본 연구는 통합학급에서 ADHD 아동을 지도한 초등학교 교사들의 경험을 통해 ADHD 아동의 장점을 무엇으로 이해하고 있으며, 이러한 장점을 교육환경에서 어떻게 적용하고 있는지 알아보는 것으로 질적 연구방법을 사용하였다. 현재 H시에서 초등학교 교사로 근무하면서 ADHD 아동을 지도한 경험이 있는 5명의 연구 참여자를 선정하였으며, 반구조화 질문을 사용하여 ...
본 연구는 통합학급에서 ADHD 아동을 지도한 초등학교 교사들의 경험을 통해 ADHD 아동의 장점을 무엇으로 이해하고 있으며, 이러한 장점을 교육환경에서 어떻게 적용하고 있는지 알아보는 것으로 질적 연구방법을 사용하였다. 현재 H시에서 초등학교 교사로 근무하면서 ADHD 아동을 지도한 경험이 있는 5명의 연구 참여자를 선정하였으며, 반구조화 질문을 사용하여 심층 면담을 진행하였다. 면담 내용은 연구 참여자의 동의를 얻어 모두 녹음한 후 전사하였다. 전사한 자료는 귀납적 분석법인 반복적 비교 분석법을 사용하여 분석하였으며 5개의 대 주제를 도출하였다. 본 연구를 통해 교사들은 ADHD 아동의 장점으로 첫째, ADHD 아동은 자신의 장단점을 인식하고 있으며 이를 발전시키기 위해 노력하고 있다고 하였다. 둘째, 학업에 있어 우수성을 보이는 모습을 장점으로 인식하였다. 셋째, 친구와 교사를 좋아하고 함께 어울리고 싶어 한다고 하였다. 넷째, 타인을 이해하는 따뜻한 마음과 인간애를 가졌다고 하였다. 다섯째, 형식에 얽매이지 않는 자유로운 태도를 가졌으며, 이것을 교사들은 ADHD 아동의 장점으로 인식하였다. 본 연구의 결과에 따른 결론은 ADHD 아동에 대한 이해와 장점을 발견하려는 교사의 노력이 필요하며, 긍정적 교우관계의 개선을 위한 프로그램의 적용, ADHD 아동의 학업적 특징을 적용한 교수법의 수정이 필요하다. 따라서 ADHD 아동에 대한 이해와 장점에 초점을 맞춘 교육이 이루어지기 위해서는 교사들의 인식 개선이 필요하며, 이를 위해 교사 교육의 필요성이 시사된다.
본 연구는 통합학급에서 ADHD 아동을 지도한 초등학교 교사들의 경험을 통해 ADHD 아동의 장점을 무엇으로 이해하고 있으며, 이러한 장점을 교육환경에서 어떻게 적용하고 있는지 알아보는 것으로 질적 연구방법을 사용하였다. 현재 H시에서 초등학교 교사로 근무하면서 ADHD 아동을 지도한 경험이 있는 5명의 연구 참여자를 선정하였으며, 반구조화 질문을 사용하여 심층 면담을 진행하였다. 면담 내용은 연구 참여자의 동의를 얻어 모두 녹음한 후 전사하였다. 전사한 자료는 귀납적 분석법인 반복적 비교 분석법을 사용하여 분석하였으며 5개의 대 주제를 도출하였다. 본 연구를 통해 교사들은 ADHD 아동의 장점으로 첫째, ADHD 아동은 자신의 장단점을 인식하고 있으며 이를 발전시키기 위해 노력하고 있다고 하였다. 둘째, 학업에 있어 우수성을 보이는 모습을 장점으로 인식하였다. 셋째, 친구와 교사를 좋아하고 함께 어울리고 싶어 한다고 하였다. 넷째, 타인을 이해하는 따뜻한 마음과 인간애를 가졌다고 하였다. 다섯째, 형식에 얽매이지 않는 자유로운 태도를 가졌으며, 이것을 교사들은 ADHD 아동의 장점으로 인식하였다. 본 연구의 결과에 따른 결론은 ADHD 아동에 대한 이해와 장점을 발견하려는 교사의 노력이 필요하며, 긍정적 교우관계의 개선을 위한 프로그램의 적용, ADHD 아동의 학업적 특징을 적용한 교수법의 수정이 필요하다. 따라서 ADHD 아동에 대한 이해와 장점에 초점을 맞춘 교육이 이루어지기 위해서는 교사들의 인식 개선이 필요하며, 이를 위해 교사 교육의 필요성이 시사된다.
This study examines how the strengths of children with ADHD are recognized and applied in educational environments, through the experiences of five elementary school teachers who instruct ADHD children in an inclusive class in H City. The data were collected through in-depth interviews using semi-st...
This study examines how the strengths of children with ADHD are recognized and applied in educational environments, through the experiences of five elementary school teachers who instruct ADHD children in an inclusive class in H City. The data were collected through in-depth interviews using semi-structured questions. These were recorded with the consent of the participants, and the interview transcriptions were analyzed inductively using repetitive comparative analysis they yielded five main themes, based on teachers’ descriptions of the strengths of ADHD children. These are as follows. First, ADHD children are aware of their strengths and their weaknesses, and they try to improve. Second, they show outstanding performance in learning. Third, they like their friends and teachers and want to hang around with them. Fourth, they are warm-hearted and understanding of others and display humanity. Fifth, they are free from formality. In general, this study found that there is a need for teachers to make efforts to understand ADHD children and explore their strengths. Also, there is a need to create programs to improve positive friendships and to revise teaching methods to support the academic characteristics of ADHD children. To achieve an education based on an understanding of the strengths of ADHD children requires improving teachers' recognition, and this suggests a need for teacher education.
This study examines how the strengths of children with ADHD are recognized and applied in educational environments, through the experiences of five elementary school teachers who instruct ADHD children in an inclusive class in H City. The data were collected through in-depth interviews using semi-structured questions. These were recorded with the consent of the participants, and the interview transcriptions were analyzed inductively using repetitive comparative analysis they yielded five main themes, based on teachers’ descriptions of the strengths of ADHD children. These are as follows. First, ADHD children are aware of their strengths and their weaknesses, and they try to improve. Second, they show outstanding performance in learning. Third, they like their friends and teachers and want to hang around with them. Fourth, they are warm-hearted and understanding of others and display humanity. Fifth, they are free from formality. In general, this study found that there is a need for teachers to make efforts to understand ADHD children and explore their strengths. Also, there is a need to create programs to improve positive friendships and to revise teaching methods to support the academic characteristics of ADHD children. To achieve an education based on an understanding of the strengths of ADHD children requires improving teachers' recognition, and this suggests a need for teacher education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.