본 연구는 전북지역 병원, 종합병원, 상급종합병원의 입원환자와 재직영양사를 대상으로 병원급식 품질속성의 중요도와 수행도를 조사한 후 비교분석하여 병원급식의 질 향상에 도움이 되고자 전북지역 병원, 종합병원, 상급종합병원에 입원중인 환자 170명과 재직중인 영양사 30명을 대상으로 2017년 9월 15일부터 10월 20일까지 설문조사 후 분석하였고, 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
환자의 병원급식 품질속성의 중요도와 수행도에 큰 영향을 미치는 요인으로는 ‘위생요인’과 ‘신뢰요인’이 있었다. ‘식사의 위생’ ...
본 연구는 전북지역 병원, 종합병원, 상급종합병원의 입원환자와 재직영양사를 대상으로 병원급식 품질속성의 중요도와 수행도를 조사한 후 비교분석하여 병원급식의 질 향상에 도움이 되고자 전북지역 병원, 종합병원, 상급종합병원에 입원중인 환자 170명과 재직중인 영양사 30명을 대상으로 2017년 9월 15일부터 10월 20일까지 설문조사 후 분석하였고, 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
환자의 병원급식 품질속성의 중요도와 수행도에 큰 영향을 미치는 요인으로는 ‘위생요인’과 ‘신뢰요인’이 있었다. ‘식사의 위생’ 문항이 병원급식의 중요도에 큰 영향을 미치며 ‘배식원의 친절’ 문항이 수행도에 큰 영향을 미쳤다. 이것으로 보아 병원급식 만족도를 높이기 위해서는 병원 식사의 위생과 배식원의 친절 강화를 위한 체계적인 프로그램의 개발과 교육이 이루어져야 될 것이다.
일반식 환자와 연식환자의 병원급식 품질속성의 중요도와 수행도의 차이분석에서는 ‘영양서비스 요인’에서 많은 차이가 있었다. 이에 따라 임상영양사의 인력을 추가 고용하여 급식업무와 임상영양업무를 구분하고, 치료식 환자 뿐 아니라 일반식, 연식 환자에게도 질 좋은 영양서비스를 제공하여야 할 것이다. 또한 치료식 환자의 병원급식 품질속성의 중요도와 수행도의 차이분석에서는 ‘음식요인’에서 많은 차이가 있었다. 따라서 치료식(당뇨식, 저염식, 신장질환식 등)환자를 위한 지속적인 식단개발이 우선시 되어 급식 만족도를 높이도록 해야 할 것이다.
조사대상 환자와 영양사간의 병원급식 품질속성의 중요도 차이분석에서는 ‘음식요인’의 차이가 많아 선택식단제 실시 와 일품요리 제공 등 식단을 다양하게 구성하여 급식만족도를 향상시켜야 할 것이다. 또한 환자와 영양사의 병원급식 품질속성의 수행도 차이분석결과 ‘위생요인’의 차이가 많아 병원급식 만족도를 위해 다양한 교육자료를 개발하여 실질적인 위생교육이 이루어지도록 해야 할 것이다.
본 연구는 전북지역 병원, 종합병원, 상급종합병원의 입원환자와 재직영양사를 대상으로 병원급식 품질속성의 중요도와 수행도를 조사한 후 비교분석하여 병원급식의 질 향상에 도움이 되고자 전북지역 병원, 종합병원, 상급종합병원에 입원중인 환자 170명과 재직중인 영양사 30명을 대상으로 2017년 9월 15일부터 10월 20일까지 설문조사 후 분석하였고, 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
환자의 병원급식 품질속성의 중요도와 수행도에 큰 영향을 미치는 요인으로는 ‘위생요인’과 ‘신뢰요인’이 있었다. ‘식사의 위생’ 문항이 병원급식의 중요도에 큰 영향을 미치며 ‘배식원의 친절’ 문항이 수행도에 큰 영향을 미쳤다. 이것으로 보아 병원급식 만족도를 높이기 위해서는 병원 식사의 위생과 배식원의 친절 강화를 위한 체계적인 프로그램의 개발과 교육이 이루어져야 될 것이다.
일반식 환자와 연식환자의 병원급식 품질속성의 중요도와 수행도의 차이분석에서는 ‘영양서비스 요인’에서 많은 차이가 있었다. 이에 따라 임상영양사의 인력을 추가 고용하여 급식업무와 임상영양업무를 구분하고, 치료식 환자 뿐 아니라 일반식, 연식 환자에게도 질 좋은 영양서비스를 제공하여야 할 것이다. 또한 치료식 환자의 병원급식 품질속성의 중요도와 수행도의 차이분석에서는 ‘음식요인’에서 많은 차이가 있었다. 따라서 치료식(당뇨식, 저염식, 신장질환식 등)환자를 위한 지속적인 식단개발이 우선시 되어 급식 만족도를 높이도록 해야 할 것이다.
조사대상 환자와 영양사간의 병원급식 품질속성의 중요도 차이분석에서는 ‘음식요인’의 차이가 많아 선택식단제 실시 와 일품요리 제공 등 식단을 다양하게 구성하여 급식만족도를 향상시켜야 할 것이다. 또한 환자와 영양사의 병원급식 품질속성의 수행도 차이분석결과 ‘위생요인’의 차이가 많아 병원급식 만족도를 위해 다양한 교육자료를 개발하여 실질적인 위생교육이 이루어지도록 해야 할 것이다.
This study was aimed to investigate and compare the importance and performance of the quality of hospital food in hospitals, general hospitals, and superior general hospitals so as to improve the quality of hospital food. 170 patients, who were hospitalized at the hospitals, general hospitals, and s...
This study was aimed to investigate and compare the importance and performance of the quality of hospital food in hospitals, general hospitals, and superior general hospitals so as to improve the quality of hospital food. 170 patients, who were hospitalized at the hospitals, general hospitals, and superior general hospitals in Jeonbuk region, and 30 dieticians, who engaged in those medical organizations, conducted the survey from September 15, 2017 to October 20, 2017. The results of this study are summarized as follows.
The factors which had significant effects on the importance and performance of the quality of hospital food for patients were ‘hygiene factors’ and ‘trust factors’. The question about ‘hygienic meals’ had a significant influence on the importance of hospital food, and the question, and the question about ‘employees kindness’ had a great influence on performance. Therefore, to improve satisfaction with hospital food, it is necessary to provide the development of systematic programs and education to strengthen hygienic hospital meals and employees kindness.
In the analysis of the difference in the importance and performance of the general diet patients’ and the soft diet patients’ quality of hospital food, the 'nutrition service factor' had many differences. Therefore, additional clinical nutrition personnels should be employed so as to distinguish between feeding service and clinical nutrition service and provide not only for patients with treatment but also for general and soft diet patients with good quality nutritional services. In addition, in the analysis of importance and the performance of the hospital food quality, the ‘food factors’ had many differences. Therefore, the development of a continuous diet for patients with treatment (diabetic diet, low-salt diet, kidney disease diet, etc.) should be preceded in order to increase the food satisfaction.
In the analysis of the importance of the quality of hospital food between surveyed patients and nutritionists, there were many differences on the ‘food factor’, so it is necessary to improve food satisfaction by constructing a variety of dietary categories such as selective dietary and one-dish meals. In the analysis of the performance of the quality of hospital food between surveyed patients and nutritionists, there were many differences on the ‘hygiene factors’, so it is necessary to develop various educational materials and to conduct practical hygienic education.
This study was aimed to investigate and compare the importance and performance of the quality of hospital food in hospitals, general hospitals, and superior general hospitals so as to improve the quality of hospital food. 170 patients, who were hospitalized at the hospitals, general hospitals, and superior general hospitals in Jeonbuk region, and 30 dieticians, who engaged in those medical organizations, conducted the survey from September 15, 2017 to October 20, 2017. The results of this study are summarized as follows.
The factors which had significant effects on the importance and performance of the quality of hospital food for patients were ‘hygiene factors’ and ‘trust factors’. The question about ‘hygienic meals’ had a significant influence on the importance of hospital food, and the question, and the question about ‘employees kindness’ had a great influence on performance. Therefore, to improve satisfaction with hospital food, it is necessary to provide the development of systematic programs and education to strengthen hygienic hospital meals and employees kindness.
In the analysis of the difference in the importance and performance of the general diet patients’ and the soft diet patients’ quality of hospital food, the 'nutrition service factor' had many differences. Therefore, additional clinical nutrition personnels should be employed so as to distinguish between feeding service and clinical nutrition service and provide not only for patients with treatment but also for general and soft diet patients with good quality nutritional services. In addition, in the analysis of importance and the performance of the hospital food quality, the ‘food factors’ had many differences. Therefore, the development of a continuous diet for patients with treatment (diabetic diet, low-salt diet, kidney disease diet, etc.) should be preceded in order to increase the food satisfaction.
In the analysis of the importance of the quality of hospital food between surveyed patients and nutritionists, there were many differences on the ‘food factor’, so it is necessary to improve food satisfaction by constructing a variety of dietary categories such as selective dietary and one-dish meals. In the analysis of the performance of the quality of hospital food between surveyed patients and nutritionists, there were many differences on the ‘hygiene factors’, so it is necessary to develop various educational materials and to conduct practical hygienic education.
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