성과에 매우 중요한 역할을 한다. 즉 4대 혁신은 혁신성과의 원천으로서 R&D활동과 높은 연계성을 지닌다. 결국 지식서비스기업의 혁신성과는 서비스업 4대혁신의 수준에 달려 있다는 사실을 인지할 수 있다. 따라서 서비스기업의 4대혁신은 지식서비스산업의 경쟁력과 발전을 위해 지속되어야 한다. 향후 우리 경제에서 지식서비스기업들은 서비스 융합을 통한 제조업의 혁신과 서비스혁신을 통해 우리 경제의 혁신역량 강화에 중요한 역할을 해야 할 것이다. 또한 정부는 지식서비스기업을 위해 정해진 유익한 정책들을 지속적으로 지원해야 할 것이다. 본 연구는 지식서비스기업들의 R&D활동과 서비스업 4대 혁신, 그리고 혁신성과에 대한 연구를 통해 서비스혁신의 논의에 기여하고자 한다. 또한 연구결과는 지식서비스기업의 서비스혁신이란 관점에서 더 바람직한 서비스역할을 고찰하기 위한 청사진을 제시한다.
최근 서비스산업이 성장함에 따라 서비스혁신의 개념도 진화하고 있다. 글로벌 경제 전반에 서비스가 미치는 영향이 증가하면서, 서비스를 통해 가치를 창출하는 혁신에 대한 새로운 관점이 요구되고 있다. 서비스 혁신은 서비스와 관련된 모든 창조적인 활동으로 이해되고 있다. 이처럼 서비스혁신의 중요성에도 불구하고 기존의 연구들은 지식서비스기업의 서비스혁신에서 무엇이 핵심적인 성공요인인지 정립하지 못하고 있다. 지금까지 우리나라는 제조업 중심으로 빠른 경제성장을 이루었으나 최근 낮은 고용창출력을 포함한 몇 가지 이유로 고용창출과 성장잠재력의 둔화가 발생하고 있다. 그러나 주요 선진국들은 이미 고부가가치 지식서비스업 중심의 산업구조 변화를 통해 지속적인 경제성장을 유지하고 있다. 우리 정부도 서비스 산업을 활성화하기위한 다양한 정책을 발표하고 지식서비스 산업의 발전을 위한 R&D활동을 장려하고 있다. 본 연구의 목적은 지식서비스기업의 R&D활동이 혁신성과에 미치는 영향을 보여주기 위함이다. 특히 서비스업 4대 혁신인 서비스상품혁신, 프로세스혁신, 조직혁신, 그리고 마케팅혁신의 매개효과를 분석하고자 함이다. 나아가 이러한 서비스업 4대 혁신 중에서 혁신성과를 도출하는데 있어서 가장 영향력 있는 요인을 탐색하고자 하는 목표도 가지고 있다. 본 연구는 연구 결과에 따라 지식서비스업에서 가장 바람직한 혁신모델을 제시하고자 한다. 일반적으로. 기술혁신이 기업의 생존 및 발전에 있어서 필수불가결한 요소로 인식되어지고, 기업의 R&D 노력은 미래의 성장 동력으로써 간주되어왔다. 그 결과 많은 연구들이 기업의 R&D 노력이 기술혁신성과에 미치는 영향에 대한 연구가 활발하게 진행되어 왔으나 실증분석의 결과는 혼재되어 있는 것이 사실이다. 반면에 R&D활동과 혁신성과의 관계에 있어서 매개변수인 서비스업 4대혁신을 이용하면 실증적으로 분석될 수 있다. 특히 지식서비스 기업의 R&D활동과 연계된 서비스업 4대 혁신은 혁신성과에 결정적인 영향을 미치는 본질적인 요소들이다. 본 연구는 과학기술정책연구원(STEPI)이 제공하는 한국기업혁신조사(kIS)의 2011, 2012, 2014년도 원데이터를 활용하여 실증분석을 실시하였다. 이 혁신조사는 지식서비스기업의 R&D활동과 혁신성과간의 절대적인 영향력을 미치는 요인을 확인하기 위한 연구 자료로서 활용되었다. 본 연구의 실증분석을 하는 과정에서 우선 독립변수는 R&D활동이며, 이는 다시 R&D투자규모와 R&D인력비율로 구분된다. 둘째, 혁신성과는 종속변수로서 재무성과인 매출성과와 비재무성과로서 지적 소유권인 특허성과로 분류된다. 세 번째 서비스업 4대 혁신은 매개변수로서 R&D활동과 혁신성과 사이에 매개효과를 검정하기위해 설정되었다. 본 연구의 실증분석 결과는 다음과 같은 의미 있는 결과를 보여준다. 직접효과로서 지식서비스기업의 R&D활동은 혁신성과에 부분적으로 정(+)의 영향을 미친다. 우선 R&D투자규모는 매출성과에 강한 정(+)의 영향을 미친다. 그리고 R&D인력비율은 매출성과와 특허성과에 정(+)의 영향을 미친다. 간점효과로서 서비스업 4대혁신은 R&D활동과 혁신성과 간에 완전 또한 부분매개역할을 한다. 첫째, 서비스상품혁신은 R&D투자규모와 매출성과 사이에서, R&D인력비율과 매출성과 사이에서, R&D인력비율과 특허성과 사이에서 부분매개효과를 지닌다. 특히 서비스상품혁신은 R&D투자규모와 특허성과 사이에서 완전매개효과를 지닌다. 둘째, 마케팅혁신은 R&D투자규모와 매출성과 사이에서, R&D인력비율과 매출성과 사이에서, 부분매개효과를 지닌다. 셋째, 조직혁신은 R&D인력비율과 특허성과 사이에서 부분매개효과를 가진다. 특히 R&D투자규모와 특허성과 사이에서 완전매개효과를 지닌다. 결국 서비스상품혁신은 아주 폭넓게 매개효과를 지니는 반면에, 프로세스혁신은 매개효과를 지니지 않는다. 게다가 높은 서비스상품혁신성과를 달성한 기업일수록 기업의 내부적 R&D 노력이 미치는 영향이 일반적으로 크게 나타났지만 프로세스혁신의 경우에서는 어떠한 유의한 결과가 도출되지 않았다. 이러한 실증분석 결과는 제조업과 서비스업 사이 혁신의 결정요인에 있어서 어느 정도 차이점을 보여준다. 결론적으로 R&D활동이 부분적으로 혁신성과에 정(+)의 영향을 미친다. 그리고 서비스업 4대혁신은 R&D활동과 혁신성과 간에 부분적으로 매개효과를 지닌다. 이 과정에서 R&D활동은 구매, 생산, 품질, 마케팅 등 다양한 혁신활동과 연계하는 것이 바람직하다는 점을 알 수 있다. 본 연구는 혁신역량과 마케팅역량을 지닌 R&D활동을 점차 향상시키는 작업의 경계를 확장시킨다. 무엇보다도 R&D활동과 결합된 4대 혁신은 혁신성과에 매우 중요한 역할을 한다. 즉 4대 혁신은 혁신성과의 원천으로서 R&D활동과 높은 연계성을 지닌다. 결국 지식서비스기업의 혁신성과는 서비스업 4대혁신의 수준에 달려 있다는 사실을 인지할 수 있다. 따라서 서비스기업의 4대혁신은 지식서비스산업의 경쟁력과 발전을 위해 지속되어야 한다. 향후 우리 경제에서 지식서비스기업들은 서비스 융합을 통한 제조업의 혁신과 서비스혁신을 통해 우리 경제의 혁신역량 강화에 중요한 역할을 해야 할 것이다. 또한 정부는 지식서비스기업을 위해 정해진 유익한 정책들을 지속적으로 지원해야 할 것이다. 본 연구는 지식서비스기업들의 R&D활동과 서비스업 4대 혁신, 그리고 혁신성과에 대한 연구를 통해 서비스혁신의 논의에 기여하고자 한다. 또한 연구결과는 지식서비스기업의 서비스혁신이란 관점에서 더 바람직한 서비스역할을 고찰하기 위한 청사진을 제시한다.
Recently, as the service industry is advancing, the meaning of service innovation has been evolved. Service innovation embraces all creative activities about service offering or relevant to service offerings. In spite of the importance of service innovation, previous studies did not address the ques...
Recently, as the service industry is advancing, the meaning of service innovation has been evolved. Service innovation embraces all creative activities about service offering or relevant to service offerings. In spite of the importance of service innovation, previous studies did not address the questions about what kinds of factors affect service innovation in knowledge service firms. Korea has accomplished rapid industrial development based on the manufacturing industry. However, the growth potential has been slowing down lately due to some reasons including low employment creation rates. Advanced countries maintain economic growth based on the competitiveness secured by changing its industrial structure into service oriented economy. Korean government announced various policies to promote service industry and stimulate R&D activity for the advancement of knowledge service industry. This study aims to show the effects of R&D activities on the innovation performance focused on knowledge service firms in Korea. Especially it also attempts to analyze the mediated effect of four innovations in service industry, as service product innovation, process innovation, organizational innovation, and marketing innovation. It is the goal to explore the main factor in four innovations to have the most influential factor on innovation performances. In according to the result, the study wants to suggest the desirable innovation model in knowledge service businesses. Usually it has been acknowledged that innovation is a crucial factor for firm's survival and development and it is considered the necessary engine for firm's growth. As a result, many studies have examined the effect of R&D activity, but the empirical studies do not have consistent results. On the other hand, the relation between R&D activities and the innovation performances is empirically analyzed by using four innovations in service industry, as the mediated variables. The four service innovations in connection with R&D activities are the essential factors to affect innovation performances in knowledge service firms. This study conducts an empirical analysis using raw data from Korean Innovation Survey (KIS). In this study, the data of 2011, 2012, 2014 Innovation Survey of STEPI was used as research data in order to ensure the main influential factor between R&D activities and innovation performances in knowledge service firms. In the course of the empirical analysis, first of all, the independent variables are decided to be R&D activities. Also, they are set to R&D investment and R&D work ratio. Second, innovation performances are set to be the dependent variables. They are divided into the revenue size as financial performance and the patent performance as non-financial performance, the royalties for intellectual property. Third, four innovations in service industry are shown to be as the mediated variables. They were conducted for the purpose to verify the mediated effects between R&D activities and innovation performances. The results of empirical analysis shows some significant outcomes like the followings. In the respect of direct effect, the R&D activities in knowledge service industry have partly positive effects on the innovation performances. First of all, R&D investment has very strong positive effects on revenue size as direct effect. And R&D work ratio has positive effects on revenue size and patent performance. In the respect of indirect(mediated) effect, four innovations in service industry have wholly or partly mediated effects in the relation between the R&D activities and the innovation performances. First, service product innovation has partly mediated effects in the relation between R&D investment and the revenue size, between R&D work ratio and revenue size, between R&D work ratio and patent performance. Especially service product innovation has wholly mediated effect in the relation between R&D investment and patent performance. Second, marketing innovation has partly mediated effects in the relation between R&D investment and the revenue size, between R&D work ratio and the revenue size. Third, organizational innovation has partly mediated effect in the relation between R&D work ratio and the patent performance. Especially organizational innovation has wholly mediated effect in the relation between R&D investment and patent performance. As the result, while service product innovation has the widely mediated effect, process innovation has no mediated effect. In addition, The empirical results show that internal R&D positively affects in high service product innovation performances, but there is no significant effect in process innovation. It shows some differences in innovation determinants between manufacturing and service sector. In conclusion, the R&D activities have party positive effects on the innovation performances. And four innovations in service industry have partly or wholly mediated effects in the relation between R&D activities and innovation performances. The conclusion means that it is very valuable that R&D activities should combine with the various innovation activities such as purchasing, production, quality, marketing, etc. The study extends the line of the work in improving R&D activities with innovation production ability, marketing capability. Most of all, four innovations in connection with R&D activities have much important role in innovation performances. Thus, four innovations were employed as the base for innovation performs and well connected with R&D activities. Finally, we found that innovation performance depends on the level of four innovations in knowledge service firms. Therefore, four innovations should be sustained for the competence and development of the knowledge service industry. In the near future, in reinforcing innovative capability of our economy by Innovation in manufacturing through convergence of service innovation. Also, government should support the beneficial policies which were set for the knowledge service firms. This study intend to contribute to discussion on R&D activities, four innovations, and innovation performances through research on service innovation in knowledge service firms. The study provides a blueprint to further investigation of the critical role of service in service innovation perspectives.
Recently, as the service industry is advancing, the meaning of service innovation has been evolved. Service innovation embraces all creative activities about service offering or relevant to service offerings. In spite of the importance of service innovation, previous studies did not address the questions about what kinds of factors affect service innovation in knowledge service firms. Korea has accomplished rapid industrial development based on the manufacturing industry. However, the growth potential has been slowing down lately due to some reasons including low employment creation rates. Advanced countries maintain economic growth based on the competitiveness secured by changing its industrial structure into service oriented economy. Korean government announced various policies to promote service industry and stimulate R&D activity for the advancement of knowledge service industry. This study aims to show the effects of R&D activities on the innovation performance focused on knowledge service firms in Korea. Especially it also attempts to analyze the mediated effect of four innovations in service industry, as service product innovation, process innovation, organizational innovation, and marketing innovation. It is the goal to explore the main factor in four innovations to have the most influential factor on innovation performances. In according to the result, the study wants to suggest the desirable innovation model in knowledge service businesses. Usually it has been acknowledged that innovation is a crucial factor for firm's survival and development and it is considered the necessary engine for firm's growth. As a result, many studies have examined the effect of R&D activity, but the empirical studies do not have consistent results. On the other hand, the relation between R&D activities and the innovation performances is empirically analyzed by using four innovations in service industry, as the mediated variables. The four service innovations in connection with R&D activities are the essential factors to affect innovation performances in knowledge service firms. This study conducts an empirical analysis using raw data from Korean Innovation Survey (KIS). In this study, the data of 2011, 2012, 2014 Innovation Survey of STEPI was used as research data in order to ensure the main influential factor between R&D activities and innovation performances in knowledge service firms. In the course of the empirical analysis, first of all, the independent variables are decided to be R&D activities. Also, they are set to R&D investment and R&D work ratio. Second, innovation performances are set to be the dependent variables. They are divided into the revenue size as financial performance and the patent performance as non-financial performance, the royalties for intellectual property. Third, four innovations in service industry are shown to be as the mediated variables. They were conducted for the purpose to verify the mediated effects between R&D activities and innovation performances. The results of empirical analysis shows some significant outcomes like the followings. In the respect of direct effect, the R&D activities in knowledge service industry have partly positive effects on the innovation performances. First of all, R&D investment has very strong positive effects on revenue size as direct effect. And R&D work ratio has positive effects on revenue size and patent performance. In the respect of indirect(mediated) effect, four innovations in service industry have wholly or partly mediated effects in the relation between the R&D activities and the innovation performances. First, service product innovation has partly mediated effects in the relation between R&D investment and the revenue size, between R&D work ratio and revenue size, between R&D work ratio and patent performance. Especially service product innovation has wholly mediated effect in the relation between R&D investment and patent performance. Second, marketing innovation has partly mediated effects in the relation between R&D investment and the revenue size, between R&D work ratio and the revenue size. Third, organizational innovation has partly mediated effect in the relation between R&D work ratio and the patent performance. Especially organizational innovation has wholly mediated effect in the relation between R&D investment and patent performance. As the result, while service product innovation has the widely mediated effect, process innovation has no mediated effect. In addition, The empirical results show that internal R&D positively affects in high service product innovation performances, but there is no significant effect in process innovation. It shows some differences in innovation determinants between manufacturing and service sector. In conclusion, the R&D activities have party positive effects on the innovation performances. And four innovations in service industry have partly or wholly mediated effects in the relation between R&D activities and innovation performances. The conclusion means that it is very valuable that R&D activities should combine with the various innovation activities such as purchasing, production, quality, marketing, etc. The study extends the line of the work in improving R&D activities with innovation production ability, marketing capability. Most of all, four innovations in connection with R&D activities have much important role in innovation performances. Thus, four innovations were employed as the base for innovation performs and well connected with R&D activities. Finally, we found that innovation performance depends on the level of four innovations in knowledge service firms. Therefore, four innovations should be sustained for the competence and development of the knowledge service industry. In the near future, in reinforcing innovative capability of our economy by Innovation in manufacturing through convergence of service innovation. Also, government should support the beneficial policies which were set for the knowledge service firms. This study intend to contribute to discussion on R&D activities, four innovations, and innovation performances through research on service innovation in knowledge service firms. The study provides a blueprint to further investigation of the critical role of service in service innovation perspectives.
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