특수아동 부모의 특수교육 관련서비스에 대한 인식 특성 The Characteristics of the Recognition which Special Children's Parents Have about Special-Education-Related Services원문보기
장애 개선과 교정, 의사소통과 생활의 편의를 위한 치료지원, 가족기능의 정상화를 위한 가족 지원, 아동의 사회 및 정서, 심리적인 요구를 지원하는 상담지원처럼 특수교육 관련서비스는 특수교육대상자의 장애와 특별한 요구 전반에 걸쳐 삶과 관련된 다양한 지원하고 있다. 특수아동의 장애 개선과 삶의 질을 높이는데 중요한 역할을 하는 특수교육 관련서비스는 부모의 선택과 결정에 의해 특수아동에게 제공된다. 부모는 아동의 특수성과 개인의 특성, 요구를 가장 잘 파악하고 지원해 줄 수 있는 경험을 가지고 있으며, 교육적 환경의 조성, 장애의 개선을 위한 환경 및 지원프로그램을 구성하는데 필요한 정보를 가장 많이 가지고 있는 사람이다. 아동에게 적절한 환경을 지원하기 위한 부모의 적절한 선택이 자녀의 상태 개선과 교육의 효과를 가지고 올 수 있는 중요한 역할을 한다. 이에 특수교육 관련서비스를 효율적으로 제공하기 위해 부모가 가지는 특수교육 관련서비스에 대한 인식 정도, 필요성, 만족도와 부모의 인식 특성을 알 필요가 있다. 본 연구는 특수아동 부모들의 특수교육 관련서비스에 대한 인식정도, 필요성과 만족도를 통한 인식 특성을 파악하고 부모의 인식정도, 필요성, 만족도는 서로 어떤 관계를 가지는지를 알아보고자 연구를 실시하였다. 연구대상은 유치원부터 고등학교에 재학 중인 특별한 요구를 가진 아동을 둔 부모로 대구, 경북, 부산, 경남 지역의 병·의원, 복지관, 사설기관, 특수교육지원센터를 이용 중인 특수아동의 부모로 하였다. 선행연구를 중심으로 자료 수집하고 선행연구에 사용된 설문 문항을 재구성하여 예비문항을 제작하였다. 2017년 6월 특수교육 관련서비스 제공기관에서 특수교육 관련서비스 제공인력, 제공기관장, 특수아동의 부모를 대상으로 1회 면담과 설문지를 이용하여 예비조사를 실시하였다. 예비조사 자료를 근거로 수정·보완하여 신뢰도를 분석하였다. 본 연구에 사용된 설문지는 Likert식 5점 척도로 구성되었으며 특수교육 관련서비스에 대한 부모의 인식정도 25문항, 필요성 28문항, 만족도 28문항으로 본 연구를 진행, 분석에 사용하였다. 대구, 경북, 부산, 경남 지역의 특수교육 관련서비스를 제공하는 병원 1곳, 관련기관 2곳, 복지관 2곳, 특수교육지원센터 및 유관기관을 이용하는 특수아동 부모를 대상으로 2017년 8월부터 동년 9월까지 설문조사를 실시하고 자료를 수집하였다. ...
장애 개선과 교정, 의사소통과 생활의 편의를 위한 치료지원, 가족기능의 정상화를 위한 가족 지원, 아동의 사회 및 정서, 심리적인 요구를 지원하는 상담지원처럼 특수교육 관련서비스는 특수교육대상자의 장애와 특별한 요구 전반에 걸쳐 삶과 관련된 다양한 지원하고 있다. 특수아동의 장애 개선과 삶의 질을 높이는데 중요한 역할을 하는 특수교육 관련서비스는 부모의 선택과 결정에 의해 특수아동에게 제공된다. 부모는 아동의 특수성과 개인의 특성, 요구를 가장 잘 파악하고 지원해 줄 수 있는 경험을 가지고 있으며, 교육적 환경의 조성, 장애의 개선을 위한 환경 및 지원프로그램을 구성하는데 필요한 정보를 가장 많이 가지고 있는 사람이다. 아동에게 적절한 환경을 지원하기 위한 부모의 적절한 선택이 자녀의 상태 개선과 교육의 효과를 가지고 올 수 있는 중요한 역할을 한다. 이에 특수교육 관련서비스를 효율적으로 제공하기 위해 부모가 가지는 특수교육 관련서비스에 대한 인식 정도, 필요성, 만족도와 부모의 인식 특성을 알 필요가 있다. 본 연구는 특수아동 부모들의 특수교육 관련서비스에 대한 인식정도, 필요성과 만족도를 통한 인식 특성을 파악하고 부모의 인식정도, 필요성, 만족도는 서로 어떤 관계를 가지는지를 알아보고자 연구를 실시하였다. 연구대상은 유치원부터 고등학교에 재학 중인 특별한 요구를 가진 아동을 둔 부모로 대구, 경북, 부산, 경남 지역의 병·의원, 복지관, 사설기관, 특수교육지원센터를 이용 중인 특수아동의 부모로 하였다. 선행연구를 중심으로 자료 수집하고 선행연구에 사용된 설문 문항을 재구성하여 예비문항을 제작하였다. 2017년 6월 특수교육 관련서비스 제공기관에서 특수교육 관련서비스 제공인력, 제공기관장, 특수아동의 부모를 대상으로 1회 면담과 설문지를 이용하여 예비조사를 실시하였다. 예비조사 자료를 근거로 수정·보완하여 신뢰도를 분석하였다. 본 연구에 사용된 설문지는 Likert식 5점 척도로 구성되었으며 특수교육 관련서비스에 대한 부모의 인식정도 25문항, 필요성 28문항, 만족도 28문항으로 본 연구를 진행, 분석에 사용하였다. 대구, 경북, 부산, 경남 지역의 특수교육 관련서비스를 제공하는 병원 1곳, 관련기관 2곳, 복지관 2곳, 특수교육지원센터 및 유관기관을 이용하는 특수아동 부모를 대상으로 2017년 8월부터 동년 9월까지 설문조사를 실시하고 자료를 수집하였다. 자료 분석은 SPSS 21.0 프로그램을 이용하였고, 신뢰도 검증을 위해 Cronbach`s α 실시하였다. 평균, 표준편차, t검증, 일원배치 분산분석과 Scheffe 사후검증을 실시하였으며 Pearson 상관관계분석, 중다회귀분석을 사용하였다. 연구 결과와 논의를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 배경 변인에 따른 특수아동 부모의 특수교육 관련서비스에 대한 인식정도는 자녀의 장애 유형에서 부모의 인식정도에서 지체 및 중복장애 아동의 부모가 발달지체 및 기타장애아동의 부모보다 인식정도가 높다. 둘째, 배경 변인에 따른 특수아동 부모의 특수교육 관련서비스에 대한 필요성은 장애 유형에서 지체 및 중복장애 아동의 부모들이 발달지체 및 기타장애를 가진 부모들에 비해 높은 필요성을 보인다. 장애 정도에 따른 필요성에서 1급 장애를 가진 아동의 부모가 장애 등급이 없는 아동의 부모보다 필요성이 높다. 이용 시설에 따른 필요성은 병·의원을 이용하는 부모들이 사설기관을 이용하는 특수아동의 부모가 높은 필요성을 보인다. 셋째, 배경 변인에 따른 특수아동 부모의 특수교육 관련서비스에 대한 만족도는 특수아동의 이용시설에서 평균적으로 복지관을 이용하는 부모들이 병·의원, 사설기관, 특수교육지원센터 및 유관기관을 이용하는 부모들보다 만족도가 높다. 넷째, 부모의 인식정도, 필요성, 만족도에 대한 상관관계에서 부모의 인식정도와 만족도가 상관관계를 보이고 부모의 필요성과 만족도에서도 상관관계를 보인다. 중다회귀분석을 통한 특수교육 관련서비스에 대한 부모의 인식정도에서 부모의 만족도, 부모의 필요성 순서로 부모의 인식정도에 영향을 미친다.
장애 개선과 교정, 의사소통과 생활의 편의를 위한 치료지원, 가족기능의 정상화를 위한 가족 지원, 아동의 사회 및 정서, 심리적인 요구를 지원하는 상담지원처럼 특수교육 관련서비스는 특수교육대상자의 장애와 특별한 요구 전반에 걸쳐 삶과 관련된 다양한 지원하고 있다. 특수아동의 장애 개선과 삶의 질을 높이는데 중요한 역할을 하는 특수교육 관련서비스는 부모의 선택과 결정에 의해 특수아동에게 제공된다. 부모는 아동의 특수성과 개인의 특성, 요구를 가장 잘 파악하고 지원해 줄 수 있는 경험을 가지고 있으며, 교육적 환경의 조성, 장애의 개선을 위한 환경 및 지원프로그램을 구성하는데 필요한 정보를 가장 많이 가지고 있는 사람이다. 아동에게 적절한 환경을 지원하기 위한 부모의 적절한 선택이 자녀의 상태 개선과 교육의 효과를 가지고 올 수 있는 중요한 역할을 한다. 이에 특수교육 관련서비스를 효율적으로 제공하기 위해 부모가 가지는 특수교육 관련서비스에 대한 인식 정도, 필요성, 만족도와 부모의 인식 특성을 알 필요가 있다. 본 연구는 특수아동 부모들의 특수교육 관련서비스에 대한 인식정도, 필요성과 만족도를 통한 인식 특성을 파악하고 부모의 인식정도, 필요성, 만족도는 서로 어떤 관계를 가지는지를 알아보고자 연구를 실시하였다. 연구대상은 유치원부터 고등학교에 재학 중인 특별한 요구를 가진 아동을 둔 부모로 대구, 경북, 부산, 경남 지역의 병·의원, 복지관, 사설기관, 특수교육지원센터를 이용 중인 특수아동의 부모로 하였다. 선행연구를 중심으로 자료 수집하고 선행연구에 사용된 설문 문항을 재구성하여 예비문항을 제작하였다. 2017년 6월 특수교육 관련서비스 제공기관에서 특수교육 관련서비스 제공인력, 제공기관장, 특수아동의 부모를 대상으로 1회 면담과 설문지를 이용하여 예비조사를 실시하였다. 예비조사 자료를 근거로 수정·보완하여 신뢰도를 분석하였다. 본 연구에 사용된 설문지는 Likert식 5점 척도로 구성되었으며 특수교육 관련서비스에 대한 부모의 인식정도 25문항, 필요성 28문항, 만족도 28문항으로 본 연구를 진행, 분석에 사용하였다. 대구, 경북, 부산, 경남 지역의 특수교육 관련서비스를 제공하는 병원 1곳, 관련기관 2곳, 복지관 2곳, 특수교육지원센터 및 유관기관을 이용하는 특수아동 부모를 대상으로 2017년 8월부터 동년 9월까지 설문조사를 실시하고 자료를 수집하였다. 자료 분석은 SPSS 21.0 프로그램을 이용하였고, 신뢰도 검증을 위해 Cronbach`s α 실시하였다. 평균, 표준편차, t검증, 일원배치 분산분석과 Scheffe 사후검증을 실시하였으며 Pearson 상관관계분석, 중다회귀분석을 사용하였다. 연구 결과와 논의를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 배경 변인에 따른 특수아동 부모의 특수교육 관련서비스에 대한 인식정도는 자녀의 장애 유형에서 부모의 인식정도에서 지체 및 중복장애 아동의 부모가 발달지체 및 기타장애아동의 부모보다 인식정도가 높다. 둘째, 배경 변인에 따른 특수아동 부모의 특수교육 관련서비스에 대한 필요성은 장애 유형에서 지체 및 중복장애 아동의 부모들이 발달지체 및 기타장애를 가진 부모들에 비해 높은 필요성을 보인다. 장애 정도에 따른 필요성에서 1급 장애를 가진 아동의 부모가 장애 등급이 없는 아동의 부모보다 필요성이 높다. 이용 시설에 따른 필요성은 병·의원을 이용하는 부모들이 사설기관을 이용하는 특수아동의 부모가 높은 필요성을 보인다. 셋째, 배경 변인에 따른 특수아동 부모의 특수교육 관련서비스에 대한 만족도는 특수아동의 이용시설에서 평균적으로 복지관을 이용하는 부모들이 병·의원, 사설기관, 특수교육지원센터 및 유관기관을 이용하는 부모들보다 만족도가 높다. 넷째, 부모의 인식정도, 필요성, 만족도에 대한 상관관계에서 부모의 인식정도와 만족도가 상관관계를 보이고 부모의 필요성과 만족도에서도 상관관계를 보인다. 중다회귀분석을 통한 특수교육 관련서비스에 대한 부모의 인식정도에서 부모의 만족도, 부모의 필요성 순서로 부모의 인식정도에 영향을 미친다.
Special-education-related services provide to the children who have special eductional needs, various kinds of support which is related to their lives in the overall aspects of their disabilities and their special needs. Among them are improvement and correction of the disabilities; treatment suppor...
Special-education-related services provide to the children who have special eductional needs, various kinds of support which is related to their lives in the overall aspects of their disabilities and their special needs. Among them are improvement and correction of the disabilities; treatment support for their communication and life convenience; family support for normalization of their family function; consultation support for the special children's social, emotional and psychological needs. The special-education-related services, which have an important role for improvement of the special children's disability and for enhancement of their life quality, are chosen by their parents so as to be provided to the special children. The parents have the experience with which they can best understand the children's specialties, their characters as a person, and their needs so as to best support them. They also have, more than anyone, the information necessary to establish the educational environment, to build the environment for improvement of the disabilities, and to build the support programs. The parents' appropriate choice of environment fit for the children plays an important role which can cause the children's conditions to be improved and which can lead to the educational effects. Whereupon, in order to provide the special-education-related services effectively we need to understand the extent of the recognition which the parents have about the special-education-related services, the necessity, the extent of their satisfaction, and the characteristics of the recognition which they have about the services. The subject study was conducted to understand the characteristics of the recognition which the parents have about the special-education-related services by way of looking into the extent of the recognition, the necessity and the extent of their satisfaction, and also to reveal the correlation between the extent of the recognition, the necessity and the extent of their satisfaction. The subjects of the study are the parents of the children who have special educational needs and were enrolled in from the kindergartens through high schools, and also using hospitals, clinics, welfare centers, private organizations, special education support centers, or other kind of related organizations in Daegu, Gyeongsangbuk-do, Busan and Gyeongsangnam-do. I collected the relevant data mainly through literature of the precedent studies, and reconstructed the previously used questions into a preliminary questionnaire. In a preliminary survey conducted June of 2017, the service providers in the organizations which provide special-education-related services, the heads of the organizations and the special children's parents were once interviewed using the questionnaire. I adjusted and supplemented the results of the preliminary survey so as to analyze the reliability. For the purpose of survey and analysis in the subject study I used a 5-point Likert scale questionnaire with 25 questions on the extent of the parents' recognition about the special-education-related services, 28 questions on the necessity and 28 questions on the extent of the satisfaction. From August through September before the Chuseok holidays of 2017 I interviewed the parents of the special children who used any one of the following organizations: a hospital which provide special-education-related services, 2 organizations related to special-education-related services, 2 welfare centers, and a special education support center in Daegu, Gyeongsangbuk-do, Busan and Gyeongsangnam-do, so that I could collect the relevant data. For the data analysis I utilized the SPSS program (version 21.0) and I also used the Cronbach`s aplha in order to verify the reliability of the analysis. Further, I used the average, the standard deviation, the t-test, the one-way Anova, Scheffe post-hoc test as well as Pearson correlation analysis and the multiple regression analysis. The results of the subject study and the conclusion acquired through discussion are as follows: First, the extent of the recognition which the special children's parents have about the special education-related services was different depending on the background variables: when we consider the children's type of disability, the extent is higher in the case of the parents of the children with physical disabilities or multiple disabilities than in the case of with developmental delay or other disabilities. Second, the necessity of the special-education-related services for the special children's parents is shown much stronger in the case of the children with physical disability or multiple disabilities than in the case of with developmental delay or other disabilities. The necessity depends on the severeness of the children's disability, thereby being stronger in the case of the parents of a child with a degree 1 disability than in the case of with no disability degree. The necessity also depends on the facilities which the parents and the children use: it is shown stronger in the case of them using hospitals or clinics than in the case of them using private organizations. Third, the extent of the satisfaction which the special children's parents have about the special-education-related services is higher in the case of using the welfare centers than in case of using a hospital, a clinic, a private organization, a special education support center, or an organization related to special education services. Fourth, there are correlations between the parents' extent of the recognition, the necessity for the parents, and the extent of the parents' satisfaction: one is shown between the parents’ extent of the recognition and their satisfaction, and another one is shown between the necessity for the parents and their satisfaction. The multiple regression analysis revealed that the parents' extent of the recognition is affected by their extent of the satisfaction and the necessity for the parents, the former being higher than the latter in the order of strength.
Special-education-related services provide to the children who have special eductional needs, various kinds of support which is related to their lives in the overall aspects of their disabilities and their special needs. Among them are improvement and correction of the disabilities; treatment support for their communication and life convenience; family support for normalization of their family function; consultation support for the special children's social, emotional and psychological needs. The special-education-related services, which have an important role for improvement of the special children's disability and for enhancement of their life quality, are chosen by their parents so as to be provided to the special children. The parents have the experience with which they can best understand the children's specialties, their characters as a person, and their needs so as to best support them. They also have, more than anyone, the information necessary to establish the educational environment, to build the environment for improvement of the disabilities, and to build the support programs. The parents' appropriate choice of environment fit for the children plays an important role which can cause the children's conditions to be improved and which can lead to the educational effects. Whereupon, in order to provide the special-education-related services effectively we need to understand the extent of the recognition which the parents have about the special-education-related services, the necessity, the extent of their satisfaction, and the characteristics of the recognition which they have about the services. The subject study was conducted to understand the characteristics of the recognition which the parents have about the special-education-related services by way of looking into the extent of the recognition, the necessity and the extent of their satisfaction, and also to reveal the correlation between the extent of the recognition, the necessity and the extent of their satisfaction. The subjects of the study are the parents of the children who have special educational needs and were enrolled in from the kindergartens through high schools, and also using hospitals, clinics, welfare centers, private organizations, special education support centers, or other kind of related organizations in Daegu, Gyeongsangbuk-do, Busan and Gyeongsangnam-do. I collected the relevant data mainly through literature of the precedent studies, and reconstructed the previously used questions into a preliminary questionnaire. In a preliminary survey conducted June of 2017, the service providers in the organizations which provide special-education-related services, the heads of the organizations and the special children's parents were once interviewed using the questionnaire. I adjusted and supplemented the results of the preliminary survey so as to analyze the reliability. For the purpose of survey and analysis in the subject study I used a 5-point Likert scale questionnaire with 25 questions on the extent of the parents' recognition about the special-education-related services, 28 questions on the necessity and 28 questions on the extent of the satisfaction. From August through September before the Chuseok holidays of 2017 I interviewed the parents of the special children who used any one of the following organizations: a hospital which provide special-education-related services, 2 organizations related to special-education-related services, 2 welfare centers, and a special education support center in Daegu, Gyeongsangbuk-do, Busan and Gyeongsangnam-do, so that I could collect the relevant data. For the data analysis I utilized the SPSS program (version 21.0) and I also used the Cronbach`s aplha in order to verify the reliability of the analysis. Further, I used the average, the standard deviation, the t-test, the one-way Anova, Scheffe post-hoc test as well as Pearson correlation analysis and the multiple regression analysis. The results of the subject study and the conclusion acquired through discussion are as follows: First, the extent of the recognition which the special children's parents have about the special education-related services was different depending on the background variables: when we consider the children's type of disability, the extent is higher in the case of the parents of the children with physical disabilities or multiple disabilities than in the case of with developmental delay or other disabilities. Second, the necessity of the special-education-related services for the special children's parents is shown much stronger in the case of the children with physical disability or multiple disabilities than in the case of with developmental delay or other disabilities. The necessity depends on the severeness of the children's disability, thereby being stronger in the case of the parents of a child with a degree 1 disability than in the case of with no disability degree. The necessity also depends on the facilities which the parents and the children use: it is shown stronger in the case of them using hospitals or clinics than in the case of them using private organizations. Third, the extent of the satisfaction which the special children's parents have about the special-education-related services is higher in the case of using the welfare centers than in case of using a hospital, a clinic, a private organization, a special education support center, or an organization related to special education services. Fourth, there are correlations between the parents' extent of the recognition, the necessity for the parents, and the extent of the parents' satisfaction: one is shown between the parents’ extent of the recognition and their satisfaction, and another one is shown between the necessity for the parents and their satisfaction. The multiple regression analysis revealed that the parents' extent of the recognition is affected by their extent of the satisfaction and the necessity for the parents, the former being higher than the latter in the order of strength.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.