본 연구에서는 집단미술치료가 아동의 창의성에 미치는 효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 대구에 소재하고 있는 S어린이집에서 재원하고 있는 창의성 증진이 필요한 유아로서 프로그램 참여에 동의한 20명의 유아를 선정하였다. 그 중 실험집단과 통제집단에 각 10명씩 무선 배치하였다. 연구기간은 2017년 6월부터 2017년 7월까지 주 2회씩 총 16회기로 매회기당 60분씩 진행하였다. 본 연구에서 창의성 검사도구로서 전경원(2001)이 개발한 유아 도형 창의성 검사(K-FCTYC)를 사용하였다. 자료처리는 SPSS Statistics Version 20.0프로그램을 사용하였다. 실험집단과 통제집단의 사전검사 점수를 독립표본 t-test를 통해 동질성 검사를 하고, 실험집단과 통제집단의 창의력 사전·사후 점수를 반복측정 분산분석(Repeated Measure ...
본 연구에서는 집단미술치료가 아동의 창의성에 미치는 효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 대구에 소재하고 있는 S어린이집에서 재원하고 있는 창의성 증진이 필요한 유아로서 프로그램 참여에 동의한 20명의 유아를 선정하였다. 그 중 실험집단과 통제집단에 각 10명씩 무선 배치하였다. 연구기간은 2017년 6월부터 2017년 7월까지 주 2회씩 총 16회기로 매회기당 60분씩 진행하였다. 본 연구에서 창의성 검사도구로서 전경원(2001)이 개발한 유아 도형 창의성 검사(K-FCTYC)를 사용하였다. 자료처리는 SPSS Statistics Version 20.0프로그램을 사용하였다. 실험집단과 통제집단의 사전검사 점수를 독립표본 t-test를 통해 동질성 검사를 하고, 실험집단과 통제집단의 창의력 사전·사후 점수를 반복측정 분산분석(Repeated Measure ANOVA)을 활용하고 연구 분석하였다. 연구 결과 집단미술치료가 유아의 창의성 하위영역인 유창성, 독창성, 개방성, 민감성 점수가 유아의 창의력에 영향을 미친 것으로 나타났다. 따라서 집단미술치료를 통해서 유아들의 욕구표출 및 정서안정과 더불어 미술치료 회기 과정 속에서 스스로 문제를 해결하고 창의력을 위한 자기표현에 영향을 미친다는 것을 본 연구를 통해 알 수 있었으며 유아의 집단미술치료와 미술매체의 경험을 토대로 창의성에 긍정적인 효과를 주는 것으로 볼 수 있다.
본 연구에서는 집단미술치료가 아동의 창의성에 미치는 효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 대구에 소재하고 있는 S어린이집에서 재원하고 있는 창의성 증진이 필요한 유아로서 프로그램 참여에 동의한 20명의 유아를 선정하였다. 그 중 실험집단과 통제집단에 각 10명씩 무선 배치하였다. 연구기간은 2017년 6월부터 2017년 7월까지 주 2회씩 총 16회기로 매회기당 60분씩 진행하였다. 본 연구에서 창의성 검사도구로서 전경원(2001)이 개발한 유아 도형 창의성 검사(K-FCTYC)를 사용하였다. 자료처리는 SPSS Statistics Version 20.0프로그램을 사용하였다. 실험집단과 통제집단의 사전검사 점수를 독립표본 t-test를 통해 동질성 검사를 하고, 실험집단과 통제집단의 창의력 사전·사후 점수를 반복측정 분산분석(Repeated Measure ANOVA)을 활용하고 연구 분석하였다. 연구 결과 집단미술치료가 유아의 창의성 하위영역인 유창성, 독창성, 개방성, 민감성 점수가 유아의 창의력에 영향을 미친 것으로 나타났다. 따라서 집단미술치료를 통해서 유아들의 욕구표출 및 정서안정과 더불어 미술치료 회기 과정 속에서 스스로 문제를 해결하고 창의력을 위한 자기표현에 영향을 미친다는 것을 본 연구를 통해 알 수 있었으며 유아의 집단미술치료와 미술매체의 경험을 토대로 창의성에 긍정적인 효과를 주는 것으로 볼 수 있다.
The purpose of this study was to examine the effects of group art therapy on children `s creativity. For this purpose, 20 children who participated in the S daycare center in Daegu were participated. 10 of them were randomly assigned to experimental group and control group. The study period was carr...
The purpose of this study was to examine the effects of group art therapy on children `s creativity. For this purpose, 20 children who participated in the S daycare center in Daegu were participated. 10 of them were randomly assigned to experimental group and control group. The study period was carried out twice a week from June 2017 to July 2017 for a total of 16 sessions every 60 minutes per session. The creativity test tool used in this study was K-FCTYC (K-FCTYC) developed by Jeon Kyung-won (2001). Data were processed using SPSS Statistics Version 20.0 program. The pre-test scores of the experimental group and the control group were tested by homogeneity test using independent sample t-test, and the pre-test and post-test scores of experimental group and control group were analyzed by using Repeated Measurement ANOVA. As a result, group art therapy has positive effects on children's creativity, fluency, originality, openness, and sensitivity. Therefore, group art therapy has positive effects on infant creativity.
The purpose of this study was to examine the effects of group art therapy on children `s creativity. For this purpose, 20 children who participated in the S daycare center in Daegu were participated. 10 of them were randomly assigned to experimental group and control group. The study period was carried out twice a week from June 2017 to July 2017 for a total of 16 sessions every 60 minutes per session. The creativity test tool used in this study was K-FCTYC (K-FCTYC) developed by Jeon Kyung-won (2001). Data were processed using SPSS Statistics Version 20.0 program. The pre-test scores of the experimental group and the control group were tested by homogeneity test using independent sample t-test, and the pre-test and post-test scores of experimental group and control group were analyzed by using Repeated Measurement ANOVA. As a result, group art therapy has positive effects on children's creativity, fluency, originality, openness, and sensitivity. Therefore, group art therapy has positive effects on infant creativity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.