(초 록) 본 연구는 미술치료가 ADHD 아동의 주의집중 향상에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 D시에 소재하는 소아정신과에서 ADHD 진단을 받은 아동으로 FAIR주의력검사결과 주의력의 하위영역 백분위 평균이 50미만인 아동 3명이다. 실험기간은 2015년 2월∼4월로 총 12회기의 미술치료 프로그램을 주 2회 매회기 40분 동안 실시하였다. 본 연구의 효과를 측정하기 위해 아동의 책 읽기 동안 주의집중 행동 발생율의 변화를 살펴보았다. 이를 위해 기초선 기간과 미술치료 프로그램 회기, 미술치료 프로그램 종료 후 매주 1회 4주 동안 순간표집법으로 주의집중 행동을 직접 관찰하였다. 또한 회기 중 연구대상의 주의집중 행동 반응을 관찰하여 비교 기술하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 미술치료에 따른 책 읽기 동안 주의집중 행동 발생율이 증가하였다. 대상아동 모두 책 읽기 동안 주의집중 행동의 발생율이 기초선에 비해 증가하였으며 미술치료 프로그램이 종료된 추후기간에도 유지되고 있음을 볼 수 있었다. 둘째, 미술치료 프로그램 실시에 따른 회기별 주의집중 행동 반응이 긍정적으로 변화하였다. 이를 통해 본 연구의 미술치료 프로그램이 ADHD 아동의 주의집중 향상에 효과적이었음을 알 수 있다. 그러나 이는 ...
(초 록) 본 연구는 미술치료가 ADHD 아동의 주의집중 향상에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 D시에 소재하는 소아정신과에서 ADHD 진단을 받은 아동으로 FAIR주의력검사결과 주의력의 하위영역 백분위 평균이 50미만인 아동 3명이다. 실험기간은 2015년 2월∼4월로 총 12회기의 미술치료 프로그램을 주 2회 매회기 40분 동안 실시하였다. 본 연구의 효과를 측정하기 위해 아동의 책 읽기 동안 주의집중 행동 발생율의 변화를 살펴보았다. 이를 위해 기초선 기간과 미술치료 프로그램 회기, 미술치료 프로그램 종료 후 매주 1회 4주 동안 순간표집법으로 주의집중 행동을 직접 관찰하였다. 또한 회기 중 연구대상의 주의집중 행동 반응을 관찰하여 비교 기술하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 미술치료에 따른 책 읽기 동안 주의집중 행동 발생율이 증가하였다. 대상아동 모두 책 읽기 동안 주의집중 행동의 발생율이 기초선에 비해 증가하였으며 미술치료 프로그램이 종료된 추후기간에도 유지되고 있음을 볼 수 있었다. 둘째, 미술치료 프로그램 실시에 따른 회기별 주의집중 행동 반응이 긍정적으로 변화하였다. 이를 통해 본 연구의 미술치료 프로그램이 ADHD 아동의 주의집중 향상에 효과적이었음을 알 수 있다. 그러나 이는 사례연구로서 추후 연구에서는 미술치료 프로그램의 일반화 효과를 살피기 위한 보다 다양한 접근이 필요한 것으로 사료된다.
(초 록) 본 연구는 미술치료가 ADHD 아동의 주의집중 향상에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 D시에 소재하는 소아정신과에서 ADHD 진단을 받은 아동으로 FAIR주의력검사결과 주의력의 하위영역 백분위 평균이 50미만인 아동 3명이다. 실험기간은 2015년 2월∼4월로 총 12회기의 미술치료 프로그램을 주 2회 매회기 40분 동안 실시하였다. 본 연구의 효과를 측정하기 위해 아동의 책 읽기 동안 주의집중 행동 발생율의 변화를 살펴보았다. 이를 위해 기초선 기간과 미술치료 프로그램 회기, 미술치료 프로그램 종료 후 매주 1회 4주 동안 순간표집법으로 주의집중 행동을 직접 관찰하였다. 또한 회기 중 연구대상의 주의집중 행동 반응을 관찰하여 비교 기술하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 미술치료에 따른 책 읽기 동안 주의집중 행동 발생율이 증가하였다. 대상아동 모두 책 읽기 동안 주의집중 행동의 발생율이 기초선에 비해 증가하였으며 미술치료 프로그램이 종료된 추후기간에도 유지되고 있음을 볼 수 있었다. 둘째, 미술치료 프로그램 실시에 따른 회기별 주의집중 행동 반응이 긍정적으로 변화하였다. 이를 통해 본 연구의 미술치료 프로그램이 ADHD 아동의 주의집중 향상에 효과적이었음을 알 수 있다. 그러나 이는 사례연구로서 추후 연구에서는 미술치료 프로그램의 일반화 효과를 살피기 위한 보다 다양한 접근이 필요한 것으로 사료된다.
(Abstract) The purpose of this study is to evaluate the effect of art therapy on the improvement of attention and concentration of children with ADHD. The subjects of the study were three children who were diagnosed with ADHD and having FAIR results from the attention test with average percentile le...
(Abstract) The purpose of this study is to evaluate the effect of art therapy on the improvement of attention and concentration of children with ADHD. The subjects of the study were three children who were diagnosed with ADHD and having FAIR results from the attention test with average percentile less than 50 for the subdomain of attention. The experiment period was from February to April in 2014, and a total of twelve art therapy programs were conducted for about 40 minutes during session held twice a week. To measure the effect of the therapy, changes in attention behavior were examined. Attention behaviors were directly observed once a week for four weeks during the baseline period, art therapy program session, and after the session by momentary sampling method. Also, the attention behavior response of the child per session was observed and compared. The results of this study are as follows. Firstly, attention behavior occurrence increased during the reading period of the art therapy session. All tested children had an increase in occurrence of attention behavior during the reading period compared to the baseline, and it was maintained even during the period after the end of the art therapy program. Secondly, attention behavior response per session according to art therapy program changed positively. This showed that the art therapy program of this study was effective in improving the attention and concentration of children with ADHD. However, this is a case study and thus in future researches, it is recommended to examine the generalization effect of the art therapy program through more various approaches.
(Abstract) The purpose of this study is to evaluate the effect of art therapy on the improvement of attention and concentration of children with ADHD. The subjects of the study were three children who were diagnosed with ADHD and having FAIR results from the attention test with average percentile less than 50 for the subdomain of attention. The experiment period was from February to April in 2014, and a total of twelve art therapy programs were conducted for about 40 minutes during session held twice a week. To measure the effect of the therapy, changes in attention behavior were examined. Attention behaviors were directly observed once a week for four weeks during the baseline period, art therapy program session, and after the session by momentary sampling method. Also, the attention behavior response of the child per session was observed and compared. The results of this study are as follows. Firstly, attention behavior occurrence increased during the reading period of the art therapy session. All tested children had an increase in occurrence of attention behavior during the reading period compared to the baseline, and it was maintained even during the period after the end of the art therapy program. Secondly, attention behavior response per session according to art therapy program changed positively. This showed that the art therapy program of this study was effective in improving the attention and concentration of children with ADHD. However, this is a case study and thus in future researches, it is recommended to examine the generalization effect of the art therapy program through more various approaches.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.