박탄고프의 연기메소드를 활용한 ‘역할 창조’ 교육 프로그램 연구
본 논문은 박탄고프의 연기메소드를 활용하여 역할 창조를 위한 실제적 프로그램을 연구하는 논문이다. 이를 위해 박탄고프의 연기메소드를 발전시켜 기초연기교육의 프로그램으로 활용하는 러시아 슈킨연극대의 커리큘럼을 기초로 연구를 진행하였다.
국내의 연기교육 현장에는 기초연기교육을 위한 커리큘럼 및 프로그램이 부족하다. 하지만 최근 들어 그 중요성을 인지하며 스타니슬랍스키 시스템을 기준으로 자신에 대한 작업을 위한 프로그램이 에튜드와 함께 활용되기 시...
박탄고프의 연기메소드를 활용한 ‘역할 창조’ 교육 프로그램 연구
본 논문은 박탄고프의 연기메소드를 활용하여 역할 창조를 위한 실제적 프로그램을 연구하는 논문이다. 이를 위해 박탄고프의 연기메소드를 발전시켜 기초연기교육의 프로그램으로 활용하는 러시아 슈킨연극대의 커리큘럼을 기초로 연구를 진행하였다.
국내의 연기교육 현장에는 기초연기교육을 위한 커리큘럼 및 프로그램이 부족하다. 하지만 최근 들어 그 중요성을 인지하며 스타니슬랍스키 시스템을 기준으로 자신에 대한 작업을 위한 프로그램이 에튜드와 함께 활용되기 시작했다. 문제는 역할 창조 과정의 일부만이 활용되고 역할에 대한 작업 프로그램은 부족하거나 부재한다. 때문에 자신에 대한 작업에서 역할에 대한 작업으로 또 최종의 역할 창조로 이어지는 과정에서 중간 과정의 부재로 기초연기교육의 불균형을 초래한다. 많은 교육 현장에서 충분하지 않은 기초연기교육을 진행한 뒤 바로 장면 만들기 혹은 제작실습의 형태로 수업이 진행되는 것이 이것의 단적인 예이다. 그리고 소위 중급연기란 이름으로 이뤄지는 교육 프로그램도 사실상 극의 양식과 연출적 스타일을 다루고 있다. 기초연기교육에서 최종 역할 창조에 이르기까지 이 전체 과정을 단계적으로 이해하기 위한 프로그램이 필요하다. 특히, 역할에 대한 작업을 위한 프로그램의 연구는 중요하다. 이것이 박탄고프의 연기메소드를 활용하여 역할 창조 교육 프로그램을 연구해야하는 이유이다. 박탄고프의 연기메소드는 스타니슬랍스키의 시스템을 토대로 발전했으며 특히 역할에 대한 작업을 강조하고 구체화시켰다. 우리는 슈킨연극대의 커리큘럼을 통해 실제적인 프로그램을 이해하고 연구할 수 있다.
본 논문의 연구는 다음과 같이 진행된다. 먼저, 박탄고프의 연출적 방법론인 ‘환상적 사실주의’를 연구하고 그의 연기메소드가 연극에서 또 배우 교육에는 어떤 방법으로 적용됐는지 확인한다. 박탄고프가 세상을 떠난 후 박탄고프의 연기메소드는 그의 제자들을 중심으로 슈킨연극대에서 발전되고 구체화됐다. 박탄고프의 연기메소드를 활용한 교육 프로그램을 연구자, 학습자, 교육자의 관점으로 다각화시켜 연구한다. 이때, 박탄고프 연구서적과 슈킨연극대 교수법 연구자료와 그리고 필자의 수업일지와 발표회 자료(08년 09월~12년 06월, 지도교수 발렌찌나 니꼴라엔꺼)를 구체적인 예시로 사용한다.
논문에서 중점적으로 다루는 프로그램은 통합적 에튜드, 창조적 관찰, 서사적 에튜드, 자발적 단편극으로 나뉜다. 이중 통합적 에튜드는 자신에 대한 작업으로 전체 프로그램의 기본 개념이 된다. 그리고 창조적 관찰과 서사적 에튜드는 역할에 대한 작업의 실제적 프로그램으로 배우가 자신과 배역을 작가의 텍스트와 즉흥적 에튜드와 결합시키는 역할을 한다. 마지막으로 자발적 단편극은 교육자와 학습자 사이에서 전체 프로그램을 균형 있게 운영할 수 있도록 도와준다.
이들 프로그램은 절대적으로 지켜야하는 법칙이 아니라 역할 창조의 전체 과정을 이해하기 위한 원리를 이해하는 것을 목표로 한다. 이 원리를 이해한다면 연기 교육 현장과 작업 현장에서 대상과 목적에 따라 자유롭게 재구성할 수 있다. 시대의 변화에 따라 연기교육도 변화하고 발전한다. 21세기 새로운 시대의 학생들을 교육하기 위해 교육자와 학생들은 하나의 교육원칙 아래 새로운 교육적, 연출적 연기메소드를 함께 찾아야한다. 본고에서의 박탄고프의 연기 메소드를 활용한 역할 창조 교육 프로그램 연구가 이러한 탐색과정에서 가치 있게 활용되길 기대한다.
박탄고프의 연기메소드를 활용한 ‘역할 창조’ 교육 프로그램 연구
본 논문은 박탄고프의 연기메소드를 활용하여 역할 창조를 위한 실제적 프로그램을 연구하는 논문이다. 이를 위해 박탄고프의 연기메소드를 발전시켜 기초연기교육의 프로그램으로 활용하는 러시아 슈킨연극대의 커리큘럼을 기초로 연구를 진행하였다.
국내의 연기교육 현장에는 기초연기교육을 위한 커리큘럼 및 프로그램이 부족하다. 하지만 최근 들어 그 중요성을 인지하며 스타니슬랍스키 시스템을 기준으로 자신에 대한 작업을 위한 프로그램이 에튜드와 함께 활용되기 시작했다. 문제는 역할 창조 과정의 일부만이 활용되고 역할에 대한 작업 프로그램은 부족하거나 부재한다. 때문에 자신에 대한 작업에서 역할에 대한 작업으로 또 최종의 역할 창조로 이어지는 과정에서 중간 과정의 부재로 기초연기교육의 불균형을 초래한다. 많은 교육 현장에서 충분하지 않은 기초연기교육을 진행한 뒤 바로 장면 만들기 혹은 제작실습의 형태로 수업이 진행되는 것이 이것의 단적인 예이다. 그리고 소위 중급연기란 이름으로 이뤄지는 교육 프로그램도 사실상 극의 양식과 연출적 스타일을 다루고 있다. 기초연기교육에서 최종 역할 창조에 이르기까지 이 전체 과정을 단계적으로 이해하기 위한 프로그램이 필요하다. 특히, 역할에 대한 작업을 위한 프로그램의 연구는 중요하다. 이것이 박탄고프의 연기메소드를 활용하여 역할 창조 교육 프로그램을 연구해야하는 이유이다. 박탄고프의 연기메소드는 스타니슬랍스키의 시스템을 토대로 발전했으며 특히 역할에 대한 작업을 강조하고 구체화시켰다. 우리는 슈킨연극대의 커리큘럼을 통해 실제적인 프로그램을 이해하고 연구할 수 있다.
본 논문의 연구는 다음과 같이 진행된다. 먼저, 박탄고프의 연출적 방법론인 ‘환상적 사실주의’를 연구하고 그의 연기메소드가 연극에서 또 배우 교육에는 어떤 방법으로 적용됐는지 확인한다. 박탄고프가 세상을 떠난 후 박탄고프의 연기메소드는 그의 제자들을 중심으로 슈킨연극대에서 발전되고 구체화됐다. 박탄고프의 연기메소드를 활용한 교육 프로그램을 연구자, 학습자, 교육자의 관점으로 다각화시켜 연구한다. 이때, 박탄고프 연구서적과 슈킨연극대 교수법 연구자료와 그리고 필자의 수업일지와 발표회 자료(08년 09월~12년 06월, 지도교수 발렌찌나 니꼴라엔꺼)를 구체적인 예시로 사용한다.
논문에서 중점적으로 다루는 프로그램은 통합적 에튜드, 창조적 관찰, 서사적 에튜드, 자발적 단편극으로 나뉜다. 이중 통합적 에튜드는 자신에 대한 작업으로 전체 프로그램의 기본 개념이 된다. 그리고 창조적 관찰과 서사적 에튜드는 역할에 대한 작업의 실제적 프로그램으로 배우가 자신과 배역을 작가의 텍스트와 즉흥적 에튜드와 결합시키는 역할을 한다. 마지막으로 자발적 단편극은 교육자와 학습자 사이에서 전체 프로그램을 균형 있게 운영할 수 있도록 도와준다.
이들 프로그램은 절대적으로 지켜야하는 법칙이 아니라 역할 창조의 전체 과정을 이해하기 위한 원리를 이해하는 것을 목표로 한다. 이 원리를 이해한다면 연기 교육 현장과 작업 현장에서 대상과 목적에 따라 자유롭게 재구성할 수 있다. 시대의 변화에 따라 연기교육도 변화하고 발전한다. 21세기 새로운 시대의 학생들을 교육하기 위해 교육자와 학생들은 하나의 교육원칙 아래 새로운 교육적, 연출적 연기메소드를 함께 찾아야한다. 본고에서의 박탄고프의 연기 메소드를 활용한 역할 창조 교육 프로그램 연구가 이러한 탐색과정에서 가치 있게 활용되길 기대한다.
This study aims to explore and further develop a practical program for role creation utilizing Vakhtangov's acting methods. For this, this paper relies on Russia's Boris shchukin Theatre Institute curriculum because of the fact that the university's program has developed its program based upon Vakht...
This study aims to explore and further develop a practical program for role creation utilizing Vakhtangov's acting methods. For this, this paper relies on Russia's Boris shchukin Theatre Institute curriculum because of the fact that the university's program has developed its program based upon Vakhtangov's acting methods.
Korean acting training environment lacks in curriculum and programs for basic acting. However, recently the significance of such program is recognized, and a new program has begun to appear with Stanislavsky system and an etude. The problem here is that only a part of role creating is utilized while work itself for a role is either lacking or non-existing. From this, a discrepancy is created; a complete link between a work of self to a work of a role, and further to role creation cannot be made. A good example could be found in many training environments where they lead insufficient basic acting classes, then to scene creation, or even further down the line. Moreover, intermediate acting classes deal with formality of play and styles, not acting itself. There is a need for a complete program that guides from basic acting training to final role creation and helps understanding the whole procedure. And, this would be a reason to develop a role creation training program based on Vakhtangov's acting methods. His acting methods have been developed based upon Stanislavsky system and highlighted and enabled role creation works. We can analyze and understand practical programs through Boris shchukin Theatre Institute curriculum.
This study first focuses on Vakhtangov's 'fantastic realism' and ascertains how Vakhtangov's acting methods are being utilized and applied in both school environments and actual plays. After his death, Vakhtangov's methods have been further developed by his students at Boris shchukin Theatre Institute. An acting program based on his methods are analyzed by the viewpoint of scholars, students, and teachers. Here, concrete examples would be utilized from Vakhtangov study materials, Boris shchukin Theatre Institute teaching methods studies, and my personal class notes and seminar materials(September, 2008~June, 2012, V. Nikolaenko)
Furthermore, this study mainly deals with program including an integrated etude, a creative observation, an epic etude, and a voluntary short play. Among these, an integrated etude is a work on oneself and becomes a basic concept of a whole program. And, a creative observation and an epic etude are of a practical program that helps an actor to combine a role and an impromptu etude. Finally, a voluntary short play helps trainers and students to run the entire program in harmony.
These programs are not an absolute rule. Rather, they aim to support and help in a process of understanding a whole process of role creation. Once understood properly, these would benefit acting training environments and working environments immensely. As time changes, an acting training changes accordingly. In order to successfully educate 21th century students, teachers and students need to find a new program under one education principle. I hope this study based on Vakhtangov's acting methods would be valuable for new role creating training programs.
This study aims to explore and further develop a practical program for role creation utilizing Vakhtangov's acting methods. For this, this paper relies on Russia's Boris shchukin Theatre Institute curriculum because of the fact that the university's program has developed its program based upon Vakhtangov's acting methods.
Korean acting training environment lacks in curriculum and programs for basic acting. However, recently the significance of such program is recognized, and a new program has begun to appear with Stanislavsky system and an etude. The problem here is that only a part of role creating is utilized while work itself for a role is either lacking or non-existing. From this, a discrepancy is created; a complete link between a work of self to a work of a role, and further to role creation cannot be made. A good example could be found in many training environments where they lead insufficient basic acting classes, then to scene creation, or even further down the line. Moreover, intermediate acting classes deal with formality of play and styles, not acting itself. There is a need for a complete program that guides from basic acting training to final role creation and helps understanding the whole procedure. And, this would be a reason to develop a role creation training program based on Vakhtangov's acting methods. His acting methods have been developed based upon Stanislavsky system and highlighted and enabled role creation works. We can analyze and understand practical programs through Boris shchukin Theatre Institute curriculum.
This study first focuses on Vakhtangov's 'fantastic realism' and ascertains how Vakhtangov's acting methods are being utilized and applied in both school environments and actual plays. After his death, Vakhtangov's methods have been further developed by his students at Boris shchukin Theatre Institute. An acting program based on his methods are analyzed by the viewpoint of scholars, students, and teachers. Here, concrete examples would be utilized from Vakhtangov study materials, Boris shchukin Theatre Institute teaching methods studies, and my personal class notes and seminar materials(September, 2008~June, 2012, V. Nikolaenko)
Furthermore, this study mainly deals with program including an integrated etude, a creative observation, an epic etude, and a voluntary short play. Among these, an integrated etude is a work on oneself and becomes a basic concept of a whole program. And, a creative observation and an epic etude are of a practical program that helps an actor to combine a role and an impromptu etude. Finally, a voluntary short play helps trainers and students to run the entire program in harmony.
These programs are not an absolute rule. Rather, they aim to support and help in a process of understanding a whole process of role creation. Once understood properly, these would benefit acting training environments and working environments immensely. As time changes, an acting training changes accordingly. In order to successfully educate 21th century students, teachers and students need to find a new program under one education principle. I hope this study based on Vakhtangov's acting methods would be valuable for new role creating training programs.
주제어
#박탄고프, 연기메소드, 역할 창조, 교육 프로그램, 에튜드, 스타니슬랍스키 시스템
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.