'종이컵'을 활용한 인형극의 콘텐츠개발에 관한 연구 : 극단 문<門>의 '종이컵인형극' 시리즈물을 통하여 Research regarding the development of puppet show contents using paper cups:Via the 'Paper cup puppet show' series by the Theatre MUN원문보기
인형극은 훌륭한 예술장르일 뿐 아니라, 뛰어난 문화콘텐츠로서의 가능성과 잠재력도 충분하다. 그러나 현재까지 우리나라에서는 인형극이 아동극에 머물고 있다. 인간배우의 한계를 훌쩍 넘어서 있는 인형배우가 그 이상으로 확장되지 못하고 아동인형극으로의 한계에서 벗어나지 못하고 있다. 그 한계를 벗어나기 위하여 인형극이라는 특성을 절대적으로 특성화시키고, 유아·아동 위주의 관객대상에서 확장하여 남녀노소 누구나 관람할 수 있는 작품수준으로 발전시켜야 한다. 그러기위해서는 아마추어 인형극인을 비롯하여 전문 인형극인들이, 다시 기본에서 출발하여 인형극을 바라보는 시각을 바꾸고, 우리 인형극의 현실을 극복하기 위한 지금까지와는 질적으로 다른 차원의 접근이 필요하다.
첫 째, 인형극관련 전문교육기관의 필요성이다. 둘 째, 국내외 인형극 네트워크의 구축과 소통이다. 셋 째, 인형극의 콘텐츠개발을 통한 관객개발이다.
본 논문에서는 이 세 가지 접근 방법 중에서 마지막 인형극의 콘텐츠개발에 대한 연구사례로써 극단 문<門>의 종이컵을 활용한 종이컵인형극 시리즈 1탄 ‘제랄다와 거인’과 종이컵인형극 시리즈 2탄 ‘망태할아버지가 온다’를 통해 그 가능성에 대하여 이야기 해보고자 한다.
현대사회는 대량생산과 대량소비의 사회로, 더불어 편리함이 중요시되면서 일회용품들이 생산되기 시작하였다. 그 대표적인 상품이 바로 일회용 종이컵이다. 일회용품사용의 편리함에 익숙해진 현대인들이 손쉽게 만들고, 손쉽게 사용하고, 손쉽게 버리는, 그야말로 함부로 사용하게 되는 일회용품들은 심각한 환경오염을 일으키며 지구촌 전체의 해결할 과제인 환경문제가 되어버렸다. 종이컵과 일회용품들은 현대사회를 살아가는 사람들에게 또 다른 숙제이며, 이 숙제를 해결한다면 대량소비문화도 역사의 한 축으로 소멸되어 또 다른 문화가 도래될 것이다. ...
인형극은 훌륭한 예술장르일 뿐 아니라, 뛰어난 문화콘텐츠로서의 가능성과 잠재력도 충분하다. 그러나 현재까지 우리나라에서는 인형극이 아동극에 머물고 있다. 인간배우의 한계를 훌쩍 넘어서 있는 인형배우가 그 이상으로 확장되지 못하고 아동인형극으로의 한계에서 벗어나지 못하고 있다. 그 한계를 벗어나기 위하여 인형극이라는 특성을 절대적으로 특성화시키고, 유아·아동 위주의 관객대상에서 확장하여 남녀노소 누구나 관람할 수 있는 작품수준으로 발전시켜야 한다. 그러기위해서는 아마추어 인형극인을 비롯하여 전문 인형극인들이, 다시 기본에서 출발하여 인형극을 바라보는 시각을 바꾸고, 우리 인형극의 현실을 극복하기 위한 지금까지와는 질적으로 다른 차원의 접근이 필요하다.
첫 째, 인형극관련 전문교육기관의 필요성이다. 둘 째, 국내외 인형극 네트워크의 구축과 소통이다. 셋 째, 인형극의 콘텐츠개발을 통한 관객개발이다.
본 논문에서는 이 세 가지 접근 방법 중에서 마지막 인형극의 콘텐츠개발에 대한 연구사례로써 극단 문<門>의 종이컵을 활용한 종이컵인형극 시리즈 1탄 ‘제랄다와 거인’과 종이컵인형극 시리즈 2탄 ‘망태할아버지가 온다’를 통해 그 가능성에 대하여 이야기 해보고자 한다.
현대사회는 대량생산과 대량소비의 사회로, 더불어 편리함이 중요시되면서 일회용품들이 생산되기 시작하였다. 그 대표적인 상품이 바로 일회용 종이컵이다. 일회용품사용의 편리함에 익숙해진 현대인들이 손쉽게 만들고, 손쉽게 사용하고, 손쉽게 버리는, 그야말로 함부로 사용하게 되는 일회용품들은 심각한 환경오염을 일으키며 지구촌 전체의 해결할 과제인 환경문제가 되어버렸다. 종이컵과 일회용품들은 현대사회를 살아가는 사람들에게 또 다른 숙제이며, 이 숙제를 해결한다면 대량소비문화도 역사의 한 축으로 소멸되어 또 다른 문화가 도래될 것이다. 콘텐츠는 문화를 필요충분조건으로 하는데 문화란 생물과 같아서 발생과 발전, 멸망의 과정을 거쳐 사라진다고 한다. 문화콘텐츠란 무엇인가, 살림지식총서217, ㈜ 살림출판사, 최연구, 10p 문화가 사라진다면 문화를 유지하고 성장시킬 필요가 있는데 그 방법이 바로 문화콘텐츠의 개발이라고 할 수 있다. 문화콘텐츠학과 강사인 최연구는 “콘텐츠란 어떤 소재나 내용에 여러 가지의 문화적 공정을 통해 가치를 부여하거나 가치를 드높인 것”이라고 정의 내렸다. 문화콘텐츠란 무엇인가, 앞의 책, 60p 이렇게 가치를 부여하여 만들어진 콘텐츠는 문화적 가치뿐 아니라, 상업적, 산업적으로도 가치를 가진 상품이 될 수 있을뿐더러 더불어 고부가가치를 창출해 낼 수도 있다. 무대공연물들이 콘텐츠로써 세계 여러 나라와 국내에 수출, 수입되는 경우를 우리는 많이 보아왔다. 그것에 착안하여 인형극도 콘텐츠가 될 수 있으며, 특히 종이컵을 활용한 극단 문<門>의 종이컵인형극을 살펴보기로 한다.
종이컵인형극은 일회용종이컵이라는 일상적인 소재를 활용하여 다양한 종류의 인형과 소품들을 만들어내고, 인형극의 소재로써 종이컵의 활용이 의미와 가치, 그리고 콘텐츠로서 충분한 가능성이 있으며, 그것은 일회용품들의 재활용을 넘어선 새활용이 되는 것을 알게 해준다. 또한 종이컵인형과 배우의 연행성은 아이와 어른을 비롯하여 노인까지 다양한 관객층을 아우르며 예술에 대한 재미와 새로운 미적 감각과 인지능력을 함께 가지고 있어 현재 어린이 대상위주의 인형극이 관람대상에 관한 탈피의 가능성도 보여준다. 종이컵인형극은 창작되어진 지 4년 만에 대한민국 전국의 거리축제, 예술축제, 인형극축제, 각종 마을축제에 초청되어 공연하게 되었다. 한 번 공연을 접한 소비 관객들과 관계자들이 종이컵인형극을 다시 접하고 싶은 욕구를 갖게 되는 것을, 공연관계자들에 의한 재요청과 관객들의 공연후기와 설문지 자료를 통해 확인할 수 있었다. 결국 상품으로의 콘텐츠는 소비하려는 객체가 없으면 소용이 없다. ‘종이컵인형극’이라는 콘텐츠는 소비의 객체인 관객들의 욕구를 불러 일으켰으며, 이 결과는 인형극의 다양한 종류처럼 종이컵인형극도 또 하나의 인형극콘텐츠로서 가능성이 충분하다는 사실을 확인시켜준다. 물론 종이컵인형극이 인형극의 전체를 아우를 수 있거나 대표할 수 있는 콘텐츠가 될 수 있는 것은 아니다. 다만, 인형극이라는 큰 틀 안에서 종이컵인형극이라는 작은 장르를 형식화하고 시리즈물로 다양화했을 때 인형극을 접하는 관객들이 좀 더 친숙하게 그리고 한 번 더 인형극을 보고 싶은 기대를 하게 한다면 그 다음을 생각해 볼 수 있는 여지가 생긴다는 것이다. 본 논문에서는 극단 문<門>의 ‘종이컵인형극’을 통해 종이컵이라는 흔한 물체를 활용하여, 상상력이 동원된 인형이 예술가의 창조적 상상의 과정을 거쳐 새로운 가치를 부가하고 하나의 상품으로 개발된다면, 공연콘텐츠로서의 충분한 가치와 가능성을 인정받을 수 있다는 것을 확인하게 한다. 이 종이컵인형극의 사례가 발전이 더디고, 닫혀있는 우리나라의 인형극의 실태에 반영되어, 인형극이 어린이를 비롯하여 성인, 노인 등 모든 사람들이 관람할 수 있는 공연문화로 대중화되기를 기대해본다.
인형극은 훌륭한 예술장르일 뿐 아니라, 뛰어난 문화콘텐츠로서의 가능성과 잠재력도 충분하다. 그러나 현재까지 우리나라에서는 인형극이 아동극에 머물고 있다. 인간배우의 한계를 훌쩍 넘어서 있는 인형배우가 그 이상으로 확장되지 못하고 아동인형극으로의 한계에서 벗어나지 못하고 있다. 그 한계를 벗어나기 위하여 인형극이라는 특성을 절대적으로 특성화시키고, 유아·아동 위주의 관객대상에서 확장하여 남녀노소 누구나 관람할 수 있는 작품수준으로 발전시켜야 한다. 그러기위해서는 아마추어 인형극인을 비롯하여 전문 인형극인들이, 다시 기본에서 출발하여 인형극을 바라보는 시각을 바꾸고, 우리 인형극의 현실을 극복하기 위한 지금까지와는 질적으로 다른 차원의 접근이 필요하다.
첫 째, 인형극관련 전문교육기관의 필요성이다. 둘 째, 국내외 인형극 네트워크의 구축과 소통이다. 셋 째, 인형극의 콘텐츠개발을 통한 관객개발이다.
본 논문에서는 이 세 가지 접근 방법 중에서 마지막 인형극의 콘텐츠개발에 대한 연구사례로써 극단 문<門>의 종이컵을 활용한 종이컵인형극 시리즈 1탄 ‘제랄다와 거인’과 종이컵인형극 시리즈 2탄 ‘망태할아버지가 온다’를 통해 그 가능성에 대하여 이야기 해보고자 한다.
현대사회는 대량생산과 대량소비의 사회로, 더불어 편리함이 중요시되면서 일회용품들이 생산되기 시작하였다. 그 대표적인 상품이 바로 일회용 종이컵이다. 일회용품사용의 편리함에 익숙해진 현대인들이 손쉽게 만들고, 손쉽게 사용하고, 손쉽게 버리는, 그야말로 함부로 사용하게 되는 일회용품들은 심각한 환경오염을 일으키며 지구촌 전체의 해결할 과제인 환경문제가 되어버렸다. 종이컵과 일회용품들은 현대사회를 살아가는 사람들에게 또 다른 숙제이며, 이 숙제를 해결한다면 대량소비문화도 역사의 한 축으로 소멸되어 또 다른 문화가 도래될 것이다. 콘텐츠는 문화를 필요충분조건으로 하는데 문화란 생물과 같아서 발생과 발전, 멸망의 과정을 거쳐 사라진다고 한다. 문화콘텐츠란 무엇인가, 살림지식총서217, ㈜ 살림출판사, 최연구, 10p 문화가 사라진다면 문화를 유지하고 성장시킬 필요가 있는데 그 방법이 바로 문화콘텐츠의 개발이라고 할 수 있다. 문화콘텐츠학과 강사인 최연구는 “콘텐츠란 어떤 소재나 내용에 여러 가지의 문화적 공정을 통해 가치를 부여하거나 가치를 드높인 것”이라고 정의 내렸다. 문화콘텐츠란 무엇인가, 앞의 책, 60p 이렇게 가치를 부여하여 만들어진 콘텐츠는 문화적 가치뿐 아니라, 상업적, 산업적으로도 가치를 가진 상품이 될 수 있을뿐더러 더불어 고부가가치를 창출해 낼 수도 있다. 무대공연물들이 콘텐츠로써 세계 여러 나라와 국내에 수출, 수입되는 경우를 우리는 많이 보아왔다. 그것에 착안하여 인형극도 콘텐츠가 될 수 있으며, 특히 종이컵을 활용한 극단 문<門>의 종이컵인형극을 살펴보기로 한다.
종이컵인형극은 일회용종이컵이라는 일상적인 소재를 활용하여 다양한 종류의 인형과 소품들을 만들어내고, 인형극의 소재로써 종이컵의 활용이 의미와 가치, 그리고 콘텐츠로서 충분한 가능성이 있으며, 그것은 일회용품들의 재활용을 넘어선 새활용이 되는 것을 알게 해준다. 또한 종이컵인형과 배우의 연행성은 아이와 어른을 비롯하여 노인까지 다양한 관객층을 아우르며 예술에 대한 재미와 새로운 미적 감각과 인지능력을 함께 가지고 있어 현재 어린이 대상위주의 인형극이 관람대상에 관한 탈피의 가능성도 보여준다. 종이컵인형극은 창작되어진 지 4년 만에 대한민국 전국의 거리축제, 예술축제, 인형극축제, 각종 마을축제에 초청되어 공연하게 되었다. 한 번 공연을 접한 소비 관객들과 관계자들이 종이컵인형극을 다시 접하고 싶은 욕구를 갖게 되는 것을, 공연관계자들에 의한 재요청과 관객들의 공연후기와 설문지 자료를 통해 확인할 수 있었다. 결국 상품으로의 콘텐츠는 소비하려는 객체가 없으면 소용이 없다. ‘종이컵인형극’이라는 콘텐츠는 소비의 객체인 관객들의 욕구를 불러 일으켰으며, 이 결과는 인형극의 다양한 종류처럼 종이컵인형극도 또 하나의 인형극콘텐츠로서 가능성이 충분하다는 사실을 확인시켜준다. 물론 종이컵인형극이 인형극의 전체를 아우를 수 있거나 대표할 수 있는 콘텐츠가 될 수 있는 것은 아니다. 다만, 인형극이라는 큰 틀 안에서 종이컵인형극이라는 작은 장르를 형식화하고 시리즈물로 다양화했을 때 인형극을 접하는 관객들이 좀 더 친숙하게 그리고 한 번 더 인형극을 보고 싶은 기대를 하게 한다면 그 다음을 생각해 볼 수 있는 여지가 생긴다는 것이다. 본 논문에서는 극단 문<門>의 ‘종이컵인형극’을 통해 종이컵이라는 흔한 물체를 활용하여, 상상력이 동원된 인형이 예술가의 창조적 상상의 과정을 거쳐 새로운 가치를 부가하고 하나의 상품으로 개발된다면, 공연콘텐츠로서의 충분한 가치와 가능성을 인정받을 수 있다는 것을 확인하게 한다. 이 종이컵인형극의 사례가 발전이 더디고, 닫혀있는 우리나라의 인형극의 실태에 반영되어, 인형극이 어린이를 비롯하여 성인, 노인 등 모든 사람들이 관람할 수 있는 공연문화로 대중화되기를 기대해본다.
Puppet shows are not only one of the excellent genres of art but also possibilities and potentials of magnificent culture contents. However, at present, puppet shows in Korea still remain accessible mainly to children only, Puppet actors, who had surpassed the limitations of human actors long ago, a...
Puppet shows are not only one of the excellent genres of art but also possibilities and potentials of magnificent culture contents. However, at present, puppet shows in Korea still remain accessible mainly to children only, Puppet actors, who had surpassed the limitations of human actors long ago, are under severe constraints to be stuck in children's plays only, and are never allowed to bail out beyond them. In order to escape from the limitation, puppet shows ought to be absolutely characterized and enhanced to an extent that not only toddlers and children but also many other people can enjoy, whether young or old, male or female. For that, professional and amateur puppet artists should start from the basics once again and attempt to change the perspectives of the public towards puppet shows, and to overcome current adverse circumstances of puppet shows.
I. The need of professional teaching institutions in terms of puppet shows II. The creation and communication of puppet show networks, domestic and abroad III. The contents development for the vitalization of puppet shows
Among these three approach methods, this research aims to discuss the possibility of the last one, using case studies of Theatre Door's first paper cup puppet show 'Culinary Genius and Giant' and second 'Grandpa Mangtae comes'.
As the contemporary society regards highly the convenience of living, there came the mass production of disposable products, such as paper cups. Disposable products are easily produced, used, and thrown away by people and remain as contemporary people's homework, causing severe environmental problems. Once this problem is dissolved, the culture of mass consumption will also fade away, perhaps opening a path for another culture to come forward.
Contents feed on culture where culture is often depicted as if it is a living creature that is created, evolves and then is destroyed. There is a need to maintain and develop the culture lest it vanishes, and the key to do so is to develop cultural contents. Yeon Goo Choi, a lecturer of the Course of Cultural Contents, has defined contents as "what has contributed to create or reinforce the value of some subject via various cultural processes. Contents created with values as these are valuable products not only culturally but also commercially and industrially. We have often seen, for instance, stage performances imported and exported domestically and abroad as contents. In that sense puppet shows can too be classified as contents, and their specific and successful case study would be the one by Theatre Door, using paper cups.
Paper cup puppet shows involve making diverse puppets and props using disposable products such as paper cups. They help us acknowledge the potential use of disposable products as resources of art, far beyond being merely recyclable. Moreover, association between paper cup puppets and the actors assures the possibility to widen the spectrum of audience group. Paper cup puppet shows were created four years ago and are now invited to all sorts of street festivals in Korea. The show's questionnaires have confirmed the audience's satisfaction and their will to watch the show again. After all, commercial contents cannot play their functions if not for the consumers. The contents, named Paper Cup Puppet Show here, have succeeded in seizing the consumers' desire and have confirmed the potential of paper cup puppet shows as one of the major puppet shows.
This research aims to confirm that if a puppet clad in imagination is given a new value and develops into a product along with an artist's creative imagination, it will be acknowledged as a successful and valuable performance content. This research also wishes to contribute to popularization of paper cup puppet shows into performance culture.
Puppet shows are not only one of the excellent genres of art but also possibilities and potentials of magnificent culture contents. However, at present, puppet shows in Korea still remain accessible mainly to children only, Puppet actors, who had surpassed the limitations of human actors long ago, are under severe constraints to be stuck in children's plays only, and are never allowed to bail out beyond them. In order to escape from the limitation, puppet shows ought to be absolutely characterized and enhanced to an extent that not only toddlers and children but also many other people can enjoy, whether young or old, male or female. For that, professional and amateur puppet artists should start from the basics once again and attempt to change the perspectives of the public towards puppet shows, and to overcome current adverse circumstances of puppet shows.
I. The need of professional teaching institutions in terms of puppet shows II. The creation and communication of puppet show networks, domestic and abroad III. The contents development for the vitalization of puppet shows
Among these three approach methods, this research aims to discuss the possibility of the last one, using case studies of Theatre Door's first paper cup puppet show 'Culinary Genius and Giant' and second 'Grandpa Mangtae comes'.
As the contemporary society regards highly the convenience of living, there came the mass production of disposable products, such as paper cups. Disposable products are easily produced, used, and thrown away by people and remain as contemporary people's homework, causing severe environmental problems. Once this problem is dissolved, the culture of mass consumption will also fade away, perhaps opening a path for another culture to come forward.
Contents feed on culture where culture is often depicted as if it is a living creature that is created, evolves and then is destroyed. There is a need to maintain and develop the culture lest it vanishes, and the key to do so is to develop cultural contents. Yeon Goo Choi, a lecturer of the Course of Cultural Contents, has defined contents as "what has contributed to create or reinforce the value of some subject via various cultural processes. Contents created with values as these are valuable products not only culturally but also commercially and industrially. We have often seen, for instance, stage performances imported and exported domestically and abroad as contents. In that sense puppet shows can too be classified as contents, and their specific and successful case study would be the one by Theatre Door, using paper cups.
Paper cup puppet shows involve making diverse puppets and props using disposable products such as paper cups. They help us acknowledge the potential use of disposable products as resources of art, far beyond being merely recyclable. Moreover, association between paper cup puppets and the actors assures the possibility to widen the spectrum of audience group. Paper cup puppet shows were created four years ago and are now invited to all sorts of street festivals in Korea. The show's questionnaires have confirmed the audience's satisfaction and their will to watch the show again. After all, commercial contents cannot play their functions if not for the consumers. The contents, named Paper Cup Puppet Show here, have succeeded in seizing the consumers' desire and have confirmed the potential of paper cup puppet shows as one of the major puppet shows.
This research aims to confirm that if a puppet clad in imagination is given a new value and develops into a product along with an artist's creative imagination, it will be acknowledged as a successful and valuable performance content. This research also wishes to contribute to popularization of paper cup puppet shows into performance culture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.