자폐아들은 대부분 일반아동에 비하여 감각 장애를 하나 또는 그 이상가지고 있다. 이러한 감각장애는 언어발달의 필요조건인 외계를 인식해 가는 힘의 발달과 전언어적 의사소통발달에 영향을 미치게 되어 의사소통 발달에 어려움을 야기 시킨다. 본 연구에서는 이러한 자폐아동의 감각발달 및 언어발달의 관계를 고려하여 생활연령이 3∼7세 자폐아동 3명을 대상으로 감각통합에 기반한 언어중재가 아동의 의사소통 행동에 미치는 효과를 알아보고자 의사소통 행동을 표현과 수단으로 분류하였으며, 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 감각통합훈련에 기반한 언어중재가 의사소통 행동 중 표현에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 감각통합훈련에 기반한 언어중재가 의사소통 행동 중 수단에 미치는 효과는 어떠한가? 중다 기초선 설계를 사용하여 기초선 단계, 중재 단계를 포함한 총 두 단계의 실험을 진행하였다. 아동의 변화를 살펴보기 위하여 연구자가 고안한 의사소통 행동 평가지를 사용하였다. 각 단계에서는 여섯 가지 회기별 감각통합훈련에 기반한 언어중재 활동을 순서대로 반복하여 진행하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같이 두 가지로 정리해 볼 수 있다. 첫째, 감각통합훈련에 기반한 언어중재를 통하여 자폐아동의 의사소통 행동 중 표현이 향상되었다. 3명의 아동 모두 의사소통 기회에 구어, 구어+행동, 행동을 사용하여 의사표현을 한 횟수가 증가하며, 향상된 의사표현 점수를 보여주었다. 그리고 다양한 의미관계를 가진 2∼3어문 문장을 산출하며, 확장된 의미관계 사용을 보였다. 이는 평균낱말길이의 증가를 통해서도 확인 되었다. 둘째, 감각통합훈련에 기반한 언어중재를 통하여 자폐아동의 의사소통 행동 중 수단이 향상되었다. 3명의 아동 간 비율의 차이는 있었지만 모두 구어, 구어+행동, 행동을 사용하여 의사소통 기회에 긍정적으로 반응하는 횟수와 비율 높아졌으며, 부적절한 수단과 무반응의 사용 횟수 및 비율이 감소하는 것을 확인할 수 있었다. 위에서 언급한 결과를 고려해본다면, 본 연구는 자폐아를 대상으로 감각통합훈련에 기반한 언어중재 활동을 구성하고 적용하여 실제 중재에서 효과성을 증명했음에 의의가 있다고 사료된다. 이러한 감각통합훈련에 기반한 언어중재 활동이 언어치료 및 인접 학문과의 연계를 통하여 자폐아의 언어발달을 위한 ...
자폐아들은 대부분 일반아동에 비하여 감각 장애를 하나 또는 그 이상가지고 있다. 이러한 감각장애는 언어발달의 필요조건인 외계를 인식해 가는 힘의 발달과 전언어적 의사소통발달에 영향을 미치게 되어 의사소통 발달에 어려움을 야기 시킨다. 본 연구에서는 이러한 자폐아동의 감각발달 및 언어발달의 관계를 고려하여 생활연령이 3∼7세 자폐아동 3명을 대상으로 감각통합에 기반한 언어중재가 아동의 의사소통 행동에 미치는 효과를 알아보고자 의사소통 행동을 표현과 수단으로 분류하였으며, 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 감각통합훈련에 기반한 언어중재가 의사소통 행동 중 표현에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 감각통합훈련에 기반한 언어중재가 의사소통 행동 중 수단에 미치는 효과는 어떠한가? 중다 기초선 설계를 사용하여 기초선 단계, 중재 단계를 포함한 총 두 단계의 실험을 진행하였다. 아동의 변화를 살펴보기 위하여 연구자가 고안한 의사소통 행동 평가지를 사용하였다. 각 단계에서는 여섯 가지 회기별 감각통합훈련에 기반한 언어중재 활동을 순서대로 반복하여 진행하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같이 두 가지로 정리해 볼 수 있다. 첫째, 감각통합훈련에 기반한 언어중재를 통하여 자폐아동의 의사소통 행동 중 표현이 향상되었다. 3명의 아동 모두 의사소통 기회에 구어, 구어+행동, 행동을 사용하여 의사표현을 한 횟수가 증가하며, 향상된 의사표현 점수를 보여주었다. 그리고 다양한 의미관계를 가진 2∼3어문 문장을 산출하며, 확장된 의미관계 사용을 보였다. 이는 평균낱말길이의 증가를 통해서도 확인 되었다. 둘째, 감각통합훈련에 기반한 언어중재를 통하여 자폐아동의 의사소통 행동 중 수단이 향상되었다. 3명의 아동 간 비율의 차이는 있었지만 모두 구어, 구어+행동, 행동을 사용하여 의사소통 기회에 긍정적으로 반응하는 횟수와 비율 높아졌으며, 부적절한 수단과 무반응의 사용 횟수 및 비율이 감소하는 것을 확인할 수 있었다. 위에서 언급한 결과를 고려해본다면, 본 연구는 자폐아를 대상으로 감각통합훈련에 기반한 언어중재 활동을 구성하고 적용하여 실제 중재에서 효과성을 증명했음에 의의가 있다고 사료된다. 이러한 감각통합훈련에 기반한 언어중재 활동이 언어치료 및 인접 학문과의 연계를 통하여 자폐아의 언어발달을 위한 통합적 접근 및 자폐아의 언어발달을 위한 다양한 프로그램 개발로 이어지기를 기대해본다.
자폐아들은 대부분 일반아동에 비하여 감각 장애를 하나 또는 그 이상가지고 있다. 이러한 감각장애는 언어발달의 필요조건인 외계를 인식해 가는 힘의 발달과 전언어적 의사소통발달에 영향을 미치게 되어 의사소통 발달에 어려움을 야기 시킨다. 본 연구에서는 이러한 자폐아동의 감각발달 및 언어발달의 관계를 고려하여 생활연령이 3∼7세 자폐아동 3명을 대상으로 감각통합에 기반한 언어중재가 아동의 의사소통 행동에 미치는 효과를 알아보고자 의사소통 행동을 표현과 수단으로 분류하였으며, 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 감각통합훈련에 기반한 언어중재가 의사소통 행동 중 표현에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 감각통합훈련에 기반한 언어중재가 의사소통 행동 중 수단에 미치는 효과는 어떠한가? 중다 기초선 설계를 사용하여 기초선 단계, 중재 단계를 포함한 총 두 단계의 실험을 진행하였다. 아동의 변화를 살펴보기 위하여 연구자가 고안한 의사소통 행동 평가지를 사용하였다. 각 단계에서는 여섯 가지 회기별 감각통합훈련에 기반한 언어중재 활동을 순서대로 반복하여 진행하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같이 두 가지로 정리해 볼 수 있다. 첫째, 감각통합훈련에 기반한 언어중재를 통하여 자폐아동의 의사소통 행동 중 표현이 향상되었다. 3명의 아동 모두 의사소통 기회에 구어, 구어+행동, 행동을 사용하여 의사표현을 한 횟수가 증가하며, 향상된 의사표현 점수를 보여주었다. 그리고 다양한 의미관계를 가진 2∼3어문 문장을 산출하며, 확장된 의미관계 사용을 보였다. 이는 평균낱말길이의 증가를 통해서도 확인 되었다. 둘째, 감각통합훈련에 기반한 언어중재를 통하여 자폐아동의 의사소통 행동 중 수단이 향상되었다. 3명의 아동 간 비율의 차이는 있었지만 모두 구어, 구어+행동, 행동을 사용하여 의사소통 기회에 긍정적으로 반응하는 횟수와 비율 높아졌으며, 부적절한 수단과 무반응의 사용 횟수 및 비율이 감소하는 것을 확인할 수 있었다. 위에서 언급한 결과를 고려해본다면, 본 연구는 자폐아를 대상으로 감각통합훈련에 기반한 언어중재 활동을 구성하고 적용하여 실제 중재에서 효과성을 증명했음에 의의가 있다고 사료된다. 이러한 감각통합훈련에 기반한 언어중재 활동이 언어치료 및 인접 학문과의 연계를 통하여 자폐아의 언어발달을 위한 통합적 접근 및 자폐아의 언어발달을 위한 다양한 프로그램 개발로 이어지기를 기대해본다.
Most autistic children have one or more sensory abnormalities than normal children. These abnormalities can disturb the development of communication skills by affecting individual‘s vernacular communication development and the ability to perceive the outer world, which is an essential factor for lan...
Most autistic children have one or more sensory abnormalities than normal children. These abnormalities can disturb the development of communication skills by affecting individual‘s vernacular communication development and the ability to perceive the outer world, which is an essential factor for language development. The purpose of this study was to investigate how the communication behaviors of three autistic children, aging between three to seven, were affected by language intervention based on sensory integration. In this study, communicative behavior is classified into expression and means, and the research problems are as follows. First, how does language intervention based on sensory integration training affect the expression of the communicative behaviors? Second, how does language intervention based on sensory integration training affect the means of the communicative behaviors? A two-stage experiment, consisting a baseline stage and a arbitration phase, was conducted using the medium baseline design. A communicative behavior evaluation sheet designed by the researcher was used to evaluate the changes in the respondents. At each stage, language intervention activities based on six sensory integration training sessions were repeated in sequence. The results can be summarized as follows. First, the expression of autistic respondent‘s communicative behaviors improved through language intervention. All three respondents showed increased number of doctoral expression using verbal, verbal+behavioral, and behavioral communication, along with improved doctoral expression scores. Furthermore, they worked out sentences containing two to three words with various semantic relations and showed extended semantic relations. This was also confirmed by an increase in the average word length used. Second, the means of autistic respondent‘s communicative behaviors improved through language intervention. Although each respondent showed different ratio of increased positive respond to communication opportunity using verbal, verbal+behavior, and behavior, they all showed increase ratio and number of positive responds. Furthermore, the usage of inappropriate means and unresponsiveness decreased in both number and proportion. The overall results of this study suggests that constructing and applying language intervention activities based on sensory integration training to autistic children shows effectiveness in actual intervention. It is hoped that language intervention activities based on this sensory integration training can lead to various language development programs for autistic children, and integrated approach to language development for autistic children through language therapy and linkage with neighboring sciences.
Most autistic children have one or more sensory abnormalities than normal children. These abnormalities can disturb the development of communication skills by affecting individual‘s vernacular communication development and the ability to perceive the outer world, which is an essential factor for language development. The purpose of this study was to investigate how the communication behaviors of three autistic children, aging between three to seven, were affected by language intervention based on sensory integration. In this study, communicative behavior is classified into expression and means, and the research problems are as follows. First, how does language intervention based on sensory integration training affect the expression of the communicative behaviors? Second, how does language intervention based on sensory integration training affect the means of the communicative behaviors? A two-stage experiment, consisting a baseline stage and a arbitration phase, was conducted using the medium baseline design. A communicative behavior evaluation sheet designed by the researcher was used to evaluate the changes in the respondents. At each stage, language intervention activities based on six sensory integration training sessions were repeated in sequence. The results can be summarized as follows. First, the expression of autistic respondent‘s communicative behaviors improved through language intervention. All three respondents showed increased number of doctoral expression using verbal, verbal+behavioral, and behavioral communication, along with improved doctoral expression scores. Furthermore, they worked out sentences containing two to three words with various semantic relations and showed extended semantic relations. This was also confirmed by an increase in the average word length used. Second, the means of autistic respondent‘s communicative behaviors improved through language intervention. Although each respondent showed different ratio of increased positive respond to communication opportunity using verbal, verbal+behavior, and behavior, they all showed increase ratio and number of positive responds. Furthermore, the usage of inappropriate means and unresponsiveness decreased in both number and proportion. The overall results of this study suggests that constructing and applying language intervention activities based on sensory integration training to autistic children shows effectiveness in actual intervention. It is hoped that language intervention activities based on this sensory integration training can lead to various language development programs for autistic children, and integrated approach to language development for autistic children through language therapy and linkage with neighboring sciences.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.